دبیرخانه کمیته نظارت برعملکرد شرکتهای بازاریابی شبکهای و کسبوکارهای مجازی در خصوص نکات مهم آیین نامه جدید بازاریابی شبکه ای به اطلاع کلیهبازاریابان میرساند؛
نکات مهم آیین نامه جدید بازاریابی شبکه ای
مورد اول
مورد دوم
برابر بند (7) ماده (1) آیین نامه، کالاهای مورد عرضه در سبد فروش باید هرسه شرط( درسبد قشر وسیعی از جامعه قرار داشته باشد، چندبار در سال توسط مصرف کننده نهایی تجدید خرید شود و مشابه آن در بازار وجود داشته باشد) را داشته باشد. مهلت تطبیق محصولات موجودی با این مقررات تا تاریخ 28/7/96 است و برای بارگذاری کالاهای جدید رعایت این بند و بند بالا الزامی است.
مورد سوم
شرکت موظف است ظرف هفت روز کاری قبل از درج مشخصات کالاها بر روی وبسایت خود، مدارک آن را به این دبیرخانه ارسال نماید. بدیهی است درصورت اعلام نقص مدارک توسط این دبیرخانه، بارگذاری و فروش محصولات بر روی سایت مجاز نمی باشد.
مورد چهارم
مطابق بند (5) ماده (7) آیین نامه، شرکت ها موظف اند وب سایت خود را مطایق با چک لیست های مصوب کمیته نظارت راه اندازی نمایند.
مورد پنجم
رعایت کلیه موارد مندرج در ماده(9) آیین نامه و چک لیست هایی که درچارچوب آن تهیه و ابلاغ می گردد برای ارائه طرح سوددهی وتغییرات آن الزامی است.
مورد ششم
شرایط بازپس گیری کالا مطابق فرم قرار داد الگو مصوب کمیته می باشد لکن کیفیت بازپس گیری همانند بند(ط) ماده (9) آیین نامه سابق میباشد. شرکتها به دلایلی مانند تغییر فصل خرید، تغییر برچسب قیمت کالا، عدم موجودی کالا در سبد فروش نمیتواند از اجرای حق بازپسگیری بازاریاب امتناع ورزند.
مورد هفتم
برابر بند (5) ماده (9) آیین نامه، شرکت موظف است حداکثر تا هفت روز پس از خاتمه هر ماه تعهدات مالی خود را در قبال بازاریابان مطابق طرح سوددهی مصوب انجام دهد.
مورد هشتم
شرکت موظف است طبق بند(6) ماده(10) آییننامه، محتوای دورههای آموزشی خود را به سازمان های صنعت، معدن وتجارت برای تطبیق با مقررات ارائه نماید.
مورد نهم
با توجه به تعریف بازاریاب در آییننامه عضویت ارکان و کارکنان شرکت از جمله مدیر عامل و مسئولین شعب بعنوان بازاریاب بعنوان بازاریاب ممنوع است.
مورد دهم
در اجرای بند (6) ماده (10) آیین نامه، شرکت برای برگزاری همایش باید حداقل (10) روز قبل از برگزاری همایش توضیحات و اطلاعات کامل همایش را از جمله مطالبی که قصد ارائه دارد جهت صدور مجوز و همچنین محتوای ارائه شدهرا پس از برگزاری جهت تطبیق با مقررات به این دبیرخانه اعلام نماید.
مورد یازدهم
شرکت باید نسبتبه ایجاد قابلیت ثبت در پایگاه دادههای شرکت و ارائه کد رهگیریجهت رسیدگی به شکایات و نارضایتیها بر روی وبسایت شرکت اقدام نماید. بنابراین ثبت اطلاعات در خارج از پایگاه داده شرکت ممنوع است.
مورد دوازدهم
برای تأسیس شعب طبق ماده (11) آییننامه علاوه بر صلاحیت فردی مسئول شعب، صلاحیت انتظامی و ترافیکی نیز مورد استعلام قرار خواهد گرفت. لذا منبعد در درخواست شرکت باید علاوه بر مشخصات مسئول شعبه، نشانی شعبه (به ویژه پلاک و کدپستی ) نیز بصورت دقیق درج شده باشد.
مورد سیزدهم
در ماده (13) این آیین نامه عناوین تخلفات احصاء و متناسب با آن مجازات مربوط به سه قسم: 1- اخطار کتبی، 2-تعلیق و تغییر رنگ نماد به زرد 3- ابطال پروانه کسب و تغییر رنگ نماد به قرمز دسته بندی شده است که علاوه بر اخطار، به تشخیص کمیته نظارت محدودیت هایی نظیر عدم راه اندازی شعب و عرضه محصولات جدید تا زمان اصلاح عملکرد شرکت و تطبیق آن با مقررات اعمال خواهد شد . لذا شرکتها باید فهرست تخلفات را ضمن نصب در محل شرکت و شعب، بر روی سایت و جزوات آموزشی شرکت برای بازاریابان خود درج نمایند.
مورد چهاردهم
براساس بند (12) ردیف (الف) ماده (13) آیین نامه، عدم رعایت بخشنامه های دبیرخانه کمیته تخلف محسوب می گردد لذا اهم بخشنامه های صادره مجدداً یادآوری و تاکید می گردد:
مورد پانزدهم
مطابق تشریفات مندرج تبصره (2) ماده (16) برای بازاریابان متخلف نیز محدودیت های لازم برای جلوگیری از فعالیت غیر قانونی اعمال خواهد شد.
مورد شانزدهم
مطابق ماده (16) آیین نامه، نظارت بر شرکت های بازاریابی و شعب آنها در دو سطح بصورت متمرکز از سوی کمیته نظارت موضوع ماده (15) و در سطح استان ها توسط ردههای متناظر استانی درحدود چک لیست های نظارتی صورت میپذیرد. لذا مدیران شعب مکلفند همکاریهای لازم جهت فراهم آوردن زمینه نظارت در سطح استان ها را داشته باشند.
کلام آخر
عدم صدور هشدار موید این نیست که فعالیت کسب و کارهای دیگر کاملاً در چارچوب قانون است. گزارش شما میتواند ما را به موقع در مورد شناسایی رویه تجاری بد یا بروز تخلفات در حوزه بازاریابی شبکه ای آگاه نماید.
لطفا؛ هر چیزی را که فکر می کنید ممکن است تخلفات یا رویه تجاری بد در حوزه بازاریابی شبکه ای است گزارش دهید. گزارش شما به ما در جهت تامین منافع عمومی کمک خواهد نمود.