1

اشتباهات رایج بازاریابی (و نحوه اجتناب از آنها)

  • کد خبر : 2864
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
اشتباهات رایج بازاریابی (و نحوه اجتناب از آنها)

درس گرفتن از اشتباهات رایج بازاریابی توسط بازاریابان دیگر همیشه بهتر از این که خودتان مرتکب همان اشتباه شوید. در این نوشتار ده اشتباه بسیار رایج بازاریابی که کسب‌وکارها در هر اندازه مرتکب می‌شوند و نحوه اجتناب از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد تا بتوانید نتیجه ی تلاش‌های خود را زودتر ببینید. فرضیات […]

درس گرفتن از اشتباهات رایج بازاریابی توسط بازاریابان دیگر همیشه بهتر از این که خودتان مرتکب همان اشتباه شوید. در این نوشتار ده اشتباه بسیار رایج بازاریابی که کسب‌وکارها در هر اندازه مرتکب می‌شوند و نحوه اجتناب از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد تا بتوانید نتیجه ی تلاش‌های خود را زودتر ببینید.

فرضیات ساختن

با فرض اینکه شما مشتریان خود، ترجیحات آنها، وفاداری آنها به شما و محیط رقابتی که در آن فعالیت می کنید، یکی از پرهزینه ترین اشتباهاتی است که می توانید مرتکب شوید. در بیشتر موارد، احتمالاً اشتباه می کنید.

با وجود تمام ابزارهای تحقیق و بازخوردی که امروزه برای کمک به شما برای نظارت بر صدای مشتریان و نیازها و نگرش های واقعی آنها در دسترس است، هیچ دلیلی وجود ندارد که هرگز چیزی را فرض کنید. به طور مرتب از مشتریان خود نظرسنجی کنید تا ببینید در مورد برند، محصولات و خدمات شما چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. برای به روز رسانی امتیاز خالص تبلیغ کننده خود نیز نظرسنجی انجام دهید. در طول معاملات، بازخورد فردی بخواهید و در گوش دادن اجتماعی شرکت کنید. نتایج را برای شناسایی روندها و کارهایی که می توانید برای حفظ و افزایش رضایت انجام دهید، تجزیه و تحلیل کنید.

نادیده گرفتن شکایات مشتریان

با وجود تمام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی موجود، مشتریان ناراضی می‌توانند یک تجربه نام تجاری بد را در عرض چند دقیقه با هزاران نفر به اشتراک بگذارند. آنها علاوه بر فیسبوک، توییتر و سایر حساب‌های اجتماعی خود، می‌توانند به سرعت نظرات منفی درباره شما و/یا محصولاتتان را در شبکه های اجتماعی و سایر سایت‌هایی که بازدیدکننده ی زیاد دارند، به اشتراک بگذارند.

هر زمان که این اتفاق افتاد ، بلافاصله در سایتی که مشتری برای شکایت استفاده کرده‌است، پاسخ دهید و به مشتری ناراضی و دیگران اجازه دهید بدانند که شما به مشتری اهمیت می دهید و بپرسید که برای درست کردن آن مشکل چه کاری می توانید انجام دهید.

اشتباهات رایج بازاریابی

جعل محبوبیت

یکی دیگر از اشتباهات رایج بازاریابی جعل محبوبیت است. درست مانند تمام “اخبار جعلی” در کانال های رسانه های اجتماعی، اغلب “لایک های جعلی” زیادی نیز وجود دارد. فقط به پیام های توییتر یا اینستاگرام خود نگاه کنید. به احتمال زیاد پیشنهادی از طرف کسی دارید که سعی دارد به شما “فالوور” بفروشد. مانند اخبار جعلی، این مورد با هیچ استاندارد تجاری قابل قبول نیست زیرا شما نام تجاری خود را محبوب‌تر و موفق‌تر از خود نشان می‌دهید و مشتریان را در مورد موقعیت خود در بازار گمراه می‌کنید.

رقابت بر سر قیمت

تخفیف‌ها و کاهش قیمت‌ها جای خود را دارند، اما فقط به‌طور موقت، مانند زمانی که می‌خواهید آزمایش‌های اولیه را بررسی کنید و پایگاهی از مشتریان برای کمپین‌های ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی آینده ایجاد کنید.

پایین نگه داشتن قیمت ها برای مدت طولانی یا ارائه قیمت های پایین به طور مکرر یکی از اشتباهات بازاریابی است که فقط باعث می شود که مشتریان هرگز قیمت کامل را پرداخت نکنند. شما به سرعت نام تجاری خود را به عنوان گزینه بودجه ای قرار می دهید، که جذابیت شما را محدود می کند، و زمانی که قیمت را پایین بیاورید، برای افزایش دوباره آن به مشکل خواهید خورد. اگرچه کاهش قیمت ها برای دستیابی به اهداف فروش ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما به خاطر داشته باشید که تبلیغات مکرر قیمت می تواند ارزش برند را از بین ببرد و مشتریان بی ثباتی ایجاد کند که شما را برای تبلیغات رقبا رها می کنند.  

نادیده گرفتن محرک های احساسی

90 درصد از افکار و رفتار افراد توسط ضمیر ناخودآگاه آنها هدایت می شود. مردم بیشتر به هجوم دوپامین که باعث ایجاد احساس سرخوشی و شکست ناپذیری در آنها می شود. و اکسی‌توسین که باعث می‌شود احساس متصل‌بودن، پذیرفته‌شدن و دوست داشته‌شدن داشته‌باشند، بیشتر از پاسخ دادن به تبلیغات هوشمندانه یا قیمت‌های ویژه واکنش نشان می‌دهند. وقتی بر محرک‌های احساسی تأثیر می‌گذارید که بر احساس افراد نسبت به خود و دنیای اطرافشان تأثیر می‌گذارد، بر رفتار تأثیر می‌گذارید. تمام کاری که انجام می دهید باید بر اساس ایجاد احساسات مثبت و ایجاد اعتماد باشد. بدون اعتماد، نمی‌توانید از چیزهای دیگری استفاده کنید.

اشتباهات رایج بازاریابی

فراموش کردن ویرایش

اگر نامه، ایمیل، وب‌سایت، آگهی چاپی، علامت یا بیلبورد شما دارای اشتباه تایپی باشد، مردم آن اشتباه را به خاطر می‌آورند. اشتباهات رایج بازاریابی نه تنها می‌تواند تاثیر بدی در بین مشتریان ایجاد کند، بلکه می‌تواند باعث شود مردم میزان توجه شما به جزئیات را هنگام تولید محصولات، مدیریت فاکتورها و ارائه خدمات به مشتریان زیر سوال ببرند. با دقت ویرایش کنید و از شخص دیگری بخواهید که دوباره بررسی کند تا مطمئن شود اشتباهی وجود ندارد. برند شما به خوبی شهرت شما خواهد بود.

ارائه چیزی که نمی توانید از پس آن برآیید

وقتی قول‌هایی می‌دهید که مطمئن نیستید می‌توانید به آنها عمل کنید، خود را در دسته فروشندگان بدی قرار می‌دهید که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. اگر سعی کنید محصولی را عرضه کنید که هنوز کار نمی‌کند یا تمام جزئیات را برای اجرا بررسی نکردید، مشتریان تجربه‌بدی با شما خواهند داشت. در هر صورت، اعتماد و فروش را از دست می دهید. در بیشتر موارد، آن دسته از مشتریانی که ناامید می‌شوند می‌توانند تامین کننده دیگری را پیدا کنند و وفاداری خود را به او واگذار کنند.

رفتار غیر شخصی با مشتریان

هر فردی دوست دارد با او خوب رفتار شود. هیچکس دوست ندارد بعنوان عدد باشد. امروزه، با وجود فناوری، معمولاً می توانید تشخیص دهید که چه کسی در طرف دیگر تماس تلفنی قرار دارد. وقتی می‌توانید، اشخاص را با نام خطاب کنید، از آنها بخاطر کسب‌وکارش تشکر کنید و بپرسید که آیا می‌توانید برای رضایتشان کار دیگری انجام دهید.

خود را به جای مشتری بگذارید و به تمام تعاملات خود با مشتری نگاه کنید. آیا آنها آنقدر که باید شخصی هستند؟ در غیر این صورت، روی بررسی بهتر فهرست، پایگاه داده مرکزی مشتریان، آموزش نحوه تلفظ نام مشتریان، و هر چیز دیگری که به کسب و کار شما اجازه می دهد تا با همه مشتریان مانند افراد مهم رفتار کند، تمرکز کنید. 

 سرزنش مشتری

یکی از اشتباهات رایج بازاریابی سرزنش مشتری می‌باشد. ممکن است یک مشتری عصبانی باشد و بیش از حد واکنش نشان دهد. صرف نظر از این موضوع، شما باید آرامش خود را حفظ کنید و اجازه دهید حق با مشتری باشد – البته در حد منطق. همانطور که نیمان مارکوس به این معروف است که می گوید: «همیشه حق با مشتری است.»

این بدان معنا نیست که باید به مردم اجازه دهید از شما سوء استفاده کنند. اما سعی کنید راه حلی ارائه دهید که هر دو بتوانید با آن کنار بیایید. فرقی نمی‌کند این کار را انجام دهید یا نه، باید حرفه‌ای، منطقی، آرام و مودب باشید. اگر این کار را نکنید حتی اگر حق با شما باشد، مشتری به‌راحتی می‌تواند شهرتتان را لکه دار کند، و این ریسکی است‌که نباید بپذیرید.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=2864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.