6

بازاریابی چریکی چیست؟

  • کد خبر : 1649
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
بازاریابی چریکی چیست؟

احتمالا شما هم بارها با واژه بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی مواجه شده اید و شاید در ذهن شما تداعی کننده ی نوعی بازاریابی آزاردهنده و نامناسب باشد، ولی این روش در دنیای تجارت امروز بسیار پرکاربرد بوده و سرشار از خلاقیت و نوآوری می باشد. برای درک مفاهیم اصلی مانند معنای بازاریابی چریکی یا همان Guerrilla […]

احتمالا شما هم بارها با واژه بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی مواجه شده اید و شاید در ذهن شما تداعی کننده ی نوعی بازاریابی آزاردهنده و نامناسب باشد، ولی این روش در دنیای تجارت امروز بسیار پرکاربرد بوده و سرشار از خلاقیت و نوآوری می باشد.

برای درک مفاهیم اصلی مانند معنای بازاریابی چریکی یا همان Guerrilla Marketing بهتر است به بزرگان این عرصه و صاحب نظران بین المللی بازگردیم، از همین رو در این مقاله بخش هایی از کتابی با عنوان “بازاریابی چریکی” نوشته جی کنراد لوینسون و ترجمه همایون رکنی قاجار را بصورت خلاصه و با ساده سازی بازگو خواهیم کرد. بر روی جلد این کتاب این چنین نوشته شده است:

استراتژی های آسان و ارزان برای بدست آوردن سودهای کلان از تجارت های کوچک شما

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟

این سبک بازاریابی بر استراتژی‌های بازاریابی نامتداول، انرژی و تخیل زیاد تکیه دارد. بازاریابی چریکی درباره بدست آوردن مشتری با غافلگیری، اثرگذاری ثابت و تولید محتوای زیاد در شبکه‌های اجتماعی است. گفته‌می‌شود بازاریابی چریکی در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی، تاثیر بسیار بیشتری روی مصرف کننده می‌گذارد. این امر بدین سبب محقق می‌شود که بیشتر کمپین‌های بازاریابی چریکی، می‌خواهند یک تاثیر آنی و شدیدی در سطحی شخصی‌تر و ماناتر ایجاد کنند. 
بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای کوچکی که می‌خواهند به مخاطبین زیادی دست یابند ایده‌آل است. با این وجود شرکت‌های بزرگ نیز در شکل کمپین‌های محلی برای تکمیل کار کمپین‌های وسیع از این روش استفاده می‌کنند. جدای از کسب و کارهای کوچک و بزرگ، افراد هم این سبک بازاریابی را بعنوان روشی برای یافتن شغل یا کار بیشتر بکار می‌گیرند.  
آنچه درباره بازاریابی چریکی، علاقه بازاریاب‌ها را واقعاً به خود جلب می‌کند ماهیت کم‌هزینه این روش است. درواقع سرمایه‌گذاری حقیقی در این روش، یک سرمایه‌گذاری خلاق و عقلانی است. بنابراین اگر ایده‌ای برای استفاده از این روش دارید با هزینه کمی می‌توانید آن را اجرا کرده و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کنید. 
بازاریابی چریکی چیست؟

تاریخچه بازاریابی چریکی 

تاریخچه‌بازاریابی را می‌توان تا 4000سال قبل از میلاد مسیح در جایی که مصریان از پاپیروس برای ایجاد پیام‌های فروش و پوسترهای دیواری استفاده کردند دنبال کرد. آنچه ما آن را تبلیغات و بازاریابی سنتی می‌دانیم به آرامی در طول قرن‌ها شکل‌گرفته اما تا سال1900 واقعا پیشرفت بزرگی نداشته‌است. 
شکوفایی بازاریابی و تبلیغات سنتی در زمانی محقق شد که هدف اصلی تبلیغات، بجای سرگرم‌کردن یا درگیر‌کردن مصرف‌کننده، به آموزش نحوه استفاده از محصول تبدیل شد. در دهه1960، کمپین‌ها بر تبلیغات سنگین با هزینه‌کردن در کانال‌های مختلف رسانه‌های جمعی مانند رادیو تمرکز داشتند. از دهه1980 و اوایل دهه1990، تلویزیون شروع به پخش پیام‌های تبلیغاتی نمود. مهمترین بنیان‌گذار این امر در آن زمان، MTV بود. در آن زمان، آژانس‌ها برای اثرگذاری بیشتر روی مصرف‌کننده، با هم مشاجراتی می‌کردند. بنابراین مصرف‌کنندگان نیز از اینکه اینگونه هدف بازاریابی قرار داشتند خسته بودند. به همین جهت زمان تغییری بزرگ فرا رسیده بود. در سال1984، Jay Conrad Levinson موضوع «بازاریابی چریکی» را در کتاب خود مطرح کرد.  
لوینسون در کتابش روش‌های منحصربفردی برای رسیدن به شکل‌های سنتی تبلیغات و همچنین مقابله با آن‌ها پیشنهاد می‌کند. هدف بازاریابی چریکی این بود که از تاکتیک‌های نامتداول برای تبلیغات با بودجه اندک استفاده شود. در آن زمان یعنی قبل از استفاده از بازاریابی پارتیزانی، رادیو، تلویزیون، و صنعت چاپ درحال رشد سریعی بودند و با رشد آن رسانه‌ها، به طبع تبلیغات سنتی که در آن‌ها انجام می‌شد نیز بیشتر و بیشتر می‌شد. مصرف‌کنندگان نیز از آن اوضاع تبلیغات خسته شده‌بودند. بدین‌ترتیب متخصصین علم بازاریابی به روش‌های جدیدی فکر می‌کردند که قادر باشند توجه افراد را جلب نمایند. بنابراین ایده لوینسون مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا کسب‌وکارهای کوچک تغییر روش تفکر خود را آغاز کردند و به روش کاملا جدیدی در بازاریابی دست یافتند. این روش که اکنون به عنوان بازاریابی چریکی شناخته می‌شود همچنان درحال رشد است. 
بیشتر بخوانید:

چرا بازاریابی چریکی تا این حد موفق بوده است؟

حال شاید بپرسید که چرا بازاریابی چریکی تا این حد مورد توجه کسب و کارهای کوچک (و البته بزرگ) قرار گرفته‌است. دلایل بسیاری می‌توان برای محبوبیت این روش بازاریابی پیدا کرد.

همانطور که دیدیم، بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده‌سازی‌بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با اینحال، می‌تواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته‌باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بوده‌که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته‌موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به همراه داشته‌باشد.

البته شکی نیست که شرایط فعلی اقتصاد جهانی نیز در محبوبیت بازاریابی چریکی نقشی موثر داشته است. هزینه‌های تکنولوژی روز به روز کاسته می‌شود و محبوبیت آن، روز به روز، افزوده. دولت‌ها نیز در حال ارائه تسهیلات بیشتر به کسب و کارهای کوچک هستند تا فرصت رشد آنها را فراهم کنند و از آن طرف، قوانین بیشتری برای کسب و کارهای بزرگ وضع می‌کنند. نکته آخر اینکه آگاهی مردم در حال رشد است و دیگر کمتر از قبل گول نام برندها را می‌خورند. نتیجه تمام این موارد آن بوده که فرصت بی‌سابقه‌ای برای ترقی کسب و کارهای کوچک به وجود آید و شاهد افزایش تصاعدی تعداد آنها باشیم.

چرا بازاریابی چریکی تا این حد موفق بوده است؟

مزایای بازاریابی چریکی

این شیوه بازاریابی برخلاف روش‌های متداول و خسته‌کننده، با وارد کردن شوک، رازآلود بودن و شاید ایجاد لذت، جلب توجه می‌کند. بنابراین، مخاطب برای مشاهده و درک آن و در بسیاری از اوقات برای تجربه آن وقت می‌گذارد. به همین علت به راحتی از ذهن او پاک نمی‌شود. هزینه کم نیز از دیگر مزایای بازاریابی پارتیزانی است که آن را برای طیف وسیعی از کسب و کارها، قابل استفاده می‌کند. علاوه بر موارد فوق، شاید مهمترین مزیت آن، تکراری نشدن باشد، زیرا ماهیت خلاقیت‌محور بودن آن، همواره تازگی و جدید بودنش را تضمین می‌کند. 
بصورت خلاصه می‌توان گفت مزایای بازاریابی چریکی یا پارتیزانی عبارتند از هزینه اندک، تاثیر آنی، ثبات زیاد، ساختارشکن بودن، به یادماندنی بودن، کاربرد فراوان، تکراری نشدن، خسته کننده نبودن، رازآلود و مفهومی بودن.

کسب و کارهای بزرگ چگونه از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند؟ 

بازاریابی چریکی در اصل مفهومی بود که برای فعالیت‌های تبلیغاتی کسب و کارهای کوچک دارای بودجه کم، بوجود آمده‌بود. اما این، مانعی برای کسب و کارهای بزرگ در انطباق این ایدئولوژی نشد و معمولاً شرکت‌های بزرگتر از چنین روش‌های بازاریابی غیرمرسومی، برای تکمیل کمپین‌هایشان استفاده‌می‌کنند. برخی از بازاریاب‌ها معتقدند هنگامی که کسب و کارهای بزرگ، از تاکتیک‌های بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند نتیجه این کار، یک بازاریابی چریکی صحیح نخواهد شد. علاوه بر این، شرکت‌های بزرگتر بودجه بسیار بیشتری نیز دارند و برند آن‌ها از قبل به خوبی ساخته و شناخته شده و اجرای تاکتیک‌های بازاریابی چریکی می‌تواند برای کسب و کارهای بزرگ ریسک زیادی به همراه داشته‌باشد. در برخی از موارد، تاکتیک‌های بازاریابی چریکی می‌توانند با شکست مواجه‌شده و درنهایت به یک کابوسی در روابط با مخاطب تبدیل شوند. اما این مورد، در کسب و کارهای کوچک، ریسک بزرگی به حساب نمی‌آید.
 
.بیشتر بخوانید:

بازاریابی پارتیزانی به درد چه کسب و کار هایی می خورد؟

همانطور که دیدیم، هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی آن کسب و کارهای کوچکی بودند که به دنبال روش‌های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. اما این نوع از بازاریابی لزوماً منحصر به تجارت‌های کوچک نیست و تا به حال، بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کرده‌اند.

در ادامه به بررسی روش‌های بکارگیری این نوع بازاریابی هم برای کسب و کارهای کوچک، و هم بزرگ خواهیم پرداخت.

بازاریابی پارتیزانی به درد چه کسب و کار هایی می خورد؟

کسب و کار‌های کوچک چگونه از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند

بازاریابی پارتیزانی شاید انتخاب درستی برای تجارت کوچک شما باشد. می‌پرسید چرا؟ وقتی که این روش بازاریابی به درستی پیاده‌شود معمولا با هزینه کم و دسترسی بالا به مخاطبان موردنظر همراه است. این روش همچنین راهی مناسب برای متفاوت جلوه‌دادن شرکت شما در میان رقباست چرا که شما به عنوان شرکتی خلاق و متفاوت در ذهن مخاطبان خود جای می‌گیرید و این به اعتبار تجاری شما کمک بسزایی می‌کند.  متخصصان بازاریابی در رابطه با بازاریابی پارتیزانی خوب می‌گویند:

یکی از نمونه‌های معروف بازاریابی چریکی در کسب و کارهای کوچک پروژه ویچ بلایر (The Witch Blair Project) می‌باشد که توسط چند فارغ ‌التحصیل فیلم سازی از دانشگاه فلوریدا با بودجه‌ای کم و یک دوربین انجام شد.

مثال‌هایی از پیاده‌سازی بازاریابی پارتیزانی در کسب‌و‌کارها

شرکت دستمال Bounty بازاریابی خوبی به این روش انجام داده‌است. این شرکت، شیرین‌کاری‌های بزرگی مانند یک فنجان بزرگ قهوه در حالت افتاده، یا یک بستنی غول‌پیکر درحال ذوب در خیابان‌های نیویورک ایجاد کرده‌است. این برند، با استفاده از حداقل کلمات، راه منحصربفردی برای تبلیغ محصول خود و کاربرد آن یافته‌است. شاید از خود بپرسید آیا یک بیلبورد نمی‌توانست چنین تبلیغی انجام دهد؟ پاسخ این است که نه! واقعاً نمی‌توانست.
امروزه فرهنگ به گونه‌ای پیش‌رفته که تلاش می‌شود از هر راه ممکنی استفاده شود تا تبلیغات از زندگی حذف شوند. به همین دلیل است که افراد، در کارهای کامپیوتری و نرم افزارهای تلفن‌های هوشمند خود، گزینه‌های بدون تبلیغات را ترجیح می‌دهند. اما این کمپین، به راحتی یک تبلیغ سنتی، قابل چشم پوشی نیست. علاوه بر این، اگر در مسیر کار خود، یک بستنی بزرگ درحال ذوب و افتاده‌در خیابان ببینید، آیا توقف نمی‌کنید و چند لحظه به تماشای آن نمی‌پردازید؟ یکی دیگر از خلاقیت‌های این برند در تبلیغ مورد نظر این است که آن‌ها بزرگترین مشکلی را که محصولشان برطرف می‌کند شناسایی‌کرده و سپس یک راه غیر معمول پیدا کرده‌اند تا استفاده از محصول خود را در میان عموم گسترش دهند. 

آیا بازاریابی چریکی فقط مختص استفاده‌های تجاری است؟ 

این روش بازاریابی را می‌توان به دلایل و برای اهداف مختلفی استفاده کرد، زیرا مهمترین عامل سازنده آن خلاقیت است. برای مثال رخدادهای خاص جهانی مانند روز جهانی مبارزه با ایدز یا سرطان و …، موقعیت‌هایی هستند که استفاده از بازاریابی پارتیزانی می‌تواند توجه زیادی را برای آن‌ها حاصل کند.

انواع بازاریابی چریکی

به‌طورکلی بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به چهار دسته اساسی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه به بررسی هر یک از انواع بازاریابی پارتیزانی خواهیم پرداخت.

بازاریابی چریکی در فضا باز

این نوع از بازاریابی در محیط‌های شهری مورد استفاده قرار گرفته و در بخشی از ظاهر شهر تغییر اساسی ایجاد می‌کند. قرارگیری مجسمه و آثار هنری به‌ صورت موقت در پیاده‌روها یا پارک‌ها یکی از مثال‌های بازاریابی چریکی در فضا باز محسوب می‌شود.

بازاریابی چریکی در فضا بسته

از دیگر انواع بازاریابی چریکی که بسیار پرطرفدار است، بازاریابی در فضا بسته محسوب می‌شود. این نوع بازاریابی شباهت زیادی به بازاریابی در فضا باز دارد؛ اما در فضاهای سرپوشیده‌ای مانند ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌ها یا مراکز خرید انجام می‌شود.

بازاریابی چریکی در رویدادها

شما با استفاده از این بازاریابی، در رویدادهای مختلف مانند کنسرت یا مسابقات ورزشی بدون اجازه از حامیان مالی رویداد، محصولات خود را تبلیغ می‌کنید. به‌ بیان‌ دیگر از فرصت‌ها استفاده کرده و محصولات خود را به تماشاگران و افراد حاضر معرفی خواهید کرد.

بازاریابی چریکی تجربی

بازاریابی چریکی تجربی مجموعه‌ای از سه نوع دیگر این نوع بازاریابی محسوب می‌شود. این روش در رویدادها، فضا بسته و فضا باز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در این روش بازاریابان سعی می‌کنند تا با یک برند و کسب‌وکار ارتباط مناسبی را ایجاد کنند و با تعامل عمومی مردم همراه است.

ویژگی ‌های بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی پارتیزانی از ویژگی‌های به‌خصوصی برخوردار است که درادامه با برخی از این ویژگی‌ها آشنا خواهید شد.

  • این بازاریابی براساس درون‌گرایی عمل کرده و با میل و روان انسانی مطابقت دارد
  • در بازاریابی پارتیزانی تعداد روابط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است
  • این بازاریابی بر سه اصل ایجاد روابط جدید، افزایش روابط و افزایش حجم معاملات تاکید می‌کند
  • بازاریابی پارتیزانی رقیبان را یک همکار در نظر می‌گیرد
  • این بازاریابی بر عواملی تاکید می‌کند که بر یکدیگر تاثیر خواهند داشت
  • پیام‌های بازرگانی بازاریابی چریکی روی گروه کوچکی از افراد تکیه دارد
  • بازاریابی چریکی از خلاقیت در تکنولوژی به‌ عنوان ابزاری مهم استفاده می‌کند

جمع بندی

بازاریابی چریکی بیشترین کاربرد را برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد غافلگیری دارد که درنتیجه برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. البته این نوع بازاریابی به‌دلیل استفاده از روش‌های غیرمعمول، از ریسک‌پذیری بالایی برخوردار بوده و برخی کسب‌وکارها ممکن است با شکست روبرو بشوند؛ اما اگر آن‌ها شناخت کافی نسبت‌ به جامعه هدف خود داشته باشند، به راحتی می‌توانند با هزینه بسیار کم و استفاده از خلاقیت این نوع بازاریابی را به‌ خوبی اجرا کرده و نتیجه دلخواه را دریافت کنند. نتورک نیوز وب‌سایتی در زمینه اخبار و مطالب مرتبط با بازاریابی در این راه به شما عزیزان کمک می‌کند.

سوالات متداول

1- بازاریابی چریکی به چه معنا است؟

بازاریابی چریکی نوعی تبلیغ نامتعارف و کم هزینه بوده که سعی بر غافلگیری مخاطبان دارد و بر پایه خلاقیت انجام می‌شود.

2- چه عاملی باعث موفقیت بازاریابی چریکی شده است؟

امکاناتی که این نوع بازاریابی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد باعث موفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک شده است.

3- مهم‌ترین نکته در انجام بازاریابی پارتیزانی چیست؟

خلاقیت، غافلگیری، اصالت و مقرون‌به‌صرفه بودن از مهم‌ترین عناصر هنگام اجرا این نوع بازاریابی محسوب می‌شوند.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.