فراخوان به عمل چیست؟ | کسب و کارهای مختلف همواره در تلاشند تا به هر روشی شده نسبت به رقبایشان، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. بدیهی است که امروزه اینترنت و شبکههای اجتماعی از اصلیترین ابزارهای بازاریابی به حساب میآیند. اما سوال اینجاست که کسب و کارها در فضای دیجیتال به دنبال چه چیزی هستند؟
خب، بدیهی است که کسب و کارها تمایل دارند مخاطبان وارد وبسایتشان شده، کالاها و خدماتشان را مشاهده کنند و در نهایت، آنها را بخرند. در اینجا، این پرسش مطرح میشود که آیا کاربران با مشاهده وبسایت، خود به خود از ما خرید میکنند؟ اگر پاسخ منفی است، چگونه باید آنها را به سوی خود دعوت کرد و ابزارهای لازم برای این کار چه هستند؟
ما در این مطلب تلاش کردهایم به بحث Call to Action یا فراخوان عمل که روشی مهم در تبدیل کاربر به مشتری است، بپردازیم. اگر علاقه دارید بدانید چگونه باید از Call To Action در سایت خود استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید!
Call To Action یا فراخوان عمل چیست؟
فراخوان عمل یا CTA (مخفف Call To Action)، به زبان ساده عبارت است از دعوت از افراد برای انجام کاری! اما چه کسی، چه کسی را به چه کاری دعوت میکند؟
در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوری است که مخاطب را وادار به انجام یک واکنش از پیش طراحی شده میکند. استفاده از عباراتی چون “برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید” یا “همین حالا از ما خرید کن” مثالهایی از این دستورها هستند.
معمولاً هدف از طراحی Call to Action فروش کالا و خدمات است، اما میتوان برای دریافت اطلاعات کاربر یا افزایش ثبتنام کاربران در سایت نیز از فراخوانهای عمل استفاده کرد. گاهی اوقات، بازاریابان دیجیتال CTAها را به صورت پیشنهادهای ویژه در زمان محدود طراحی میکنند؛ عباراتی مانند “فقط ۲۴ ساعت فرصت داری که محصول ما رو با ۵۰% تخفیف خریداری کنی” یا “۶۰% تخفیف برای ۵۰ تماس گیرنده اول” (در ادامه این موضوع را دقیقتر بررسی میکنیم).
برای آنکه مخاطب به حرف شما گوش کند، محصول شما را بخرد یا حتی بر روی دکمهای که میخواهید کلیک کند، باید دلیل محکمی داشته باشد. به همین دلیل است که کلید موفقیت فراخوان عمل، نیاز آن فرد به محصول یا خدمات شماست. مثالهای ساده دیگر از CTA، درخواستهایی مانند “ثبتنام کن”، “رنگ مورد علاقهات رو انتخاب کن”، “تاحالا این ویدیو رو دیدی؟” باشند.
فراخوان عمل شما باید به شکلی باشد که در لحظه مخاطب را وادار به عمل کند.
چرا استفاده از Call to Action ضروری است؟
افزایش مشتریان، درآمد و سود شما همگی وابسته به CTA هستند. فراخوان عمل، پایه و بنیان کل فرآیند بازاریابی است. برای مثال اگر یک وبلاگ دارید، خوب است که به همراه هر نوشته یک CTA هم درنظر بگیرید. این کار خوانندگان شما را از “بازدیدکنندگان ناشناس” به “سرنخهای فروش” تبدیل میکند. این سرنخها میتوانند در آینده، مشتریان شما باشند.
به یاد داشته باشید که حدود ۷۵% خوانندگان وبلاگها، مخصوصا آنهایی که از موتورهای جستجو سر از وبلاگ شما درآوردهاند، به هدف یافتن اطلاعات وارد وبسایت شما شدهاند. این افراد معمولاً برای رفع یک نیاز یا حل یک مشکل به دنبال این اطلاعات هستند. چه خوب که این نیاز یا مشکل را شما رفع کنید؛ آن هم با استفاده صحیح از Call to Action!
به جرات میتوان گفت دکمههای Call to Action مهمترین بخش وبسایت شما هستند. فراخوانهای خوب میتوانند کاربر را جذب کنند، آنها را ترغیب به کاری کنند، نرخ تبدیل شما را بهبود بخشند و در نهایت به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. از طرف دیگر، دکمههای CTA که جذابیت لازم را نداشته یا در محل نامناسبی قرار گرفتهاند، کاربرد چندانی نخواهند داشت.
برخی کاربردهای دکمههای فراخوان عمل در وبسایتها عبارتاند از: افزایش اعضای خبرنامه ایمیل، افزایش فروش، افزایش ثبتنام، تشویق کاربران به شرکت در یک مسابقه یا نظرسنجی، بالابردن ترافیک سایت و … .
باید توجه داشته باشید که استفاده از Call to Action، تنها قرار دادن تعدادی دکمه در وبسایت نیست. برای موفقیت در کار، لازم است به صورتی استراتژیک و خلاقانه فکر کنید که CTA چطور میتواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. اگر کاربران به اندازه کافی روی دکمههای فراخوان شما کلیک نمیکنند، یعنی مشکلی وجود دارد.
۴ عامل کلیدی وجود دارند که توجه به آنها میتواند تحول اساسی در کار شما ایجاد کنند:
- متن
- محل قرار گیری Call To Action
- اندازه Call To Action
- رنگ دکمهها
هدف استفاده از فراخوان به عمل چیست؟
۱٫ خواندن یک پست دیگر از وبلاگ
۲٫ اشتراک در خبرنامه
۳٫ دنبال کردن در شبکههای اجتماعی
۴٫ تماشای ویدئو
۵٫ دانلود محتوا
۶٫ به اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
۷٫ حضور در یک رویداد
۸٫ تکمیل یک نظرسنجی
کاربردهای دکمه فراخوان اقدام به عمل
از جمله کاربردهای طراحی دکمه CTA و دکمه فراخوان عمل در وبسایت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- افزایش در فروش
- افزایش ثبتنام کاربران
- افزایشیافتن اعضای خبرنامههای ایمیل
- بالابردن ترافیک سایت
- تشویقنمودن مخاطبین برای شرکتکردن در نظرسنجیها و مسابقهها
- برندسازی
- درخواست به اشتراک نمودن مطالب توسط کاربران
- دریافت اطلاعات
- ارسال نسخه دمو