بازاریابی اجاره ای چیست؟ | برای بسیاری از ما پیش آمده است که تبلیغات آنلاین در پیام رسانها و شبکههای اجتماعی موجب کلافگی ما در حین کار کردن شده است. بازاریابی اجازه ای (Permission marketing) نوعی از بازاریابی دیجیتال اثرگذار است که با کسب اجازه از کاربر و جلب رضایت او شروع به تبلیغ میکند. در این مقاله شما را با مزایای بازاریابی اجازه ای و چالشهای آن، تفاوت آن با بازاریابی وقفه ای، روشها و ۳ نمونه کاربردی آن آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing چیست؟
بازاریابی اجازهای که در فارسی آن را با نام بازاریابی اذنی نیز مینامند نام یک مفهوم و اصطلاح از یک شیوه بازاریابی مدرن است که برای اولین بار در یک کتاب اقتصادی به همین نام در سال 1999 میلادی توسط آقای ست گودین (Seth Godin) که یک نویسنده و کارآفرین آمریکایی موفق است معرفی شد.
بازاریابی اجازهای یکی از تکنیکهای مدرن و غیرسنتی برای معرفی و تبلیغ محصولات به مخاطبین از طریق کسب رضایت آنها است. دقیقاً یک بازاریابی دیگر وجود دارد که نوع برعکس این مدل بازاریابی است که در ادامه آن را نیز معرفی میکنیم.
پس اگر بخواهیم بازاریابی اجازهای را خیلی ساده تعریف کنیم باید اینطور بگوئیم که به ارائه تبلیغات (به ویژه تبلیغات اینترنتی) و معرفی محصولات و سرویسهای یک کسبوکار به مشتریان با کسب اجازه آنها به این منظور بازاریابی اجازهای گفته میشود. درواقع معرفی محصولات یک تجارت به مشتریان در صورتی که خود مشتریان به انتخاب و رضایت خودشان این اجازه را به آن تجارت بدهند، بازاریابی Permission Marketing میباشد.
ایده بازاریابی اجازهای از کجا شکل گرفت؟
قبل از اینکه بخواهیم بدانیم بازاریابی Permission Marketing از کجا و به چه صورت وارد بازاریابیهای مدرن امروزی شده است، باید دلیل این ایدهپردازی را بدانیم. راه و روشهای سنتی و قدیمی بازاریابی در بحث معرفی و تبلیغ محصولات و سرویسها به مخاطبین حول محور ایدههای تقریباً ناخوشایند و مزاحمتآمیز خلاصه میشوند. معمولاً هیچ کاربری از هیچ قشری در حالت عادی از تبلیغات خوشش نمیآید. حالا فرض کنید این تبلیغات به شکل مزاحم یا بدون رضایت مشتریان نمایش داده شود! در این صورت تأثیر منفی آنها دوچندان میشود.
برای مثال تبلیغات تلویزیونی که بین فیلمها و سریالها به ویژه در نقاط مهم و حساس آنها نمایش داده میشود، برخلاف خیلی از تصورات که میلیونها بازدید میخورند، این تبلیغات از دیدگاه خیلی از مخاطبین نه تنها سودآور نیستند بلکه احتمال اینکه آن تبلیغ به لیست سیاه مشتریان اضافه شود نیز بسیار زیاد است! چند مثال معروف از این مورد در کشور ایران نیز رخ داده است که حتی به سوژه واینرها نیز تبدیل شده است.
چنین مسئلهای در اینترنت نیز به وفور دیده میشود. در سایتهای اینترنتی و اخیراً در شبکههای اجتماعی تبلیغات بیش از پیش در حال گسترش هستند. تبلیغاتی که بدون دخالت و رضایت کاربر در حجم وسیعی از کادر نمایش داده شوند و یا تبلیغات پاپ آپ که کاربر هیچ نقشی در باز شدن آنها نداشته باشد مثالهایی از این قبیل هستند که میتوان آنها را درست همانند مثال قبلی زننده و مزاحمتآمیز دانست.
به خاطر همین ویژگیهاست که این نوع از بازاریابیها را با نام Interruption Marketing یا بازاریابی وقفهای و در بعضی منابع (مثل کتاب آقای ست گودین) بازاریابی مزاحمت آمیز مینامند. این بازاریابی توسط برخی افراد جزو بازاریابیهای برونگرا (Outbound Marketing) دستهبندی میشود.
آقای گودین این راهکارها را که البته سهم بسیار زیادی از بازاریابیهای سنتی را داشته و تا به امروز نیز ادامه دارند در دنیای مدرن به ویژه با شروع قرن بیست و یکم و وارد شدن به عصر ارتباطات، بسیار کمتأثیر میداند و معتقد است با پیشرفته شدن تکنولوژی، صنعت تبلیغات مؤثر نیز وارد فاز جدیدی شده است.
دلیل این ادعا این است که مردم در دنیای مدرن امروزی دهها برابر سالهای اخیر توانایی کسب و تحلیل اطلاعات را دارند و تحمیل تبلیغات به مردمی که فرهنگ و اطلاعات بروز دارند دیگر کارساز نیست. البته بخش عمده این موضوع به بحث تحمیل کردن و آزاردهنده بودن این تبلیغات مرتبط است و نمیتوان از جلب توجه مخاطبین به این تبلیغات چشمپوشی کرد.
این تبلیغات تنها نوع تبلیغات هستند که برای همه نمایش داده میشوند و همه هم حتی در حد یک نگاه آنها را میبینند ولی آیا چه مقدار از مخاطبینی که این تبلیغات را میبینند برای خرید یا تهیه آن محصول یا سرویس ترغیب میشوند؟
در هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم زندگی ما درگیر این تبلیغات است. طبق آمار و ارقام جالبی که مؤسسه تحقیقاتی یانکلوویچ که یک سازمان فعال در زمینه علوم اجتماعی است منتشر کرده، هر مشتری (مصرفکننده) بیشتر از یک میلیون تبلیغ را در طول یک سال میبیند! اگر به صورت روزانه بخواهیم این تعداد را تخمین بزنیم باید گفت که هر مشتری روزانه با نزدیک به 3000 تبلیغ کوچک یا بزرگ روبهرو میشود!
اما همین مسئله که کاربران تقریباً تمام این تبلیغات را نادیده میگیرند، باعث ایجاد یک ایده متفاوت برای راهاندازی یک سیستم جدید شد! آقای ست گودین از همین مسئله برای خلق و پیشنهاد یک بازاریابی متفاوت استفاده کرد. او با تحقیق در مورد کمپینهای مختلف و کسبوکارهای موفق متوجه شد که آن دسته از تجارتهایی که به جای تبلیغات و تحمیل آنها به دنبال کسب رضایت مخاطبین هستند کسبوکارهای موفق امروزی میباشند.
به همین خاطر آقای گودین راه کسب پیروزی در دنیای تبلیغات را برخلاف اذهان عمومی دانست و معتقد بود که استراتژیهای بازاریابی برای اینکه تأثیرپذیری واقعی خود را داشته باشند باید طبق اصول و قواعدی خاص پیادهسازی شوند. این موارد در واقع 3 اصل مهم زیر هستند :
- تحلیل و پیشبینی: مخاطبین امروزی توانایی پیشبینی و بررسی محصولات و سرویسهای یک کمپانی را دارند. بنابراین حذف بخشی از اطلاعات و یا پنهان کردن ویژگیهای منفی و اغراقآمیز بودن توضیحات در مورد یک محصول یا سرویس دیگر کارساز نیست.
- ویژگیهای کاربردی: اطلاعاتی که از یک محصول یا سرویس توسط شما ارائه میشود باید با خواستهها و نیازهای مخاطبین همراستا باشد.
- مرتبط بودن: محصول یا سرویس ارائه شده توسط شما باید دقیقاً همان چیزی باشد که مخاطبین به دنبال آن بوده و برایشان جذاب و سودمند است.
ترکیب این عناصر و ویژگیها منجر به ایجاد ایده بازاریابی اجازهای یا Permission Marketing شد. این کلمه اولین بار نیز در کتاب آقای گودین معرفی شد. آقای گودین یک تعریف ساده اما بسیار جذاب برای این کلمه دارد. به نقل از این نویسنده: “بازاریابی اجازهای یعنی تبدیل افراد غریبه به دوست و آشنا و تبدیل دوست و آشنا به مشتری”.
به خاطر نقاط مشترک و ویژگیهای مشابه بازاریابی Permission Marketing با اصول بازاریابی ربایشی یا بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) این دو نوع بازاریابی را در خیلی از منابع یکسان میدانند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد میکنیم مقاله جامع مدیروب در مورد بازاریابی درون گرا را مطالعه کنید.
اگرچه که بازاریابی برون گرا سهم زیادی در دنیای تجارت آنلاین نیز به دست آورده، اما تأثیرپذیری آن شاید یک دهم هم نباشد. نکته بسیار مهم و قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر بتوان از روشهای تبلیغات بازاریابی وقفهای با استراتژیهای جدید استفاده کرد، انرژی و هزینه و زمان ما به شکل بهینهتری مصرف میشود.
همانطور که گفتیم، تبلیغات آزاردهنده مواردی مثل نمایش تبلیغات بین برنامهای در تلویزیون و یا نمایش تبلیغات بزرگ یا پاپآپ در اینترنت هستند. اما انواع دیگری نیز مثل پیامکها یا ایمیلهای تبلیغاتی وجود دارند که کاربران هوشمند و سطح بالاتر تنها با یک حرکت (انتقال ایمیلها به لیست اسپمها و بلاک کردن شمارههای تبلیغاتی در موبایل) آنها را برای همیشه ساکت میکنند!
این دقیقاً مرز شکست و پیروزی کسبوکارها است. همه میدانیم که تأثیر شگفتانگیز بازاریابی ایمیلی به چه مقدار است و یا اینکه موبایل مارکتینگ چه کاربردهایی دارد! اما بسیاری از شرکتها و کسبوکارهای دیگر بدون اطلاع و آگاهی از شرایط فعلی و بدون داشتن هیچ استراتژی بازاریابی اقدام به ارسال انبوه این پیامهای تبلیغاتی میکنند. در این حالت نه تنها آنها هزینههای زیادی را متقبل میشوند، بلکه فرصت و شانس مجدد خود را برای تبلیغات هوشمند در آینده نیز از دست میدهند.
متأسفانه در خیلی از موارد چنین اشتباهاتی پیامدهای جبران ناپذیر دیگری نیز به همراه دارد که بدترین آنها بدنام شدن آن برند است. اعتماد کاربران اولین و مهمترین اصل کسب موفقیت در هر نوع تجارتی است و چنین اقدامات و اشتباهاتی باعث میشود تا بخش عمدهای از مخاطبین شما از نام تجاری شما زده شده و در هیچ منبع دیگری به سمت شما تشویق نشوند. البته راهکارهای خاص دیگری نیز وجود دارند که بتوانید مجدداً برای ترغیب این دسته از افراد اقدام کنید که به این راهکارها ریتارگتینگ گفته میشود.
مزایا
- اگر شما بتوانید تعدادی مشتری ثابت و علاقمند به کارتان را پیدا کنید همین تعداد اندک افراد زیادی را جذب کسب و کار شما خواهند کرد. زیرا به دلیل علاقه زیاد آنها مردم بیشتر تشویق به همکاری با شما خواهند شد.
- شما می توانید با این روش اطلاعات زیادی را از مشتریان خود دریافت کنید و آنها را به قیف بازاریابی نزدیک کنید و در نهایت می توانید تبلیغات خود را هدف دار کرده و فروش خود را افزایش دهید.
- بازاریابی اجازه ای برای شما هزینه ای زیاد نخواهد داشت و شما حتی می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ محصولات و یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید.
- باعث تعامل بیشتر با مشتریان می شود. و همین تعامل شما باعث شهرت و کسب اعتبار بیشتر می شود.
معایب
- ممکن است در اولین پیغام از مشتری شما از آنها نه بشنوید و این نیز می تواند برای افرادی که سخت باشد و شنیدن نه از سوی مشتری برای آنها سخت باشد.
- یافتن تک تک مشتریان در بازاریابی اجاره ای به نسبت بازاریابی های دیگر سختتر است. زیرا شما باید مشتریان خود را از انبوهی از مردم پیدا کنید.
- چرخه زمانی بازاریابی اجازه ای ممکن است طولانی تر از معمول باشد. این مسئله به این دلیل است که شما فقط بخشی از آنچه را که پیش از این هدف قرار می دادید، هدف قرار داده اید. باز هم نرخ تبدیل بهبود یافته می تواند هرگونه تاخیر زمانی را جبران نماید.
بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه چیست؟
همانطور که مشخص است در این نوع بازاریابی شما فقط به شخصی که برای دریافت اطلاعات و ارتباط با شما رضایت داده است ایمیل میفرستید. آنها درواقع میدانند که قرار است از طرف شما ایمیل دریافت کنند.
ممکن است شما این سوال را با خود مطرح کنید که چرا کسی قبول خواهد کرد که توسط ما بازاریابی شود؟ دلیل آن این است که در مقابل این کار شما ارزشها و امتیازاتی را به آنها خواهید داد که این ارزشها و امتیازات میتواند موارد زیر باشد:
- یک گزارش رایگان
- یک محصول آزمایشی رایگان
- یک تخفیف ویژه
- دسترسی به ویدیو
- ثبتنام در سمینار
- پیشنهادات مداوم و محتوای مفید
با این حساب، شخصی که ثبتنام میکند درگیر یک مبادله ارزش میشود. آنها از ایمیل شما ارزش دریافت میکنند و شما اجازه ارسال دارید. در کنار مبادله ارزش کاربران چیزی را که میخواستند دریافت کردند.
آیا بازاریابی اجازهای ارزش دارد؟
اکنون شما احتمالا متوجه شدهاید که بازاریابی اجازهای یکرو از بازاریابی مقرون به صرفه است، اما این تنها مزیت آن نیست. سایر مزایای آن شامل حفظ روابط قوی با مشتری، ایجاد محبوبیت و تقویت نتایج نیز وجود دارد.
با صرفهجویی در زمان نسبت به آنچه مشتریان میخواهند ببینند احتمالا آنها به برند شما وفادار میشوند. کسبوکارها نیز با ارائه بازاریابی ایمیل با کیفیت بالا به مخاطبان برای خود شهرت و محبوبیت مثبت ایجاد میکنند. علاوه بر این، بازاریابی مبتنی بر اجازه منجر به تولید lead های بیشتری میشود. هنگامی که شخصی در محتوای شما اشتراک پیدا میکند درواقع درباره خدمات ارائه شده توسط کسبوکار شما اطلاعات بیشتری کسب میکند.
اما بازاریابی اجازهای نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان مثال، به دلیل اینکه ایمیلهای بازاریابی اجازهای معمولا به صورت خودکار ارسال میشوند کسبوکارها باید نسبت به ارسال زیاد آنها احتیاط کنند. شرکتی که به مشتریان خود درمورد هر معامله، فروش و یا راهاندازی جدید ایمیل ارسال میکند میتواند صندوق ورودی مخاطب را بیش از حد بارگذاری کند و این علاقه مشتری را کاهش میدهد.
همین امر میتواند درمورد ایمیلهای بسیار کم نیز صدق کند. مخاطب میتواند به همان سرعت که شما را شناخته است کسبوکار شما را نیز فراموش کند. در نتیجه تعادل در حجم و محتوای ارسالی بسیار مهم است.
بازاریابی اجازهای برای چه نوع مخاطبانی مؤثر است؟
اگرچه این نوع بازاریابی برای جلب توجه هر مدل مشتری یا مصرفکنندهای قابل استفاده است، اما با این حال هدف اصلی شما باید تلاش برای دسترسی به مشتریان هدفمند باشد. مشتریان هدفمند کسانی هستند که اخیراً به صورت فعالانه اقدام به خرید و تهیه سرویس یا محصولاتی خاص از شما کردهاند. مسلماً چنین مشتریانی خودشان هم مایل هستند تا پیشنهادات دیگر شما را نیز ببینند و به همین خاطر تمایل دارند تا به شما اجازه این کار را بدهند.
از همین جهت میتوان گفت که این نوع مصرفکنندگان بیشترین پتانسیل را برای افزایش بهرهوری تجارت شما در این نوع بازاریابی دارند. آقای ست گودین در کتاب Permission Marketing نکات مهمی برای صاحبین مشاغل در این زمینه گفته است که توجه به آنها لازمه اصلی کسب موفقیت در این بازاریابی میباشد. در ادامه این نکات را برای شما بازگو میکنیم :
– خودخواهانه رفتار نکنید
قبل از اینکه به اهداف خودتان فکر کنید، شرایط مخاطبین و مشتریان را در نظر بگیرید و صرفاً برای رسیدن به هدف خودتان رفتار نکنید. مطمئن باشید که اگر خواستههای کاربران را اولویت قرار دهید خیلی زود به خواستههای خودتان هم میرسید. بنابراین اجازه ندهید اهداف و خواستههای شما باعث کمرنگ شدن خواستههای مشتریان شود.
– شما مسئول انتخابهای دیگران نیستید
در بازاریابی اجازهای شما فقط باید مواردی که امکان پیشنهاد آنها وجود دارد را به مخاطبین معرفی و ارائه کنید. قرار نیست شما برای آنها تصمیم بگیرید یا انتخابهای دیگران را به خواسته خود تغییر دهید! این مسئله اگرچه مورد خاصی نیست اما از جمله دلایل مزحک شکستهای پیاپی خیلی از فروشگاهها و کسبوکارهای B2C است.
– به قولهایی که میدهید عمل کنید
مشتریان از شما انتظار دارند در قبال پیشنهاداتی که به آنها میدهید اطمینان خاطر ایجاد کنید. در بازاریابی اجازهای این یکی از تکنیکهای کاربردی است که در آن تجارتها با قول دادن یک پیشنهاد خاص، فروش خود را افزایش میدهند. اما اگر نمیتوانید پای قولتان بایستید این کار را نکنید چون تأثیر منفی این مورد تقریباً جبران ناپذیر است و باعث افت شدید اعتبار شما خواهد شد.
– این نوع بازاریابی شبیه به قرار ملاقات است
درست مثل وقتی که با کسی قرار ملاقات دارید و قبل از فرا رسیدن زمان موعد کارهای لازم را انجام داده و به خودتان میرسید، این کار را باید در قبال مشتریان نیز انجام دهید. از جمله مثالهای جالب در این مورد برگذاری کنفرانسها، رخدادها و مسائلی از این قبیل با برنامههای از پیش تعیین شده و یا ایجاد یک راه ارتباط مستقیم و زنده (به عنوان مثال لایو اینستاگرام) در زمانی خاص میباشد. با این کار نشان میدهید که برای کاربران و مشتریان خود اهمیت قائل هستید و زمانی خاص برای شنیدن حرفها و دغدغههای آنها در نظر میگیرید.
چالشهای بازاریابی اجازهای
۱.گرفتن رضایت
یکی از چالشهای بازاریابی اجازهای گرفتن « بله» از مصرفکنندگان است. اما چه چیزی باعث میشود که این کار انجام شود؟ برای این کار شما باید بتوانید ارزش پیشنهاد خود را بدون اینکه به مصرفکننده فشار بیاورید به او منتقل کنید.
یک پیشنهاد فروش بینظیر ارائه دهید. به آنها بیان کنید که زندگی آنها از طریق محصول یا خدمات شما چه تغییر خواهد کرد. یک گزاره ارزشی قانعکننده شما را قادر میسازد تا خیلی سریع نظر مخاطب را جلب کنید.
۲.Lead های معدود
تعداد Leadهایی که شما از طریق بازاریابی اجازهای بدست میآورید احتمالا پایینتر از روشهای سنتی است. زیرا شما نیاز به انتخاب کاربر دارید. از طرف دیگر میتوانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل شما بهتر شود و هرگونه افت احتمالی Lead را که ممکن است رخ دهد جبران کند.
۳.زمانبندی
زمان بازاریابی اجازهای ممکن است بیش از حد معمول طول بکشد. این بدان دلیل است که شما فقط بخشی از آنچه را که قبلا هدف قرار داده بودید هدف قرار میدهید. یکبار دیگر نرخ تبدیل در اینجا اهمیت بیشتری از زمان دارد.
برخی از مهمترین مثالهای بازاریابی Permission Marketing
1. سیستم پیام کوتاه (SMS)
اس ام اس های تبلیغاتی چیز جدیدی نیستند و سالهای سال است که ما آنها را در موبایلهایمان میبینیم. این اس ام اس ها در دو حالت کلی ارسال میشوند. یکی به اصطلاح حالت ارسال انبوه و دیگری نوع بازاریابی اجازهای آن است. در حالت ارسال انبوه، شرکتهای تجاری با خرید بانک شماره از اپراتورها و تفکیک آن بر اساس سن، جنسیت، موقعیت مکانی و … تعداد بیشماری مخاطب به دست آورده و به صورت انبوه تبلیغات خود را برای آنها ارسال میکنند.
اما این مدل تبلیغات نه تنها سودآور نیستند بلکه در اغلب موارد جزو بدترین نوع تبلیغات در بازاریابی Interruption Marketing نیز به حساب میآیند. متأسفانه همچنان صدها شرکت و کسبوکار مختلف در ایران از این روش استفاده میکنند. البته نمیتوان این روش را به کل بیتأثیر دانست چرا که در بین آن حجم از مخاطبین به هر حال تعدادی نیز هستند که از این تبلیغات استقبال کنند.
اما نوع دوم از این نوع مثالها به شیوه بازاریابی اجازهای قابل انجام است. خیلی از تجارتها به ویژه فروشگاهها و سایتهای خدماتی اینترنتی به شما پیشنهاد میکنند تا شماره موبایل خود را در یک فرم ثبتنام ساده درج کنید تا از اخبار، پیشنهادات و یا اطلاعرسانیهای مهم از این طریق باخبر شوید. شرکتهای حرفهای فقط همان موارد ذکر شده را در این سیستم پیاده میکنند و از ارسال هرگونه پیامهای تبلیغاتی مزاحمتآمیز پرهیز میکنند.
2. ایمیل مارکتینگ و خبرنامهها
درست مثل مثال اول، همین مورد در بحث بازاریابی ایمیلی نیز صدق میکند. در اینترنت نیز چیزهایی شبیه به بازار سیاه وجود دارند و در برخی از این بازارها لیست ایمیلهای فعال مخاطبین که از منابع مختلف جمعآوری شدهاند در اختیار شرکتهای سطح پایین قرار داده میشود و آنها نیز به صورت انبوه شروع به ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و اسپم میکنند.
البته با پیشرفت فناوری و به کارگیری ابزارهای جدید، سرویسدهندگان ایمیلی به ویژه گوگل توانایی شناسایی خیلی از این ایمیلهای اسپم را دارند و عملاً همان مقدار کم تأثیرپذیری این نوع ایمیلهای گروهی را نیز به حداقل میرسانند.
اما روش درست چیست؟ در بازاریابی پرمیشن مارکتینگ شما باید مستقیماً با تعامل با مخاطبین راه ارتباطی یا Email آنها را به دست بیاورید نه اینکه ایمیل افرادی که نمیشناسید را از منابع غیررسمی و بیاعتبار طلب کنید! به شما این اطمینان خاطر را میدهیم که حتی اگر ایمیل یک مشتری را از طریق بازاریابی اجازهای به دست بیاورید بسیار بهتر از این است که 100 ایمیل تصادفی دیگر را در اختیار داشته و برای آنها تبلیغات بفرستید!
راه حل درست استفاده از سیستم Opt-in در وبسایتها است. شما میتوانید بدون اینکه برای مخاطب مزاحمت زیادی ایجاد کنید، فقط یک بار در زمان حضور آن شخص در سایتتان با یک پنجره ساده که به راحتی امکان بسته شدنش فراهم باشد، به بازدیدکنندگان پیشنهاد دهید که در صورت قرار دادن ایمیل خود در فرم خبرنامه، پیشنهادات ویژهای که فقط از این طریق ارسال میشوند را از دست ندهند!
معمولاً وبسایتهای معتبر حتی از این روش هم استفاده نمیکنند تا کوچکترین ناراحتی برای مخاطب پیش نیاید. بنابراین شما میتوانید در انتهای قالب سایت و در قسمت فوتر، یک فرم ساده برای خبرنامه ایجاد کنید تا کاربران در صورت تمایل بتوانند این کار را به راحتی انجام دهند.
البته برای ترغیب بیشتر مخاطبین، بعضی از وبسایتها اقدام به ایجاد صفحات فرود به منظور معرفی این سیستم میکنند تا تأثیرپذیری آن را تا حد امکان افزایش دهند. استفاده از این روش نیز متداول است اما فراموش نکنید که زیادهروی در ساخت صفحات فرود به هیچ وجه توصیه نمیشود.
3. سیستم فید یا RSS
در دنیای وب چندین سال است که سیستمی بسیار ساده با عنوان فید یا آر اس اس (RSS) که مخفف Rich Site Summary (به فارسی: خلاصه ای از محتوای غنی سایت) راهاندازی شده است. این سیستم جزو اولین روشهایی بود که از طریق آن کاربران میتوانستند یک نسخه متنی ساده از وبسایتها را در اختیار داشته باشند و به محض بروزرسانی محتوای آن، اطلاعیهای دریافت کنند.
حالا این سیستم که البته هنوز هم با همان سیستم اولیه کار میکند، به یکی از سادهترین روشهای بازاریابی Permission Marketing تبدیل شده است. سایتهای زیادی از این طریق به کاربران پیشنهاد میدهند تا با عضویت در RSS از آخرین بروزرسانیهای سایت در کمتر از چند دقیقه باخبر شوند.
4. سیستم پوش نوتفیکیشن (Push Notification)
اخیراً سیستمی با عنوان Puch Notifications در مرورگرهای نسل جدید فعالسازی شده است. این قابلیت به وبسایتها اجازه میدهد تا از این طریق یک پیشنهاد به منظور عضویت کاربران در این سیستم ارائه کنند. این قابلیت با ورود کاربران به سایت فعال شده و به شکل یک پیغام ساده به آنها نمایش داده میشود که شامل دو گزینه است. معمولاً متن این پیامها یکسان و پیشنهاد برای دریافت آخرین اطلاعات و بروزرسانیهای سایت از طریق مرورگر است.
کاربران زیادی از این سیستم استقبال کرده و با فعالسازی آن روی مرورگر خود به شما این اجازه را میدهند تا اطلاعات و بروزرسانیهای جدید را به این شکل به آنها مخابره کنید. اما این روش برای سایتهایی که قرار است روزانه چندین بار بروزرسانی داشته باشند جوابگو نیست و احتمالاً خیلی زود باعث میشود تا کاربران از این روند خسته شوند. پس اگر قصد چنین کاری دارید تدابیری بیاندیشید که بتوانید صرفاً پیشنهاداتی خاص را از این طریق برای کاربران ارسال کنید.
5. رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی به ویژه Facebook یکی دیگر از بهترین و مؤثرترین روشهای انواع بازاریابی از جمله بازاریابی اجازهای میباشند. در فیسبوک شما به عنوان یک صاحب تجارت برای ارسال پیشنهادات تجاری و آفرهای فروش حتماً باید ابتدا اجازهی این کار را از مخاطبین و کاربران مستعد تبدیل شدن به مشتری دریافت کنید. اگرچه این اجازه صرفاً با ارسال یک درخواست دوستی برای افزودن فرد مورد نظر به لیست مخاطبین شما امکانپذیر است اما کسبوکارهای حرفهای حتی بعد از این کار نیز با ارسال پیامی کوتاه به حساب کاربری افراد از آنها میپرسند که آیا تمایلی برای دریافت چنین پیشنهاداتی از سوی آنها را دارند یا خیر؟
6. یوتیوب و سرویسهای مشابه
یوتیوب به عنوان بزرگترین مرجع ویدئوی جهان با نزدیک نزدیک به 2 میلیارد کاربر یکی از برترین منابع پیدا کردن مشتری برای هر نوع کسبوکاری است. یوتیوب به دارندگان کانالها این امکان را میدهد که تا از سیستم عضویت یا همان Subscription برای کاربران استفاده کنند. با این سیستم درواقع شما به کاربران پیشنهاد میدهید که اگر میخواهند ویدئوهای بیشتری از شما ببینند و پیشنهادات خاصی را در این باره مشاهده کنند و همچنین به محض انتشار ویدئوها از ارسال آنها باخبر شوند، میتوانند در قسمت عضویتهای هر کانال به یک مشترک تبدیل شوند.
7. مجلات یا هفتهنامهها
سیستم بازاریابی اجازهای در تجارتهای دیگر حتی در کسبوکارهای غیراینترنتی نیز دیده میشود. یکی از این مثالها هفتهنامهها یا ماهنامهها هستند که ابتدا از ساکنین یک خانه اجازهای مبنی بر اینکه برای آنها یک اشتراک ایجاد کنند ارسال میکنند و در صورتی که این اجازه از طرف آن شخص یا اشخاص تأیید شد، اقدام به ارسال هفتگی یا ماهیانه مجلات، محصولات اشانتیون و تبلیغات مؤثر دیگر میکنند.
یا برای مثال، بعضی از شرکتها و آژانسهای مسافری به کاربران این امکان را میدهند تا در صورت رضایت و تمایل شخصی به سیستم مشترکین آنها ملحق شوند و از پیشنهادات خاص مثل آفرهای لحظه آخری که طرفداران زیادی هم دارد بهرهمند شوند.
جمعبندی
مبحث بازاریابی اجازهای چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. این بازاریابی شاید به ظاهر سخت و کمتأثیر به نظر برسد اما حقیقت این است که کاربران به ویژه افرادی که تمایل زیادی به تبدیل شدن به مشتریان ثابت دارند از چنین روشهایی استقبال میکنند. مردم دوست دارند که برای آنها ارزش قائل شوید و این یکی از بهترین راههایی است که میتوانید نه تنها برای آنها احترام و ارزش قائل شوید، بلکه به آنها این امکان را بدهید تا با مقایسه شما و دیگر کسبوکارها انتخاب هوشمندانهای داشته باشند.