0

هرم برند چیست؟ مزایا و معایب + اجزای هرم برند

  • کد خبر : 10183
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
هرم برند چیست؟ مزایا و معایب + اجزای هرم برند

هرم برند ابزاری مفید است که می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید چه زمانی مشتریان به برند یا نام تجاری شما وفادار می‌شوند. هرچه از پایین به سمت بالا یعنی از حضور به سمت پیوند برویم، وفاداری مشتریان قوی‌تر می‌شود و در قاعده هرم که در بالا قرار می‌گیرد، بیشترین میزان درآمد ممکن حاصل […]

هرم برند ابزاری مفید است که می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید چه زمانی مشتریان به برند یا نام تجاری شما وفادار می‌شوند. هرچه از پایین به سمت بالا یعنی از حضور به سمت پیوند برویم، وفاداری مشتریان قوی‌تر می‌شود و در قاعده هرم که در بالا قرار می‌گیرد، بیشترین میزان درآمد ممکن حاصل می‌شود.

در این دنیای پر از تبلیغات متفاوت و رنگارنگ، شرکت‌ها باید خود را معرفی کنند و خود را به همه بشناسانند. هوشمندانه‌ترین راه برای انجام این کار، ساختن یک برند قوی و به یاد ماندنی و پرورش بی وقفه آن در طول زمان است. چه دارای شرکتی بزرگ باشید چه یک استارت آپ کوچک، قدرتمند می‌تواند شما را در قیمت گذاری، وفاداری مشتری، هزینه‌های تبلیغاتی کمتر و کارمندان با انگیزه یاری نماید. مهم است بدانید که چه زمانی مشتریان در مسیر وفاداری به برند یا نام تجاری شما قرار دارند و در جریان این سفر چگونه می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید؟ ما در این مقاله از وبلاگ نتورک نیوز به توضیح بیشتری درباره هرم برند و مزایا و معایب آن بیشتر می‌پردازیم.

هرم برند چیست؟

هرم برند یک ابزار قدرتمند و حیاتی است برای اینکه بتوانید ماهیت برند خود را به همگان بشناسانید. امروزه با وجود فضای دیجیتال، ابزارهای اجتماعی و تبلیغات فراوان، شرکت‌ها باید سرو صدا را کاهش دهند و محصولات خود را در اختیار مردم قرار دهند. این فضای رقابتی باعث شده تا اهمیت برند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. داشتن ک برند قوی و به یاد ماندنی، می‌تواند هوشمندانه ترین گزینه در این فضای رقابتی باشد.

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها با برند سازی دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز برند خود را به درستی تعریف نکرده‌اند. اولین کاری که هر کسب و کار باید برای تعریف هرم برند انجام دهد این است که از سهام داران کلیدی شرکت تعدادی سوال مهم و حیاتی بپرسد.

-کسب و کار خود را در یک جمله تعریف کنید؟

-کسب و کار شما چه مشکلی از مشتری را حل می‌کند؟

-ارزش عاطفی محصول شما چیست؟ بعد از اینکه مشتری از محصول شما استفاده کرد چه احساسی باید داشته باشد؟

-ارزش اصلی شما چیست؟

-جوهره برند شما چیست؟‌ ایده اصلی که سعی دارید با استفاده از آن با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید کدام است؟

-ماموریت و چشم انداز کسب و کار شما چیست؟

جالب است بدانید در بسیاری از تجربه‌های پرسش چنین سوالاتی از مدیران ارشد کسب و کارها (به خصوص کسب و کارهای حوزه فناوری) اغلب پاسخ‌ها متنوع هستند. در واقع در یک کسب و کار افراد مختلف پاسخ های متنوعی به این سوالات می‌دهند و این نشان می‌دهد که هنوز افراد مدیریتی سازمان هماهنگی لازم را با هم ندارند.

هرم برند چیست؟ اجزای هرم برند

اجزای هرم برند

هر هرمی از چند جزء تشکیل شده که هرم برند نیز از این قاعده مستثنی نیست. این هرم از پنج جزء از پایه تا بالا تشکیل شده که عبارتنداز:

صفات و ویژگی‌ها: صفات و ویژگی‌ها نشان دهنده هدف محصول برای طراحی است. اینکه محصول برای انجام چه کاری طراحی شده است و چگونه آن را انجام می‌دهد.

مزایای عملکردی: این بخش به چگونگی عملکرد محصول اشاره دارد و اینکه نتیجه استفاده مشتریان از محصول چگونه است؟ آیا محصول پاسخگوی نیاز مشتریان است یانه؟ چرا مشتریان از محصول استفاده می کنند و چه نوع نتایجی را انتظار دارند؟

مزایای عاطفی: در این مرحله لازم است به احساس مشتریان پس از استفاده از محصول توجه شود. جدای از برطرف سازی نیاز مشتریان توسط محصول شما، آن‌ها علاقمندند که برایشان داستانی تعریف کنید. مشتریان از شما می‌خواهند که محصول ارائه شده، کمی احساس بهتری در آن‌ها ایجاد کند.

شخصیت برند یا محصول: دادن شخصیت و کاراکتر به برند خود این کمک را به شما می‌کند که بتوانید آن را بهتر توصیف کنید. شما باید بدانید که ارزش‌هایی که برای این برند و شرکت شما مهم است چیست؟ چگونه هر کاری که انجام می‌دهید از توسعه محصول گرفته تا خدمات مشتری این ارزش‌های اصلی را تقویت می‌کند؟

ایده برند: جوهره برند شما یا دلیل اساسی که چرا مشتریان به برند شما اهمیت می دهند. برای مثال، ماهیت برند اپل «توانمندسازی مردم از طریق فناوری» است. جوهره نام تجاری همان DNA برند شماست، آنچه شرکت شما بر آن ایستاده است و آنچه آن را از رقبای شما متمایز می‌کند.

هرم برند چیست؟ جزییات هرم برند

انواع هرم برند

هرم برند به 5 نوع تقسیم می‌شود:

ارتباطی: که شامل ارتباط بین مشتری و برند می‌باشد.

ارزشی: که بر اساس ارزش‌های برند و مشتری ساخته می‌شود.

محصول: که بر اساس محصولات و خدمات ارائه شده توسط برند تشکیل می‌شود.

معنایی: که شامل معنا، نقش و موقعیت برند در ذهن مشتری می‌شود.

موقعیت: که بر اساس جایگاه برند در بازار و رقبا تعیین می‌شود.

طبقات هرم برند

طبقه اول: حضور

در این طبقه، مشتریان فقط با نام برند شما آشنایی دارند. حتی ممکن است آن‌ها قبلا محصولات شما را استفاده کرده باشند اما هیچ ارتباطی به مشتریان و محصول شما برقرار نشده باشد.

طبقه دوم: ارتباط

در این مرحله مشتریان آشنایی کمی با شما و محصولات شما پیدا می‌کنند. این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا برند یا نام تجاری شما، خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند یا خیر. در این مرحله است که آن‌ها شروع می‌کنند به مقایسه قیمت محصولات شما با توجه به ارزشی که دارند.

در این مرحله مشتریان به دنبال پاسخ برای پرسش‌های زیر هستند:

  • آیا این برند یا نام تجاری نیازهای مرا پاسخ می‌دهد؟
  • آیا در محدوده قیمتی قرار دارد که برای من مناسب باشد؟
  • آیا ارزش خریدن دارد؟

طبقه سوم: کارایی

در این مرحله مشتریان اقدام به مقایسه برند شما با دیگر برندهای محبوب بازار می‌کنند. آنها کم‌کم برند شما را با یک هویت خاص می‌شناسند و آن را درک کرده و با آن ارتباط و پیوند برقرار می‌کنند.

طبقه چهارم: مزیت

در این مرحله مشتریان تعیین کردند چه مزیت ویژه‌ای در استفاده از برند یا نام تجاری شما در مقایسه با دیگر برندها وجود دارد. آنها همچنین کم‌کم برند یا نام تجاری شما را با احساسات خود و حس‌شان نسبت به خودشان پیوند می‌دهند.

طبقه پنجم: پیوند

در این مرحله مشتریان با برند شما پیوند برقرار کرده‌اند. آن‌ها مطمئن هستند که هزینه، مزیت و کارایی برند یا نام تجاری شما در سطحی است که از آن راضی هستند. آن‌ها همچنین ارتباط احساسی قوی با این برند برقرار کرده‌اند و این برند یا نام تجاری، بخش جدایی‌ناپذیر از تصوری است که آن‌ها از خودشان دارد و به آن‌ها کمک می‌کند به دیگران نشان دهند چه کسی هستند. این امر به نوبه خود آن‌ها را تشویق می‌کند خرید سایر برندها را به نفع محصولات شما کنار بگذارند. همچنین مشتریان در این طبقه به طرفداران و تبلیغ‌کنندگان برند شما تبدیل می‌شوند که باعث می‌شود به شناسایی محصولات شما در خانواده، جامعه و گروه‌های حرفه‌‌ای خود کمک کنند.

هرم برند چیست؟

مزایا و معایب استفاده از هرم برند

در صورتیکه شما مزایا و معایب هرم برند را بشناسید، می‌توانید درست‌تر و بهتر از آن استفاده کنید و آن را بکار ببرید. مزایای هرم برند باعث شده تا این طراحی ساده، طرفداران بسیاری داشته باشد.

مزایای استفاده از هرم برند

 مهم ترین مزایای استفاده از هرم برای کسب و کار عبارتند از:

  • به صورت مختصر و مفید می‌تواند نوع کارکرد و هدف کسب و کار شما را برای مصرف کننده توضیح دهد، بدون اینکه زمان زیادی را تلف کند.
  • افراد می‌توانند با مطالعه هرم برند، اطلاعات مفیدی را به دست آورند و بفهمند محصول یا خدمات ارائه شده، برای آن‌ها مناسب است یا کارآمد نخواهد بود.
  • طراحی هرم برند کار چندان مشکلی نیست و می‌تواند به شما نشان دهد که آیا مسیر درست را طی می‌کنید.
  • هزینه طراحی هرم برند بسیار کم است و هزینه زیادی بر عهده کارفرما نمی‌گذارد.
  • طول عمر این هرم‌ها بسیار زیاد بوده و چندین سال بدون تغییر می‌توانید آن را به کار بگیرید.

به طور کلی، هرم برند یک ابزار بصری بسیار قوی برای برقراری ارتباط میان برند و کاربران است. این هرم شخصیت شما و برندتان و همچنین مزایای استفاده از محصولتان را برای سایر افراد مشخص می‌کند.

معایب استفاده از هرم برند

هرم برند مانند هر ابزار و استراتژی تجاری دیگر، کاملا بدون نقض نیست و ایرادات خود را دارد؛

 زمان استفاده از هرم برند، شما تمام اطلاعات مهم شرکت خود را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهید. در این شرایط استراتژی و راهکارهای شما، به صورت مخفی باقی نمی‌ماند و رقبای شما می‌توانند از آن ها استفاده کنند.

هرم برند چیست؟ طبقات هرم برند

جمع بندی

هرم برند (Brand Pyramid) را می‌توان به عنوان یک ابزاری معرفی کرد که می‌تواند به بسیاری از سوالات افراد درباره برند و عملکرد و اهداف آن پاسخ دهد. زمانی که یک برند اقدام به فعالیت کند حتما باید قبل از آن هرم برند مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. با توسعه هرم برند می‌توانید جایگاه و شخصیت برند خود را در بازارهای رقابتی به درستی مشخص کرده و به سوالات اساسی مخاطبان درباره برند و موقعیت خود در بازار پاسخ دهید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان اثربخشی هرم برند را اندازه‌گیری کرد؟

اثربخشی را می‌توان با اندازه‌گیری شاخص‌هایی مانند آگاهی از برند، وفاداری مشتریان، و سهم بازار ارزیابی کرد. همچنین، نظرسنجی‌ها و تحقیقات بازار می‌توانند درک بهتری از تصور مشتریان نسبت به برند و میزان تطابق آن با اهداف هرم برند فراهم کنند.

منظور از شخصیت برند چیست؟

شخصیت برند، طیف منحصربه‌فرد افکار، احساسات و الگوهای رفتاری است که برندها دارند. شخصیت آن شامل خصوصیات فردی شرکت است.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=10183

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.