ازجمله مشاغلی که امروزه در ایران رونق بسیاری پیدا کرده است، نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکهای محسوب میشود. در طی سالیان اخیر بازاریابی شبکهای در ایران به عنوان یک مدل تجاری شناخته و بسیاری از ایرانیان به حضور و فعالیت در این زمینه مشغول هستند. به منظور افزایش درآمد و کسب سود بیشتر، افرادی که در حوزه بازاریابی شبکهای فعالیت میکنند باید علاوهبر فروش محصولات خود، فروشندگان و افراد دیگر را نیز به شبکه جذب کرده و به نوعی برای خود زیرمجموعه بسازند. اگر شما نیز قصد اطلاع از وضعیت نتورک مارکتینگ در ایران را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.
وضعیت بازاریابی شبکهای در ایران
وضعیت نتورک مارکتینگ در ایران بهگونهای است که اگر مجموعهای از افراد را داشته باشید که آنها بتوانند به افراد جدیدتر محصولات خود را بفروشند، شما نیز مبلغی پورسانت دریافت میکنید. علاوهبر این میتوانید پس از گذشت مدتی بدون انجام کار، درآمد بسیار بالایی کسب کنید. شرکتها و افراد مختلف در ایران قوانینی برای شبکهسازی و ساخت نتورک دارند. در صورت ورود به نتورک مارکتینگ در ایران هر یک از شرکتها قوانین خود را با جزئیات به شما توضیح خواهند داد؛ اما برای ساخت یک شبکه و زیرشاخهها نسبتا کار دشواری پیش روی شما است.
ساخت زیرشاخه و جذب بازاریابان جدید برای کسب سود بیشتر، نیاز به تلاش فراوان دارد. علاوهبر آن جذب افرادی که از انگیزه لازم و کافی برای فروش محصولات و جلب افراد دیگر به عنوان زیرشاخه برخوردار بوده و بتوانند برای شما درآمد پایداری ایجاد کنند، دشوار و زمانبر بوده و نیازمند حوصله است.
نتورک مارکتینگ، بحرانی یا سودمند؟
وضعیت نتورک مارکتینگ در ایران را نمیتوان منفی و بحرانی دانست. اگر در مجموعه خود صادقانه تلاش کنید و به زیرشاخههای خود آموزش دهید، اطمینان داشته باشید که موفق خواهید شد. اگرچه کسب موفقیت در این حوزه کمی نیازمند زمان است؛ اما این اتفاق قطعا خواهد افتاد. توجه داشته باشید که یکی از مشتریان شرکتی که بازاریابی شبکهای را در آن انجام میدهید، شخص شما است. به بیان دیگر هنگامی که در یک شرکت نتورک مارکتینگ مشغول به کار میشوید باید کالاهایی را خریداری کنید یا مبلغی را بپردازید و یک کارت خدماتی دریافت نمایید. در همان ابتدا ورود، شرکت کالا یا خدمت خود را به شما میفروشد و اگر شما بتوانید آن را به فرد دیگری بفروشید، سود این معامله متعلق به شما است.
برخی از افراد معتقدند نتورک مارکتینگ نوعی کار غیرتولیدی بوده که خلاف یک اقتصاد مولد محسوب میشود و مصرفگرایی را در میان عموم مردم ترویج میدهد. همچنین در نتورک مارکتینگ هیچ کالا یا ارزش افزودهای تولید نمیشود و صرفا کالاها دست به دست شده و شما نقش یک واسطه را دارید. توجه داشته باشید که همه کسب و کارها تولیدی نیستند و بسیاری از تجارتها، محصول و خدمت خود را به فروش میرسانند و بسیاری از شرکتها نیز تولیدکننده نیستند. با این وجود این استدلال کاملا اشتباه است؛ زیرا در صورت تایید آن، بسیاری از کسبوکارها باید منحل شوند.
نتورک مارکتینگ علمی محسوب میشود که از شبکهسازی انسانی برای بهدست آوردن بازار جدید، استفاده میکند؛ اما برخی از افراد با فریب و زور قصد دارند محصولات و خدمات خود را به دیگران بفروشند. این افراد فضای نتورک مارکتینگ را تا حدی آلوده کردهاند؛ اما اگر شما بادقت آموزش ببینید و از روشهای جدید و اصولی استفاده کنید، در مدت زمان استاندارد به سوددهی بالایی میرسید.
نکات مهم برای پیشرفت در نتورک مارکتینگ
برای اینکه در نتورک مارکتینگ دچار زیان نشوید و روند صعودی پیشرفت را در پیش بگیرید، ملزم به رعایت برخی نکات هستید. در ادامه برخی از نکاتی که برای کسب بهبود نتورک مارکتینگ در ایران موثر هستند را بیان خواهیم کرد:
اشتیاق خود را کشف کنید
لذت بردن و اشتیاق از محصولات خود هنگام فروش باعث خوشحالی و شادابی در کنار سوددهی میشود. هنگامی که محصول مورد علاقه خود را میفروشید، حمایت از محصولات و درنتیجه فروش شما بیشتر خواهد بود.
محصولات با کیفیت بهترین انتخاب است
کشف محصولاتی که مورد اعتماد مشتریان باشد و مشتریان زیادی را به خود جذب کند، بسیار بااهمیت است. کشف خطوط محصولات باکیفیتی که افراد مایل به خرید آنها هستند، برای کسب موفقیت، در نتورک مارکتینگ در ایران بسیار موثر محسوب میشود.
از تحقیق کردن غافل نشوید
هنگام کشف شرکتی برای همکاری در نتورک مارکتینگ، مهمترین کار تحقیقات جامع است. هرچه اطلاعات بیشتری درمورد شرکتهای مختلف نتورک مارکتینگ در ایران داشته باشید، انتخاب بهتری خواهید داشت. انتخابهای شما بهطور مستقیم در زمان و درآمد شما تاثیرگذار هستند.
جمع بندی
نتورک مارکتینگ در ایران جزو مشاغلی محسوب میشود که به تازگی رونق زیادی پیدا کرده است؛ اما برای اینکه در این مسیر به موفقیت دست یابید، باید نسبت به طراحی پیشنهادات به مشتریان تخصص داشته باشید. برای دور شدن از نقطه شکست و وضعیت نسبتا منفی بازاریابی شبکهای در ایران لازم است با مطالعه و تلاش روی خود سرمایه گذاری کنید.
سوالات متداول
آیا نتورک مارکتینگ در ایران مصرفگرایی را در میان عموم مردم ترویج میدهد؟
همه کسبوکارها تولیدی نیستند و بسیاری از تجارتها، محصول و خدمت خود را به فروش میرسانند. در نتیجه این استدلال کاملا اشتباه است؛ زیرا در صورت تایید آن، بسیاری از کسبوکارها باید منحل شوند.
ارائه محصولات با کیفیت چه تاثیری در پیشرفت دارد؟
یافتن خطوط محصولات باکیفیتی که افراد مایل به خرید آنها هستند، برای کسب موفقیت، در نتورک مارکتینگ بسیار موثر محسوب میشود.
تحقیق کردن چگونه در درآمد شما تاثیرگذار است؟
هر چه اطلاعات بیشتری درمورد شرکتهای مختلف نتورک مارکتینگ کسب کنید، انتخاب بهتری خواهید داشت. لذا این اطلاعات بهطور مستقیم در زمان و درآمد شما تاثیرگذار هستند.