3

پروژه ی کلاهبرداری ایران کوین ماین

  • کد خبر : 1710
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
پروژه ی کلاهبرداری ایران کوین ماین

پروژه ی کلاهبرداری ایران کوین ماین | این روزها کلاهبرداری‌های مربوط به ماینینگ یا استخراج ابری با سودهای تضمینی و نجومی، به شدت در حال افزایش هستند. پس از راه‌اندازی شدن سایت کلاهبرداری مستر دیجی کوین، حالا وب‌سایت دیگری به نام «ایران‌کوین‌ماین» به آدرس irancoinmine.com ظهور کرده است. در این مقاله به بررسی این پروژه […]

پروژه ی کلاهبرداری ایران کوین ماین | این روزها کلاهبرداری‌های مربوط به ماینینگ یا استخراج ابری با سودهای تضمینی و نجومی، به شدت در حال افزایش هستند. پس از راه‌اندازی شدن سایت کلاهبرداری مستر دیجی کوین، حالا وب‌سایت دیگری به نام «ایران‌کوین‌ماین» به آدرس irancoinmine.com ظهور کرده است. در این مقاله به بررسی این پروژه کلاهبرداری می‌پردازیم.


سایت ایران کوین ماین  خود را یک صندوق سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال معرفی نموده و با ادعای پرداخت سودهای کلان در حال جذب سرمایه است. در قسمت معرفی این سایت ادعا شده آنها قادر هستند با بهره مندی از تیم فنی بسیار قوی و با دارا بودن پشتوانه علمی و مالی؛ در بورس های بین المللی، معاملات ارزهای دیجیتال و همچنین استخراج ارزهای دیجیتال با پیشرفته ترین تجهیزات فعالیت نمایند. 
در این سایت سپرده گذاری و برداشت در قالب دوج کوین صورت گرفته و در طرح درآمدزایی آن پرداخت سود از 7 الی 10 درصد ماهیانه و 84 الی 120 درصد سالیانه، تبلیغ می شود.
پاداش جذب عضو از موارد دیگری است که در طرح درآمدزایی شرکت به آن پرداخته شده و سود تا 1.5 درصد برای آن در نظر گرفته شده است.
براساس اطلاعات سایت های رتبه بندی بین المللی 96 درصد از بازدیدهای سایت از داخل کشور صورت گرفته است. همچنین دامنه سایت سال گذشته به ثبت رسیده و سرور آن در کشور انگلستان قرار دارد.

بررسی اطلاعات فنی سایت نشان می دهد با آنکه این سایت به عنوان سپرده پذیر با بازدهی بالا فعالیتش را آغاز کرده اما در عمل فعالیت مولدی ندارد. مدیران و عوامل سایت از تجارت هایی چون بورس بین المللی نیویورک نام می برند در حالیکه به دلیل تحریم های اعمال شده بر کشورمان چنین ادعایی امکان پذیر نیست.


نشانه های یک طرح کلاهبرداری ارز دیجیتال

• پولدار شدن از راه های آسان
• ناشناس بودن اعضا تیم تشکیل دهنده یک پروژه
• حضور نداشتن محصول و تئوری بودن آن
• وایت پیپر های مشکوک

وایت پیپر: وایت پیپر یا اوراق سفید به شکل یک فایل pdf در اختیار فعالان حوزه ارز دیجیتال قرار می گیرد که در آن عملکرد ارز دیجیتال مورد نظر و مشکلاتی که این رمز ارز قرار است حل کند را توضیح می دهد، در واقع وایت پیپر معرفی نامه هر ارز دیجیتال می باشد. در نتیجه مهم ترین بخشی که باید مورد توجه قرار بگیرد وایت پیپر یک رمز ارز است زیرا با کمی تحقیق در مورد آن می توان متوجه نکات کلاهبرداری یا سالم بودن یک رمز ارز شد. برای مثال وایت پیپر هایی که وعده کار های بزرگ و فعالیت های بلند پروازانه می دهند یکی از طرح های مشکوک محسوب می شوند.

عدم وجود اعضای تیم: تحقیق در مورد افراد تشکیل دهنده تیم یک پروژه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا پروژه سالم از شناسایی شدن حراسی ندارد اما معمولا رمز ارز های جعلی هیچ بنیان گذار یا جامعه شناخته شده ای ندارند. برای مثال یکی از پروژه های جدیدی که انتظار می رود کلاهبرداری باشد bitcoin black است که با انتشار شعار بیت کوین بلک رقیب جدی بیت کوین است در صدد بر کنار زدن بیت کوین می باشد.
حضور نداشتن محصول: ارائه یک مدل کاری از سوی بنیان گذار ارز رمز نگاری شده از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا شما می توانید تحقیق کنید سود پروژه از کجا می آید یا نحوه تقسیم آن چگونه است اما اگر توضیح کاملی از نحوه عملکرد یک شرکت به شما داده نشد امکان دریافت نکردن محصول در آخر و وعده های پوچ از سوی بنیان گذاران پروژه زیاد است.
وعده آسان پولدار شدن: پروژه هایی که در همان بدو ورود خبر از سود های کلان و تبلیغات عجیب می دهند از بارز ترین نشانه های کلاهبرداری به حساب می آیند. اکثر مردم رویای آسان پولدار شدن را دارند بنابراین افراد شیاد از این ذهنیت سواستفاده کرده و قول ثروتمند شدن به سرمایه گذاران را می دهند. پس اگر پروژه ای خیال یک شبه ثروتمند شدن و میزان زیادی دارایی را به شما پیشنهاد داد قطعا یک پروژه کلاهبرداری است.


پروژه های کلاهبرداری شناخته شده در ایران

طرح کلاهبرداری کریپتو تب

کریپتو تب یکی از پروژه های هرمی و پانزی است که با افزایش قیمت بیت کوین وعده کسب درآمد بالا از طریق استخراج بیت کوین در کوتاه مدت را به کاربران داده و سرمایه بسیاری از معامله گران را از دسترس خارج کرد. شعار اولیه این طرح “کسب یک بیت کوین در یک ماه” بود که تبدیل به معروف ترین پروژه های ارز دیجیتال جعلی ایران شد. در این طرح شرط کسب پاداش دعوت افراد بیشتر به پروژه بود، به این شکل که شما به راحتی با نصب یک افزونه بر روی کروم خود دوستانتان را دعوت می کردید و هر چه در افزایش عضو های جدید موفق تر بودید میزان پاداش شما نیز بیشتر بود. در واقع لازم نبود شما هیچ کار خاصی انجام بدهید اما در مقابل وعده پاداش داده می شد که کاربران را در افزودن عضو های جدید حریص تر می کرد. 

طرح کلاهبرداری استخراج ابری یا کلود ماینینگ

پروژه استخراج ابری نسبت به پروژه های قبلی کمی جدید تر است که در پی آن با تبلیغات گسترده ای که انجام شد بسیاری از معامله گران سرمایه خود را از دست دادند. اما کلود ماینینگ یا استخراج ابری چیست؟ دو پروژه IranCoinMine و coinmagic از معروف ترین نمونه طرح های کلاهبرداری استخراج ابری هستند که ضرر و زیان وارده از این پروژه آسیب های زیادی به عمل آورد.


پروژه ایران کوین ماین: در سال 98 زمانی که قیمت دوج کوین بسیار پایین بود و سود استخراج دوج کوین تقریبا صفر بود این طرح وعده کسب سود حداقال 10،000 تومان را به استخراج کنندگان dogecoin داد. این پروژه با وعده کسب سود 100 درصدی از استخراج کوین دات تبدیل به بزرگ ترین کلاهبرداری های ایران شد.

پروژه مجیک کوین: مجیک کوین یک وب سایت مشهور ایرانی بود که از طرح استخراج ابری برای کلاهبرداری استفاده کرد، طبق این پروژه قرار بر این بود کاربران با استخراج ابری یا کلود ماینینگ روزانه 4 درصد و ماهانه 120 درصد سود دریافت کنند که البته این اتفاق هیچ وقت به حقیقت نپیوست و تنها یک تبلیغ وسوسه کننده بود.


ترغیب به کسب درآمد کاذب با ارز دیجیتال

از دیگر راه های فریب کاربران سیستم‌های کاذب کسب درآمد با ارز دیجیتال است. سایت‌های کلیکی، سایت‌های بیت کوین رایگان و نرم افزارهای استخراج با موبایل نمونه‌هایی از این سیستم‌های کسب درآمد کاذب هستند. معمولا درآمد این سیستم‌ها بسیار پایین است و سطح مبلغ برداشت بسیار بالاست که عملاً شدنی نیست و در نتیجه افراد زیادی نمی‌توانند تسویه حساب کنند.

راه حل: به هیچ عنوان وسوسه نشده و اعتماد نکنید.

ریسک خرید و فروش

از دیگر موارد تهدید امنیت کاربران معاملاتی است که بر بستر خرید و فروش ارزهای دیجیتال به وجود می آید. بنابراین برای جلوگیری از هرنوع ضرری در این حوزه، نیاز به شناخت دقیق تهدیدها‌ی موجود و راه‌های مقابله با آن‌ به شدت احساس می‌شود.

در مورد دارایی ارز دیجیتال خود به هیچ کس اطلاع ندهید.

از کلید خصوصی کیف پول خود حفاظت کنید.

قیمت‌های پایین‌تر از حد واقعی دام کلاه برداری است مراقب باشید.

قبل از خرید هر نوع ارز دیجیتال  تحقیق کنید و از آینده‌دار بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مدارک احراز هویتی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

در گروه های تلگرامی از خرید و فروش ارزهای دیجیتال خودداری کنید.

با صرافی های معتبر در ارتباط باشید که دارای تیم پشتیبانی قوی هستند.


کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی:

 از دیگر راه های نفوذ کلاهبردارن گروه‌ها و پروفایل‌های ساختگی در شبکه‌های اجتماعی (فیس‌بوک، توئیتر، تلگرام است.   وعده ارسال ارزهای مجانی: به خاطر بسپارید ارزهای دیجیتال همانند پول هستند و هیچ‌کس پول را مجانی برای کسی ارسال نمی‌کند.

سایت‌های غیر معتبر

برخی از کلاهبرداران سایت‌های مشهور و پروژه‌های معتبر را دقیقا کپی می‌کنند و با یک آدرس مشابه دیگر به عنوان سایت اصلی جا می‌زنند.  فرد قربانی با وارد شدن به این سایت‌ها، با تصور اینکه در سایت اصلی است مشخصات خود را وارد می‌کند و این مشخصات بدست هکر می‌رسد. طبیعتا هکر با این مشخصات می‌تواند موجودی ارز دیجیتال شخص را خالی کند.

برای جلوگیری از در دام افتادن در چنین ترفندهایی، همیشه آدرس سایت را Bookmark کنید و صحیح بودن آدرس را در نوار آدرس مرورگر چک کنید.

هک DNS

هک به این صورت انجام می‌شود که ترافیک سایت از سایت اصلی و معتبر از طریق تغییر DNS به سایتی اسکم هدایت می‌شود. در این شرایط، شخص آدرس سایت را درست وارد کرده و شکل سایت نیز دقیقا همانند سایت اصلی است ولی در واقع به سایتی تقلبی هدایت شده که اطلاعات او را سرقت می‌کند. این یکی از بدترین حملات است، زیرا حتی اگر شما سایت را از طریق Bookmark مشاهده کرده باشید، فریب خواهید خورد.

بهترین راه برای در امان ماندن از هک DNS، چک کردن اعتبار گواهینامه SSL سایت موردنظر در نوار آدرس مرورگر است.

اگر گواهینامه SSL با سایت اصلی تفاوت داشت، فورا از سایت خارج شوید.

کلاهبرداری از طریق ایمیل 

این نیز یک ترفند فیشینگ (برای دزدیدن اطلاعات امنیتی) است. ایمیل‌های تقلبی که به نظر می‌رسد از مرجع معتبری ارسال شده، افراد را به سایت‌های ساختگی و فیک هدایت می‌کنند تا اطلاعات شخصی و موجودی فرد را به سرقت ببرند.

تیم پشتیبانی پروژه های تقلبی

نوع دیگری از روش‌های فیشینگ، گروه‌ها یا افرادی هستند که تظاهر می‌کنند تیم پشتیبانی یک پروژه‌اند و از شما اطلاعات شخصی، واریز مبلغ یا کلید خصوصی‌تان را می‌خواهند.این اسکمر‌ها راه‌های مختلفی را برای تماس با افراد انتخاب می‌کنند.

اپلیکیشن‌های نامعتبر

برخی کلاهبرداران با راه‌اندازی صرافی‌ها یا اپلیکیشن‌ها قصد سرقت ارزهای کاربران را داشته باشند.

همچنین از اعتبار اپلیکیشن‌هایی که روی موبایل‌تان نصب می‌کنید آگاه باشید.

کلاهبرداری استخراج ابری

افزایش محبوبیت استخراج ابری ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش هزینه سخت‌افزارهای استخراج و هزینه برق برای اشخاص باعث شده تا کلاهبرداران نیز در این زمینه وارد شوند.

وعده ارزدیجیتال رایگان!

 در این روش کلاه برداران یک حساب جعلی درست می‌کنند و به مردم اعلام می‌کنند اگر مقداری از ارز خود را به این حساب بریزید، ما ۱۰ برابر آن را برای شما واریز خواهیم کرد. این وعده دروغین تا امروز منجر به دزدی‌های زیادی شده و خیلی‌ها این دروغ را باور می‌کنند و سرمایه خود را از دست می‌دهند.

ارسال ارز به آدرس اشتباه

ارسال یک تراکنش به آدرس اشتباه به این معنا است که آن پول برای همیشه از دست رفته است، مگر آنکه صاحب آن آدرس آدم دلسوزی باشد و پول را به شما برگرداند. حتی اگر آدرس درست را کپی کرده باشید، بعضی از بدافزارها آدرس هکر را برای شما پیست می‌کنند. بدتر از آن ارسال به آدرسی است که صاحبی ندارد. در این صورت آن تراکنش از بین رفته و پول شما هیچوقت به شما باز نمی‌گردد.


ویژگی این سایت ها:

پرداخت‌ سود منظم در ابتدا برای جلب اعتماد

یکی از ویژگی‌های سایت‌هایی مانند ایران‌کوین‌ماین که سرمایه افراد را با تعهد به پرداخت سودهای نجومی جذب می‌کنند، این است که در روزها یا ماه‌های اولیه‌ای که مشتریان قصد برداشت سود خود را دارند، سود به موقع و به همان میزانی که تعهد کرده‌اند، به حساب مشتریان واریز شده تا از این طریق اعتماد آن‌ها جلب شده و این سایت‌ها بتوانند سرمایه بیشتری جذب کنند، اما باید هشیار بود که این به معنای معتبر بودن و اسکم نبودن آن‌ها نیست، بلکه به این معناست که آنها قصد کلاهبرداری وسیع‌تری را دارند. در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف هم این سایت بازخوردهای منفی زیادی توسط کاربران داشته است.

کاربران ایرانی، طعمه ی پروژه های کلاهبرداری!

به دلیل وضع اقتصادی فعلی کشور و عدم توازن در مخارج و درآمد مردم، باعث شده تا بسیاری از سودجویان از این فضا سوءاستفاده کنند و کاربران ایرانی را با وعده های دروغین و پروژه های پانزی فریب دهند. پروژه های پانزی بسیاری باعث شد تا بسیاری از کاربران، دارایی های خود را از دست بدهند که برخی از آنها مانند E2C و مستر دیجی کوین در وبسایت میهن بلاکچین مورد بررسی قرار گرفت. معمولا اکثر این پروژه ها با وعده های سود قطعی ماهانه، کاربران را وسوسه می کنند و با ایجاد یک طرح پانزی، پس از اینکه مقدار زیادی از دارایی کاربران را به دست بیاورند؛ به فعالیت خود خاتمه داده و از صحنه محو می شوند.


نتیجه گیری

ادعای پرداخت سودهای نجومی و تضمینی، شفاف نبودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری، غیرحرفه‌ای بودن تیم و وجود اشکالات مختلف در نگارش و املای کلمات استفاده شده در سایت، داشتن حق تغییر سود و کارمزد از طرف ایران‌ کوین ماین در هر زمانی که بخواهند، عدم ارائه اطلاعات تماس و در نتیجه عدم دسترسی به تیم ایران‌کوین‌ماین، همه و همه مهر تاییدی بر اسکم بودن این پروژه می‌زنند.

تنها توصیه ای که می توانیم به شما کنیم این است که در هر پروژه ای سعی کنید با وعده های دروغین و سودهای قطعی وسوسه نشوید. برای سرمایه خود ارزش قائل شوید و آن را به راحتی در اختیار کلاهبرداران قرار ندهید. تمامی جوانب یک سرمایه گذاری را بسنجید و به مسائل مربوط به شفافیت و صداقت توجه ویژه ای کنید. پروژه ای که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید با پروژه های مشابه مقایسه کرده و فرجام آن ها را در نظر داشته باشید. در تمام طول این زیر ذره بین سعی شد بر اساس واقعیت ها و شواهد موجود بررسی و تحلیل صورت گیرد. اما در نهایت تصمیم گیری به عهده خود شما است.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1710

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.