1

بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟

  • کد خبر : 9981
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، دنیای بازار و بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. دنیای نوین ما بر پایه ریاضیات و آمار و علم داده بنا شده است. بدون وجود داده‌ها و تحلیل و تجزیه آن‌ها عملا هیچ‌کار در زندگی روزمره ما پیش نخواهد رفت. بازاریابی نیز امروزه بر پایه داده‌ها […]

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، دنیای بازار و بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. دنیای نوین ما بر پایه ریاضیات و آمار و علم داده بنا شده است. بدون وجود داده‌ها و تحلیل و تجزیه آن‌ها عملا هیچ‌کار در زندگی روزمره ما پیش نخواهد رفت. بازاریابی نیز امروزه بر پایه داده‌ها می‌باشد و به بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ مشهور است.

به همین دلیل در این مقاله از نتورک نیوز قصد داریم تا به بررسی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) بپردازیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور یک رویکرد بهینه سازی ارتباطات برند بر اساس اطلاعات مشتری است. بازاریابان داده محور، از داده مشتری برای پیش بینی نیازها، خواسته و رفتار آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع بازاریابی داده محور به یک رویکرد نوآورانه در بخش تبلیغات کسب و کارها تبدیل شده است. برای پیش بینی رفتارهای آتی، باید درک درستی از داده‌های قبلی داشته باشید، داده‌هایی که می‌توانید به دست بیاورید را شناسایی کنید و نحوه‌ی سازمان دهی، تجزیه و تحلیل داده‌ها را بدانید تا بتوانید بازاریابی بهتری داشته باشید.

بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟

چالش‌های اعمال بازاریابی داده محور کدامند؟

اعمال مارکتینگ داده محور نیز مانند هر یک از روش‌های بازاریابی می‌تواند چالش‌هایی را داشته باشد.‌ این چالش‌ها اعمال این روش بازاریابی را برای یک کسب و کار کمی دشوار می‌کنند، اما بازهم می‌بایست این روش برای رشد یک کسب و کار حتما اعمال شود. در زیر این چالش‌ها را نام برده‌ایم:

تشکیل تیم اجرا کننده

شما برای اعمال این روش مارکتینگ در کسب و کار خود نیاز به یک تیم دارید. تیم شما می‌بایست کاملا یکپارچه و منسجم باشد، و از افراد کاردان در این زمینه تشکیل شده باشد. تشکیل این تیم و پیدا کردن اعضای آن عموما کار دشواری خواهد بود.

به دست آوردن داده‌های مشتری

یکی دیگر از چالش‌های بازاریابی داده محور کسب داده و اطلاعات مشتری می‌باشد. برای به دست آوردن داده‌های مشتری می‌بایست مراحل مختلف و پیچیده‌ای را طی نمود، که به هیچ عنوان کار ساده‌ای نخواهد بود.

هزینه بالا

صرف هزینه زیاد دیگر چالشی است که شما برای برای اعمال مارکتینگ داده محور با آن روبرو می‌شوید. شما برای کسب اطلاعات مشتریان و همچنین جذب آن‌ها نیاز به تبلیغات گوناگونی خواهید داشت. در نتیجه این روش می‌تواند برایتان هزینه بسیار بالایی را در بر گیرد. البته هزینه‌هایی که در اعمال بازاریابی داده محور پرداخت می‌شود، معمولا به کسب و کار باز می‌گیرد، اما برای استارت این روش باید قبل از دریافت سود این هزینه‌ها پرداخت شوند.

بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟

مزایای بازاریابی داده محور

با استفاده از بازاریابی داده محور شما می‌توانید هم برای بیزینس‌گر و هم مصرف‌کننده مفید باشید. زمانی که این قابلیت را داشته باشید این کار را به اجرا درآورید لازم است که مزیت‌هایی همچون:

  1. تولید محصولات بهتر

با استفاده از بازاریابی داده محور شما می‌توانید تا حد چشم‌گیری نرخ شکست محصولات را کاهش دهید. شرکت‌های با دریافت اطلاعات جامع از مشتریان هدف خود محصولات بهتری را با توجه به نیاز مصرف‌کننده تولید و به بازار عرضه کنند.

  1. بازاریابی شخصی‌سازی‌شده

این امکان باید برای شرکت‌ها ایجاد شود تا بتوانند پیغام درست را به مخاطبان هدف در زمان مناسب ارسال کنند. بازاریابی داده محور این اجازه را به شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند کمپین بازاریابی خودساخته‌ای را ایجاد کنند که با استفاده از درک و فهم بیشتر از علایق و سلایق همچنین رفتارهای مشتریان نرخ تبدیل بالاتری را به آن‌ها ارائه کنند.

  1. تجربه بهبود یافته مشتریان

اغلب برندهای محبوب و پرطرفدار دنیا از این نوع بازاریابی پیروی می‌کند تا از این طریق بخش‌هایی که مشتریان از آن‌ها رضایت بیشتری دارند را پیدا کنند و سایر بخش‌های دیگر را نیز بتوانند بهبود ببخشند.

  1. شناخت روشن و صحیح

زمانی که بازاریابان با جهانی از اطلاعات در مورد بازار خود مواجه می‌شوند، می‌توانند از طریق این اطلاعات دقیق‌تر و بهتری را در مورد مشتریان و مشتریان احتمالی به دست آوردند. با پیروی و انجام دادن روش بازاریابی داده محور شما برای تقسیم‌بندی و مجزا کردن مشتریان هدف برای بالا رفتن میزان دسترسی به آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

  1. تجربه استفاده از چند شبکه

کارشناسان بازاریابی با هماهنگ کردن داده‌ها با شبکه‌های مختلف میزان دسترسی خود به مشتریان هدف را به حداکثر رسانند همچنین ارتباط خود را نسبت به ارتباط با ایمیل گسترده‌تر و وسیع‌تر نموده‌اند. با انتشار تبلیغات داده محور در شبکه‌های مختلف و استفاده از کمپین‌های خودکار برای شما این اطمینان و اعتماد را حاصل می‌کند که پیامتان باقدرت و نظم در به موقع در مکان مناسب به مشتریان هدف خواهد رسید.

 

بازاریابی داده محور چیست نحوه استفاده از داده ا در بازاریابی

نحوه استفاده از داده‌ها در بازاریابی

نحوه استفاده از داده‌ها در بازاریابی اصلا سخت نیست. اگر با چالش‌های مسیر آشنایی داشته باشید و به ابزارها و تکنولوژی روز به خصوص ابزارهای سازمانی تسلطی نسبی داشته باشید، به راحتی می‌توانید از این شیوه بازاریابی استفاده کنید. برای راحت‌تر شدن استفاده از این شیوه بازاریابی پروسه انجام این کار را در چند مرحله زیر خلاصه‌ کرده‌ایم.

۱. تنظیم اهداف برای داده

در مرحله اول برای استفاده از داده‌ها در بازاریابی باید اهداف کار را مشخص کرد. تنظیم اهداف برای داده مهم‌ترین مرحله کار است. هدف‌گذاری نه فقط در این شیوه بازاریابی بلکه در تمام روش‌ها مهم‌ترین اقدام است و در نتیجه نهایی کار تاثیر دارد. سازمان‌ها قبل از جمع‌آوری داده باید مشخص کنند که با چه هدفی این کار را انجام داده و چه استفاده‌ای از داده‌ها خواهند داشت. این موضوع به انتخاب بهترین داده کمک می‌کند.

۲. جمع‌آوری داده

در مرحله بعد باید اقدام به جمع‌آوری داده کرد. برای این کار ابتدا باید تمام پلتفرم یا ابزارهایی که به جمع‌آوری داده کمک می‌کنند آشنا شد و سپس بهترین پلتفرم را برای جمع‌آوری داده انتخاب کرد. این مرحله باید با دقت انجام شود زیرا تمام اقدامات و مراحل بعدی براساس داده‌های جمع‌آوری شده انجام می‌شوند.

۳. سازماندهی داده‌ها

سازماندهی داده‌ها مرحله بعدی بازاریابی مبتنی بر داده است. این مرحله خود چند اقدام مهم دارد. در قدم اول باید تمام داده‌های جمع‌آوری شده را در یک پلتفرم مشخص ذخیره کرد. سپس باید داده‌ها را بر اساس ویژگی‌های مشترک تقسیم‌بندی کرد، برای مثال مشتریان را بر اساس جنسیت، سن، میزان درآمد، سابقه آشنایی با سازمان یا سابقه خرید تقسیم‌بندی کرد.

۴. تیم سازی

در مرحله بعد باید تیم سازی کرد. جمع‌آوری یک تیم حرفه‌ای از افراد که اطلاعات و داده‌های به دست آمده را استخراج و آنالیز کنند به استفاده بهتر از داده‌ها کمک زیادی می‌کند. البته هر تیمی برای انجام این کار مناسب نیست. افرادی که به عنوان تیم انتخاب می‌شوند باید دارای توانمندی‌های فنی و تخصصی باشند تا کار تحلیل داده‌ها بهتر انجام شود. برای مثال تیم باید متشکل از متخصص آی تی، متخصص بازاریابی، مخصص فروش و تحلیلگر باشد تا هر کدام بسته به دانش و اطلاعات خود، داده‌ها را بررسی کرده و به درک بهتر مشتریان توسط تمام اعضای سازمان کمک کنند.

۵. اندازه‌گیری پیشرفت

قدم بعدی در بازاریابی داده محور، اندازه‌گیری پیشرفت است. کمپینی که برای بازاریابی داده محور تشکیل می‌شود باید در چند مرحله اندازه‌گیری و بررسی شود. این کار کمک می‌کند که بازاریابان موثرترین روش تبلیغ، نیازهای اصلی مشتریان و سلیقه آن‌ها را بهتر شناسایی کرده و خیلی سریع‌تر به هدف خود از بازاریابی برسند. به خصوص شرکت‌هایی که به تازگی بازاریابی داده محور را به عنوان شیوه بازاریابی خود انتخاب کرده‌اند، نیاز بیشتری به اندازه‌گیری و بررسی میزان پیشرفت دارند.

بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟

نمونه‌هایی از بازاریابی داده محور

چند نمونه از بازاریابی مبتنی بر داده عبارتند از:

۱)کمپین‌های ایمیل شخصی سازی شده

اگر یک نظرسنجی نشان دهد که مخاطبان هدف به طور انحصاری علاقه مند به یافتن اکسسوری‌های لباس مردانه هستند، تبلیغات برای اکسسوری‌های لباس زنانه کمتر موفق خواهد بود. بازاریابی ایمیلی شخصی سازی شده، دستیابی به یک مخاطب خاص را موثرتر می‌کند. همچنین به تیم‌های بازاریابی اجازه می‌دهد تا فرآیند شخصی سازی را خودکار کنند.

۲)هدف گذاری مجدد

هنگامی که بازدیدکنندگان وب سایت یک شرکت را پس از بازدید اولیه خود ترک می‌کنند، بازاریابان می‌توانند از هدف گذاری مجدد برای معرفی مجدد محصولات خاص به این مشتریان به طور مکرر از طریق اینترنت استفاده کنند. این استراتژی به عنوان یک یادآوری ظریف به مشتریان در مورد محصول یا خدماتی است که قبلاً نادیده گرفته شده است. بازاریابان اغلب از این روش برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت یا رسانه‌های اجتماعی به مشتریان واقعی استفاده می‌کنند.

۳)تبلیغات داده محور

بازاریابان از تبلیغات مبتنی بر داده برای دستیابی به مخاطبان هدف خود صرف نظر از اینکه کجا هستند استفاده می‌کنند. خواسته‌های افراد منحصربه‌فرد است، بنابراین بازاریابان اطلاعاتی را در مورد این خواسته‌ها جمع‌آوری می‌کنند و ممکن است با انتخاب کانال‌های مناسب تلاش‌های خود را با دقت بیشتری هدف قرار دهند. تبلیغات شخصی‌شده از اطلاعات بینش و فناوری اتوماسیون برای افزایش نرخ کلیک و تبدیل استفاده می‌کنند.

۴) بازاریابی بر اساس روندها

تیم بازاریابی یک تجارت مبتنی بر مد با مشتریانی که از پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اغلب از این پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای بصری با کیفیت بالا برای تبلیغ کسب‌وکار استفاده می‌کنند. آنها می توانند از ابزارهای تحلیلی برای تصمیم گیری در مورد روندهایی استفاده کنند که بیشتر از همه برای مخاطبان هدفشان مناسب است. سایر روندها ممکن است شامل ایجاد نظرسنجی در مورد موضوعات مرتبط با محصولات شرکت و به روز رسانی وب سایت شرکت با مقالات سئو یا پست‌های وبلاگ باشد.

بازاریابی داده محور و استراتژی آن

چرا بازاریابی داده‌محور از اهمیت بالایی برخوردار است؟

هدف اصلی بازاریابی در اولین مرحله جذب مشتریان و در مرحله بعد، حفظ آن‌ها است. برای جلب توجه مشتری و تبدیل آن‌ به مشتری دائم باید بدانیم او چه فکری می‌کند، چه می‌خواهد و در نهایت تغییر رفتار او تحت تاثیر چه فاکتورهایی ممکن است. شرکتی که بتواند به این سوال‌ها پاسخ دهد و استراتژی‌های خود را بر این اساس تدوین کند، شانس بیشتری برای موفقیت دارد. در بازاریابی داده‌محور، محتواها، تبلیغات و استراتژی باید بر اساس آنالیز رفتار، نیاز و ترجیحات مخاطبین بهینه‌سازی شوند.

 انتخاب بهترین محتوا و کانال تبلیغاتی، مهم‌ترین اصل در روند بهینه سازی مبتنی بر داده است. چرا که ارائه محتوا و تبلیغات شخصی‌سازی شده برای مخاطبین هدف، مسیر رسیدن به نتایج مطلوب را هموارتر می‌کند. از توضیحات بالا می‌شود فهمید که پیش‌برد بازاریابی داده‌محور، هم به سود شرکت ارائه دهنده کالا یا خدمت و هم به سود مشتریان است. چرا که هر دو طرف به هدف و خواسته‌های خود می‌رسند و تجربه خوبی از این تعامل کسب خواهند کرد. به همین دلایل هم بازاریابی و تبلیغات داده‌محور را به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین تحولات دنیای بازاریابی دیجیتال می‌شناسیم.

بازاریابی داده محور

تفاوت بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی و داده محور هر دو هدف مشترکی دارند: جذب مخاطب هدف، اطلاع‌رسانی به آن‌ها دربارهٔ محصولات جدید و ترغیب آن‌ها به تصمیم‌گیری برای خرید.

تا اینجا با شما موافقیم؛ اما این دو رویکرد چند فرق مهم با هم دارند.

اول اینکه بازاریابی سنتی معمولاً بر پایهٔ تجربه‌های قبلی، حدس و آزمون‌وخطا جلو می‌رود؛ در حالی که در بازاریابی داده محور، منبع و مرجع اصلی فعالیت‌های بازاریابی، داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌هاست.

دوم اینکه بازاریابی سنتی بیشتر از کانال‌های آفلاین مثل تلویزیون،‌ بیلبوردها و تبلیغات چاپی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطب و ترغیب آن‌ها برای خرید استفاده می‌کند؛ اما در داده محور، داده‌ها و اطلاعات به ما می‌گویند مخاطب را در کجا هدف بگیریم؛ تلویزیون و بیلبورد یا گوگل و شبکه‌های اجتماعی؟

سومین تفاوت هم این است که بازاریابی سنتی پرهزینه است، حاشیهٔ سود کمی دارد و بازدهی کمتری نسبت به بازاریابی مبتنی بر داده ایجاد می‌کند. از طرفی داده محور نه‌تنها ارزان‌تر تمام می‌شود، بلکه هدفمندتر است و می‌توان انتظار بازدهی بیشتری داشت. چرا؟ چون وقتی ما محتوایی نزدیک به خواسته‌ها و الگوهای رفتاری مخاطب ارائه می‌کنیم، احتمال جذب او به‌مراتب بیشتر است. میدان نبرد را تصور کنید. کورکورانه به دل دشمن زدن، باعث می‌شود پیروز شوید یا با چشم باز و جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ او؟ همین مسئله هم اینجا صادق است؛ مثلاً وقتی بدانید چه چیزی در تصمیم‌گیری مخاطب برای خرید حرف اول را می‌زند، راحت‌تر می‌توانید او را جذب و به‌تبع‌ آن، به مشتری تبدیل کنید.

بازاریابی داده محور

سخن پایانی

استفاده از بازاریابی داده محور برای انواع کسب و کارها چه به صورت آنلاین و چه سنتی، کاربرد دارد. صاحبان کسب و کارهای مختلف می‌توانند با استفاده از نکاتی که تا به اینجا بیان نمودیم، از این روش بازاریابی برای توسعه کسب و کار خود استفاده نمایند. امید است که به شما عزیزان در درک این موضوع کمک کرده باشیم.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=9981

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.