4

ارز دیجیتال زی کش

  • کد خبر : 1314
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
ارز دیجیتال زی کش

ارز دیجیتال زی کش | اغلب پروژه‌های دنیای بلاک چین، ایده‌ها و کاربردهایی شبیه به هم دارند اما تعداد کمی هم هستند که با یک سری از قابلیت‌های منحصر به فرد، خود را از بقیه جدا کرده‌اند که زی‌کش (Zcash) یکی از آن‌هاست. در این پست با ارز دیجیتال زی‌کش آشنا خواهید شد و به معرفی […]

ارز دیجیتال زی کش | اغلب پروژه‌های دنیای بلاک چین، ایده‌ها و کاربردهایی شبیه به هم دارند اما تعداد کمی هم هستند که با یک سری از قابلیت‌های منحصر به فرد، خود را از بقیه جدا کرده‌اند که زی‌کش (Zcash) یکی از آن‌هاست. در این پست با ارز دیجیتال زی‌کش آشنا خواهید شد و به معرفی کیف پول‌ها و روش خرید آن خواهیم پرداخت.

زی‌کش چیست؟

زی کش Zcash چیست؟

زی‌کش یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا و یک ارز دیجیتال با واحد اختصاری ZEC است. این ارز دیجیتال انشعاب یا فورکی از بیت کوین بوده و تعداد واحدهای آن هم مانند بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است. در واقع برای ساخت زی‌کش از کدهای بیت کوین استفاده شده است.

زی‌کش مانند بیت کوین، بلاک چین مخصوص خودش را دارد و مبتنی بر استخراج (ماینینگ) است. قابلیتی که زی‌کش را از بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیگر متمایز می‌کند امکان انجام تراکنش‌های خصوصی است.

برخلاف بیت کوین که تراکنش‌های آن شفاف هستند، با زی‌کش کاربران می‌توانند از حریم خصوصی کامل در تراکنش‌ها بهرمند شوند. در بیت کوین شما می‌توانید یک تراکنش را رهگیری کنید و دارایی‌های موجود در یک آدرس‌ را مشاهده فرمایید اما به گفته تیم توسعه دهنده زی‌کش در شبکه زی‌کش امکان مخفی‌سازی همه چیز وجود دارد.

برای افرادی که دوست ندارند جرئیات تراکنش آن‌ها فاش شود، زی‌کش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تاریخچه پیدایش زی کش

ریشه های پیدایش زی کش در یک ارز دیجیتال قدیمی به نام “Zerocoin” است که در دهه 1990 میلادی توسعه یافت. این رمزارز توسط Matthew D. Green، که در حال حاضر استاد دانشگاه جان هاپکینز است، توسعه داده شد. در آن زمان او دانشجوی فارغ التحصیل این موسسه بود. Zerocoin (یا Zerocash) به منظور انجام تراکنش های بلاک چین نخستین بار از یک روش ریاضی پیشرفته و جدید به نام اثبات دانایی صفر استفاده کرد. این روش تضمین می کند که محتویات معامله ناشناس باقی خواهد ماند؛ حتی اگر معامله در یک دفتر کل غیرمتمرکز به صورت عمومی قابل مشاهده باشد.

انتقال از Zerocoin به Zcash از زمان همکاری تیم با Zooko Wilcox و تیم وی از شرکت Least Authority آغاز شد. این همکاری برای نخستین بار در سال 2015 میلادی مطرح شد و در اکتبر سال 2016 بلاک چین Zcash جهت راه اندازی آماده شد.

Zooko Wilcox خالق زی کش
Zooko Wilcox

هیچ سرمایه گذاری جمعی یا عرضه اولیه سکه (ICO) برای زی کش وجود نداشت، بلکه سرمایه گذاری های خصوصی افراد مشهور دنیای کریپتو مانند Naval Ravikant (موسس وب سایت AngelList)، راجر ور (سرمایه گذار اولیه بیت کوین)، Erik Voorhees (بنیانگذار Shapeshift)، باری سیلبرت (بنیانگذار شورای ارزهای دیجیتال) و Fred Ehrsam (بنیانگذار Coinbase) حامی این پروژه بوده است.

در حال حاضر تیم Zcash متشکل از دانشمندان، مهندسین، طراحان و متخصصان کسب و کار از سراسر جهان است. بسیاری از آنها شامل فارغ التحصیلان دانشگاه MIT، جان هاپکینز و دانشگاه تل آویو هستند. زی کش همچنین دارای یک بنیاد مستقل به نام “Zcash Foundation” است که متفاوت از توسعه دهنگان این ارز دیجیتال عمل کرده و هدف آن تأمین زیرساخت های پرداخت اینترنتی و حفظ حریم خصوصی برای عموم است.

زی کش چگونه کار می‌کند؟

Zcash از یک الگوریتم اثبات کار نامتقارن با عنوان Equihash استفاده می کند. این الگوریتم به دلیل مقاومت در برابر ASIC ها، امنیت و حفظ حریم خصوصی شناخته شده است. مقاومت ASIC مانع از متمرکز شدن فرآیند استخراج می شود. حافظه مورد نیاز برای استخراج Zcash بیشتر از چیزی است که بیشتر ارزهای رمزپایه به آن احتیاج دارند؛ با این حال الگوریتم Equihash امکان تأیید سریع تراکنش ها در شبکه را فراهم می آورد. لازم به ذکر است زمان ایجاد هر بلوک در بلاک چین زی کش حدوداً 2.5 دقیقه است.

معاملات در شبکه زی کش می توانند شفاف و مشابه معاملات بیت کوین باشند که در این صورت توسط یک “t-addr” کنترل می شوند و یا می توانند عضوی از روش اثبات دانایی صفر به نام zk-SNARKs باشند. معاملات در این حالت محافظت شده (Shielded Transaction) هستند و توسط یک آدرس کاملاً خصوصی با عنوان “z-addr” کنترل می شوند. تراکنش ها در شبکه Zcash شامل موارد زیر هستند:

  • آدرس کیف پول ارسال کننده
  • آدرس کیف پول دریافت کننده
  • مانده حساب
  • کارمزد معامله

در یک معامله هم آدرس ارسال کننده و هم دریافت کننده محافظت می شوند. برای تأیید این داده های رمزنگاری شده بدون افشای آنها از اثبات دانایی صفر در شبکه استفاده می شود. به همین ترتیب آدرس های شفاف نیاز به تعامل با Transparent Value Pool دارند و داده های معاملات را آشکار می کنند. این آدرس ها “t-addr” نامیده می شوند و همیشه با “t” شروع می شوند. ارزش منحصر بفرد Zcash این است که با استفاده از فناوری هایی همچون zk-SNARKs و اثبات دانایی صفر، حریم خصوصی کاربران را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و در حقیقت یک لایه امنیتی اضافه نسبت به بیت کوین دارد.

ماهیت زی کش

در حالی که ماهیت شفاف و غیر متمرکز ارزهای دیجیتالی برای مصرف کنندگان چندین کاربرد دارد، استفاده آنها در اکوسیستم مالی مشکلاتی را به همراه آورده است. این موضوع عمدتا به این دلیل شفافیت رادیکال در سیستم مالی محرمانه است.

به این ترتیب، Zcash ادعا می کند که یک نوع جدید از منحنی توزیع شده به نام “لایه امنیتی صفر” یا ZSL اختراع کرده است که در بالای بلوک های موجود برای افزایش عملکرد قرار می گیرد. این پشتیبانی از معاملات نیمه شفاف می تواند در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد و امکان انتخاب اطلاعات را فراهم آورد. برای مثال، آنها می توانند داده های لازم مانند تاریخ و زمان تراکنش را برای بلاک های عمومی منتشر سازند، اما جزئیات بحرانی همچون هویت طرف های معاملات و مقادیر مربوطه را نشان ندهند.

قیمت زی‌کش

زی کش Zcash چیست؟

زی‌کش (ZEC) تا یک هفته پس از عرضه در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶، به دلیل تعداد پایین واحدهای استخراج شده و مشکلات در صرافی‌‌های پذیرنده، قیمتی چندین برابر قیمت آن زمان بیت کوین داشت. در ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۶ در حالی که هر واحد زی‌کش با قیمت شگفت انگیر ۴,۲۹۰ دلار معامله می‌شد، بیت کوین حدود ۶۸۰ دلار قیمت داشت اما پس از آن با رفع مشکلات صرافی و عرضه زی‌کش، قیمت به شدت سقوط کرد.

بهترین عملکرد زی‌کش در بحث قیمت به ۸ ژانویه سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد که هر واحد از آن با قیمت ۸۷۰ دلار معامله شد.

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال مطرح، زی‌کش از آن ارزهای دیجیتالی نیست که چند هزار درصد سود برای سرمایه‌گذاران اولیه‌اش به ارمغان آورده باشد. البته با توجه به تعداد کم واحد‌های زی‌کش در صورتی که برای این ارز دیجیتال تقاضای مناسبی فراهم شود، احتمال رشد شدید وجود خواهد داشت.

کیف پول‌های زی‌کش

در سایت رسمی زی‌کش برای این ارز دیجیتال کیف پول‌های رسمی و مورد تایید آن معرفی شده است. در این بخش به معرفی کیف پول‌های رسمی زی‌کش خواهیم پرداخت.

کیف پول رسمی زی‌کش

زی کش Zcash چیست؟

کیف پول رسمی زی‌کش تنها برای سیستم عامل ۶۴ بیتی لینوکس توسعه داده شده است و فعلا نسخه ویندوزی یا مک ندارد. برای استفاده از این کیف پول نیاز به حداقل ۲ گیگابایت RAM و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ها و همگام سازی با بلاک چین دارید. این کیف پول قابلیت تراکنش‌های مخفی را دارد. اگر سیستم کامپیوتری قدرتمندی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاک چین کافی نیست، استفاده از این نرم افزار را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  • سیستم عامل قابل اجرا: لینوکس
  • نیاز به دانلود کل بلاک چین: دارد
  • قابلیت مخفی سازی تراکنش: دارد

استخراج زی کش

سکه های زی کش در طی چند ماه گذشته ماینرهای زیادی را به سمت خود جذب کرده؛ چرا که بیشتر ماینرها به دنبال ارزهای دیجیتال با پاداش های بیشتر و سرمایه گذاری کمتری می باشند. استخراج زی کش همچنان نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی سودمندتر است، به طوریکه بیشتر ماینرهای آن توانایی دستیابی به 100 درصد سود را دارند. جهت استخراج آن نیاز به 1000 وات برق و دستگاه های مخصوص، کیف پول زی کش، نرم افزارهای مورد نیاز و کارت گرافیک است.

به یاد داشته باشید که در صورت استخراج زی کش، میزان مصرف برق بسیار بالا است و از این رو سود حاصل از استخراج صرف پرداخت هزینه ­ی آن خواهد شد، بنابراین برای این کار بهتر است از برق صنعتی استفاده کنید.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید صمیمانه از شما سپاسگزاریم، در صورت هرگونه اطلاع از نحوه­ ی استخراج، تجربه ­ی استخراج و ماهیت زی کش لطفا نظرات خود را در کامنت ها بیان کنید تا دیگر کاربران نیز از آنها استفاده کنند.

نتیجه گیری

انتظار میرود که فناوری بلاک چین چالش های امروز را برطرف کند، اما در حقیقت برای پاسخگویی به نیازهای دنیای فردا طراحی شده است. در حالی که امروزه معاملات حریم خصوصی ممکن است مورد توجه بسیاری قرار نگیرد، اما در آینده نزدیک به یک قابلیت حیاتی در مبادلات تجاری تبدیل خواهد شد.

زی کش نه تنها یک ارز رمزنگاری شده حریم خصوصی محور است، بلکه پلتفرمی است که با اعطای امکان انتخاب بین حریم خصوصی و شفافیت برای هر معامله به آزادی افراد احترام می گذارد. امید است این انعطاف پذیری عامل محرکی برای استفاده روزافزون از Zcash و قابلیت های ویژه آن باشد.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1314

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.