آیا تاریخچه بازاریابی را می دانید؟ آیا می دانید بازاریابی در طول زمان چگونه تکامل یافته است؟
چندی پیش، بازاریابی عمدتاً شامل بازاریابی برونگرا، که به معنای تعقیب مشتریان با تبلیغات است، بود بدون اینکه واقعاً بدانیم آیا آن شخص به خرید علاقه دارد یا خیر. به لطف تحول دیجیتال و ظهور کانال های ارتباطی جدید، بازاریابی در طول سال ها به شدت تغییر کرده است. برای درک اینکه چگونه بازاریابی تغییر کرده است، بیایید نگاهی به تاریخچه بازاریابی در طول زمان بیندازیم و نوآوری های این صنعت را با هم مرور کنیم.
1450-1900: تبلیغات چاپی
1450، گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد. دنیای کتاب و نسخه های انبوه متحول شد.
1730، مجله به عنوان یک وسیله ارتباطی ظاهر شد.
1741، اولین مجله آمریکایی در فیلادلفیا منتشر شد.
در سال 1839، پوسترها چنان محبوب شدند که قرار دادن آنها در املاک لندن ممنوع شد.
1920-1949: رسانه های جدید
1922، تبلیغات رادیویی آغاز شد.
در سال 1933، بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده (55.2٪) در خانه خود رادیو داشتند.
1941، تبلیغات تلویزیونی آغاز شد. اولین آگهی مربوط به ساعت های Bulova بود و به 4000 خانه که تلویزیون داشتند رسید.
در سال 1946، بیش از 50 درصد از خانههای ایالات متحده تلفن داشتند.
1950-1972: بازاریابی متولد می شود و رشد می کند
در سال 1954، برای اولین بار در تاریخچه بازاریابی درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی از درآمد حاصل از تبلیغات رادیویی و مجلات پیشی گرفت.
بازاریابی تلفنی به عنوان وسیله ای برای تماس مستقیم با خریداران رشد می کند.
1972، رسانه های چاپی شروع به کم شدن محبوبیت کردند.
1973-1994: دوران دیجیتال شکوفا شد
1973، مارتین کوپر، محقق موتورولا، اولین تماس را از طریق تلفن همراه انجام داد.
1981، IBM اولین کامپیوتر شخصی خود را راه اندازی کرد.
1984، اپل مکینتاش جدید را معرفی کرد.
1990-1994، پیشرفت های عمده در فناوری 2G، که پایه و اساس انفجار آینده تلویزیون تلفن همراه را ایجاد کرد.
در سال 1994 اولین مورد اسپم تجاری از طریق تجارت الکترونیک تولید شد.
1995-2020: عصر موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی
1995، Yahoo! و موتورهای جستجوی Altavista متولد می شوند.
1995-1997 مفهوم سئو متولد شد.
1998، گوگل و MSN موتورهای جستجوی جدیدی را راه اندازی کردند.
در سال 1998، مفهوم وبلاگ نویسی مطرح شد.
تا اواسط سال 2006، 50 میلیون وبلاگ در سراسر جهان وجود داشت.
2003-2012، عصر بازاریابی درونگرا آغاز شد.
2003-2004، سه شبکه اجتماعی راه اندازی شد: LinkedIn، MySpace و Facebook.
در سال 2005، اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد.
2006، توییتر متولد شد.
2009، گوگل جستجوهای بلادرنگ را راه اندازی کرد.
در سال 2010، 90 درصد از تمام خانواده های آمریکایی تلفن همراه داشتند. اینستاگرام در 10 اکتبر ایجاد می شود.
جوانان 13 تا 24 ساله 13.7 ساعت را در اینترنت سپری می کنند در حالی که 13.6 ساعت تلویزیون تماشا می کنند.
2011، اسنپ چت ایجاد شد و کاربران جوان بیشتری را به سمت تلفن هایشان سوق داد و به جنون برنامه رسانه های اجتماعی دامن زد.
در سال 2012، 54.8 میلیون کاربر تبلت وجود داشت.
در سال 2014، ظهور اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شد. کاربران و برندها به طور یکسان به قدرت کاربران رسانه های اجتماعی با فالوورهای زیاد پی می برند. ابزارهای بازاریابی برای اینستاگرام و سایر پلتفرم ها بسیار زیاد است.
2014، برای اولین بار در تاریخچه بازاریابی استفاده از تلفن همراه از دسکتاپ بیشتر شد. کاربران بیشتری شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند، ایمیل ها را می خوانند و از طریق تلفن خود خرید می کنند.
در سالهای 2015 تا 2016، دادههای بزرگ و اتوماسیون بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته و با قوت بیشتری برای تبلیغات برای کاربران استفاده میشوند.
2018، بازاریابی ویدئویی به رشد خود ادامه می دهد، به خصوص با راه اندازی IGTV توسط اینستاگرام. محتوای ویدیویی دیگر فقط محدود به یوتیوب و فیس بوک نیست.
2019-2020، یک برنامه جدید داغ معرفی شد: TikTok.
جالب است که ببینیم بازاریابی تا کجا به رشد خود ادامه خواهد داد. با رویدادهای جدید جهانی، مانند بحران COVID-19 در سال 2020 که باعث شد میلیونها نفر در خانه بمانند، رسانههای اجتماعی و روندهای بازاریابی مطمئناً تغییر خواهند کرد.
.بیشتر بخوانید: