0

بازاریابی چیست و هدف آن چیست؟

  • کد خبر : 2761
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
بازاریابی چیست و هدف آن چیست؟

بازاریابی فرآیند علاقه مند کردن مشتریان به محصولات و خدمات شما است. کلمه کلیدی در این تعریف «فرایند» است. این فرآیند شامل تحقیق، تبلیغ، فروش و توزیع محصولات یا خدمات شماست. تعریف بازاریابی بازاریابی عبارت است از اقدام یا کسب و کار تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات، از جمله تحقیقات بازار و تبلیغات. امروزه […]

بازاریابی فرآیند علاقه مند کردن مشتریان به محصولات و خدمات شما است. کلمه کلیدی در این تعریف «فرایند» است. این فرآیند شامل تحقیق، تبلیغ، فروش و توزیع محصولات یا خدمات شماست.

تعریف بازاریابی

بازاریابی عبارت است از اقدام یا کسب و کار تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات، از جمله تحقیقات بازار و تبلیغات. امروزه هر شرکت و سازمانی باید در استراتژی رشد خود، بازاریابی را پیاده کند. بسیاری از شرکت‌ها از تکنیک‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند، زیرا برای تبلیغ و افزایش فروش محصول خود به آن نیاز دارند.

این روزها بازاریابی یکی از جنبه های کلیدی کسب و کار است. مردم اغلب نمی دانند بازاریابی دقیقاً چیست و وقتی از آنها پرسیده می شود، آن را فروش یا تبلیغات تعریف می کنند. اگرچه این پاسخ ها اشتباه نیستند، اما تنها بخشی از بازاریابی هستند. بسیاری از جنبه های بازاریابی مانند توزیع محصول، تبلیغ، طراحی و ایجاد مطالبی مانند صفحات فرود و محتوای رسانه های اجتماعی، بهبود تجربه مشتری، انجام تحقیقات بازار، ایجاد بخش های بازار و موارد دیگر وجود دارد.

بازاریابی‌بسیار گسترده است و شامل تمام استراتژی‌هایی است که به یک شرکت، برند یا فرد کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابد.

بازاریابی

عناصر ضروری استراتژی بازاریابی

تولید محصول

داشتن یک محصول کلیدی است. یک محصول می تواند هر چیزی باشد که یک شرکت برای ارضای یک نیاز به مصرف کنندگان ارائه می دهد. بهترین کار این است که‌در مورد محصول یا خدمات خود بر اساس نیازها و انگیزه‌های مصرف‌کنندگان و اینکه محصول چه سودی برای مصرف‌کننده دارد تصمیم‌گیری کنید.

مکان

مکان های تجاری استراتژیک می تواند شامل یک فروشگاه آنلاین گرفته تا فروشگاه های فیزیکی در چندین شهر یا کشور باشد. هدف استراتژی توزیع این است که مشتریان را قادر سازد تا به محصولات/خدمات شما دسترسی آسان داشته باشند و همچنین تجربه خوبی را در طول فرآیند خرید ارائه دهند.

قیمت

نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات خود بخش بسیار مهمی از استراتژی بازاریابی‌است. این عامل بر عوامل دیگری مانند:

چه بازار هدفی را می خواهید جذب کنید و مصرف کنندگان شما چه قدرت خریدی دارند؟

آیا می خواهید وارد بازار لوکس شوید یا بازار انبوه؟

اهداف مالی شرکت

چگونه محصولات آنها را قیمت گذاری می کنید و چه جایگزین های ممکنی برای محصول وجود دارد؟

تبلیغ

این به تمام بازاریابی و ارتباطاتی اشاره دارد که به منظور نمایش مزایای محصول یا خدمات شما در بازار انجام می شود. به این ترتیب فروش را افزایش می دهید.

.بیشتر بخوانید:

بازار هدف یا Target Market چیست؟

بازاریابی به کسب و کار شما چه کمکی می کند؟

بازاریابی می تواند از راه های بی شماری به کسب و کار شما کمک کند، اما اجازه دهید به چند مورد از تاثیرگذارترین آنها نگاهی بیندازیم.

1. افزایش آگاهی از برند

این مهم است زیرا مردم را با برند شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید آشنا می کند. همچنین شما را برای مشتریانی به یاد ماندنی می کند که می توانند به برند شما اعتماد کنند، به مشتریان وفادار تبدیل شوند و به شبکه خود درباره شما بگویند.

2. ایجاد ترافیک

افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما به معنای بدست آوردن سرنخ های واجد شرایط بیشتر (امتیاز سرنخ می تواند به تعیین این امر کمک کند) و در نهایت فروش شما افزایش می‌یابد. یک استراتژی بازاریابی‌موثر به شما کمک می کند تا در این فرآیند به خوبی عمل کنید.

3. افزایش درآمد

هر کسب‌وکاری که می‌خواهد فروش خود را افزایش دهد می‌تواند از طریق استراتژی‌های بازاریابی‌مختلف مانند بهینه‌سازی وب‌سایت و سئو، ایجاد کمپین‌های ایمیلی و بسیاری موارد دیگر برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

4. ایجاد اعتماد در برند شما

ایجاد سطح بالایی از اعتماد در برند شما منجر به وفاداری مشتری و تکرار خرید می شود. این نه تنها باعث افزایش درآمد می شود، بلکه منجر به بررسی های عالی هم به صورت آنلاین و هم از طریق دهان به دهان می شود که هنوز هم یکی از موثرترین انواع تبلیغات است.

5. ردیابی معیارهای خود

معیارها برای ایجاد استراتژی بازاریابی شما بسیار مفید هستند. آنها استراتژی را هدایت می‌کنند و به پیشرفت کمک می‌کنند، بلکه به شما اطلاع می‌دهند که چه چیزی می‌تواند برای بهینه‌سازی کسب‌و‌کار شما کارساز باشد.

بازاریابی

استراتژی های مختلف بازاریابی

بازاریابی یک استراتژی واحد نیست، بلکه ترکیبی از تکنیک های مختلف است. در ادامه برخی از استراتژی های بازاریابی‌ضروری را که باید در مورد آنها بدانید، بررسی خواهیم کرد. 

۱-طرح بازاریابی:

تحقیق کنید که یک برنامه بازاریابی‌چیست و چرا باید آن را طراحی کنید. بدون برنامه بازاریابی، یک شرکت یا برند نمی تواند به اهداف خود برسد.

۲-بازاریابی دیجیتال:

دیجیتال مارکتینگ رشته ای از بازاریابی است که بر توسعه یک استراتژی صرفاً در محیط دیجیتال تمرکز دارد.

۳-بازاریابی مستقیم:

بازاریابی‌مستقیم نوعی کمپین مبتنی بر ارتباط مستقیم و دو طرفه است که به دنبال ایجاد نتیجه از یک مخاطب خاص است.

۴-بازاریابی ایمیلی:

ایمیل مارکتینگ یکی از سودآورترین و موثرترین تکنیک ها از نظر بازده است. طبیعتاً شامل ارسال ایمیل برای مخاطبان شما می شود، اما مطمئن شوید که بخش های خود را به خوبی تعریف کنید تا موثر واقع شود.

۵-بازاریابی موبایلی:

بازاریابی موبایلی مفهومی گسترده است که همه کمپین‌ها و اقدامات بازاریابی را که منحصراً بر روی پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی موبایل (مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) متمرکز شده‌اند، گرد هم می‌آورد.

۶-بازاریابی ویروسی:

داشتن چیزی که مانند ویروس گسترش یابد، رویای هر شرکتی است. بازاریابی ویروسی از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و می‌تواند بسیار سریع و باورنکردنی پیش برود و پخش شود.

۷-بازاریابی عملکردی:

بازاریابی عملکرد روشی است که روش ها و تکنیک های مختلف بازاریابی را به کار می گیرد و به تبلیغ کنندگان تضمین می دهد که فقط باید برای نتایج به دست آمده هزینه پرداخت کنند.

۸-بازاریابی ورودی:

این روش بر ایجاد محتوای ارزشمند برای جذب ترافیک وب واجد شرایط و تلاش برای فروش نهایی تمرکز دارد.

اهداف بازاریابی

طرح بازاریابی شما کارساز نخواهد بود مگر اینکه بدانید می خواهید به چه هدفی برسید.

در اینجا 10 نمونه از اهداف بازاریابی آورده شده است:

افزایش آگاهی از برند در بین مخاطبان هدف.

هدف اصلی برندهای جدید، افزایش آگاهی و دیده شدن برند است. برای انجام این کار، باید اقدامات و کمپین های بازاریابی‌خود را تعریف کنید تا مشتریان را از محصولات و خدماتی که ارائه می کنید مطلع کنید.

سهم بازار را افزایش دهید.

رقابت موجود در بازار تعیین می کند که برند شما چقدر می تواند سهم بازار را به دست آورد. هدف همیشه بهترین بودن نیست، بلکه این است که موقعیت خوبی در بازار پیدا کنید و به عنوان مرجع بخشی از بازار در نظر گرفته‌شوید.

راه اندازی یک محصول جدید.

محصول یا خدماتی که شما راه اندازی می کنید باید همیشه برای برطرف کردن نیازهای مصرف کنندگان ایجاد شود. علاوه بر این، باید استراتژی راه اندازی و قیمت را انتخاب کنید.

بهبود بازگشت سرمایه.

بازگشت سرمایه یکی از مهمترین معیارهای بازاریابی است زیرا نشانگر عملکرد یک شرکت است.

شرکت را به بازارهای بین المللی یا محلی جدید معرفی کنید.

نام تجاری خود را برای گسترش به بازارهای جدید محلی یا بین المللی به چالش بکشید.

افزایش سود کسب و کار.

شما باید با برنامه بازاریابی‌خود نهایتاً سود کسب و کار را برای شرکت خود افزایش دهید.

قیف تبدیل را بهینه کنید.

هر مرحله از قیف را با ایجاد استراتژی‌های هدف‌گیری مجدد برای مشتریانی که سبد خرید خود را در طول فرآیند پرداخت رها کرده‌اند، بهینه کنید.

جذب سرنخ های جدید.

برندها، به خصوص زمانی که جدید هستند، پایگاه مشتری وفاداری ندارند. ایجاد یک پایگاه داده‌مشتری مستحکم زمان می برد. به همین دلیل مهم است که به طور مستمر برای جذب سرنخ های جدید که در نهایت می توانند به مشتریان پولی تبدیل شوند، تلاش کنیم.

وفاداری مشتری.

تقویت بازاریابی وفاداری یک مثال عالی از هدف بازاریابی است.

افزایش فروش.

این شاید واضح ترین هدف بازاریابی‌و اولویت اصلی بیشتر بخش های بازاریابی باشد.

بازاریابی

10 مهارت مهم بازاریابی دیجیتال امروزه

۱- جذب و حفظ مشتریان از طریق یک استراتژی دیجیتال.

۲- یک استراتژی تجاری با هدف ارتقای نوآوری دیجیتال داشته باشید.

۳- یک استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری خاص داشته باشید.

رسانه های دیجیتال انتظارات مشتریان و روابط آنها با برندها را کاملاً تغییر داده اند، بنابراین یک بازاریاب خوب باید بتواند این تغییر را به حساب آورد.

۴- از اخبار و روندهای صنعت به روز بمانید.

شما باید بتوانید بینشی در مورد محیط دیجیتال ارائه دهید.

۵- هماهنگی و کار تیمی در محیط های دیجیتال.

همکاری بیش از هر زمان دیگری برای دستیابی به اهداف مهم است. یک بازاریاب خوب عضوی کاملاً یکپارچه در تیم است، نه یک گرگ تنها.

۶- یک برنامه بازاریابی دیجیتال داشته باشید.

تجربه مشتری را با لحظات حقیقت آنها هماهنگ کنید. تجربه مشتری امروزه یکی از ارکان کلیدی‌بازاریابی است. اگر بتوانید لحظات کلیدی مشتریان را شناسایی کنید، خواهید دانست که چگونه به بهترین شکل به آنها دسترسی پیدا کنید.

۷- به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی.

این ابزار در سال های اخیر چشم انداز دیجیتال را تغییر داده‌و هر بازاریاب دیجیتال خوب می داند که چگونه آن را انجام دهد.

۸- دستیابی به موقعیت خوب برای سایت های مشتری.

دانش SEO و SEM ضروری است. اطلاعات مربوطه و داده های فرآیند را بدست آورید. ما بیش از هر زمان دیگری اطلاعات داریم، اما بدون توانایی تجزیه و تحلیل و درک آن، بی فایده است.

بررسی مزایا و معایب نتورک مارکتینگ

تا اینجا در مورد مفهوم بازاریابی شبکه ای صحبت کردیم و مهارت های مورد نیاز برای شروع کار را در این زمینه فرا گرفتیم. در ادامه همراه نتورک نیوز باشید تا بیشتر از گذشته با مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای آشنا شویم.

معرفی مزایای بازاریابی شبکه‌ای

از جمله مزایا و ویژگی های مثبت بازاریابی شبکه ای می توان به مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد، اشاره نمود.

ارائه خدمات و محصولاتی که جامعه دوست دارد!

در بازاریابی شبکه ای اصل مهمی وجود دارد و ان این است که باید محصولی تولید کرد که اغلب مردم جامعه به ان علاقه دارند. از این رو احتمال فروش کالا های شرکت مورد نظر افزایش می یابد. زیرا کالا یا خدمات توسط بازاریاب ها به مردم ارایه می شود و مردم ان را مورد تست و بررسی قرار می دهند، اگر همان چیزی باشد که به آن علاقه داشته اند، از ان استقبال خواهند کرد و آن را به دوستان خود نیز معرفی می کنند. اما اگر کارایی لازم را نداشته باشد، ممکن است به آن اهمیتی ندهند.

بازاریابی، اراِئه خدمات

بازاریابی شبکه ای، یکی از کار های پردرآمدترین مشاغل خانگی

نتورک مارکتینگ به گونه ای است که وقتی بازاریاب شبکه و طرح خود را راه اندازی کرد و توانست زیرمجموعه گیری کند، به راحتی می تواند در منزل خود نشسته و از سود حاصل از فعالیت زیر مجموعه های خود کسب درامد کند.

بازاریابی و کسب دآمد

جلوگیری از هدر رفت بودجه مالی و انرژی

یکی‌ از مهم ترین ویژگی های شبکه بازاریابی، صرفه جویی در مصرف وقت و انرژی و هزینه ها می باشد. کسی که برای فروش محصولات خود شیوه بازاریابی شبکه ای را انتخاب می کند، در واقع دیگر نیازی به تبلیغ و هزینه هایی از این قبیل ندارد. این افراد اغلب خودشان به صورت چهره به چهره با مشتریان صحبت کرده و محصولشان را به آنها معرفی می کنند.

بازاریابی، صرفه جویی مالی

با بازاریابی شبکه ای به استقلال مالی برسید!

یکی از مزایای برتر و مهم بازاریابی شبکه ای، رسیدن به استقلال مالی پس از. مدتی کار مستمر و اصولی است. شما پس از اینکه زیر مجموعه های خودتان را جمع کردید و محصولات خود را از طریق زیر مجموعه ها به فروش رساندید، پول حاصل از فروش محصول و کارکرد زبر مجموعه هایتان به حساب شما واریز خواهد شد و از این رو می توانید به درآمد چند برابری برسید. پس می‌توان گفت که شغل نتورک مارکتینگ یکی از مساغل برتر و پرطرفدار در زمینه رسیدن به استقلال مالی می باشد.

بازاریابی و استقلال مالی

روشی برای بهبود ارتباطات اجتماعی و برون گرایی

کسانی که مدتی در زمینه بازاریابی شبکه ای فعالیت کرده اند، به خوبی می توانند تغییرات مثبتی را در ارتباطات اجتماعی خود حس کنند. این شغل کمک زیادی به افراد می کند تا مهارتشان در زمینه گفتگو و مذاکره تقویت شود. از این رو در زندگی عادی نیز کمتر به مشکل خواهند خورد.

بازاریابی، اعتماد به نفس

افزایش قدرت روحی روانی افراد در مقابله با مشکلات زندگی

این کار موجب می شود کسانی که در زندگی روحیه لطیف و آسیب پذیری داشتند، به مرور از نظر روانی تقویت سوند و قدت مقابله با مشکلات و سختی های زندگی را بیشتر از گذشته داشته باشند. در زمینه بازاریابی افراد با اقشار مختلفی از جمعه سر و کار دارند که هر کدام از آنها دارای سلیقه و خصوصیات اخلاقی متنوع و گوناگون می باشند. از این رو ممکن است ختی بسیاری از افراد دست رد به سینه شما بزنند و استقبالی از محصول شما نداشته باشند. اما همین پاسخ های منفی و شکست های ریز و درشت، انسان را در مسیرش قوی تر و مقاوم تر می سازد.

بازاریابی، اعتماد به نفس

آشنایی با معایب سیستم بازاریابی شبکه ای

تا اینجای کار با مزایای مهم و جالب باز‌اریابی شبکه ای آشنا شدیم‌، اما بهتر است سری هم به نیمه خالی لیوان بزنیم و معایب این شغل را با هم بررسی کنیم. پس لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید

بازاریابی و معایبی که دارد

نیاز به برقراری ارتباط چشمی و چهره به چهره با افراد هدف

شاید بتوان گفت برخورد چهره به چهره و برقراری ارتباط چشمی می تواند یکی از معایب نتورک مارکتینگ محسوب شود. به خصوص اگر فردی که وارد این رشته شده تا حدودی درون گرا باشد. از این رو باید بگوییم که کسانی که عزت نفس پایینی دارند و به راحتی نمی توانند با بقیه ارتباط برقرار کنند، احتمالا موفقیت چندانی در این شغل نخواهند داشت. یکی از اولین قدم های حرکت به سوی موفقیت در بازاریابی،‌ کارکردن بر روی روابط اجتماعی و عزت نفس خودمان است. اگر بتوانیم بدون خجالت و  رودربایستی با مشتریان صحبت کنیم، له راحتی انها را قانع خواهیم کرد.

بازاریابی، مذاکره

در بازاریابی شبکه ای نمی توان راه صد ساله را یک شبه رفت!

کسی که وارد شغل بازار‌یابی شبکه ای می شود؛ در اول راه باید به خوبی بداند که یک شبه کسی از این راه پولدار نشده است. رسیدن به ثروت از طریق نتورک مارکتینگ نیاز به شال ها تلاش مداوم و مستمر دارد. شاید برایتان سوال باشد که چه چیزی موجب عدم موفقیت بسیاری از افرادی شده است که پا به این عرصه گذاشته اند؟ پاسخ سه کلمه است: عدم تلاش مستمر! کسی که وارد شغل بازار‌یابی می شود با کفش های آهنین خود را به پا کند و از قبل بداند که جلب اعتماد انسان ها کار آسانی نیست و نیاز به تلاش شبانه روزی و پشتیبانی دارد.

بازاریابی، ثروت

مخالفان زیادی خواهید داشت!

یکی از علت هایی که اکثر افراد در بازاریابی با شکست مواجه می شوند، دلسرد شدنشان می باشد. در واقع زمانی که میبینند دو یا چند نفر با نظرشان مخالف هستند و دست رد به سینه آنها می زنند،‌ به سرعت دستپاچه شده و خود را گم می کنند. از این رو به خاطر نداشتن اعتماد به نفس و روحیه قوی، احساس می کنند که برای این کار ساخته نشده اند و به راحتی شکست را می پذیرند.

ایا تابحال تجربه کار در زمینه دیجیتال نتورک را داشته اید؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می شویم تجربه تان را با نتورک نیوز و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. همچنین اگر علاقه من به یادگیری باز‌اریابی شبکه ای هستید، پیشنهاد میکنیم سایر مقالات موجود در سایت نتورک نیوز را مطالعه نمایید.

 

 

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=2761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. این روز ها باید بازار ساخت.از مقاله بسیار مفید شما متشکرم

  2. سلام، این مقاله به نکات مثبتی برای موفقیت در بازاریابی اشاره کرد و واقعا برام مفید بود، خسته نباشید

  3. سلام و وقت بخیر.. در خصوص این شیوه بازاریابی شبکه ای همیشه یک ابهام برای مردم وجود داره که چطور شرکت هایی مثل پنبه ریز و بیز و امثال اینها تونستن توی اینهمه سال با موفقیت کار کنن ولی شرکتی مثل گلدکوسیت نتونست توی ایران بازاریابی موفقی داشته باشه؟

    • بازاریابی شبکه ای با بازاریابی هرمی فرق داره و شرکتی که شما ازش نام بردید ، هرمی هست،
      سبک کاری این دو کاملا با هم متفاوت است، فروش شبکه ای با هرمی رویکردهای مختلفی دارند و البته نحوه اجرا هم در موفقیت بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

  4. سلام دوستان این کاریه که ۷۰ساله تواروپاوامریکا آزمایشش روپس داده مثل بقیه کار هااگه همت کنی درآمد عالی داری درغیراینصورت درآمدت معمولیه

  5. بازاریابی شبکه ای میتونه جواب بده در صورتی که درست و با برنامه بره جلو.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.