0

ریبرندینگ چیست؟ چه نقشی در یک کسب و کار و بازاریابی شبکه‌ای دارد؟

  • کد خبر : 8689
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
ریبرندینگ چیست؟ چه نقشی در یک کسب و کار و بازاریابی شبکه‌ای دارد؟

فرآیند برندینگ (Branding) معمولا آخرین فاکتوری است که در زمان راه اندازی یک کسب و کار و بازاریابی شبکه‌ای به آن توجه می‌شود. قطعا شما نیز به عنوان یک مدیر علاقه دارید تصویر بهتری از کسب و کار خود در ذهن مشتری ایجاد کنید. برای همین در برخی از مواقع چاره‌ای جز استفاده از فرآیند […]

فرآیند برندینگ (Branding) معمولا آخرین فاکتوری است که در زمان راه اندازی یک کسب و کار و بازاریابی شبکه‌ای به آن توجه می‌شود. قطعا شما نیز به عنوان یک مدیر علاقه دارید تصویر بهتری از کسب و کار خود در ذهن مشتری ایجاد کنید. برای همین در برخی از مواقع چاره‌ای جز استفاده از فرآیند ریبرندینگ (بازسازی برند) نخواهید داشت.

خوشبختانه Rebranding چیز عجیبی نیست و کمپانی‌هایی بزرگی در ایران و جهان نظیر اسنپ،Uber  و تپسی ریبرندینگ‌های موفقیت آمیزی را در گذشته انجام داده‌اند.

 اگر احساس می‌کنید ریبرندینگ امری واجب برای شما محسوب می‌شود، باید ابتدا با اصول و نحوه انجام آن آشنا شوید و شرکت‌هایی که در گذشته ریبرندینگ‌های موفق داشته‌اند را با دقت مورد بررسی قرار دهید. در ادامه این مطلب دلایل ریبرندینگ و همچنین اصول، استراتژی و مثال‌هایی از ریبرندینگ را بررسی خواهیم کرد.

ریبرندینگ چیست؟

ریبرندینگ در بازاریابی شبکه‌ای زمانی است که یک شرکت عناصر برند تجاری خود را بازسازی یا توسعه می‌بخشد: لوگو، پالت رنگ، تایپوگرافی و … در واقع شامل تغییرات گفته شده است که یک کسب و کار یا برند تجاری در حال  انجام آن‌هاست و می‌خواهد مردم از آن‌ها مطلع شوند.

شما می‌توانید در هر سطحی تغییراتی در برند خود انجام دهید. از تغییر شعار خود گرفته تا تغییر همه چیز از جمله نام شرکت شما و … که می‌توان آن را در سه سطح زیر دسته بندی کرد:

تغییرات کلی در برند: شما همه چیز را طوری تغییر می‌دهید که انگار یک شرکت کاملاً متفاوت هستید.

به روز کردن برند: شما ممکن است فقط جزئیات جزئی را تغییر دهید، مانند مدرن سازی جنبه‌های فردی لوگوی خود یا تغییر رنگ طیف رنگی خود.

 تغییرات جزئی برند: مثال عناصر خاصی را تغییر دهید اما برخی دیگر را تغییر ندهید، مانند استفاده از لوگوی جدید که از عناصر، تم‌ها و رنگ‌های لوگوی قدیمی شما استفاده می‌کند.

در حالی که تغییرات برند همیشه برای همه کسب و کار‌ها لازم نیست، اما اگرخواهان این تغییرات هستید، باید بدانید اگر این کار به طور حرفه‌ای و با برنامه انجام نشود همراه با ریسک یا حتی از بین رفتن کسب و کار شما نیز همراه است. برای شروع بدانید تغییر در بند تجاری هزینه دارد از استخدام یک طراح لوگو گرفته تا تأمین مالی یک کمپین تبلیغاتی چند رسانه‌ای در سراسر جهان برای ارائه ظاهر جدید شما که این‌ها فقط سرمایه گذاری پول نیست، بلکه زمان و منابع انسانی نیز است.

علاوه بر این، تغییر برند همیشه این خطر را دارد که برند جدید شما به خوبی مارک قبلی شما عمل نکند.

ریبرندینگ تغییر لوگو و برندهای خارجی

دلایل ریبرندینگ در بازاریابی شبکه‌ای چیست؟

در اینجا ۱۲ علامت که نشان می‌دهد شما به ریبرندینگ نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد:

نام برند شما دیگر نقطه نظرهای اصلی و شاخص برند را منعکس نمی‌کند:

 یکی از بارزترین نشانه‌های نیاز به ریبرندینگ، اسم غیراصولی است. امکان دارد نامی که ۱۵ سال پیش، فوق العاده بود اکنون دیگر قادر به نشان دادن ماموریت‌ها و نقطه نظرهای برند شما نباشد. همانطور که اگر لری پیج و سرجری برین نام اصلی گوگل را تغییر نمی‌دادند، الان همه ما عبارت “BackRub” را روی بروزر خود به جای “google” داشتیم. یک نام قوی در واقع فونداسیون برند استوری شما است.

از اینکه کارت ویزیت خود را نشان دهید یا آدرس وب سایتتان را بر زبان بیاورید، خجالت می‌کشید:

اگر احساس می‌کنید وب سایت شما نیاز به آپدیت شدن دارد یا کارت بیزیستان را نمی‌توانید جایی عرضه کنید، پس وقت آن است که ریبرندینگ را انجام دهید. رفرش کردن برند خود یک دوباره‌ سازی ظاهر و احساس برند شما است. این رفرش کردن در عین اینکه DNA و ساختار را حفظ می‌کند، به برندهای راکد و آوتدیت شده تاثیرات فوق‌العاده‌ای خواهد گذاشت.

نمی‌توانید که در رقابت با دیگر برندها، خود را متمایز کنید:

یک علامت دیگر که نشان می‌دهد شما به بازسازی برند نیاز دارید، این است که شما هیچ تمایز و تفاوتی میان خود با رقبا و برند‌های دیگر نمی‌بینید. خیلی مهم است که هم کارمندان و هم مشتریان شما بدانند که دقیقا وجه تمایز و برتری شما با دیگر برندها چیست؟

برند شما به مراتب پیچیده‌تر و ناملموس‌تر شده است:

اگر احساس می‌کنید که برند شما دچار آشفتگی و هرج و مرج شده است یا اینکه داستان برند خود شما سیر منطقی و خواندنی ندارد، پس شما به ریبرندینگ نیاز دارید.

استراتژی‌ها یا بیزینس مدل‌های شما عوض شده‌اند:

همانطور که تجربه ثابت کرده است، نمی‌توان عوامل خارجی‌ای را پیش بینی کرد که هر لحظه امکان دارد وضعیت وب‌ سایت و کسب و کار را نیز تغییر دهند. پس اگر استراتژی‌ها یا بیزینس مدل‌های شما تغییر کنند، پس برند شما نیز نیاز به تغییر دارد. روشی که برند شما با آن احساس و دریافت می‌شود باید در تطابق با آن چه که باشد که در پشت پرده و داستان پرداخته و مدیریت می‌شود.

برند شما از کار افتاده یا قدیمی شده است:

به محض اینکه به این نتیجه رسیدید که برند شما دمده یا از کار افتاده شده است، بدانید که زمان ریبرندینگ فرا رسیده است. حتی اگر خیلی هوشمندانه مدیریت برند خود را در طی زمان انجام دهید، زمانی فرا خواهد رسید که نسخه دوباره ی برند شما از کار خواهد افتاد. در واقع این بحث دیر و زود دارد اما سوخت و ساز ندارد.

شما در معرض یکی کردن چند کسب و کار یا افزودن هستید:

در این موقعیت شما قطع به یقین نیاز به ریبرندینگ خواهید داشت. افزودن به کسب و کار همواره با بازسازی برند همراه است که در چند سطح انجام می‌شود. اگر مساله، محصول یا خدمات جدیدی به برند اضافه می‌کنید باید در راستای معماری برند باشد و موارد جدید با کل هم‌خوانی داشته باشد. اگر هم دو یا چند برند یا کسب وکار با هم ادغام می‌شوند، باید بهینه بودن روابط میان برندهای جدید، محصولات و خدمات آن‌ها بررسی شود. یک معماری منسجم برند در هر کمپانی و شرکتی باید وجود داشته باشد.

شما فراتر از مرزهای جغرافیایی خود رشد کرده اید و توسعه یافته‌اید:

تمام کسب و کارهای محلی و منطقه ای اگر بخواهند در مقیاس بزرگ‌تری فعالیت کنند به ریبرندینگ نیاز خواهند داشت. چرا که باید مشتری‌های جدید را بشناسید و این تنها با تحقیقات مشتری سنجی واقع خواهد شد.

زمانی که نیاز دارید برند خود را از برداشت های منفی و نادرست نجات دهید:

تصویر نادرست یا باور غلطی که در مورد برند شما وجود را می‌خواهید بردارید، در اینجا نیز به بازسازی برند یا ریبرندینگ نیاز خواهید داشت.

زمانی که سعی می کنید با مخاطبان جدید ارتباط بگیرید:

اگر می‌خواهید توجه قشر جدیدی از مخاطبان را به خود جذب کنید، ریبرندینگ می‌تواند چاره‌ساز باشد. زمانی وفاداری در میان مشتریان جدید به وجود می‌آید که آن‌ها احساس کنند برند شما مرتبط با نیازهای آن‌ها می‌باشد.

ریبرندینگ مزایای ریبرندینگ

نتیجه گیری

در مجموع در حین بررسی فرآیند تغییر برند سعی کنید در ابتدا شناخت درستی در رابطه با برندینگ یک شرکت، شناخت لوگو، شکل گیری شعاری مشخص برای نام تجاری و استفاده از تصاویر و رنگ‌های مورد توجه برای نام تجاری شرکت خود داشته باشید تا بتوانید با تکیه بر آن‌ها و با آگاهی کامل، به بررسی و ارائه مناسب و درست نام‌تجاری برای شرکت خود بپردازید.

در ریبرندینگ در بازاریابی شبکه‌ای سعی کنید آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید تا درک کاملی از ریبرندینگ یا بازسازی برند خود پیدا کنید. مزیت اصلی تغییر نام تجاری، شانس دستیابی به مخاطبان جدید است. اگر بر مأموریت، چشم انداز و ارزش‌های شرکت خود تمرکز کنید و با آن‌ها به درستی ارتباط برقرار کنید، مردم متوجه آن خواهند شد و می‌توانند با برند شما ارتباط خوبی برقرار کنند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=8689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.