آیا تاریخچه بازاریابی را می دانید؟ آیا می دانید بازاریابی در طول زمان چگونه تکامل یافته است؟
چندی پیش، بازاریابی عمدتاً شامل بازاریابی برونگرا، که به معنای تعقیب مشتریان با تبلیغات است، بود بدون اینکه واقعاً بدانیم آیا آن شخص به خرید علاقه دارد یا خیر. به لطف تحول دیجیتال و ظهور کانال های ارتباطی جدید، بازاریابی در طول سال ها به شدت تغییر کرده است. برای درک اینکه چگونه بازاریابی تغییر کرده است، بیایید نگاهی به تاریخچه بازاریابی در طول زمان بیندازیم و نوآوری های این صنعت را با هم مرور کنیم.
۱۴۵۰-۱۹۰۰: تبلیغات چاپی
۱۴۵۰، گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد. دنیای کتاب و نسخه های انبوه متحول شد.
۱۷۳۰، مجله به عنوان یک وسیله ارتباطی ظاهر شد.
۱۷۴۱، اولین مجله آمریکایی در فیلادلفیا منتشر شد.
در سال ۱۸۳۹، پوسترها چنان محبوب شدند که قرار دادن آنها در املاک لندن ممنوع شد.
۱۹۲۰-۱۹۴۹: رسانه های جدید
۱۹۲۲، تبلیغات رادیویی آغاز شد.
در سال ۱۹۳۳، بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده (۵۵٫۲٪) در خانه خود رادیو داشتند.
۱۹۴۱، تبلیغات تلویزیونی آغاز شد. اولین آگهی مربوط به ساعت های Bulova بود و به ۴۰۰۰ خانه که تلویزیون داشتند رسید.
در سال ۱۹۴۶، بیش از ۵۰ درصد از خانههای ایالات متحده تلفن داشتند.
۱۹۵۰-۱۹۷۲: بازاریابی متولد می شود و رشد می کند
در سال ۱۹۵۴، برای اولین بار در تاریخچه بازاریابی درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی از درآمد حاصل از تبلیغات رادیویی و مجلات پیشی گرفت.
بازاریابی تلفنی به عنوان وسیله ای برای تماس مستقیم با خریداران رشد می کند.
۱۹۷۲، رسانه های چاپی شروع به کم شدن محبوبیت کردند.
۱۹۷۳-۱۹۹۴: دوران دیجیتال شکوفا شد
۱۹۷۳، مارتین کوپر، محقق موتورولا، اولین تماس را از طریق تلفن همراه انجام داد.
۱۹۸۱، IBM اولین کامپیوتر شخصی خود را راه اندازی کرد.
۱۹۸۴، اپل مکینتاش جدید را معرفی کرد.
۱۹۹۰-۱۹۹۴، پیشرفت های عمده در فناوری ۲G، که پایه و اساس انفجار آینده تلویزیون تلفن همراه را ایجاد کرد.
در سال ۱۹۹۴ اولین مورد اسپم تجاری از طریق تجارت الکترونیک تولید شد.
۱۹۹۵-۲۰۲۰: عصر موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی
۱۹۹۵، Yahoo! و موتورهای جستجوی Altavista متولد می شوند.
۱۹۹۵-۱۹۹۷ مفهوم سئو متولد شد.
۱۹۹۸، گوگل و MSN موتورهای جستجوی جدیدی را راه اندازی کردند.
در سال ۱۹۹۸، مفهوم وبلاگ نویسی مطرح شد.
تا اواسط سال ۲۰۰۶، ۵۰ میلیون وبلاگ در سراسر جهان وجود داشت.
۲۰۰۳-۲۰۱۲، عصر بازاریابی درونگرا آغاز شد.
۲۰۰۳-۲۰۰۴، سه شبکه اجتماعی راه اندازی شد: LinkedIn، MySpace و Facebook.
در سال ۲۰۰۵، اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد.
۲۰۰۶، توییتر متولد شد.
۲۰۰۹، گوگل جستجوهای بلادرنگ را راه اندازی کرد.
در سال ۲۰۱۰، ۹۰ درصد از تمام خانواده های آمریکایی تلفن همراه داشتند. اینستاگرام در ۱۰ اکتبر ایجاد می شود.
جوانان ۱۳ تا ۲۴ ساله ۱۳٫۷ ساعت را در اینترنت سپری می کنند در حالی که ۱۳٫۶ ساعت تلویزیون تماشا می کنند.
۲۰۱۱، اسنپ چت ایجاد شد و کاربران جوان بیشتری را به سمت تلفن هایشان سوق داد و به جنون برنامه رسانه های اجتماعی دامن زد.
در سال ۲۰۱۲، ۵۴٫۸ میلیون کاربر تبلت وجود داشت.
در سال ۲۰۱۴، ظهور اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شد. کاربران و برندها به طور یکسان به قدرت کاربران رسانه های اجتماعی با فالوورهای زیاد پی می برند. ابزارهای بازاریابی برای اینستاگرام و سایر پلتفرم ها بسیار زیاد است.
۲۰۱۴، برای اولین بار در تاریخچه بازاریابی استفاده از تلفن همراه از دسکتاپ بیشتر شد. کاربران بیشتری شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند، ایمیل ها را می خوانند و از طریق تلفن خود خرید می کنند.
در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، دادههای بزرگ و اتوماسیون بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته و با قوت بیشتری برای تبلیغات برای کاربران استفاده میشوند.
۲۰۱۸، بازاریابی ویدئویی به رشد خود ادامه می دهد، به خصوص با راه اندازی IGTV توسط اینستاگرام. محتوای ویدیویی دیگر فقط محدود به یوتیوب و فیس بوک نیست.
۲۰۱۹-۲۰۲۰، یک برنامه جدید داغ معرفی شد: TikTok.
جالب است که ببینیم بازاریابی تا کجا به رشد خود ادامه خواهد داد. با رویدادهای جدید جهانی، مانند بحران COVID-19 در سال ۲۰۲۰ که باعث شد میلیونها نفر در خانه بمانند، رسانههای اجتماعی و روندهای بازاریابی مطمئناً تغییر خواهند کرد.