4

ارز دیجیتال میم کوین

  • کد خبر : 1537
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰:۴۰
ارز دیجیتال میم کوین

ارز دیجیتال میم کوین | مطمئن هستیم که تا الان با مفهوم میم کوین کاملا آشنا شده اید. برای بررسی بیشتر به نحوه ایجاد و عملکرد این ارزهایی دیجیتال می پردازیم! میم کوین ها در اکثر اوقات، هدف بزرگ و یا راه حل مناسبی برای هیچ مشکلی نیستند و حضور آنها عمدتا به عنوان شوخی و […]

ارز دیجیتال میم کوین | مطمئن هستیم که تا الان با مفهوم میم کوین کاملا آشنا شده اید. برای بررسی بیشتر به نحوه ایجاد و عملکرد این ارزهایی دیجیتال می پردازیم! میم کوین ها در اکثر اوقات، هدف بزرگ و یا راه حل مناسبی برای هیچ مشکلی نیستند و حضور آنها عمدتا به عنوان شوخی و سرگرمی است. همانطور که همه افراد ارز دیجیتال Dogecoin را می شناسند، متوجه تفاوت آن با اتریوم و یا بیت کوین شده اند. باقی میم کوین ها هم کاملا مشابه ارز دیجیتال دوج کوین هستند و ماهیت یکسانی را دارند!

میم کوین چیست (Memecoin) و بهترین میم کوین ها کدامند؟

همانطور که گفتیم میم کوین به ارز دیجیتالی گفته می شود که از یک شوخی آغاز شده است. شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسد چراکه مسائل مالی امری بسیار جدی به نظر می رسد اما حقیقت امر این است که مدتی است در دیفای بین بازی و امور مالی مرز مشخصی وجود ندارد.

درواقع برخی میم کوین ها یا ارزهای دیجیتالی مانند دوج کوین وجود دارند که به قیمت بالایی رسیده اند. در حقیقت رشد قیمت میم کوین پس از آن بود که در صرافی پولونیکس قرار گرفت و رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرد. البته پولونیکس ششمین صرافی بود که میم کوین در آن قرار گرفت و قبل از آن نیز میم کوین در صرافی های یونی سواپ، مونی سواپ، بالانسر و برخی دیگر ارائه شده بود.

این در حالی بود که میم کوین در درجه اول اصلا قصد جدی بودن هم نداشت و به عنوان یک شوخی از تبلیغات ایجاد شد. پس با این شرایط، علت محبوبیت میم کوین چیست ؟ در واقع پسر از انتشار یک تبلیغ بود که فردی تصمیم به ایجاد میم کوین گرفت. او ارز دیجیتالش را که یک ERC-20 بود در فهرست یونی سواپ قرار دارد و مقداری توکن بین تعدادی از کاربران ایردراپ کرد. مایا زهاوی (Maya Zehavi)، مشاور در زمینه بلاک چین و صاحب یکی از منطقی ترین حساب های توییتر ارزهای دیجیتال، طی مصاحبه ای گفت:

اگر قرار بود شوخی ها در بازار خرده فروشی جایگاهی داشته باشند، این بازار نابود می شد؛ زیرا این یک بازی خرده فروشی نیست، مگر اینکه شما زودتر از همه در آن سرمایه گذاری کنید.

طبق گفته زهاوی، آنقدر کارمزدها بالاست که معاملاتی با ارزش کمتر از 10 هزار دلار صرفه ندارند. به گفته زهاوی، سرمایه گذاران خرد نباید وارد این بازار شوند.

شاید با این مقدمات گمان کنید که توضیح میم کوین چیست و عملکرد آن ها کار ساده ای باشد. اما درواقع اینچنین نیست. این دسته از ارزهای دیجیتال با توکن یام آغاز شد. به نظر می رسید یام اغاز کننده عصر اول نقدینگی، بعد هدف بود.

درواقع شیوه کار این توکن ها ابتدا تامین سرمایه و نقدینگی بدون هدف و صرفا برای سرگرمی و کسب سود، سپس سر بروردن مشکلات، بعد حل کردن مشکلات برای ادامه مسیر و در نهایت رسیدن به هدف بود. ما در ادامه و بعد از بحثی که از میم کوین چیست داشتیم، به معرفی شماری از شناخته شده ترین و بهترین میم کوین ها خواهیم پرداخت.

دلایل رشد قیمتی میم کوین ها چیست؟

  • میم کوین ها به دلیل قیمت پایین و حجم بازار پایین بر اساس تحلیل های اشتباه، اهداف رشد قیمتی بالایی برای آن ها پیش بینی می شود! در صورتی که ریسک سرمایه گذاری در این دسته از دارایی ها بسیار بیشتر از ارزهای دیجیتال ارزشمند شناخته شده است.
  • گاها برخی از این میم کوین ها مانند دوج کوین، برای شوخی های اینترنتی توسط افراد سرشناس استفاده می شود، که این موضوع نیز به صورت غیر منطقی به رشد قیمتی دارایی ها منجر می شود.
  • نوسانات بازار در حالت صعودی روی اکثر دارایی ها تاثیر مثبت می گذارد.
  • یکی از دلایل مهم تغییر قیمت، ویژگی ویروسی بودن و تغییر تفکر این میم ها در جامعه است.

هنگام خرید میم کوین از صرافی ها مراقب باشید!

میم کوین ها در ابتدای مسیر، عموما در صرافی های شناخته شده مانند بایننس یافت نمی شوند و باید در صرافی های غیر متمرکز به دنبال آنها بود! البته خرید از صرافی های متمرکز غیر معتبر به همان اندازه خطرناک است که در صرافی غیر متمرکز توکن اشتباهی را خریداری کنید. بهترین صرافی ها، صرافی های شناخته شده هستند که تجربه کار با آن ها را داشته اید و مشکلی برای شما پیش نیامده است! اما به طور کلی اگر در لیست صرافی های ارائه دهنده میم کوین با نام های غیر متعارف و مخصوصا با پلتفرم های جدید و با مشکل های زیاد روبه رو شده اید، برای حفظ سرمایه از خرید صرف نظر کنید.

تفاوت میم کوین ها با دیگر رمز ارزها در چیست؟

میم کوین ها هم نوعی ارز دیجیتال هستند، اما تفاوت عمده آن‌ها با رمز ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم، در کاربرد آن‌هاست. ارزهای بزرگ نظیر BTC و ETH برای حل مشکلات دنیای واقعی توسعه داده شده‌اند. هدف این ارزها پذیرش گسترده از سوی افراد و ایجاد نوع جدیدی از ارز غیر متمرکز و تحول صنایع مختلف است.

اما در طرف مقابل، Meme Coinها در حال حاضر هیچ هدفی در دنیای واقعی نداشته و اکثر آن‌ها برای سودآوری سریع ساخته شده‌اند. برخی از این کوین‌ها به‌خاطر تبلیغ سلبریتی‌های تاثیرگذار و سرمایه‌گذاران خردی که منجر به افزایش قیمت بیش از حد آن‌ها شده‌اند، بدنام هستند. به همین دلیل است که این کوین‌ها علی‌رغم داشتن ویژگی‌های بنیادین ضعیف، رشدهای فضایی دارند.

پس از افزایش قیمت، بسیاری از سرمایه‌گذاران با هدف ذخیره سود، ارزهای خود را می‌فروشند. از آنجایی که میم کوین ها هم‌اکنون کاربرد واقعی ندارند، احمال بقای آن‌ها طی سال‌ها یا دهه‌های آینده پایین است.

چگونه میم کوین و میم توکن بخریم؟

میم کوین پیشرو بازار یعنی DOGE در بسیاری از صرافی‌های رمز ارزی بین‌المللی مانند بایننس، کوین بیس و کراکن در دسترس است. اما راحت‌ترین راه خرید دوج کوین استفاده از صرافی بیت 24 است.

در طرف مقابل، میم توکن ها در تعداد محدودتری از صرافی‌های ارز دیجیتال در دسترس‌اند. به‌عنوان مثال، برای خرید شیبا اینو می‌توان از صرافی بایننس، Crypto.com، کوکوین و همچنین صرافی غیر متمرکز (DEX) یونی سواپ استفاده کرد. برای خرید سیف مون نیز می‌توان از صرافی بایننس و صرافی غیر متمرکز مبتنی بر BSC پنکیک سواپ (PankaceSwap) بهره برد.

تمام رمز ارزها به یک جامعه قدرتمند و حمایت اینفلوئنسرها متکی هستند. اما میم توکن ها به‌خاطر همکاری با اینفلوئنسرها، خصوصا ایلان ماسک، محبوبیت یافته‌اند. فقط کافی است مدیر عامل تسلا توییتی درباره موضوعی همچون Baby Shark که آهنگی برای کوکان است منتشر کند، تا قیمت میم توکن مربوط به آن سر به فلک بکشد.

در این میان، توسعه‌دهندگان Meme Tokenها از شگردهای تبلیغاتی برای افزایش قیمت استفاده می‌کنند. مثلا تیم پشتیبان شیبا اینو نیمی از عرضه توکن SHIB را برای هم‌بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین، ارسال کرد. اما پس از اهدای این توکن‌ها توسط بوترین به یک خیریه، این استراتژی با شکست مواجه شد. وی سپس از تمام پروژه‌های رمز ارزی خواست تا بدون موافقت وی چیزی را برای او ارسال نکنند. وی گفته بود «نمی‌خواهم منبع قدرت باشم».

میم توکن ها در حال حاضر تقریبا 2.5 درصد از کل ارزش بازار رمز ارزها را تشکیل می‌دهند. به استناد داده‌های کوین مارکت کپ، اکنون این حوزه سرمایه‌ای نزدیک به 30 میلیارد دلار دارد. عموما میم کوین ها عرضه در گردش بالایی دارند که غالبا به کادریلیون (10 به توان 15) واحد هم می‌رسد.

محبوب‌ترین میم کوین ها کدامند؟

در CoinMarketCap، سه میم کوین و توکن محبوب به ترتیب دوج کوین، شیبا اینو و سیف مون هستند. در زیر، به‌طور خلاصه هر کدام از این رمز ارزها را معرفی می‌کنیم.

دوج کوین (DOGE)

رمز ارز دوج توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) ساخته شد. آغاز به‌کار این ارز دیجیتال تنها یک شوخی بود، اما پس از حمایت ایلان ماسک در سال 2019 رشد فراوانی یافت.

صعود مداوم قیمت این رمز الهام گرفته شده از نژاد سگ شیبا اینو طی ماه‌های اخیر نیز باعث رسیدن مارکت کپ آن به 9 میلیارد دلار در ژانویه 2021 شد. ایلان ماسک هم‌اکنون با توسعه‌دهندگان دوج کوین برای بهبود این پلتفرم همکاری می‌کند تا به ابزاری جهت پرداخت هزینه کالاها و خدمات و همچنین کاهش ردپای کربنی تبدیل شود.

شیبا اینو (SHIB)

توکن شیبا اینو در آوریل 2021 (فروردین 1400) به‌عنوان «آزمایشی برای ساخت جامعه خودجوش غیر متمرکز» راه‌اندازی شد و پیش از دستیابی به سقف تاریخی خود در اوایل ماه، سریعا توانست بیش از 2 میلیون درصد رشد یابد. شیبا اینو همچنین از علاقه به دوج کوین، خصوصا پس از حضور ایلان ماسک در برنامه SNL در ماه گذشته و سپس گویی «فریب» خواندن آن که منجر به ریزش قیمت رمز ارز DOGE شده بود، بهره برده است.

عرضه توکن SHIB یک کادریلیون است و به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران اجازه می‌دهد میلیاردها یا حتی تیلیاردها واحد توکن را هولد کنند. با این وجود، تحلیلگران گفته‌اند که برای یک دلاری شدن قیمت، این میم کوین یا به عبارت درست‌تر میم توکن، باید 12 میلیون درصد رشد قیمت داشته باشد.

سیف مون (SAFEMOON)

هدف سیف مون بهبود مدل توکنامیک (Tokenomic؛ ترکیبی از واژه Token و Economic به معنای اقتصاد توکنی) دوج کوین است. برخلاف بیت کوین که عرضه ثابت 21 میلیون واحدی دارد، عرضه دوج کوین نامحدود است که به‌عنوان اقتصاد توکنی تورمی شناخته می‌شود.

برای اصلاح این مشکل، سیف مون از یک مدل اقتصاد توکنی ضد تورمی استفاده می‌کند، به این معنا که با انجام هر تراکنش سیف مون، 5 درصد از آن سوزانده شده و 5 درصد دیگر، بین هولدرهای باقی‌مانده رمز ارز SAFEMOON توزیع می‌شود. بنابراین، عرضه کل توکن‌ها به مرور زمان کاهش خواهد یافت تا سودآوری «امن» و دوری از حباب‌های قیمت تضمین شود.

در بهار 2021، این توکن بیش از 1,500 درصد رشد یافت و سپس با ریزش قیمت 73 درصدی همراه شد. ارزش بازار سیف مون در ژوئن 2021 (خرداد 1400) به 2 میلیارد دلار رسید.

آینده میم کوین ها توکن ها

اتکا به اینفلوئنسرهای حوزه کریپتو برای خرید رمز ارز بعدی کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. اما موفقیت نهایی میم کوین ها و توکن ها، به قدرت جامعه آن‌ها بستگی دارد.

به‌طور حتم، حتی با وجود سرکوب‌های قانونی همانند اقدام دولت تایلند، به‌خاطر وجود ابزارهایی که دسترسی به میم توکن ها را بیش از پیش کرده‌اند، این نوع رمز ارزها همچنان در حال گسترش هستند. مثلا وبسایت Meme.com یک بازارچه جدید است که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال میم را با یکدیگر مقایسه کرده و توکن با طرح میم خود را بسازند که ارزش آن، بر اساس ارزش روندها یا میم‌هایی که نمایانگر آن هستند تعیین خواهد شد.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1537

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.