ایمیل مارکتینگ چیست؟ | ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین روشهای ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است. اما ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه مزایا یا معایبی دارد.
ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است که بهویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامههای (spam) ما پر از ایمیلهای مختلف تبلیغاتی و غیره است. اما این روزها بسیاری از شرکتهای مختلف تلاش میکنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر لزوما تمام روشهای تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) مناسب میتوان مشتریان زیادی جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شدهاند، اما هنوز هم خیلیها به ایمیل مارکتینگ باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از این بستر استفاده کرد، میتوان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب میخواهیم به صورت جامع پیرامون ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم.
ایمیل مارکتینگ یعنی چی؟
اگر بخواهیم کمی واضحتر تعریف کنیم، این مثالها مفید هستند:
- ارسال ایمیل اطلاعرسانی تخفیفها یا محصولات جدید
- فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید
- گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات
- یادآوری خریدهای تکمیل نشده
- تبریک تولد یا هر نوع سالگرد
- ارسال فاکتور خرید
با تمام این ایمیلهایی که میفرستیم سعی میکنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتریهای فعلی را حفط کنیم.
معمولاً ایمیلهایی که میفرستیم را به دو دسته تقسیم میکنند:
- ایمیلهای مارکتینگ
- ایمیلهای تراکنش یا معاملاتی
بهترین نمونه ایمیلهای مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامههایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و … را معرفی میکنیم و یا ایمیلهایی که در آن محصول جدید را معرفی میکنیم. اگر در خبرنامه هفتگی نوین عضو باشید، با این مدل از ایمیل مارکتینگ آشنا هستید. اگر هم خبرنامه ما را ندیدهاید پس همین حالا عضو شوید 🙂
انواع ایمیلهای تراکنش هم زیاد است. ایمیلهای یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و … همه ایمیلهای تراکنش حساب میشوند. این گروه ایمیلها معمولاً به صورت خودکار ارسال میشوند.
تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟
بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار میبریم.
اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گستردهتر از تبلیغات ایمیلی است.
در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و میخواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید.
اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف میزنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا میکند. ضمن اینکه پیامهایی هم که رد و بدل میشوند، فراتر از پیامهای تبلیغاتی هستند.
اگر درس ایمیل مارکتر یا اسپمر را بخوانید، مفهوم این حوزه را بهتر درک خواهید کرد. همچنین با مطالعهی درس انواع ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ، عمق و گستردگی این حوزه بیشتر برایتان آشکار خواهد شد
تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی
گری توئرک اولین کسی است که ۴۱ سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای ۴۰۰ نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش ۱۳ میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیتهای آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینههای بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.
کمکم به بازاریابی ایمیلی به نقطهای رسید که پیامهای انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال میشد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیلها به spam میرفتند.
اما از سال ۲۰۱۰ به بعد ایمیل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سختگیریهای صورت گرفته در ارسال ایمیل انبوه، بررسی محتوای ایمیلها، ارزانبودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روشهای دیگر و فراگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکههای اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ سختتر از گذشته کرده بود.
اما کمکم از سال ۲۰۱۳ به بعد خیلیها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفهای از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، بهکارگیری سرویس ایمیل مارکتینگ حرفهای، یکپارچهسازی ایمیل با سیستمهای مدیریت محتوا، استفاده از سیستمهای اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخشبندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیلهای دریافتی شوند.
ایمیل مارکتینگ چه مزیتهایی دارد؟
ایمیل در تمام مراحل آگاهی تا وفادارسازی مشتری میتواند کاربرد داشته باشد. این که چطور از ایمیل استفاده کنید و با آن چه مزیتی ایجاد کنید باعث میشود کمپین ایمیلی شما موفق شود.
در ادامه میخواهیم به چندتایی از مهمترین مزیتهای ایمیل مارکتینگ اشاره کنیم.
مزایای ایمیل مارکتینگ
- بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که میکنید، چقدر سود میکنید. بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ را میتوان به طور دقیق محاسبه کرد. مهمتر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سالهای اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسهای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
- ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روشهای دیگر بازاریابی ارزانتر و سریعتر است. در سادهترین حالت، فقط باید هزینههای یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین میشود.
- انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را میتوان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.
- قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویسهای ایمیل مارکتینگ، به راحتی میتوانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمانها و شرکتهایی که در حجم بالا Email Marketing انجام میدهند، میتوانند با خرید این سرویسها از رفتار مصرفکنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.
- هدفگیری مستقیم: میتوان آدرسهای ایمیل را از کانالهای مختلفی جمعآوری کرد و آنها را در لیستهایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دستهبندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار میگیرد و ایمیلهای متناسب با نیازش را برای او میفرستید.
- به راحتی میتوان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبتنام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه جذابی بسازید که مخاطبهای شما حاضر شوند برای دریافتش ثبتنام کنند و آن را بخوانند.
معایب ایمیل مارکتینگ
درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمیتواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.
- اسپم
اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافتکنندگان پیامهای شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواستان را جمع کنید که نهتنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیلتان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید. - ایمیلهای ارسال نشده
اگر از سرویسهای ارسال ایمیل انبوه استفاده میکنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپمشدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید. - مشکلات طراحی
یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب میکند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفهای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.
شاخصهای ایمیل مارکتینگ
یکی از مهمترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینهسازی ایمیلها است.
خوشبختانه اکثر سرویسهای ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارشگیری منظم و بعضی حتی بهینهسازی خودکار دارند.
چند شاخصی که در ادامه معرفی میکنیم مهمترینها هستند.
نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافتکنندههای ایمیل است.
نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک میخواهیم بفهمیم چند نفر روی لینکهای یا دکمههای مختلف داخل ایمیل کلیک کردهاند.
نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیلهایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیلهای باز شده است.
نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما میشوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل میدهند.
نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام میدهد.
چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند؟
بسیاری از کسب و کارها به ویژه آنهایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و میدانند ایمیل آنها باز شده و CTR خوبی میگیرد، از ایمیل مارکتینگ استفاده میکنند. ضمن اینکه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب میدهد، بهشرطی اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند. همچنین ایمیل مارکتینگ برای کسبوکارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارد نیز بسیار کاربردی است.
موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ کاربرد بسیار گستردهای دارد و به دلایل مختلفی میتوانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از بازاریابی ایمیلی استفاده میشود که به بررسی آنها میپردازیم. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست.
خوشامدگویی به کاربران جدید
اولین و سادهترین کاربرد ایمیل این است که بعد از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه بخواهید به او خوشامد بگویید و از اینکه همراه شماست تشکر کنید. ضمن اینکه میتوانید اطلاعات ورود، دسترسی به بخشهای خاص یا راههای ارتباطی دیگر را نیز برای او بفرستید.
خبرنامه ایمیلی
بسیاری از کاربران در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوای منظم و تخصصی حاضرند ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند. شما نیز میتوانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و رابطهتان را با آنها قویتر کرده و آن را حفظ کنید. علاوه بر این میتوانید برای مخاطبان خبرنامه ایمیلهای منظمی را بفرستید که در آنها از متن، طرح، عکس، ویدیو و… استفاده کردهاید.
اطلاعرسانی درباره محصول یا خدمت جدید
اگر قرار است بهزودی محصول یا خدمت جدیدی را ارائه دهید، میتوانید از مدتی قبل با استفاده از ایمیل این خبر را اطلاعرسانی کنید تا مخاطبان شما در جریان قرار بگیرند.
ارسال اطلاعات خرید
یکی از مهمترین زمانهایی که میتوانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید موقعی است که بعد از خرید رسید، فاکتور و جزئیات خرید را برای مشتری ایمیل میکنید. ضمن اینکه در صورت نیاز میتوانید لینک فایلهای دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر هوشمند باشید میتوانید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی نیز قرار دهید.
تخفیف و پیشنهادات ویژه
اگر برای مدت زمان مشخص تخفیف یا پیشنهادات ویژهای در نظر گرفتهاید یا در حال اجرای کمپین تبلیغاتی خاصی هستید، میتوانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاعرسانی به مخاطبان استفاده کنید. این کار کمک میکند تا تقریبا بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند. ضمن اینکه میتوانید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید.
اطلاعرسانی رویدادها
ممکن است رویداد خاصی برگزار شود که مربوط به کسب و کار شماست یا در آن حضور دارید. خیلی راحت و سریع با استفاده از بازاریابی ایمیلی میتوانید مخاطبان را در جریان رویداد بگذارید و حتی از آنها دعوت کنید.
یک استراتژی مناسب برای ایمیل مارکتینگ چه ویژگیهایی دارد؟
اگر ضرورت استفاده از ایمیل مارکتینگ برای شما مشخص شده است و قصد شروع فعالیت دیجیتال خو از طریق این ابزار را دارید، پیش از هر چی نیازمند یک استراتژی منسجم، مشخص و طولانی مدت هستید. برای تهیه استراتژی ایمیل مارکتینگ اول اهداف سازمانی مرتبط با بیزینس را در نظر بگیرید؛ مطالعه سند تعهدات سازمان و استراتژی دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی آنلاین) میتواند به طراحی استراتژی بازاریابی ایمیلی کمک شایانی کند.
هدف گذاری کنید
قدم اول در تهیه یک استراتژی منحصر به فرد، هدف گذاری است. به طور واضح، مشخص کنید که هدف شما از انجام این فعالیت چیست. آیا به دنبال فروش بیشتر هستید، یا قصد معرفی برند خود را دارید. اگر چند هدف در راستای ارسال ایمیل دارید؛ مقداری کار پیچیدهتر خواهد شد، اما با تنظیم یک تقویم منسجم این مشکل به سادگی قابل حل است.
زمانبندی کنید
قدم دوم مشخص کردن بازه زمانی است، داشتن یک تقویم زمانی مشخص این کار را برای شما آسان خوهد کرد. اگر به دنبال نتایج مثبت از انجام فرایند ایمیل مارکتینگ هستید، فراموش نکنید که ایمیل مارکتینگ یک کار منسجم و متدوال است. برای مثال باید هر هفته یکشنبه برای معرفی محصول خود و ویژگیهای آن تا ۵ هفته ایمیل معرفی محصول داشته باشید؛ یا سهشنبهها درباره یک رویداد مهم مرتبط با کسب و کار خود ایمیل ارسال کنید یا غیره.
مخاطبین خود را مشخص و دسته بندی کنید
قدم سوم تنظیم محتوا مطابق با پرسونای مورد نظر شما است؛ برای مثال شما مخاطبانی دارید که در وبسایت شما عضو شده اند تا به امروز از وبسایت شما خرید نداشته اند؛ برای معرفی برند خود یک موشنگرافی آماده کنید در ویدئو خود مطالب تاثیر گذار بر روی اعتماد مخاطب مانند ای-نماد، رضایت مشتریان، پشتیبانی موثر و… را جای دهید
توجه داشته باشید که در تهیه محتوا ارسالی ایمیلها به موارد زیر توجه داشته باشید:
- هدف مورد نظر از ارسال ایمیل به مخاطب
- پرسونا و مخاطب
- زمان ارسال (رویدادها، مناسبتها، فصل، ساعت ارسال و…)
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟
اتوماسیون به معنای خودکارسازی فرایندهاست و اتوماسیون ایمیل مارکتینگ نیز به معنی خودکارسازی فرایندهای بازاریابی ایمیلی است. ضمن اینکه شما میتوانید یک اتوماسیون حرفهای پشت سیستم ایمیل مارکتینگ خود داشته باشید تا بتوانید از اطلاعات و دادهها به دست آورده بهترین استفاده را ببرید.
اتوماسیون ایمیل مارکتینگ میتواند به معنای ارسال خودکار ایمیل با توجه به سوابق خرید مشتری، علایق، اولویتها، تاریخهای مشخص، رفتار مشتری و… باشد. خودکارسازی بازاریابی ایمیلی کمک میکند تا همیشه به صورت سفارشی با مخاطبان در ارتباط باشید.
کمپین ایمیل مارکتینگ
کمپین ایمیل مارکتینگ مانند دیگر کمپینهای تبلیغاتی است و ویژگیهای خودش را دارد. در کمپینهای بازاریابی ایمیلی باید اهداف، پرسونای مخاطبان، محتوا، زمان ارسال، بودجه و شاخصهای کلیدی عملکرد را تعریف کنید.
در مرحله اول باید مشخص کنید هدف شما از کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا دنبال جذب سرنخهای جدید هستید، آیا مشتریان قبلی را هدف قرار دادهاید، آیا دنبال فروش بیشتر هستید، آیا برای مقطع زمانی تخفیف یا پیشنهاد ویژهای در نظر گرفتهاید و… .
مرحله بعدی بخشبندی لیست ایمیل یا سگمنتیشن (Segmentation) است که براساس پرسونای مخاطب ما انجام میشود. به معنای ساده یعنی اینکه مخاطبان هدفتان را طوری بخشبندی کنید که بتوانید پیام مناسب هر گروه را به دست خودش برسانید.
در مورد انواع کمپین بازاریابی ایمیلی در بخش موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. اما برای اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیلی سراغ کدام ارائهدهنده سرویس ایمیل مارکتینگ برویم؟
بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی
در دنیا سرویسهای ایمیل مارکتینگ معروفی چون میل چیمپ (mailchimp)، میلرلایت (mailerlite)، سندر (sender)، اوبر (Aweber)، سندپلاس (Sendplus)، سند این بلو (Sendinblue)، کانستنت کانتکت (Constant Contact)، و… فعالیت میکنند. اما به دلایل مختلفی چون تحریم یا هزینههای بالا نمیتوانیم به راحتی از آنها استفاده کنیم.
اما برای فرار از این مشکلات میتوان سراغ بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی رفت که نام آنها در ادامه آورده شده است. در برخی پلنها برای کسب و کارهای کوچک میتوانید از سرویسهای رایگان استفاده کنید. این سرویسها برای کاربران ایرانی طراحی شدهاند، خدمات و امکانات خوبی دارند و قیمت آنها نیز مناسب است.
- نجوا
- میل چی
- آونگ میل
- پاکت
- میل تاز
- اینباکس
چطور اسپم نشویم
اسپم شدن ایمیل بدترین اتفاق ممکن در ایمیل مارکتینگ است. حتماً دیدهاید که بعضی کسبوکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل میگویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید.
بعضی وقتها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی میافتد. اما به هرحال اگر از یک سرویسدهنده خوب استفاده میکنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم میشود. نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویسدهنده و هر نوع ایمیلی مفید است.
- از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.
- فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو میشوند مشخص باشد.
- تمام ایمیلها باید لینک یا دکمهای برای «لغو عضویت» داشته باشند.
- اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.
- عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراهکننده باشد.
- از سرویسهای ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.
- لیست مخاطبان خود را بهینهسازی کنید.
- ایمیلهای آزاردهنده و بیمحتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث میشود سرویسهای فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.
- آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.
- از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیلهای اسپم استفاده میشوند دوری کنید.
نکات فنی برای طراحی یک ایمیل
برای نوشتن یک ایمیل خوب باید به یک سری نکات فنی هم دقت داشته باشید که در ادامه به آنها اشاره شده است. و
ایجاد دکمه واکنشگر
سعی کنید ایمیلی “واکنش گرا” یا “Responsive” طراحی کنید. یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان لحاظ کنید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند، به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنند؛ این کار شما نشان دهنده اعتماد به سلیقه و نظر مخاطب است.
تنظیم سرور دریافت
ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را به سادگی بخوانند.
اندازه ایمیل برای موبایل
در حال حاضر استفاده از تلفن همراه برای چک کردن ایمیل بیش از کامپیوتر و لپتاپ رونق دارد؛ سعی کنید اندازه تصاویر، نوع قرارگیری متن و… را به نوعی در صفحه لحاظ کنید که هم در موبایل و هم در داخل کامپیوتر، مرتب و خوانا باشد. برای بهتر دیده شدن ایمیل در موبایل ایمیلها را به صورت تک ستونی طراحی کنید، ایمیلهای تک ستونی در موبایل بهتر نمایش داده خواهند شد. اگر قصد ایجاد دکمه در محتوای ایمیل را دارید.
دقت کنید که برخی از گیرندهها از تلفن همراه آیفون استفاده می کنند، برای زیبایی و تناسب محتوا در این مدل گوشی دکمههای خود را حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل در نظر بگیرید
بهترین جا برای قرار دادن دکمهها، پایین سمت چپ است؛ اگر دقت داشته باشید بیشتر افراد با انگشت شصت دست راست و از وسط صفحه اسکرول (صفحه را به پایین یا بالا هدایت) میکنند پس دکمههای که در وسط صفحه قرار دارند راحت تر لمس و فعال خواهند شد.
برای طراحی ایمیلی منسجم و منظم از قالب استفاده کنید؛ قابلهای بسیار زیادی برای طراحی در ایمیل وجود دارند که با یک سرچ ساده میتوانید آنها را دانلود کنید.
یکی از بهترین منابعی میتوانید از آن قالب رایگان برای ایمیل هایتان دریافت کنید، وب سایت Mailify است. برای این کار وارد بخش Free Email Templates شود و با مشاهده نمونههای موجود در سایت یکی از آنها را دانلود کنید.
نکات مخرب و منفی در ایمیل مارکتینگ
نکاتی در بازاریابی ایمیلی وجود دارد که باعث گرفتن نتایج منفی از این فرایند و دلسرد شدن مدیران از بازاریابی ایمیلی خواهد شد
• خرید دیتای آماده
حقیقت آن است که خرید دیتا در صورت مجانی بودن آن، برای پیشرفت یک بیزینس بیفایده است. خرید دیتا و ادرسهای ایمیل تنها اتلاف هزینه و انرژی است و باهم خوردن و ایجاد خطا در آنالیز کمپین ایمیلی خواهد شد.
• تبلیغات ممنوع
توجه کنید که همانطور که گفته شد تبلیغات ایمیلی با بازاریابی ایمیلی کاملا متفاوت است؛ تبلیغات مستقیم و غیرخلاقانه تنها باعث اسپم شدن و از دست دادن یک راه ارتباطی با مخاطبان خواهد شد.
• آهسته و پیوسته
از مشکلات مدیران در بازاریابی ایمیلی عجله است. ایمیل مارکتینگ یک مسیر آرام است که برای گرفتن نتایج ویژه از آن باید صبور کرد. ارسال مداوم و خارج از برنامه ایمیل یا قطع و وصل کردن این فرایند هیچ سودی برای کسب و کار نخواهد داشت
حرف آخر
در این مقاله برای شما ایمیل مارکتینگ را به صورت تجربی و علمی تعریف کردیم و سپس سراغ تاریخچه آن رفتیم. با هم دیدیم که ایمیل مارکتینگ چگونه آغاز شد، در چه دورهای اوج گرفت و همهگیر شد، چه موانعی بر سر راهش قرار گرفت و چگونه با کمک تکنولوژی آنها را یکی یکی برطرف کرد. پس از آن به مزیتهای Email Marketing اشاره کردم و یک نقطه ضعف نیز برای آن برشمردم. در آخر هم گفتم که در هر کسب و کاری میتوان از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک روش بازرایابی بهره برد و این نحوه استفاده از ایمیل مارکتینگ است که به موفقیت کسب و کار منجر شده یا باعث سوئیچ کردن آن کسب و کار به روشهای دیگر بازاریابی میشود.
وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی میروید لباسهای زیبا و مناسب میپوشید و بهترین رفتار خود را نشان میدهید. در ایمیل مارکتینگ هم باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.