در همه کسبوکارها یکی از دغدغههای مهم صاحب آن راهکار افزایش مشتری در بازاریابی است. در واقع از طریق جذب و ترغیب مشتری برای خرید، باعث میشوید که به مرور زمان کسبوکار شما با سرعت بیشتری پیشرفت کند. با افزایش تعداد رقبا کاری در حوزههای مختلف، شرط دسیابی به موفقیت ایجاد ارتباط با مشتریان و جذب آنها است. در ادامه با راهکارها و تکنیکهای افزایش مشتری در بازاریابی آشنا خواهید شد.
روش های جذب مشتری در بازاریابی
بهطورکلی برخی از مشتریان در هر کسبوکاری از طریق بازاریابی با شما آشنا شدهاند. با این حال برای افزایش اعتماد مشتریان برای خرید مجدد باید اقدامات بهخصوصی صورت بگیرد. بهطورکلی این اقدامات براساس نیاز مشتریان و تفاوت در کسبوکارها با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله تکنیکهای افزایش مشتری در بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
جذب مشتریان جدید: شما میتوانید از طریق بازاریابی در شبکههای اجتماعی یا وبسایتها مشتریان جدیدی جذب کنید. برای این کار نیاز به راهکارهای مختلف ازجمله تعیین اهداف، فعالیت در شبکههای اجتماعی و بررسی و تحلیل رقبا وجود دارد. همچنین با شناخت نیاز مشتریان و خصوصیات و ویژگی آنها، میتوانید بهخوبی با آنها ارتباط برقرار کنید.
حفظ مشتریان قدیمی: مشتریان قدیمی ممکن است در گذشته با شما ارتباط داشته باشند یا از شما خرید کرده باشند. شما میتوانید از طریق بازاریابی آنها را حفظ کنید. مشتریان قدیمی با خرید یا فعالیت از شما میتوانند شما را به سایر افراد معرفی کنند. برای این کار نیز روشهای مهمی وجود دارد که به آنها میپردازیم.
راه های جذب مشتریان جدید در بازاریابی
جذب مشتریان جدید باعث افزایش درآمد میشود. ارتباط با مشتریان جدید و ترغیب آنها برای سفارش محصول میتواند تا حد زیادی درآمد و سود خود شما را افزایش دهد. از بهترین روشهای جذب مشتریان جدید میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
تبلیغات کاربردی
درصورتی که به تازگی شروع به فعالیت کردهاید و نیاز به مشتریان جدید دارید، تبلیغات یکی از بهترین ترفندها برای افزایش مشتری در بازاریابی محسوب میشود. در این روش میتوانید محصولات یا خدمات خود را از طریق روشهای مختلف به دیگران معرفی کنید و در مدت زمان کمی مشتریان را به خود جذب کنید.
استفاده از بازاریابی دهان به دهان
در صورتی که خدمات ویژهای به مشتریان قدیمی ارائه کنید، مشتریان جدید از طریق آنها به کسبوکار شما جذب خواهند شد. به همین ترتیب میتوانید از طریق بازاریابی دهان به دهان مشتریان جدیدی جذب کنید.
تولید محتوا مفید
تولید محتوا مناسب با نیاز کاربران یکی از روشهای مناسب برای آشنا کردن مشتریان جدید با محصولات و خدمات خود است. به همین خاطر میتوانید به صورت اصولی محتوایی مناسب با نیاز کاربران تولید کرده و در آن محصولات و خدمات خود را معرفی نمایید.
فعالیت ویژه در سوشال میدیا
امروزه بسیاری از مشتریان برای رفع نیاز خود از طریق سوشال مدیا کسبوکارهای مدنظر خود را مییابند. شما میتوانید با حضور در انواع شبکههای مجازی کسبوکار خود را معرفی کنید و باعث افزایش مشتریان جدید شوید.
ارائه تخفیفات فصلی و مناسبتی
یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش مشتری در بازاریابی، ارائه تخفیفات فصلی و مناسبتی است. شما میتوانید به این منظور در شروع و پایان فصول سال و در مناسبتهای مختلف محصولات و خدمات خود را با قیمت بسیار مناسب به مشتریان عرضه کنید. در نتیجه مشتریان جدیدی به کسبوکار شما جذب خواهند شد.
مطلب پیشنهادی امروز: روش پیشرفت تیم در بازاریابی شبکهای
راه های جذب مشتریان قدیمی در بازاریابی
حفظ مشتریان قدیمی در افزایش درآمد تاثیر بسیار خوبی دارد. تمرکز در حفظ مشتریان قدیمی باعث جذب مشتریان جدید میشود. با این وجود برخی از کسبوکارها چگونگی فعال نگهداشتن و حفظ مشتریان قدیمی را نمیدانند. روشهای کاربردی مختلفی برای حفظ مشتریان قدیمی وجود دارد. از جمله روشهای جذب مشتریان قدیمی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
اس ام اس مارکتینگ
یکی از روشهای سنتی و کاربردی در بازاریابی، ارسال پیامک به مشتریان قدیمی است. به همین ترتیب میتوانید از طریق پیامک به شماره مشتریان پیشین، با آنها ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که نظرات خود را برای شما ارسال کنند.
ایمیل مارکتینگ
یکی دیگر از روشهای جذب مشتریان قدیمی ارسال ایمیل برای آنها است. در این روش با ارسال ایمیل برای مخاطبان میتوانید به صورت مستمر با آنها در ارتباط باشید و آنها را از تخفیفات خود باخبر کنید.
نکات مهم در جذب مشتری جدید
هنگام جذب مشتریان جدید باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. بهتر است بدانید که برای ارتباط با مشتریان جدید باید موارد بهخصوصی را رعایت کنید و سعی داشته باشید که رضایت آنها را جلب کنید. نکات ذکرشده در قسمت پایین بخشی از مواردی است که هر کسبوکار هنگام جذب مشتریان جدید ملزم به رعایت آنها است:
برقراری ارتباطی موثر با مشتریان
مشتریان نیازها و سلایق متفاوتی دارند. شناخت علایق آنها نیازمند برقراری ارتباط موثر است. به همین دلیل باید با مشتریان ارتباطی تاثیرگذار برقرار کنید و از آنها بخواهید که نظرات و پیشنهادات خود را با شما به اشتراک بگذارند. یکی از روشهای افزایش مشتری در بازاریابی شناخت نیاز مشتریان و عرضه محصولی متناسب با نیاز آنها است.
قیمتگذاری مناسب
امروزه مشتریان برای خرید هر محصول به انواع صفحات اجتماعی، سوشال مدیا و حتی به صورت حضوری به انواع فروشگاهها مراجعه میکنند. به همین خاطر نسبت به قیمت انواع محصولات مطلع هستند. در نتیجه شما باید قیمتگذاری را به صورت کاملا اصولی انجام دهید. در صورتی که محصولات شما از قیمت بالایی برخوردار باشند، مشتری از فروشندگان دیگر خرید خود را انجام میدهد.
شناخت کامل محصولات شرکت به منظور معرفی به مشتریان
به منظور افزایش مشتری در بازاریابی هنگام معرفی محصول به مشتریان باید در مورد مشخصات آن اطلاعات جامعی داشته باشید تا به صورت حضوری یا غیرحضوری محصولات را برای مشتریان تشریح کنید. شما با ارائه مشخصات کامل محصولات به مشتریان، به آنها کمک میکنید تا با دید بازتر و اطلاعات کاملتری اقدام به خرید کنند. اگر نسبت به محصولات شرکت اطلاعات کاملی نداشته باشید، منجر به انصراف مشتریان نسبت به خرید از شما شده و ترجیح میدهند که از دیگر رقبا شما خرید کنند.
سخن پایانی
در این مقاله مطالب جامعی در ارتباط با راهکارهای افزایش مشتری در بازاریابی به شما عزیزان ارائه گردید. حال شما میتوانید مشتریان قدیمی و جدید را از طریق بازاریابی به کسبوکار خود جذب کنید. افزایش مشتری مستلزم اقدامات بهخصوصی از طرف شما است. بنابراین با استفاده از روشهای ذکرشده میتوانید سبب افزایش جذب مشتریان شوید.