6

فراخوان به عمل چیست؟

  • کد خبر : 1428
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
فراخوان به عمل چیست؟

فراخوان به عمل چیست؟ | کسب و کارهای مختلف همواره در تلاشند تا به هر روشی شده نسبت به رقبایشان، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. بدیهی است که امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی به حساب می‌آیند. اما سوال اینجاست که کسب و کارها در فضای دیجیتال به […]

فراخوان به عمل چیست؟ | کسب و کارهای مختلف همواره در تلاشند تا به هر روشی شده نسبت به رقبایشان، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. بدیهی است که امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی به حساب می‌آیند. اما سوال اینجاست که کسب و کارها در فضای دیجیتال به دنبال چه چیزی هستند؟

خب، بدیهی است که کسب و کارها تمایل دارند مخاطبان وارد وب‌سایت‌شان شده، کالاها و خدمات‌شان را مشاهده کنند و در نهایت، آن‌ها را بخرند. در اینجا، این پرسش مطرح می‌شود که آیا کاربران با مشاهده وب‌سایت، خود به خود از ما خرید می‌کنند؟ اگر پاسخ منفی است، چگونه باید آنها را به سوی خود دعوت کرد و ابزارهای لازم برای این کار چه هستند؟

ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم به بحث Call to Action یا فراخوان عمل که روشی مهم در تبدیل کاربر به مشتری است، بپردازیم. اگر علاقه دارید بدانید چگونه باید از Call To Action در سایت خود استفاده کنید، این مقاله را از دست ندهید!

Call To Action یا فراخوان عمل چیست؟

فراخوان عمل یا CTA (مخفف Call To Action)، به زبان ساده عبارت است از دعوت از افراد برای انجام کاری! اما چه کسی، چه کسی را به چه کاری دعوت می‌کند؟

در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوری است که مخاطب را وادار به انجام یک واکنش از پیش طراحی شده می‌کند. استفاده از عباراتی چون “برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید” یا “همین حالا از ما خرید کن” مثال‌هایی از این دستورها هستند.

معمولاً هدف از طراحی Call to Action فروش کالا و خدمات است، اما می‌توان برای دریافت اطلاعات کاربر یا افزایش ثبت‌نام کاربران در سایت نیز از فراخوان‌های عمل استفاده کرد. گاهی اوقات، بازاریابان دیجیتال CTAها را به صورت پیشنهادهای ویژه در زمان محدود طراحی می‌کنند؛ عباراتی مانند “فقط 24 ساعت فرصت داری که محصول ما رو با 50% تخفیف خریداری کنی” یا “60% تخفیف برای 50 تماس گیرنده اول” (در ادامه این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم).

برای آنکه مخاطب به حرف شما گوش کند، محصول شما را بخرد یا حتی بر روی دکمه‌ای که می‌خواهید کلیک کند، باید دلیل محکمی داشته باشد. به همین دلیل است که کلید موفقیت فراخوان عمل، نیاز آن فرد به محصول یا خدمات شماست. مثال‌های ساده دیگر از CTA، درخواست‌هایی مانند “ثبت‌نام کن”، “رنگ مورد علاقه‌ات رو انتخاب کن”، “تاحالا این ویدیو رو دیدی‌؟” باشند.

نمونه ای از بهترین Call To Action

فراخوان عمل شما باید به شکلی باشد که در لحظه مخاطب را وادار به عمل کند.

چرا استفاده از Call to Action ضروری است؟

افزایش مشتریان، درآمد و سود شما همگی وابسته به CTA هستند.  فراخوان عمل، پایه و بنیان کل فرآیند بازاریابی است. برای مثال اگر یک وبلاگ دارید، خوب است که به همراه هر نوشته یک CTA هم درنظر بگیرید. این کار خوانندگان شما را از “بازدیدکنندگان ناشناس” به “سرنخ‌های فروش” تبدیل می‌کند. این سرنخ‌ها می‌توانند در آینده، مشتریان شما باشند.

به یاد داشته‌ باشید که حدود 75% خوانندگان وبلاگ‌ها، مخصوصا آنهایی که از موتورهای جستجو سر از وبلاگ شما درآورده‌اند، به هدف یافتن اطلاعات وارد وب‌سایت شما شده‌اند. این افراد معمولاً برای رفع یک نیاز یا حل یک مشکل به دنبال این اطلاعات هستند. چه خوب که این نیاز یا مشکل را شما رفع کنید؛ آن هم با استفاده صحیح از Call to Action!

به جرات می‌توان گفت دکمه‌های Call to Action مهم‌ترین بخش وب‌سایت شما هستند. فراخوان‌های خوب می‌توانند کاربر را جذب کنند، آنها را ترغیب به کاری کنند، نرخ‌ تبدیل شما را بهبود بخشند و در نهایت به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند. از طرف دیگر، دکمه‌های CTA که جذابیت لازم را نداشته یا در محل نامناسبی قرار گرفته‌اند، کاربرد چندانی نخواهند داشت.

برخی کاربردهای دکمه‌های فراخوان عمل در وبسایت‌ها عبارت‌اند از: افزایش اعضای خبرنامه ایمیل، افزایش فروش، افزایش ثبت‌نام‌، تشویق کاربران به شرکت در یک مسابقه یا نظرسنجی، بالابردن ترافیک سایت و … .

باید توجه داشته باشید که استفاده از Call to Action، تنها قرار دادن تعدادی دکمه در وب‌سایت نیست. برای موفقیت در کار، لازم است به صورتی استراتژیک و خلاقانه فکر کنید که CTA چطور می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند. اگر کاربران به اندازه کافی روی دکمه‌های فراخوان شما کلیک نمی‌کنند، یعنی مشکلی وجود دارد.

4 عامل کلیدی وجود دارند که توجه به آنها می‌تواند تحول اساسی در کار شما ایجاد کنند:

  1. متن
  2. محل قرار گیری Call To Action
  3. اندازه Call To Action
  4. رنگ دکمه‌ها

هدف استفاده از فراخوان به عمل چیست؟

هدف اصلی فراخوان به عمل، متقاعد ساختن مشتری نسبت به برداشتن گام بعدی در قیف فروش است. درعین‌حال، فراخوان به عمل به‌عنوان یکی از استراتژی‌های کسب‌وکار می‌تواند هدف‌های جزئی‌تر و دقیق‌تری داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. خواندن یک پست دیگر از وبلاگ

هنگامی‌که می‌خواهید برای یک مطلب دیگر از وبلاگتان ترافیک جذب کنید، استفاده از یک فراخوان به عمل کارآمد می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. از طریق چنین فراخوانی می‌توانید به کاربر پیشنهاد بدهید که پست دیگری که با موضوع مطلب فعلی در ارتباط است را نیز مطالعه کند. در نتیجه، علاوه بر ارائه اطلاعات سودمند بیشتر، کاری می‌کنید که بازدیدکننده‌ها دیرتر از وبلاگتان خارج شوند.

2. اشتراک در خبرنامه

پیشنهاد اشتراک در خبرنامه به‌عنوان یک فراخوان به عمل می‌تواند مشتری را به سمت ورود به مرحله دیگری از قیف فروش سوق بدهد. 
هنگامی‌که فردی برای دریافت خبرنامه شما ثبت نام می‌کند، عملاً نشان می‌دهد که به محتوایی که ارائه می‌دهید علاقه‌مند است؛ بنابراین می‌توانید از موضوعی که نسبت به آن علاقه نشان داده به‌عنوان مبنایی برای اقدامات بعدی استفاده کنید.

3. دنبال کردن در شبکه‌های اجتماعی

از طریق فراخوان به عمل می‌توانید از خوانندگان مطالب وبسایتتان دعوت کنید تا برند شما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف دنبال کنند. از این طریق فرصت بهتری برای شناخت برند فراهم می‌شود.
به‌علاوه می‌توانید ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان خود داشته باشید؛ چرا که دسترسی متقابل و هم‌سطح کاربران به یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد یک کانال ارتباطی مناسب برای ارتباط بیشتر و بهتر می‌شود.

4. تماشای ویدئو

اگر در وب‌سایت خود محتوای ویدئویی دارید اما تعداد بازدید آن‌ها زیاد نیست، استفاده از یک فراخوان به عمل می‌تواند به جذب ترافیک بیشتر برای ویدئوهای مورد نظر کمک کند.
پیشنهاد مشاهده ویدئویی که با مطلبی که مخاطب مطالعه می‌کند تناسب دارد می‌تواند فراخوان به عمل کارآمدی را برای شما و مخاطبانتان ایجاد کند.

5. دانلود محتوا

پیشنهاد دانلود آیتم‌های پرمایه و سودمندی که تولید کرده‌اید یکی از مؤثرترین (و متداول‌ترین) انواع فراخوان به عمل محسوب می‌شود.
از این طریق اعتبار خود را در ذهن مخاطب افزایش می‌دهید. به‌علاوه، می‌توانید پیش نمایشی از محتوایی که به دنبال فروش آن هستید را به کاربران ارائه بدهید.

6. به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

هنگامی‌که محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود فرصتی برای شناخت بیشتر برندتان توسط افراد و مشتریان بالقوه بیشتری فراهم می‌آید. در واقع با فراخوان به عملی که مخاطبان را به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف دعوت می‌کند از آن‌ها برای بازاریابی برند خود کمک می‌گیرید.
فراخوان به عمل چیست

7. حضور در یک رویداد

اگر برای برگزاری یا حضور در یک رویداد برنامه‌ریزی می‌کنید، استفاده از یک فراخوان به عمل می‌تواند راه مناسبی برای تبلیغ آن باشد. از این طریق به اطلاع مخاطبان خود می‌رسانید که در دنیای آفلاین نیز حضور فعال دارید. البته این نوع از فراخوان به عمل فصلی است؛ به این معنی که فقط در طی یک بازه زمانی خاص می‌تواند در صفحه یا صفحات وب‌سایت شما وجود داشته باشد.

8. تکمیل یک نظرسنجی

فراخوان به عمل می‌تواند در انجام تحقیقات مختلف نیز به شما کمک کند. با دعوت از کاربران برای شرکت در نظرسنجی می‌توانید اطلاعات بیشتری از آن‌ها کسب کنید و از طریق همین اطلاعات، استراتژی‌های بهتری را برای کسب‌وکار خود تدوین کنید.
توجه داشته باشید که انواع فراخوان به عمل به موارد بالا محدود نمی‌شود و آنچه که در اینجا ذکر شد تنها مشتی نمونه خروار است که می‌تواند برای ایجاد فراخوان به عمل‌های مختلف به شما ایده بدهد.

کاربرد‌های دکمه فراخوان اقدام به عمل

از جمله کاربردهای طراحی دکمه CTA  و دکمه فراخوان عمل در وب‌سایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش در فروش
  • افزایش ثبت‌نام کاربران
  • افزایش‌یافتن اعضای خبرنامه‌های ایمیل
  • بالا‌بردن ترافیک سایت
  • تشویق‌نمودن مخاطبین برای شرکت‌کردن در نظرسنجی‌ها و مسابقه‌ها
  • برند‌سازی
  • درخواست به اشتراک نمودن مطالب توسط کاربران
  • دریافت اطلاعات
  • ارسال نسخه دمو
حرف آخر
وجود فراخوان به عمل در قسمت‌های مختلف سایت ضرورتی است که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. به خاطر داشته باشید که شما از راه‌اندازی وب‌سایت خود هدفی دارید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مخاطبتان خودش هدف شما و قدم‌هایی که برای تحقق آن باید بردارد را کشف کند؛ بلکه باید با استفاده از فراخوان به عمل‌های مناسب به‌عنوان چراغ راهنما در جای جای وب‌سایت و وبلاگ خود دست وی را بگیرید و او را در مسیر مناسب و مورد نظر خود هدایت کنید.
لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1428

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.