0

گمرک تخصصی فرش دستباف و گشودن گره کور مشکلات بازاریابی

  • کد خبر : 5965
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
گمرک تخصصی فرش دستباف و گشودن گره کور مشکلات بازاریابی

موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز؛ گمرک تخصصی فرش دستباف و گشودن گره کور مشکلات بازاریابی است که منبع آن سایت خبرگزاری ایران هشدار می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم… سرتیتر خبر | گمرک تخصصی فرش دستباف ایسنا/خراسان جنوبی گمرک خراسان جنوبی در زمره گمرکات تخصصی فرش دستباف کشور […]

موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز؛ گمرک تخصصی فرش دستباف و گشودن گره کور مشکلات بازاریابی است که منبع آن سایت خبرگزاری ایران هشدار می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم…

سرتیتر خبر | گمرک تخصصی فرش دستباف

ایسنا/خراسان جنوبی گمرک خراسان جنوبی در زمره گمرکات تخصصی فرش دستباف کشور قرار گرفت و امید است با این مجوز، فروش و صادرات فرش رونق گیرد.

فرش‌های بافت خراسان جنوبی مشهورترین فرش‌های ایران در گذشته بود. تاریخچه آن به دوران حکومت شاهرخ میرزا در هرات برمی‌گردد.

ایرانیان از صدها سال پیش تاکنون در محصولات ابریشمی، پشم، سنگ‌های گران قیمت و فرش شهره بوده‌اند. بازرگانان اروپایی از طریق جاده ابریشم به داد و ستد با آنان پرداخته‌اند. این داد و ستد همواره برای مردم خراسان جنوبی که سابقه‌ای چند صد ساله در بافت فرش دارند گاهی گران تمام شد. آن گاه فرش روی دست‌هایشان می‌ماند و ملجائی برای فروش ندارند. اکنون اما شرایطی فراهم شده تا راه این مانع بسته شود.

دارهای قالی که یکی یکی جمع می‌شوند!

محمدحسین اکبری، بافنده فرش در بیرجند است، که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: فرش استان سال‌هاست که با نقش و نگاری بی بدیل در کشور در حال فعالیت است، اما از این بی نظیری چیزی دست بافندگان را نگرفته است.

وی افزود: برای افزایش شهرت فرش دستباف لازم است مکانیزم صادرات و فروش کمی رونق گیرد. این مکانیزم باید در کالبد زندگی بافندگان فرش بیشتر دیده شود تا اقتصاد هنرشان رونق بیشتری گیرد. لذا در نهایت از این هنر یک تحول اقتصادی در زندگی آنان دیده شود.

بافنده فرش بیرجندی بیان کرد: ماه‌هاست فرش بافته شده را از دار قالی باز کرده و نمی‌توانیم به فروش برسانیم. پس از ماه‌ها انتظار یا به نصف هزینه نهایی به مردم محلی می‌فروشیم و یا هدیه می‌دهیم. این امر دردناک‌تر از بافت سخت فرش است.

اکبری اشاره کرد که در برخی مناطق خراسان جنوبی تنها محل درآمد خانوار از قبل تولید فرش است. همچنین بخش عمده‌ای از درآمد روستائیان به خصوص در سال‌های اخیر در پی خشکسالی‌های پی در پی از درآمد تولید فرش است. در ادامه تصریح کرد: باید فکری به حال فروش کرد. در غیر این صورت مانند تمام قالیبافان ما نیز باید دار قالی را اندکی بعد جمع کنیم و یا فقط تفریحی به آن بپردازیم.

گمرک تخصصی فرش دستباف و گشودن گره کور مشکلات بازاریابی

صنعت فرش خراسان‌جنوبی در یک دست انداز افتاده است. توران کشانی، یک بافنده فرش بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از بازنشستگی، به علت علاقه زیادی که به صنایع دستی داشتم کارگاه قالیبافی را تاسیس کردم و در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان در این کارگاه کار می‌کنند.

وی بیان کرد که صنعت فرش در خراسان‌جنوبی در یک دست انداز افتاده است. سپس افزود: دلسردی بافندگان فرش از فروش آن باعث رکود این صنعت شده است. پس از بافت قالی، در این کارگاه فرش را برای بافندگان به فروش می‌رسانیم. همچنین بازاریابی که البته چندان جان نگرفته را دنبال می‌کنیم.

حرف اول فرش را در سکوت می‌زنیم

این بافنده بیرجندی ادامه داد: برای احیای هنر بافت گلیم و فرش خراسان‌جنوبی این کار را پس از بازنشستگی ادامه دادم که البته مشکلات زیادی دارد؛ باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند، رسیدگی کرد.

کشانی با بیان اینکه طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند، اما فروش چندانی ندارد، تصریح کرد: بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود.

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که بافنده فرش دنبال کار نگردد و یا این هنر را به دلیل دلسردی از دست ندهد. داد و ستد و صادرات در این حوزه بسیار کم است. اگر صادرات رونق پرفت، کمک بسزایی به اشتغال بسیاری از هنرمندان این رشته می‌شود.

این بانوی هنرمند بیرجندی ادامه داد: نباید بگذاریم به دلیل روی دست ماندن فرش خراسان جنوبی، هنرمندانی که ۵۰ سال است در این عرصه فعال هستند از دست بروند. این هنرمندان در گرانبهایی هستند که در جهان کمیابند. لذا نباید آنان را از دست داد.

فرش‌های خراسان جنوبی و صادراتی

محمد کوه‌گرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی به ایسنا گفت: فرش‌های بافت خراسان جنوبی مشهورترین فرش‌های ایران در گذشته بود. تاریخچه آن به قرن‌های قبل برمی‌گردد که حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد.

وی افزود: فرش‌های خراسان جنوبی به ویژه منطقه قهستان و مود دارای برند بین‌المللی هستند. اما مدتی است مغفول مانده و بیش از ۵۰ هزار بافنده نقش دارند. در این میان با تلاش و پیگیری‌های گمرک استان در زمره گمرکات تخصصی فرش دستباف کشور قرار گرفت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: گام‌های مهم در راستای افزایش صادرات مستقیم فرش از گمرک بیرجند به بازارهای بین‌المللی و رونق صادرات عبارتند از:

  • راه اندازی این گمرک با ارائه خدمات سریع تخصصی و با کیفیت
  • جلوگیری از اطاله تشریفات گمرکی
  • عدم تحمیل هزینه‌های اضافی و گزاف
  • عدم طی مسافت به جهت حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان این استان در سایر گمرکات استان‌های همجوار
  • کوتاه کردن دست دلالان باعث

کوه گرد ادامه داد: فرش دستبافت شهرت ملی و یکی از قطب‌های اقتصادی استان خراسان جنوبی است. به جهت کیفیت و مطلوبیت آن در زمره کالاهای خاص قرار می‌گیرد. فرش شهرهای درخش و مود شهرت بالایی دارد. لذا برای صادرات آن به تهران و یا استان‌های همجوار متحمل یک سری هزینه‌های گزاف می‌شدیم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد دوره آموزشی تخصصی فرش را برای افراد برگزار کردیم. هدف این بود که صادرات فرش به درستی و با رعایت قوانین و مقررات انجام گیرد. این امر به توسعه صنعت فرش کمک خواهد کرد. همچنین جلوی هزینه‌های گزاف را خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

سخن آخر

ممنون که تا انتهای این خبر همراه ما بودید. اگر علاقه مند به پیگری اخبار گوناگون در زمینه بازاریابی شبکه‌ای هستید، و یا قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه بازاریابی شبکه‌ای افزایش دهید، میتوانید سایر مقالات موجود در سایت نتورک نیوز را مطالعه نمایید. این سایت روزانه با ارائه اخبار و آموزش های جدید و متنوع در زمینه بازاریابی کمک شایانی به رشد و پیشرفت نتورکرها می نماید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.