5

بازاریابی چند سطحی چیست؟

  • کد خبر : 1928
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
بازاریابی چند سطحی چیست؟

بازاریابی چند سطحی چیست ؟ تعریف بازاریابی چند سطحی موضوعی است که در این مقاله از نتورک نیوز قصد بررسی آن را داریم. پس در ادامه همراه ما باشید. بازاریابی چند سطحی به صورت توزیعی است. یعنی شرکت ها برای فروش محصول خود به مصرف کنندگان از آن استفاده می کنند. آنها به جای اینکه […]

بازاریابی چند سطحی چیست ؟ تعریف بازاریابی چند سطحی موضوعی است که در این مقاله از نتورک نیوز قصد بررسی آن را داریم. پس در ادامه همراه ما باشید. بازاریابی چند سطحی به صورت توزیعی است. یعنی شرکت ها برای فروش محصول خود به مصرف کنندگان از آن استفاده می کنند. آنها به جای اینکه محصولات خود را به صورت آنلاین یا در فروشگاه ها به مشتریان عرضه کنند، از نمایندگان فروش برای توزیع و فروش محصولات خود استفاده می کنند.

نمایندگان فروش معمولاً در خانه کار می کنند و از محصولات برای فروش در مهمانی های حضوری یا آنلاین خریداری می کنند. هر نماینده فروش صاحب کسب و کار خود است. جنبه چند سطحی به توانایی هر نماینده برای استخدام و آموزش نمایندگان دیگر برای راه اندازی کسب و کار خود اشاره دارد. افراد استخدام شده فروش خود را انجام می دهند و نمایندگان خود را جذب می کنند و هر فردی که بالاتر از آنها قرار دارد یک پورسانت دریافت می کند.

درآمد شما در MLM از پورسانت حاصل از فروش شخصی و درصدی از فروش سایر نمایندگان استخدام شده توسط شما حاصل می شود. در ادامه همراه ما باشید تا با نحوه کار mlm ها بیشتر آشنا شوید.

تعریف بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چند سطحی چیست | تعریف بازاریابی چند سطحی و نحوه عملکرد آن

افراد برای ورود به این تجارت معمولاً توسط شخصی استخدام می شوند که قبلاً در این تجارت بوده است. جلساتی برای آشنایی بیشتر درباره این کسب و کار برای افراد استخدام شده گذاشته می شود. از آن ها خواسته می شود که قراردادی امضا کنند و موجودی خریداری کنند. پس از انجام این مراحل، می توانند شروع کنند. برای درک نحوه کار mlm ها، باید با اصطلاحات تخصصی آشنایی داشته باشید، از جمله:

طرح: به معنای برنامه کلی از جمله برنامه های بازاریابی و جبران خسارت شرکت می باشد.

حامی: به نماینده ای اشاره دارد که مستقیماً شخص دیگری را در کسب و کار استخدام می کند. به عنوان مثال، عضو A، عضو B را در کسب و کار استخدام می کند. عضو A اسپانسر است و مسئول آموزش عضو B است.

استخدام: فردی است که توسط اسپانسر به عنوان یک عضو جدید وارد تجارت می شود. افراد استخدام شده توسط اسپانسر یا سایر نمایندگان با تجربه تر آموزش می بینند.

Downline: به افراد استخدام شده در زیر شما گفته می شود. می تواند شامل اعضایی باشد که شما استخدام کرده اید و همچنین اعضایی که استخدام شده شما وارد کسب و کار کرده اند.

Upline: این شامل حامیانی است که قبل از شما وارد این کسب و کار شدند. به عنوان مثال، اگر نماینده A، نماینده B، که نماینده C را استخدام کرده است، شما را استخدام کرده باشد، خط بالا شما C، B و A است.

طرح جبران: این طرح تمام راه های کسب درآمد توسط نمایندگان را مشخص می کند. همراه با پورسانت های فروش که توسط شما و تیم شما انجام می شود، بسیاری از شرکت ها پاداش پرداخت می کنند و تقسیم کمیسیون را بر اساس حجم فروش افزایش می دهند.

بازاریابی چند سطحی چیست

آیا بازاریابی چند سطحی (MLM) ارزش ریسک کردن را دارد؟

اینکه آیا یک MLM برای شما مناسب است به عواملی مانند اینکه آیا پول لازم برای سرمایه گذاری دارید، اشتیاق شما به محصولاتی که به فروش می رسند و اینکه آیا شرکتی که در نظر دارید قانونی است یا خیر بستگی دارد.

ممکن است شنیده باشید که از بازاریابی شبکه ای به عنوان طرح های هرمی یاد می شود که غیرقانونی هستند. برای قانونی بودن یک MLM، سه نکته مهم وجود دارد:

  1. محصول یا خدمات با کیفیت ارائه شود
  2. درآمد از فروش محصولات یا خدمات کسب شود
  3. تمرکز بر فروش باشد، نه استخدام

سه اصل مهم در بازاریابی چند سطحی چیست

در ادامه به بررسی اصول یازاریابی چند سطحی خواهیم پرداخت. پس همراه نتورک نیوز باشید.

راه راحت‌تری وجود ندارد.

 مانند هر حرفه دیگری، در بازاریابی چند سطحی هم باید تلاش فراوان کنید. در این نوع بازاریابی باید هوش بالایی داشته باشید. هیچ راه آسان‌تر و سریع‌تری برای موفقیت وجود ندارد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بازاریابی چند سطحی کار راحتی است. درصورتی‌ که این تفکر غلط می‌باشد. پیشرفت در بازاریابی چند سطحی مثل هر کار دیگری نیاز به هوش و تلاش روزافزون دارد. طبق بیان مقام‌ معظم رهبری تفاوت بازاریابی چند سطحی با بازاریابی هرمی فقط یک چیز است. آن تفاوت این است که شخص صرفاً زمانی حق‌الزحمه دریافت می‌کند، که در ازای آن کاری را انجام داده باشد.

بهانه‌ای مورد قبول نیست

اگر روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اید و برای شما سودمند نبود، حال باید روش خود را تغییر دهید. این تغییر باید در رفتار و روش‌ شما باشد. طبق اصل اول که در ارتباط با سخت بودن این حوزه بود، بدانید که ناامیدی در اثر عدم موفقیت زیاد است. یاس و ناامیدی باعث می‌شود که بسیاری از افراد اراده خود را در انجام کار از دست دهند. این افراد همواره تصور می‌کنند که این کار مناسب آن‌ها نیست یا در این کار به اندازه کافی حرفه‌ای نیستند. این افکار موجب می‌شود تا پشتکار خود را از دست دهند و از این حرفه خارج شوند. اگر شما هم این افکار به ذهنتان خطور کرد، بدانید که باید این بهانه‌ها را از ذهن خود خارج کنید. توجه داشته باشید که راه سختی را در پیش دارید. بنابراین با پشتکار فراوان به مسیر ادامه دهید.

تعریف بازاریابی چند سطحی

پاداشی برای تلاش شما داده نمی‌شود.

این را به یاد داشته باشید که بازاریابی چند سطحی فقط به نتایج شما پاداش می‌دهد. تلاش شما باید در مسیر درستی انجام‌ شده باشد و نمی‌تواند فقط تلاش باشد. “تلاشی وجود ندارد. یا کاری را انجام می‌دهید یا آن را انجام نمی‌دهید.” این دیالوگ یکی از فیلم های مشهور است. این دیالوگ به این معناست که تلاشی که نتیجه خوبی نداشته باشد، تلاش درستی نیست. در این حالت باید نحوه و میزان تلاش خود را تغییر دهید تا نتیجه‌ای مطابق میل خود به دست آورید.

بیشتر بخوانید

اصول مهم بازاریابی چند سطحی چیست

حال که با 3 اصل مهم در بازاریابی چند سطحی آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا اصول مهمی را در برقراری ارتباط بررسی کنیم.

یکی از نکات مهم در بازاریابی چند سطحی به‌کارگیری جمله‌ها و کلمات است. کلماتی و جملاتی که به‌کار گرفته می‌شود می‌تواند در برداشت دیگران از شخصیت ما تاثیر زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید که یک بازاریاب موفق کسی است که با کمترین کلمات بیشترین مفاهیم را منتقل کند. برای تحقق این امر تمامی بازاریابان باید بدانند که دانش واژگان خود را هرچه بیشتر تقویت کنند، به سود خودشان است. در واقع همه افراد می‌توانند با گفتار خود، دیگران را جذب سخنان خود کنند. برعکس این امر هم میتوان تحقق پیدا کند. یعنی هر فردی می‌تواند با گفتار خود باعث شود که اطرافیانش از او دور شوند. نحوه صحبت کردن هر فرد و صدا او می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و تاثیر سخن او را بیشتر یا کمتر کند. هر بازاریاب با مشکلات زیادی در مسیر کار خود روبه‌رو می‌شود. مشکلات ذکرشده در ادامه مطلب، از دسته این موارد هستند:

بی‌هدف بودن، بی‌برنامگی، ترس از ارتباط گرفتن با مشتری، بی‌توجهی به سازمان، بی‌توجهی به مشتری، نداشتن روحیه مناسب در کار، روبرو نشدن با سختی‌ها و موانع، عدم تحمل شنیدن پاسخ نه، عدم تلاش برای یادگیری، اجبار فعالیت در این حرفه، تاخیر کاری و عدم مسئولیت‌پذیری در برابر خود و دیگران از جمله این مشکلات است.

مزایای بازاریابی چند سطحی و تعریف بازاریابی چند سطحی از زاویه ای دیگر

از مهم‌ترین مزایای نتورک مارکتینگ ریسک پایین این کسب و کار نسبت به دیگر کسب و کارها است. شروع فعالیت در بازاریابی شبکه ای به سرمایه اندکی نیاز دارد.

در بازاریابی شبکه‌ای هیچ گونه محدودیت درآمدی وجود ندارد. درواقع کارکنان هر شغلی حقوق و مزایای ثابت و مشخصی دارند و حتی با کار اضافی نیز نمی‌توانند حقوق بیشتری را دریافت کنند؛ ولی شما می‌توانید با توجه به میزان تلاش، مهارت و اهدافی که دارید از طریق این نوع کسب و کار به سطح درآمد عالی برسید.

تفاوت بازاریابیچند سطحی و طرح های هرمی

براساس تعریف بازاریابی چند سطحی برخی معتقدند که هیچ تفاوتی بین بازاریابی شبکه ای و یک طرح هرمی وجود ندارد. اما کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرده است که MLM قانونی نیز وجود دارد. تفاوت بین این دو به محصولات آن ها مربوط می شود. در بازاریابی شبکه ای شرکت و توزیع‌کنندگان آن عمدتاً از فروش محصولات درآمد کسب می‌کنند اما در طرح های هرمی تمرکز روی استخدام افراد جدید می باشد.

هدف فروش طرح های هرمی کسب درآمد سریع از شبکه است در حالی که مشاغل MLM بر ساخت و گسترش شبکه های توزیع تمرکز دارند تا محصولات خود را عرضه کنند و درآمد آن ها از فروش محصولات می باشد.

کلام آخر

امروز آموختیم که بازاریابی چند سطحی چیست و با تعریف بازاریابی چند سطحی آشنا شدیم. بازاریابی شبکه ای یکی از انواع تکنیک های بازاریابی است. افرادی که در این کسب و کار هستند آن را منحصر به فرد می دانند و معتقدند که بازار با سرعت شگفت انگیزی در حال گسترش است. در آینده نزدیک، ممکن است بتوانیم شاهد گسترش شدید دنیای بازاریابی شبکه ای باشیم. تا آن زمان می توانیم شاهد رشد آن باشیم.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1928

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.