2

سیگنال بورس چیست؟

  • کد خبر : 1500
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
سیگنال بورس چیست؟

سیگنال بورس چیست؟ | بسیاری از افراد صرفاً از روی سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند، معاملات خود در بازار بورس را استارت زده یا به پایان می‌رسانند. اما آن‌چه که حائز اهمیت است، درست یا غلط بودن سیگنال‌های دریافتی است. سیگنال بورس می‌تواند معاملات را در جهت درستی هدایت کرده یا موجب از دست رفتن سرمایه شود. پس آگاهی […]

سیگنال بورس چیست؟ | بسیاری از افراد صرفاً از روی سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند، معاملات خود در بازار بورس را استارت زده یا به پایان می‌رسانند. اما آن‌چه که حائز اهمیت است، درست یا غلط بودن سیگنال‌های دریافتی است. سیگنال بورس می‌تواند معاملات را در جهت درستی هدایت کرده یا موجب از دست رفتن سرمایه شود. پس آگاهی از منبع سیگنال بورس و همچنین صحیح بودن آن، می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران باشد. اما اگر سیگنال از محل اشتباهی دریافت شود، قابل اعتماد نخواهد بود. ولی چگونه سیگنال‌های کاربردی را از غیرکاربردی تشخیص دهیم؟ در ادامه می‌خواهیم تا موضوع سیگنال بورس و عوامل تأثیرگذار در آن را به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار دهیم که البته بخشی از آموزش مقدماتی بورس است. پس اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید، با ما همراه باشید.

سیگنال بورس چیست ؟

سیگنال بورس چیست ؟ به زبان ساده، سیگنال بورس خروجی مجموعه تحلیل‌های یک تحلیلگر برای خرید یا فروش سهام است. وقتی شخصی به ما می‌گوید سهمی مناسب خرید است یا وقت آن رسیده که سهم را بفروشیم، در واقع به ترتیب، به ما سیگنال خرید و فروش داده است. در حالت کلی، سیگنال معامله، محرکی است که برای خرید یا فروش اوراق بهادار یا هر دارایی دیگری صادر می‌شود و با تحلیل‌های مختلف همراه است. این تحلیل می‌تواند توسط انسان و با استفاده از شاخص‌های تکنیکال انجام شود یا با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی مبتنی بر عملکرد بازار و احتمالاً در ترکیب با سایر عوامل بازار مانند شاخص‌های اقتصادی، صادر شود.

سیگنال بورس

سیگنال‌های تجاری می‌توانند از انواع ورودی در چندین زمینه مختلف استفاده کنند. معمولاً تحلیل تکنیکال یک مؤلفه اصلی برای صدور سیگنال خرید و فروش است. برای آشنایی با تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «تحلیل تکنیکال بورس» مراجعه کنید. اما تحلیل فاندامنتال، تحلیل کمّی و اقتصاد حاکم بر بازار نیز می‌توانند به عنوان ورودی برای صدور سیگنال خرید و فروش در نظر گرفته شوند. یک سیگنال بورس می‌تواند متأثر از اقدامات احساسی و حتی سیگنال‌هایی از سایر سیستم‌ها نیز باشد. در کل، هدف صدور یک سیگنال بورس این است که یک روش مکانیکی عاری از احساسات به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران داده شود تا بتوانند اوراق بهادار یا دارایی را در زمان مناسب خریداری کنند یا بفروشند.

فارغ از محرک‌های ساده خرید و فروش، می‌توان از سیگنال‌های تجاری برای اصلاح یک سبد با تعیین زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرد. معامله‌گران اوراق قرضه می‌توانند با فروش یک سررسید و خرید سررسید متفاوت‌، سیگنال‌هایی برای تنظیم مدت زمان اوراق بهادار خود داشته باشند.

در مورد پیچیدگی روش رسیدن به سیگنال بورس محدودیت وجود ندارد. با این حال، معامله‌گران می‌خواهند با استفاده از تعداد کمی ورودی، روند صدور سیگنال بورس را ساده نگه دارند. برای اهداف عملی، مدیریت یک روند سیگنال‌دهی ساده بسیار آسان‌تر است و تحلیلگران به صورت دوره‌ای آن را آزمایش می‌کنند تا ببیند چه چیزهایی نیاز به تنظیم یا جایگزینی دارد. اگر ورودی زیاد باشد، پیچیدگی ایجاد خواهد شد و موجب می‌شود صدور سیگنال بورس به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از آنجا که بازارها با گذشت زمان تغییر می‌کنند، غالباً باید با سرعت زیاد استراتژی‌های پیچیده را ارائه داد.

سیگنال خرید چیست؟

سیگنال‌هایی که برای خرید و ورود به یک سهم خاص در بورس اعلام می‌شوند، سیگنال خرید نام دارند. شما می‌توانید در قیمت ورود اعلام شده، سهام موردنظر را خریداری کنید. اگر شما خود یک تحلیل‌گر باشید و دوره آموزش بورس را بگذرانید، بررسی زمان ورود به سهام و خرید برای‌تان کار راحتی خواهد بود. اما اگر دانش تحلیل را فرا نگرفته‌اید، سیگنال‌های خرید می‌توانند برایتان کارساز باشند.

سیگنال فروش چیست؟

سیگنال‌هایی که برای فروش و خروج از یک سهم خاص اعلام می‌شوند، سیگنال فروش هستند. شما می‌توانید با دریافت سیگنال فروش، سهام موردنظر را از پرتفوی خود خارج کنید. البته در تحلیل‌های تکنیکال، می‌توان زمان ورود و خروج از سهام را به صورت بلندمدت مشخص کرد.

عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟

فرصت‌های بی پایان هنگام ارائه سیگنال خرید و فروش وجود دارد، اما معامله‌گران تمایل دارند تفکر خود را خودکار کنند و با تعریف خواسته‌ها و معیارهای خود برای کامپیوتر، کار خود را آسان کنند. یک مثال می‌تواند این باشد: «برای سهامی با قیمت پایین‌تر از نسبت P/E، وقتی یک فرم خاص تکنیکال به سمت صعود پیش می‌رود، سیگنال خرید بده.» در اینجا چند ورودی متداول وجود دارد.

معامله‌گران می‌توانند ورودی‌ها را طبق ملاک‌های خود انتخاب کرده و برای معاملات ترکیب کنند. اما عوامل مؤثر بر صدور سیگنال بورس چیست ؟ چند نمونه از عوامل مهم در صدور سیگنال بورس به صورت زیر است:

  • شکست الگوی تکنیکال: شکست الگوی تکنیکال می‌تواند شامل الگوی مثلث، مستطیل، سر و شانه و خطوط روند باشد.
  • برخورد با میانگین متحرک: اکثر سرمایه‌گذاران حرکت میانگین‌های متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه را مشاهده می‌کنند. ورودی برای ایجاد سیگنال می‌تواند زمانی باشد که فعالیت معامله به بالاتر یا پایین‌تر از میانگین عبور کند. یا ممکن است وقتی باشد که دو میانگین از یکدیگر عبور کنند.
  • افزایش حجم معاملات: حجم غیرمعمول زیاد غالباً نشان دهنده یک حرکت جدید در بازار است.
  • تغییر نرخ بهره: تغییر نرخ بهره اغلب می‌تواند حاکی از تغییر در بازارهای سهام و کالاها باشد.
  • نوسان: روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری نوسانات وجود دارد و مانند سایر شاخص‌ها، بالا رفتن شدید یا پایین آمدن نوسانات می‌تواند موجب تغییرات بازار شود.
  • چرخه‌ها: انواع مختلف بازارها، حتی اگر در یک روند پایدار و یا در شرایط غیرروند باشند، جریان دارند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یکی از چرخه‌های شناخته شده، چرخه فصلی سهام است. برای مثال، فروش در یک ماه خاص و خارج شدن از سهم که می‌تواند در تعیین اینکه آیا استراتژی در نیمه قوی یا ضعیف سال فعالیت می‌کند، کمک کند.
  • احساسات شدید: به عنوان یک شاخص متعارف، صعود بیش از حد و خلاف نظرسنجی‌ها یا فعالیت تجاری واقعی می‌تواند قله‌های بازار و بازار گاوی را نشان دهد. در مقابل، اوضاع خرسی بیش از حد می‌تواند به ریزش بازار منجر شود.
  • ارزش‌گذاری نامتعارف: ارزش‌گذاری بیش از حد بالا در مقایسه با اقدامات خاص در بازار یا سهام می‌تواند منجر به سیگنال فروش شود.

آیا همه باید از سیگنال دهی استفاده کنند؟

به صورت کلی بله! سرمایه گذار از هر نوع سیستم معاملاتی که استفاده می کند، بهتر است از سیگنال دهی برای انجام معاملات خود استفاده نماید. این سیستم به سرمایه گذار اطلاع خواهد داد که در چه بازه زمانی خاصی به یک شرکت وارد شود و در چه بازه زمانی از شرکت مورد نظر خارج شود که سرمایه اش متحمل ضرری نشود. شاید بیشتر سرمایه گذاران معتقد باشند که ورود و خروج در یک سهم بدون دریافت سیگنالی برای آن ها اتفاق افتاده است، در حقیقت چنین نیست و هر کاری که انجام شده دست خوش یکسری از سیگنال های خاص بوده است.

در بسیاری از موارد دیده شده است که بیشتر این معامله گران از طریق یک خبر به یک سهم ورود کرده اند، یا بعضا در این جور مواقع معاملات می تواند طبق تحلیل تکنیکالی خود فرد باشد یا می تواند از طریق بررسی بنیادین یک سهم انجام شود یا حتی در مواردی دیده شده با توجه به تبلیغات افراد گوناگون درباره یک شرکت انجام شده است. در هر صورت، هیچ معامله گری بدون دلیل در یک شرکت به خرید و فروش سهام خود نپرداخته است.

چطور مدیریت مالی داشته باشیم؟

مدیریت کردن پرتفوی در بورس به اطلاعات نیاز دارد. به همین خاطر هر فرد مبتدی که سرمایه خود را وارد بورس می‌کند، باید یک سری اصول اولیه مدیریت سهام خود را یاد بگیرد. این اطلاعات مالی به افراد کمک می‌کند که ضررهای خود را کنترل کرده و در برابر اوضاع نابسامان بازار، همچنان سرمایه خود را حفظ کنند. همچنین سود بردن از فرصت‌ها و سیگنال‌ها نیز در گرو مدیریت صحیح سرمایه قرار دارد.

برای مثال، اولین اصول مالی که می‌تواند در مدیریت سرمایه ما نقش داشته باشد، شامل ۳ مورد زیر است:

  • مقدار سرمایه‌ای که باید به خرید سهام در بورس اختصاص داده شود، بین ۳۰ الی ۵۰ ٪ کل مبلغ سرمایه خواهد بود. باقی سرمایه باید به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شود.
  • مبلغی که باید به خرید هر سهام اختصاص داده شود، ۱۰ الی ۱۵٪ مبلغ سرمایه‌گذاری در بورس است. یعنی اگر شما کلاً ۱۵ میلیون از سرمایه خود را وارد بورس کرده‌اید، باید بین ۱ تا ۲ میلیون را به هر سهم اختصاص دهید.
  • بهتر است قبل از شروع هر معامله، حد سود و ضرر آن را مشخص کنید. تا در صورت سود کردن، بتوانید سود را برداشت کرده و درصورت ضرر کردن هم، بتوانید مابقی سرمایه‌تان را حفظ کرده  و از معامله خارج شوید. البته در معاملات بلندمدت، این مورد متغیر خواهد بود.

نحوه شناسایی سیگنال های خوب از بد چگونه است؟

سرمایه گذارانی که از طریق خبرها اقدام به خرید و فروش سهام خود می کنند اغلب با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از حائز اهمیت ترین مشکلات این افراد، ناتوانی از یافتن راه خروج بعد از ورود از طریق خبر است. سرمایه گذارانی که توسط ابزارهای تحلیلی، تصمیم به ورود و خروج سهم از یک شرکت می کنند، احتمال زیادی دارد موفق شوند و یا در مقابل موفقیت بسیاری در شرکت مورد نظر نداشته باشند، به خاطر این که هر ابزار سیستم تحلیلی، موارد خاصی را در تحلیل خود قرار می دهد.

شرایط به صورت کلی یکسان نیست و در واقع بعضی اوقات برخی از ابزارهای تحلیلی در شرایط خاصی از شرکت ها عملکرد موفقی را از خود به نمایش می گذارند و در شرایط دیگر امکان دارد اصلا موفقیتی را به دست نیاورند. امکان دارد برخی از ابزارهای تحلیلی در بسیاری از موارد موفق باشند، ولی درصد سود کم تری نسبت به ابزارهای تحلیلی از خود ارائه دهند و بسیاری از موارد مشابه دیگر وجود دارد، ولی سرمایه گذارانی که از طریق تحلیل های بنیادی اقدام به خرید و فروش می کنند، اکثرا نمی توانند در معامله های کوتاه مدت به راحتی ورود و خروج کنند، به این دلیل که سرمایه گذار می داند برای ورود و خروج در یک بازه زمانی کوتاه، باید صبر داشته باشند تا شرکت تغییری بنیادی داشته باشد. لازم به ذکر است که تغییرات بنیادی در یک شرکت اغلب بسیار کند است و در مدت زمان طولانی اتفاق می افتد.

مزایای سیگنال خرید و فروش سهام بورس ایران

اکثرا یافتن یک سهم خوب برای خرید کاری خیلی آسان نیست، به شکلی که شما با بسیاری از سهم ها مواجهید که هر کدام از آنها شرایط خود را دارند، در این بین شما می توانید به سایت ها و مراجع معتبری اطمینان کنید که سهم هایی با شرایط مناسب را معرفی می نمایند و خود نیز تحلیلی از آن بیان می کنند و سطوح گوناگون حمایتی و مقاومتی و نقطه ورود و خروج مناسب را بیان می کنند که البته باید این نکته را در نظر داشت که این تحلیل ها تا زمانی ارزشمند است که بازار همان روال قبل را دنبال کنند و حتما می بایست طبق شرایط گوناگون خود نیز شرایط سهم را بررسی نمایید و با استراتژی و نوع سبد خود برای خرید سهم اقدام کنید.

معایب سیگنال های خرید و فروش در بورس

نقطه ابهام در این زمینه این است که چرا با وجود سیگنال های فراوانی که روزانه در اختیار کاربران قرار می گیرد تا عموم از آن ها استفاده کنند و اتفاقا در نظر اولیه کاملا درست به نظر می آید، ولی سرمایه گذارانی هستند که با توجه به این سیگنال ها باز هم سرمایه شان رشد چندان زیادی نمی کند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که علاوه بر سیگنال های موجود، نحوه معامله و مدیریت مالی سرمایه گذار هم اهمیت دارد. بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران می توانند سگنالی دهی خرید و فروش در بورس کنند، ولی مدیریت سرمایه را هر کسی نمی تواند به صورت اصولی و منظم انجام دهد.

افراد باید در نظر داشته باشند که تنها سیگنال گرفتن نمی توانند موجب سود های مناسب برای آن ها شود، بلکه سرمایه گذاری که معامله گری نمی داند چنانچه در بهترین زمان ممکن، بهترین سیگنال را به او بگویند باز هم این امکان وجود دارد که نتواند از آن سود مناسبی را کسب کنند. بسیار دیده ایم که سرمایه گذار سودی کسب می کند، ولی در معاملات بعدی سود و سرمایه خود را از دست می دهد!یک سرمایه گذار موفق باید بتواند سرمایه خود را مدیریت نماید و بر اصل پول خود و اصول مدیریت سرمایه تسلط داشته باشد. بسیاری از معامله گران خبره معتقدند که یکی از مهم ترین بخش های برنامه ریزی معاملات، مدیریت مالی به وسیله شخص سرمایه گذار است و حتی از اقدام به معامله با شرکت های بزرگ هم اهمیت بیشتری دارد.

ویژگی سیگنال خرید و فروش مناسب در بورس

  1. قیمت خرید مشخص داشته باشد : این امکان وجود دارد که سهمی در قیمت ۱۰۰۰ تومان سیگنال خرید شود، ولی با توجه به وضعیت خوب سهم قیمت به ۱۲۰۰ تومان برسد. نکته‌ ای که باید در خاطر داشت این است که سیگنال خرید سهام در قیمت ۱۰۰۰ تومان معتبر بوده و در قیمت ۱۲۰۰ تومان از اعتباری بسیار کمتری برخوردار است. چه ‌بسا دیده ایم که افرادی تا اطلاع پیدا می‌ کنند که سهمی به‌ عنوان سیگنال خرید سهام ارائه می ‌شود سعی می کنند آن سهم را در هر قیمتی بخرند چرا که توقع افزایش بیشتر قیمت را در کوتاه مدت دارند.
  2. زمان مشخص داشته باشد : سیگنال خرید سهامی که در چند روز گذشته در قیمت مشخص اعلام شده است هیچ ‌گاه اعتبار چندانی وجود ندارد که سرمایه‌ گذار همان سیگنال خرید سهام اعلام شده در همان قیمت مشخص را چند روز بعد بخرد و انتظار کسب سود هم داشته باشد. بنابراین هر سیگنال خرید اعلام شده تنها در زمان مشخص معتبر است، بلکه امکان دارد در زمان خرید شما بعد از چند روز از تاریخ اعلام، سیگنال فروش با سود یا با ضرر سهم صادر گردد.
  3. حد ضرر و حد سود مناسبی داشته باشد : نکته مهم اینجاست که باید از معاملات اشتباه با کم ترین ضرر خارج شوید. دیده شده است که افرادی، سرمایه‌ گذاران را تشویق به خرید مجدد سهم در ضررها می ‌کنند که در نتیجه سرمایه شما با ریسک بسیار بالایی همراه خواهد شد و این کار هم اصطلاحا میانگین کم کردن گفته می شود. موضوع حائز اهمیتی که بسیار جای بحث دارد این است که هر سیگنال خرید سهام، غیر از دارا بودن حد ضرر، باید دارای حد سود هم باشد. دیده شده است که سرمایه‌ گذارانی با استفاده از سیگنال خرید سهام به وسیله شرکت ‌ها یا اشخاص دیگر یا کانال ‌های تلگرامی بورسی، سهامی را می خرند، ولی سیگنال دهنده هیچ اطلاعی در مورد حدود سهم نمی ‌دهد.
  4. نسبت ریسک به بازده مناسب داشته باشد : در یک سیگنال خرید سهام خوب باید برآیند معاملات ضرردِه نسبت به برآیند معاملات سوددِه، حداقل یک ‌سوم باشد. اگر این نسبت کم تر از یک‌ سوم بود، مطمئن باشید که از هر استراتژی ‌ای در بازار استفاده کنید، ضرر خواهید کرد.

کلام پایانی

همانطور که دریافتید دریافت سیگنال خرید سهام یک از روش‌ های سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه به حساب می آید. نکته مهم اینجاست که موفقیت یا عدم موفقیت شما در اعتبار سیگنال ‌های دریافتی است. حتما باید در نظر داشته باشید که گذشته شرکت یا شخصی که برای ارائه سیگنال خرید سهام اقدام می کند، چه مقدار روشن و معتبر است. سرمایه گذاران و معامله گران در طول روز با حجم بسیار زیادی از اطلاعات مواجه اند و آن ها باید از بین این حجم عظیم اطلاعات تصمیم درست و نهایی را اتخاذ کنند.

این اطلاعات بسیار و انواع تحلیل های انجام شده می تواند از طریق اخبار، تحلیل گران، شایعات و نظرات افراد مختلف و … وارد بورس شوند. شایان ذکر است که این اطلاعات انبوه سبب سردرگمی بسیاری از معامله گران می شود، از همین روی در چند سال اخیر نرم افزارهای زیادی برای معامله گران در بازارهای مالی ارائه شد. همچنین اندیکاتورهایی هم هستند که می توانید برای یافتن بهترین نقطه ورود (سیگنال خرید) و بهترین قیمت و زمان فروش (سیگنال فروش) از آن ها استفاده نمایید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1500

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.