بازاریابی شبکه ای یک ساختار فروش نوین است که امروزه در سراسر دنیا و ایران طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.در این شیوه افراد به صورت مستقل محصولاتی را از شرکت مادر خریداری کرده و به فروش میرسانند. هر چند که این عمل با برنامههای هرمی مقایسه شده و با آنها شباهتهایی هم دارد اما هنوز بسیاری از سازمانهای معتبر در این نوع بازاریابی مشارکت میکنند. در این نوشتار از مجله نتورک نیوز قصد داریم به شما مفهوم واقعی بازاریابی شبکهای را توضیح دهیم و شما را با مزایا و معایب و راهکارهای موفقیت در آن آشنا کنیم. همراه ما باشید.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ یک مفهوم تجاری است که شرکت مورد نظر را با تکیه بر شبکهای از توزیع کنندگان رشد میدهد. به زبان ساده، شرکت از طریق فروشندگان مستقل که عموماً از خانههایشان کار میکنند، محصولات خود را توزیع و به فروش میرساند.
بازاریابی شبکهای، کانال فروش خود را بر شبکههای متشکل از انسانها استوار کرده است. در این روش، بازاریاب تعدادی از محصولات یک شرکت را خریداری کرده و در هر مکان و جمعی که خودش بخواهد، آنها را میفروشد و سود خود را دریافت میکند. اما تمام ماجرا همین نیست! در این شیوه از بازاریابی حتی مصرف کنندگان نیز میتوانند برای کالاهای شرکت موردنظرشان بازاریابی کرده و به سود برسند.
تاریخچه شرکتهای بازاریابی شبکه ای
در طول انقلاب صنعتی ۱۸۰۰، تعداد زیادی از محصولات جدید اختراع شد که باید به مصرف کنندگان فروخته میشد. این محصولات اغلب جدید و ناشناخته بودند و نیاز به توضیح برای خریداران داشتند. بازاریابی شبکهای پس از جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۴۰ با شرکت ویتامین کالیفرنیا (در سال ۱۹۳۹ به Nutrilite تغییر نام داد) و شرکت عطر کالیفرنیا (اکنون ایوان) شروع به رشد کرد.
محصولات تولید شده توسط شرکت ویتامین کالیفرنیا به قدری تقاضاکننده داشت که بنیانگذار شرکت، کارل رنبورگ، شروع به استخدام توزیع کنندگان مستقل برای افزایش تعداد فروشندگان کرد. همچنین به این فروشندگان مستقل دستور داده شد که توزیع کنندگان جدیدی را در حلقههای دوستان، آشنایان و مشتریان خود بیابند. به نمایندگان از فروش توزیعکنندگانی که شخصاً استخدام کردهاند، حقوق پرداخت میشد.
در دهه ۱۹۸۰، چشم انداز اقتصاد ایالات متحده تغییر کرد. رونق مالی همزمان با ورود زنان به دنیای تجارت بود. زنان هدف بزرگی برای شرکتهای بازاریابی شبکهای بودند، زیرا آنها به دنبال شغلی بودند که به آنها اجازه میداد بدون غفلت از فرزندان و خانواده خود، درآمد کسب کنند. زنان توانستند موقعیتهای بالایی را در این شرکتها به دست آورند و فرصتهایی را برای زنان ایجاد کنند تا به استقلال مالی دست یابند.
در پایان دهه ۱۹۹۰، بازاریابان شبکه ای یاد گرفتند که از قدرت اینترنت استفاده کنند. فروشگاههای آنلاین و سفارشهای الکترونیکی، استفاده از شبکههای اجتماعی را برای توزیعکنندگان و کسبوکارها آسانتر کرد. از زمان ظهور پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، مشاهده تبلیغات افراد در شبکه شما رایج شد.
انواع بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟
انواع بازاریابی شبکه ای سطوح مختلفی دارد و به سه دسته تک لایه، دو لایه و چند سطحی تقسیم میشود.
۱. بازاریابی شبکهای تک لایه
۲. بازاریابی شبکه ای دو لایه
۳. بازاریابی شبکهای چند سطحی
بازاریابی شبکهای تک لایه
شما به یک شرکت ملحق میشوید تا محصولات یا خدمات آن را از طریق بازاریابی شبکهای تک لایه بفروشید. در این نوع بازاریابی شما نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و فروش مستقیم تنها منبع درآمد شماست.
بازاریابی شبکه ای دو لایه
برای معرفی بازاریابی شبکهای دو لایه، باید بگوییم که برخلاف بازاریابی تک لایه، نیاز به جذب نیرو دارد، اما پاداش شما کاملاً به آن وابسته نیست. شما بابت فروش مستقیم خود و همچنین فروش توسط شرکتهای وابسته یا توزیع کنندگانی که انتخاب میکنید برای شما کار کنند، پاداش دریافت میکنید.
بازاریابی شبکه ای چند سطحی
برخی از سازمانهای فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی (MLM) استفاده میکنند تا توزیعکنندگان موجود را تشویق کنند تا در ازای بخشی از درآمد فروش استخدامکنندگان، توزیعکنندگان جدیدی را جذب کنند. افراد جدیدی که استخدام شدند “downline” توزیع کننده هستند. همچنین توزیع کنندگان از فروش مستقیم محصول به مشتریان سود میبرند.
.در نتورک نیوز بیشتر بخوانید:
اصطلاحات مرتبط با انواع بازاریابی شبکه ای
بازاریابی چند سطحی(MLM)، بازاریابی سلولی، بازاریابی وابسته، بازاریابی مستقیم مصرف کننده، بازاریابی ارجاعی و بازاریابی مشاغل خانگی، همگی اصطلاحاتی هستند که برای توصیف بازاریابی شبکهای استفاده میشوند.
فروش مستقیم: شرکتهای نتورک مارکتینگ، محصولات خود را مستقیماً به مشتریان تبلیغ میکنند و میفروشند. به توزیعکنندگان وظیفه فروش اقلام داده میشود و به ازای هر فروش که انجام میدهند کمیسیونی به آنها پرداخت میشود.
توزیع کننده: اکثر شرکتهای بازاریابی چند سطحی، اعضای خود را به عنوان توزیع کننده به جای فروشندگان معرفی میکنند.
Downline: اعضای جذب شده توسط توزیع کننده یا افراد تازه استخدام شده توسط این اعضا، خط پایین توزیع کننده را تشکیل میدهند. همه توزیع کنندگان از فروش پایین خود سود میبرند.
Upline : به همه توزیع کنندگان در سلسله مراتب بالاتر از حامی مالی یک عضو، گفته میشود. در فروش توسط افراد downline، همه توزیعکنندگان در upline کمیسیون دریافت میکنند.
طرح: فهرستی است از تمام روشهایی که فروشندگان ممکن است کسب درآمد کنند. این طرح همچنین نشان میدهد که چگونه پرداخت بر اساس حجم فروش و تعداد شرکای استخدام شده متفاوت است.
نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای چگونه کار میکند؟
شرکتهای بازاریابی شبکه ای اغلب لایههایی از فروشندگان ایجاد میکنند، که در آنها به فروشندگان انگیزه داده میشود تا شبکههای فروشندگان خود را گستردهتر کنند. افرادی که یک ردیف جدید (یا “بالا”) راه اندازی میکنند، از فروش خود و همچنین فروش افراد در ردیفی که شروع کردهاند (“downline”) کمیسیون دریافت میکنند.
با گذشت زمان، ممکن است یک لایه جدید ظاهر شود، که کمیسیون اضافی را برای لایه بالا و همچنین لایه میانی فراهم کند. درآمد یک عضو در نتورک مارکتینگ به فروش محصول و همچنین به جذب نیرو بستگی دارد. هر فردی که به تیم بازاریابی شبکهای ملحق میشود دو مرحله را باید طی کند: اولی آموزش و دیگری فروش.
آموزش
اولین قدم پس از عضویت، تبدیل شدن به توزیع کننده شرکت است؛ یعنی از این پس شما فروشنده محصولات خواهید بود. از آنجایی که کسب و کار، مستلزم فروش و استخدام توزیع کنندگان است، شرکتی که به آن ملحق میشوید یا حامی مالی شما، به شما آموزش جامع محصول و فروش ارائه میدهد. برای کمک به شما در شروع کار، شرکت اطلاعات کامل محصول و همچنین اقلام تبلیغاتی و ابزار را در اختیار شما قرار میدهد. اکثر شرکتها آموزش فروش را همراه با آموزش جذب افراد جدید ارائه میدهند، معمولاً یک کارگاه آموزشی کوتاه برای آن ترتیب میدهند.
فروش
زمانی که شرکت به شما دستور فروش و دانش محصول را داده و شما را به ابزارها و لوازم لازم و همچنین بسته راه اندازی مجهز کرده است، آماده شروع کار هستید. حامی شما در طول آموزش در دسترس خواهد بود و همچنین به شما در شروع کار کمک میکند.
جستجو یا تهیه فهرستی از مشتریان، واجد شرایط بودن افراد، تعیین قرار ملاقات با مشتریان و ارائه پیشنهاد تجاریMLM، پاسخ به سؤالات و کمک به آنها در تصمیم گیری برای اینکه به شبکه بپیوندد، و پیگیری آنها به طور منظم بخشی از فرآیند فروش شما خواهد بود.
این روند با ثبت نام آنها به عنوان توزیع کننده، دریافت آموزش محصول، فروش و تامین ابزار، مواد بازاریابی، کیت شروع و همچنین همکاری با آنها برای کمک به رشد شبکه خود ادامه مییابد.
.در نتورک نیوز بیشتر بخوانید:
بازار هدف یا Target Market چیست؟ 5 گام برای تعیین بازار هدف!
راهکارهای موفقیت در بازاریابی شبکه ای
برای اینکه شما در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید اصولی را رعایت کنید:
کیفیت کالا: محصولاتی که برای عرضه انتخاب میکنید باید کیفیت بالایی داشته باشند تا مشتری آنها را به دیگر محصولات ترجیح دهد. اگر کیفیت کالای شما پایین باشد، دلیلی ندارد مشتری آن را از شما بخرد.
مهارت مذاکره و فروش: مهارتهای فروش، اکتسابی هستند. با کسب این مهارتها میتوانید راهکارهایی برای افزایش فروش خود پیدا کنید، باید توانایی صحبت با مشتری را داشته باشید و فوت و فن صحبت و رفتار با مشتری را بدانید.
مهارت تیم سازی و رهبری: همانطور که در بالا اشاره شد یکی از راههای کسب سود در نتورک مارکتینگ، پورسانتی است که به ازای فعال بودن زیرمجموعه شما برایتان حاصل میشود. پس باید توانایی آن را داشته باشید که افراد زیادی را به مجموعه خود اضافه و در آنها انگیزه ایجاد کنید.
مهارت رهبرسازی: همان فرمولی که برای شما سود کسب میکند، برای زیرمجموعه شما نیز صادق است. پس باید توانایی این را داشته باشید که آنها را نیز به رهبرانی سخت کوش و با انگیزه تبدیل کنید.
مزایای بازاریابی شبکهای
این حوزه مزیتهای بسیاری دارد که باعث پرفروش شدن یک محصول یا موفق شدن یک کسب و کار میشود. ما در ادامه مزایای این نوع از بازاریابی را برای شما بیان میکنیم.
سرمایه اولیه اندک
به طور کلی برخلاف مشاغل دیگر، شما با سرمایه اولیه اندک نیز میتوانید وارد این حوزه شوید و کسب و کار خود را بهبود ببخشید.
زمانبندی کاری منعطف
یکی از مزایای قابل توجه نتورک مارکتینگ، برنامه و زمانبندی منعطف آن است. شخصی که در این حوزه مشغول به کار میشود میتواند متناسب با برنامه روزانه خود فعالیت کند و در هر زمانی که مایل باشد سرکار برود.
عدم نیاز به یک مدیریت ویژه در وب سایت
برای راه اندازی و مدیریت یک وب سایت نیاز به هزینه نسبتاً زیادی است. بسیاری از شرکتهایی که بازاریابی شبکهای انجام میدهند فقط با استفاده از یک وب سایت قادرند تمامی توزیع کنندگان خود را تامین کنند.
مزایای مالیاتی
شما با راه اندازی یک کسب و کار خانگی، پس اندازها و مزیتهای مالیاتی بسیاری را برای خود فراهم میکنید. صرفه جویی در هزینههای این چنینی یک مزیت بزرگ برای نتورک مارکتینگ محسوب میشود.
روابط دوستانه
همه ما در محل کار روابط دوستانهای داریم، اما این روابط در حوزه نتورک مارکتینگ کاملاً متفاوت است. دوستیهای موجود در این حوزه همگی دارای یک هدف و رویکرد مشترک هستند و همگی برنامههای یکسانی دارند.
عدم نیاز به کارمند
این امکان وجود دارد که بدون اینکه کارمند یا پرسنلی داشته باشید، کسب و کار خود را در این حوزه راه بیاندازید. این یک مزیت بزرگ است، زیرا مانند مشاغل سنتی نیازی به سر و کله زدن با کارمندان را ندارید.
مازاد درآمد
در حوزه نتورک مارکتینگ، با توجه به روشهای فروش نوین، شما حتی زمانی که کار نمیکنید نیز درآمد کسب میکنید. با توجه به درآمد اضافه و همچنین انعطافپذیری در برنامه و زمان، نتورک مارکتینگ یک گزینه جذاب برای شما محسوب میشود.
سودآوری سریع
بسیاری از افراد به دنبال سودآوری سریع و درآمدهای کلان هستند، حوزه نتورک مارکتینگ بهترین گزینه برای این دسته از افراد به حساب میآید. در ابتدا برای رسیدن به درآمدهای کلان در حوزه نتورکینگ، نیاز به تلاش بیوقفه و داشتن برنامه و هدف میباشد؛ اما با گذشت زمان نسبتاً کوتاهی میتوان به سودآوری قابل توجهای رسید.
امنیت
امنیت، یکی دیگر از مزایای بازاریابی شبکه ای به حساب میآید. بسیاری از افراد از امنیت شغلی خود نگران هستند و ترس از دست دادن شغل خود را دارند. شما با ورود به این حوزه، امنیت و ثبات را در شغل خود تجربه میکنید.
افزایش مهارتهای ارتباط اجتماعی
افزایش مهارتهای ارتباط اجتماعی، یکی دیگر از خوبیهای نتورک مارکتینگ به حساب میآید. با ورود به حوزه نتورک مارکتینگ شما به شخصی تبدیل میشوید که میتوانید به دیگران کمک کند یا آنها را تشویق کند که به اهداف خود برسند. شما با افزایش ارتباطات اجتماعی خود، به طور طبیعی مهارت خود را در این زمینه افزایش میدهید.
افزایش مهارتهای شخصی
از دیگر فواید نتورک مارکتینگ میتوان به رشد شخصی در زمینههای مختلف اشاره کرد. شما با توسعه شخصی خود میتوانید به فردی موفق در این حوزه تبدیل شوید و بازاریاب ماهری محسوب شوید.
پیشرفت همه افراد
در تمامی شرکتها و سازمانها همیشه یک نردبان شغلی مشخص وجود دارد که تمامی کارمندان برای آن تلاش میکنند اما تنها یک شخص به آن قله پیشرفت میرسد. در نتورکینگ این مورد وجود نداشته و تمامی افراد با داشتن برنامه هدف و تلاش بیوقفه میتوانند به موفقیت بینظیری در این زمینه دست یابند.
امکانات بین المللی
یکی دیگر از خوبیهای نتورک مارکتینگ وجود امکانات بین المللی میباشد. شرکتهای بین المللی شبکهای که در حال فعالیت هستند به شما اجازه میدهند تیمی بین المللی را در این حوزه تشکیل دهید. شما به راحتی میتوانید با تشکیل تیم بین المللی خود به سود آوری کلانی برسید. برای سازماندهی تیم خود میتوانید به کشورهای مختلف سفر کرده و هزینههای سفر خود را به صورت قانونی به حساب شرکت موردنظر بنویسید.
معایب بازاریابی شبکه ای
ممنوعیت استفاده از بازاریابی شبکهای در برخی کشورها
از جمله کشورهایی که در آن بکارگیری بازاریابی شبکه ای ممنوع میباشد، ایران است. هنگامیکه شما اقدام به آغاز کسبوکار مستقلی بکنید، مراجع قضایی ابتدا از شما تعهدی میگیرند. این تعهد به معنی عدم بکارگیری از نتورک مارکتینگ در کسبوکار شما است.
فروش کاملا حضوری در نتورک مارکتینگ
در این نوع از بازاریابی اکثر فروشها به صورت کاملاً حضوری انجام میشود. به همین دلیل بسیاری از افراد در نخستینبار دچار شکست میشوند. این افراد فروش حضوری را برای خود امری ناممکن و سخت میدانند. همچنین بدون اینکه از سختیهای آن مطلع شوند وارد این شبکه میشوند. افرادی که در این نوع بازاریابی شکست میخورند، افرادی هستند که توانایی نه شنیدن را ندارند.
بازاریابی شبکهای از نظر قانونی چه حکمی دارد؟
فعالیتهای هرمی در اکثر کشورهای جهان غیرقانونی تلقی میشود؛ ولی به واسطه تفاوت شرکتهای بازاریابی شبکه ای با هرمی این فعالیت در برخی کشورها قانونی است. اما با این حال نتورک مارکتینگ همواره محل انتقاد مراجع قانونی و اقتصادی بوده است.
نماد، نشان دهنده وضعیت فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای است که به وسیله آن میتوانید به قانونی یا غیر قانونی بودن کار شرکت پی ببرید. اگر رنگ این نماد سبز بود یعنی مجاز به فعالیت است. اگر زرد بود یعنی مجاز به فعالیت یکماهه برای رفع ایراد و در پایان اگر قرمز بود یعنی موقتا بمدت شش ماه تعلیق شده است. رنگ سیاه هم نشان دهنده اتمام مجوز فعالیت آن شرکت میباشد.
وضعیت بازاریابی شبکهای در ایران
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازاریابی شبکه ای فعالیتی کاملا مشروع بوده و امروزه عدم اطمینان در ارتباط با قانونی بودن این مدل کسبوکار تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. شرکتهای بازاریابی شبکهای در ایران که از مجوز قانونی برخوردار هستند، بیشتر در زمینههایی مانند مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و لوازم منزل فعالیت میکنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی بر فعالیت آنها بهطور کامل نظارت دارد. ازجمله شرکتهای بازاریابی شبکه ای در ایران:
- بیز
- تجارت نفیس دستها
- هلدینگ تجارت قرن بیست و یکم
- تکسو
- مروارید پنبه ریز
- نیوشانیک
- ….
.در نتورک نیوز بیشتر بخوانید:
معرفی شرکتهای بازاریابی شبکهای در ایران
ویژگیهای شرکت بازاریابی شبکه ای
عدم وجود حقوق ثابت
در بازاریابی شبکهای فروشندگان بهصورت کاملا مستقل فعالیت میکنند. به بیان دیگر آنها هیچگونه حقوق ثابتی نداشته و استخدام رسمی شرکت نخواهند بود. بازاریابان با میزان فروشی که انجام میدهند، پورسانت دریافت میکنند. معمولا حمایتهای مالی مانند وام نیز از سوی شرکت انجام نمیشود و تعهدی نسبت به ارائه آنها نخواهند داشت.
برخورداری از سود
کارکنان شرکتهای بازاریابی شبکهای هنگام ورود به شبکه، از تخفیفات شرکت و پورسانت فروش خود استفاده مینمایند. فروشندگان و بازاریابان میتوانند محصولات سازمان خود را با تخفیف دریافت و به مشتریان ارائه کنند.
استقلال بازاریابان
در نتورک مارکتینگ، فروشندگان بهصورت مستقل از سازمان فعالیت میکنند. در این بازاریابی، بازاریابان از درآمد مشخصی برخوردار نبوده و به میزان تلاش و پیگیری آنها وابسته است.
عدم وجود تبلیغات
بازاریابی شبکهای با بهرهگیری از فروش مستقیم، تنها مقدار کمی به تبلیغات وابسته است. این بازاریابی از ارتباط چهره به چهره و تبلیغات دهان به دهان که قدرت بیشتری دارند، استفاده میکند.
عدم نیاز به شبکه توزیع
شرکتهای بازاریابی شبکه ای محصولات خود را بهصورت مستقیم میفروشند و به هیچ کانال و شبکه توزیع احتیاج نخواهند داشت.
نکات مهم در انتخاب شرکت بازاریابی شبکه ای
سابقهی شرکت
بر اساس نظریه ریچارد پو در کتاب موج چهارم، قدرت شرکتهای نتورک مارکتینگ در پنج سال اول کاری مشخص میگردد. یک کمپانی در ۲ سال اول فعالیت خود، بیش از پنجاه درصد احتمال شکست دارد و کمپانی که ۵ سال به تعهدات خود عمل کند، احتمال شکستش به ۱٪ کاهش پیدا میکند.
کالاها و خدمات شرکت
با توجع به این که شعار شرکتهای بازاریابی شبکهای این است که واسطه را حذف میکنند، باید به این مهم توجه کرد که در صورت عدم وجود واسطه یا همان عمده فروش و خرده فروش، تخصص برای سنجش کیفیت محصول یا خدمت بر دوش بازاریاب قرار میگیرد.
رضایت مشتریان
در صورت عدم رضایت مشتریان از محصول، شاخص قبلی یعنی کیفیت محصول زیر سوال میرود. همچنین ممکن است عدم رضایت ناشی از قیمت زیاد باشد. بهرحال عدم رضایت مشتریان نشانه بارز این است که شرکت بازاریابی شبکهای مورد نظر شرکت مناسبی برای ورود نیست.
پیدا کردن پاسخ سوالات زیر تا حدود زیادی میتواند شما را در انتخاب یک شرکت مناسب یاری دهد:
شرکت چند ساله است؟
-چه محصول یا خدماتی را ارائه میدهند؟
-توزیع دستمزد چقدر منصفانه و سخاوتمندانه است؟
-یکپارچگی شرکت چیست؟
-آیا شرکت زمان بندی خوبی دارد؟
-پشتیبانی یا آموزشی توسط شرکت ارائه میشود؟
مانند هر شغل دیگری، باید مطمئن شوید که خود و مشتریان خود ایمن باشند. تعداد زیادی شرکت وجود دارد که ادعا میکنند فرصتهای بازاریابی شبکه ای هستند. از چک لیست ساده بالا برای شروع تحقیق در مورد شرکتهای نتورکینگ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این یک تجارت است.
تفاوت شرکتهای هرمی با نتورک مارکتینگ
قبلا شرکتهایی در زمینهای مشابه نتورک مارکتینگ وجود داشت که در اصطلاح به آنها شرکتهای هرمی گفته میشد. روش کار این شرکتها که با جلب توجه جوانان و تشویق آنان به سرمایه گذاری به کلاهبرداری میپرداختند؛ بازاریابی کالا نبود. در واقع محصولی در این روش سرمایه گذاری وجود نداشت.
فرآیند کار به این صورت بود که شما با سرمایه گذاری پول خود در این مجموعه اقدام میکردید و هر چه افراد بیشتری توسط شما ترغیب به سرمایه گذاری میشدند، سود بیشتری از طریق کمیسیون فرد جدید نصیب شما میشد. همینطور هریک از آن زیر شاخهها نیز افراد دیگر را جذب میکردند. به این صورت شما میتوانستید سود خود را به طور تصاعدی افزایش دهید. در بیشتر مواقع افراد بالایی هرم که همان صاحبان شرکتها بودند سود بیشتری کسب میکردند و اکثر افراد در پایین هرم حتی ضررهای بسیاری را متحمل میشدند.
اما کار در نتورک چگونه است؟ شما با کار در نتورک به فعالیت فروش محصول میپردازید. این شغل فروش محصول است و سود اصلی شما از فروش محصولات بدست میآید. بنابراین در مرحلهی بعدی شما به جذب زیرمجموعه برای فروش کالا بیشتر میپردازید. مسئله اساسی در این کار آن است که شما سرمایه مربوط به خودتان را در ازای دریافت محصول خرج میکنید و این تفاوت کار در نتورک با شرکتهای هرمی است.
کلام آخر
بازاریابی شبکهای یک تجارت جدی برای افراد جدی است. این یک سیستم اثبات شده است که در آن طراحی، ایجاد و هزینهای که تیم شرکت انجام داده است به راه موفقیت شما تبدیل میشود. فقط از سیستم ساده، اثباتشده و تکراری که شرکتهای خوب ارائه میدهند پیروی کنید.
نتورک مارکتینگ یک تجارت خانگی کم هزینه است که به هیچ سرمایه بزرگ، محدودیت جغرافیایی و آموزش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. معمولا در این نوع بازاریابی، فروشندگان محصولات را به صورت عمده از تولید کننده دریافت و سپس بدون واسطه، آنها را به فروش میرسانند. مثلا در مهمانیهای خانوادگی و یا دوستانه به معرفی محصولات میپردازند.
این نوع از شرکتهای بازاریابی در زمینههای مختلف تولیدی از جمله محصولات آرایشی، پوشاک و کالاهای خانگی فعالیت میکنند. بنابراین اگر قصد عضویت و یا عدم عضویت در یک شرکت بازاریابی شبکهای را دارید مهم است ابتدا به درستی درباره آن تحقیق کرده تا دچار ضرر و زیان نگردید.
سوالات متداول
- چرا بازاریابی شبکهای آینده کسبوکارها بهشمار میرود؟
بازاریابی شبکهای با برخورداری از ریسک پایین، انعطافپذیری بالا، امکان انجام کار بهصورت آنلاین و درآمد مناسب آینده کسبوکارها محسوب میشود.
- آینده بازاریابی شبکه ای چگونه خواهد بود؟
بازاریابی شبکهای در آینده این امکان را برای شما فراهم میکند که زمان بیشتری را به دیگر امور خود اختصاص دهید. همچنین میتوانید انتخاب کنید که چه زمانی کار کنید.
- آیا در بازاریابی شبکهای کاستی وجود دارد؟
بازاریابی شبکهای در برخی کشورها ممنوع بوده و به رسمیت شناخته نمیشود. همچنین این نوع بازاریابی نیاز به تلاش بسیار و مداوم دارد.
سلام وقت بخیر.ممنون از اطلاعات خوبتون.. استفاده کردیم
بازاریابی شبکه ای هم میتونه مفید و کارامد باشه به شرط اینکه درست و اصولی کار بشه. متاسفانه با فعالیت های ناموفق و سودجویانه برخی از این شرکت ها، افراد به این شرکت ها بدبین شدن.
حضور موفق در هر حوزه ای مستلزم تلاش و پشتکار و کسب دانش و مهارت هست، بی شک نتورک و بازاریابی شبکه ای هم یکی از اون هاست، الزاما کسی که وارد این حوزه میشه باید به اصول فروش واقف باشه و همینطور، پشتکار و صبر زیادی داشته باشه .
سلام دوستان. برای مکانیک شدن اول باید مکانیکی یاد بگیری. نتورک هم همینه. یه حرفه که باید اول علمش رو یاد بگیری. دوم اینکه یه حرفه کاملا جدی هست و هرچی جدی تر کار کنی نتیجه بهتری میگیری. اول ببین با خودت چند چندی بعد وارد نتورک شو.
بنده درک میکنم که برخی از شرکت های بازاریابی شبکه ای هرمی هستند و بیشتر از آدم سو استفاده میکنن . اما این دلیل نمیشه که شما به همه ی شرکت های بازاریابی شبکه ای برچسب بد بودن بزنید . متاسفانه با فعالیت نادرست و سو استفاده گرایانه ی برخی شرکت ها اکثر مردم فکر می کنند که تمامی شرکت های بازاریابی شبکه ای به این شکل هستند در حالی که اینطور نیست و بعضی از اونها واقعا موثر هستند .
واقعا عالی من خودم تو شرکت نفیس کارمیکنم خیلی راضی هستم
سلام میخواستم نظرتونو یا تجربیاتتون رو درباره ی بازاریابی شبکه ای یا نت ورک مارکتینگ بخصوص تو ایران بدونم
سلام میخواستم بدونم این کار سن خاصی رو میخواد مثلاً من در سن ۱۷ سالگی میتونم این کارو انجام بدم
سلام در حال حاضر سن ورود ۱۸ سال می باشد.
مقاله بسیار جامع و کاملی بود
ممنونم از شما
سلام محتوایی که مطالعه کردم بسیار مفید و کاربردی بود ممنونم.
ممنون از نگاه شما!
مقاله مفید و کاربردی بود !
خوشحالیم که مطالب مورد پسند شما قرار گرفته است!
با سلام خسته نباشید! بابت مقاله عالی و درجه یک شما تشکر میکنم.
درود برشما! ممنونیم!
از اين محتواي كامل نهايت استفاده را بردم.
باعث خوشحالی ماست!
سپاسگذاریم!
محتوای بسیار جامعی تهیه کردین لذت بردم
سپاس گذاریم!
محتوا بسیار کاربردی بود ممنونم
از شماسپاس گذاریم!
در دنیای امروز باید با تکنولوژی و علم پیش رفت البته از راه اصولیش.
مطالب آموزنده بود.
سپاس
قطعا که همین طور است! ممنون از شما
محتوای زیبا و کاملی بود
ممنونم
باعث افتخار ماست!
سلام ممنونم از مطلب کامل و جامعی که نوشتید
آیا برای وارد شدن به این حوزه سن خاصی مطرحه؟
سلام سپاس از نگاه شما، خیر!
سپاس از مقاله خوبتون! چطوری فروش خودمون رو متمایزتر از دیگران کنیم؟
شما باید خودتان را از هزاران نفر دیگر که با همان شرکت کار می کنند متمایز کنید. اول اینکه داستان شخصی خود را بگویید. دوم، ارائه سطح بالاتری از خدمات یا سفارشی کردن آنچه ارائه می کنید است. میتوانید وبسایت و ابزارهای بازاریابی خود را در صورت اجازه شرکت، توسعه دهید.
به عنوان یک بازاریاب تازه کار مطالب مفید و مناسبی در این مقاله مطالعه کردم ممنون از شما
چطور میشه با این روش تو ایران کسب درآمد بی ضرر داشت
چه محصولی رو انتخاب کنم؟!