اکثر مردم کسب و کار خود را برای به اشتراک گذاشتن راه حل با دیگران راه اندازی می کنند و کسب درآمد می کنند! اما داشتن محصول یا راهحلی که به آن اعتقاد دارید کافی نیست. کارآفرینان زمانی موفق میشوند که تمرینات خود را انجام دهند و کسبوکار خود را بر اساس مدلی بسازند که با اهداف رشد کلی، اهداف مشتری و ارائه محصول مطابقت داشته باشد.
برای بسیاری از شرکت ها مدل بازاریابی چند سطحی (MLM) بسیار مناسب است. MLMها به عنوان راهی برای ارائه سریعتر محصولات شما به مشتریان و با هزینه های اضافی کمتر در مقایسه با مدل های خرده فروشی سنتی هستند. MLMها با تکیه بر فروش مستقیم به مصرف کنندگان، از طریق گسترش شبکه های توزیع کنندگان مستقل رشد می کنند. به علاوه، یک کارآفرین اختصاصی، مجهز به فناوری و ابزار مناسب، میتواند بدون نیاز به استخدام یک تیم بزرگ، یک شرکت MLM بسازد.
برای اطمینان از اینکه عناصر منحصر به فرد و تفاوت های ظریف فروش مستقیم را در نظر می گیرید، از این چک لیست ۶ مرحله ای برای راه اندازی شرکت MLM خود و قرار دادن آن در مسیر موفقیت استفاده کنید.
۱٫ محصول خود را انتخاب کنید.
قبل از انجام هر کار دیگری، زمانی را صرف شناسایی، تحقیق و آزمایش محصولات و خدمات کنید. محصولی که انتخاب میکنید باید برای خریداران جذاب باشد، اما همچنین باید چیزی باشد که توزیعکنندگان را برای حمایت و فروش تشویق کند.
به دنبال محصولات یا خدماتی باشید که در بازار منحصربهفرد هستند یا دارای ویژگیهای متمایز از محصولات مشابه هستند. علاقه ی مشتریان و همچنین توزیعکنندگان را به محصول ارزیابی کنید.
۲٫ برنامه ریزی کنید.
تنظیم یک طرح تجاری مکتوب برای شرکت MLM شما ضروری است. این طرح به تعریف اهداف و چشم انداز کسب و کار شما، به عنوان نقشه راه و رشد کسب و کار شما نیز عمل می کند.
طرح کسب و کار MLM شما باید شامل موارد زیر باشد:
اهداف کسب و کار: داشتن اهداف چالش برانگیز خوب است، اما طرح کسب و کار شما باید واقع بینانه باشد. بازار خود را برای ایجاد درآمد، مشتریان جدید و اهداف فروش کسب و کار خود بررسی کنید.
تحلیل بازار: جایگاه بازار خود را از نظر اندازه و فرصت تعریف کنید. سپس، پروفایلی از مشتریان هدف خود و همچنین رقبای کلیدی خود ایجاد کنید. داده هایی را که جمع آوری می کنید تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید محصولات و خدمات شما در کجا قرار می گیرند و موانع احتمالی وجود دارد.
پیشبینی سود و زیان: بر اساس تحقیقات بازار، اهداف مالی، هزینههای محصول و عملیات، درآمدهای پیشبینیشده، سود و زیان خود را برای پنج سال اول پیشبینی کنید. تجزیه و تحلیل جریان نقدی ایجاد کنید تا نشان دهید که چگونه پول در یک دوره زمانی مشخص به داخل و خارج از کسب و کار شما جریان می یابد.
برنامه های فروش و بازاریابی: در مورد اینکه چگونه می خواهید محصولات و خدمات خود را در مقابل خریداران قرار دهید، تصمیم بگیرید. بر اساس اهداف و هزینه های خود، تعیین کنید که در مقاطع زمانی مختلف به چند توزیع کننده نیاز دارید. سپس، استراتژی بازاریابی خود را ترسیم کنید، از جمله تبلیغات و طراحی وب سایت، و بودجه مورد نیاز.
۳٫ برنامه جبران خسارت خود را ایجاد کنید.
طرح جبران خسارت شرکت شما پایه و اساس تجارت فروش مستقیم شما و مهم ترین هزینه آن خواهد بود. شرایط و ضوابط را برای نحوه کسب درآمد نمایندگان، به عنوان کمیسیون فروش مستقیم یا به عنوان پاداشی که در فروش محصول به دست می آید، تعریف کنید.
برقراری تعادل مناسب بسیار مهم است. در پرداخت کامل، شما میخواهید که برنامه جبران خسارت معقول، برای توزیعکنندگان جذاب و از همه مهمتر سودآور باشد. اما، اگر بیش از حد پرداخت کنید، از تجارت خارج خواهید شد. اگر خیلی کم بپردازید، نیروی فروش شما را ترک می کند. کار با یک متخصص برنامه جبران خسارت که می تواند به شما کمک کند نتایج احتمالی را بررسی کنید، می تواند هزینه های قابل توجهی را کاهش دهد و استرس را در مسیر کاهش دهد.
۴٫ تأمین مالی.
وقتی نوبت به تامین مالی استارتاپ می رسد، چند گزینه وجود دارد. متداول ترین روش دریافت وام با بهره از بانک، اتحادیه اعتباری یا شخص است. گزینه دیگری که به طور گسترده توسط شرکت های MLM استفاده می شود، تامین مالی سهام است. با تامین مالی سهام، صاحبان شرکت ها مالکیت شرکت را در ازای پول نقد می فروشند. تامین مالی سهام می تواند از منابع مختلفی مانند خانواده و دوستان، سرمایه گذاران یا عرضه اولیه عمومی (IPO) باشد. مزیت اصلی تامین مالی سهام این است که هیچ تعهدی برای بازپرداخت وجود ندارد.
۵٫ یک حساب تجاری باز کنید.
اکنون، شما آماده راه اندازی شرکت MLM خود هستید. اولین قدم باز کردن یک حساب تجاری است که نوعی حساب بانکی است که به کسب و کار شما امکان میدهد کارتهای اعتباری و نقدی را به صورت حضوری و آنلاین بپذیرد. زمانی که پرداختهای الکترونیکی پردازش میشوند، به عنوان محل نگهداری بین حسابهای بانکی مشتریان و حساب تجاری شما عمل میکند.
در اینجا چند نکته وجود دارد که قبل از درخواست حساب تجاری باید در نظر بگیرید:
امضاکننده حساب چه کسی خواهد بود؟ یک حساب تجاری مانند یک خط اعتباری کوتاه مدت عمل می کند، بنابراین مهم است که امضاکننده در حساب اعتبار شخصی خوبی داشته باشد.
آیا وب سایت بازاریابی شما راه اندازی شده است؟ با راهاندازی وبسایت خود، میتوانید تصویر کاملی از تجارت و محصولات خود را به پردازندهها ارائه دهید.
آیا هزینه راه اندازی قابل پرداخت است؟ برخی از هزینه ها غیر قابل استرداد هستند، حتی اگر حساب ساخته شود.
آیا زمان کافی دارید؟ به دلیل الگوهای رشد غیرقابل پیشبینی، بازپرداخت وجه و بدهیهای قانونی مرتبط با مدل کسبوکار MLM، انتظار داشته باشید که تأیید یک حساب تجاری زمانبر باشد. پردازندههای پرداخت، MLMها را به عنوان پرخطر طبقهبندی میکنند، بنابراین راهاندازی حساب شما ممکن است بیش از آنچه پیشبینی میکنید طول بکشد. زود شروع کنید و زمان کافی بگذارید.
۶٫ راه اندازی کنید!
قبل از راه اندازی شرکت MLM یک کار باقی مانده است. موفقیت خود را بسنجید!
اهداف راه اندازی را که در طرح تجاری خود تعیین کرده اید، مجدداً بررسی کنید. این اهداف به KPIها – شاخص های کلیدی عملکرد – برای سنجش موفقیت راه اندازی شما تبدیل می شوند. هر KPI باید قابل اندازه گیری باشد. از داده ها به عنوان یک ابزار استفاده کنید، اما آنها را با بینش های به دست آمده از بررسی با نمایندگان خود و صحبت با مشتریان تکمیل کنید. این به شما کمک می کند تا مفروضات خود را تأیید کنید و در صورت نیاز به سرعت تنظیم کنید.