فرآیند شبکه سازی یا ملاقات با افراد جدید برای به دست آوردن تماس های تجاری و ایجاد روابطی است که ممکن است برای اهداف حرفه ای شما مفید باشد. هرچه تماس های شبکه ای بیشتری برقرار کنید، شانس بیشتری برای توسعه مهارت های محل کار، شناخته شدن در صنعت خود یا آگاهی در مورد فرصت های شغلی دارید. با معرفی خود به سایر شرکتکنندگان در یک رویداد شبکه سعی کنید تعاملات خود را به حداکثر برسانید و بر دیگران تأثیر مثبت بگذارید.
در این نوشتار نحوه معرفی موفقیت آمیز خود در یک رویداد شبکه را توضیح میدهیم و نکات و مثال هایی برای شروع مکالمات شبکه ارائه می دهیم.
اهمیت معرفی
معرفی زمانی است که برای اولین بار با کسی ملاقات میکنید و به او می گویید چه کسی هستید، بنابراین فرصتی مناسب برای ایجاد یک تاثیر اولیه خوب است. این میتواند اولین گام در فرآیند شبکهسازی باشد و ممکن است شما را به ایجاد یک رابطه مهم، به دست آوردن یک مربی یا شنیدن در مورد یک فرصت شغلی جدید سوق دهد. شما باید سعی کنید خود را به طور مکرر در رویدادهای شبکه ای به مردم معرفی کنید تا به خودتان فرصت های بیشتری برای رشد و ارتباطات حرفه ای بدهید.
قبل از شرکت در رویداد، هدفی را در نظر بگیرید، مثلاً خود را به پنج یا 10 نفر جدید معرفی کنید. هرچه بیشتر خودتان را معرفی کنید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنید و در نزدیک شدن به مردم، شروع گفتگو و ایجاد روابط بهتر میشوید.
چگونه خود را معرفی کنید
با معرفی حرفهای خود در یک رویداد شبکه، از این سه مرحله برای به دست آوردن تماسهای کاری استفاده کنید:
1. از زبان بدن استفاده کنید
وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، زبان بدن به اندازه کلماتی که با صدای بلند میگویید مهم است. برای ایجاد یک تاثیر مثبت غیرکلامی و نشان دادن تمایل خود به ملاقات با کسی، باید صاف بایستید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و دست خود را برای دست دادن با مخاطب جدید خود دراز کنید. این حرکات کوچک نشان دهنده رفتار خوب و علاقه به برقراری ارتباط با یک فرد جدید است و می تواند تأثیر خوبی ایجاد کند.
2. متنی از قبل تهیه کنید
برای معرفی موثر خود در یک رویداد شبکه ای، یک بیانیه کوتاه در مورد اینکه چه کسی هستید، آماده کنید. بیانیه باید شامل نام و نام خانوادگی، شرکت یا صنعت مورد نظر شما و جزئیات کلیدی در مورد خودتان باشد. خود را مختصر معرفی کنید و منتظر بمانید تا بعداً جزئیاتی مانند عنوان یا اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار خود ارائه دهید. اگر مکالمه ادامه یابد، فرصت هایی برای ارائه اطلاعات بیشتر خواهید داشت.
سعی کنید چیزی را بیان کنید که مخاطب جدید شما را به خاطر بسپارد یا علاقهمند شود که بیشتر با شما صحبت کند. این می تواند شامل چیزی باشد که شما برای آن ارزش قائل هستید، مانند تخصص شما در محل کار یا دلیل شما برای حضور در رویداد. همچنین باید آمادهی بحث بیشتر در مورد این موضوع باشید، زیرا ممکن است فردی که ملاقات کردید اطلاعات بیشتری از شما بخواهد.
3. ارتباط برقرار کنید
همانطور که خود را معرفی می کنید، روی ایجاد ارتباط با مخاطب جدید خود تمرکز کنید. برای شبکهسازی موثر، باید پایه ای برای رابطه ای بسازید که بتواند فراتر از رویداد دوام بیاورد. چیزهای مشترکی را پیدا کنید که بتوانید از آن برای شروع یک اتصال استفاده کنید. سپس یک سوال بپرسید.
یک سوال می تواند یک گفتگو را آغاز کند و به ادامه ی گفتگو منجر شود. داشتن یک گفتگوی جالب شروع یک رابطه است. می تواند تأثیری ماندگار ایجاد کند، شما را به یادگیری در مورد یکدیگر سوق دهد یا جرقه ای برای برنامه ریزی برای ملاقات دوباره داشته باشید. می توانید راهنمایی کنید یا اطلاعات بگیرید، سوالی در مورد رویداد بپرسید یا بپرسید که آیا میتوانید در مورد چیزی کمک کنید.
برخی از گزینهها برای ایجاد اتصال عبارتند از:
جزئیاتی از رویداد ذکر کنید. درباره سخنران، موضوع، مکان یا رویداد مشابهی که در آن شرکت کرده اید، نظر دهید. اگر چیزی در مورد شخص مقابل نمی دانید، وجه اشتتراک شما حضور شما در مراسم است، پس از آن به نفع خود استفاده کنید.
از یک شروع کننده مکالمه معمولی استفاده کنید. می توانید درباره غذا صحبت کنید، درباره آب و هوا نظر دهید یا هیجان خود را برای تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات آینده ابراز کنید.
از طریق وجه اشتراک وصل شوید. اگر می دانید وجه اشتراکی دارید، گفتگو را با ذکر آن آغاز کنید. ممکن است یک دوست یا آشنای مشترک داشته باشید، در یک دانشگاه تحصیل کرده باشید یا در یک صنعت کار کنید. شما می توانید از هر شباهتی برای ایجاد ارتباط استفاده کنید.
.بیشتر بخوانید: وست ویژن
نکات بیشتر معرفی شبکه
شروع مکالمه با یک غریبه گاهی اوقات ممکن است ناراحت کننده یا استرس زا باشد، بنابراین تمرین از قبل یا داشتن برنامه ای برای رویداد می تواند به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس تعامل داشته باشید.
در اینجا نکات بیشتری وجود دارد که به شما کمک می کند خود را به خوبی در یک رویداد شبکه معرفی کنید:
درباره رویداد تحقیق کنید.
برای اطلاعات در مورد سخنرانان، برنامه و شرکت کنندگان به صورت آنلاین جستجو کنید. دانش می تواند به شما در یک محیط جدید اعتماد به نفس بدهد، زمینه های مشترکی را برای بحث و گفتگو به شما می دهد و به شما کمک می کند تا برای افرادی که می خواهید خود را به آنها معرفی کنید برنامه ریزی کنید.
معرفی کردن خود را تمرین کنید.
اگر معرفی خود شما را عصبی و نگران می کند یا اگر مطمئن نیستید که رویکردتان موثر است، قبل از رفتن به مراسم، با دوستان یا اعضای خانواده تمرین کنید. همچنین می توانید با استفاده از یک رسانه اجتماعی یا پلتفرم شبکه حرفه ای، معرفی خود را به صورت آنلاین تمرین کنید.
از «از دیدار با شما خوشحالم» استفاده کنید.
اگر اعصابتان باعث میشود که بیانیه مقدماتی را که آماده کردهاید فراموش کنید، همیشه میتوانید فقط نام خود را بیان کنید و بگویید که ملاقات با فرد جدید خوشبخت هستید.
وسایل را با دست چپ خود نگه دارید.
سعی کنید دست راست خود را آزاد نگه دارید تا بتوانید به راحتی دست بدهید، کارت ویزیت خود را ارائه دهید یا کارت ویزیت شخص دیگری را بپذیرید.
کارت ویزیت خود را آماده کنید.
کارتهای ویزیت خود را در جایی قرار دهید که بتوانید به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید، مانند جیب سمت راست یا یک جیب بیرونی کیفتان، بنابراین نیازی به جستوجو یا سرگردانی قبل از دادن کارت به مخاطب جدید نخواهید داشت.
.بیشتر بخوانید:
با یک فرد شروع کنید.
نزدیک شدن به یک فرد می تواند آسان تر از نزدیک شدن به یک گروه باشد. شما می توانید با جستجوی شخص دیگری که تنهاست شروع به معرفی خود کنید. آنها همچنین ممکن است عصبی یا خجالتی باشند، که می تواند شروع مکالمه را آسان تر کند. شما می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و راه خود را برای پیوستن به یک گروه ادامه دهید.