وایرال مارکتینگ چیست؟ | بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن کاربران شبکه های اجتماعی نقش مهمی دارند. در بازاریابی ویروسی، کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی با منتشر کردن محتواهای تولید شده شما در صفحات شخصیشان موجب می شوند محتوای شما در عرض چند دقیقه و گاهاً چند ثانیه مورد بازدید افراد زیادی در سراسر دنیا قرار بگیرد.
هر روز مطالبی را درباره وایرال مارکتینگ از طریق ویدئوها و محتواهایی که با سرعت نور در اینترنت پخش می شوند می شنویم. اما واقعاً بازاریابی ویروسی چیست؟ آیا یک محصول با استفاده از این نوع تبلیغات به صورت شانسی و کاملاً تصادفی موفقیتهای بزرگ بدست میآورد؟
در اکثر اوقات یک محتوای ویروسی دارای استراتژی (همهگیری) مناسبی است که در پشت پرده آن وجود دارد. البته بخشی از آن کاملاً شانسی و تصادفی است اما بخش زیادی به خاطر خلاقیت و آمادگی طراحان آن است. به همین دلیل، امروز قصد دارم درباره این روش بازاریابی که بسیار محبوب شده است صحبت کنم.
بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی است که قادر است علاقه و فروش بالقوه یک مارک یا محصول را از طریق پیام هایی مانند ویروس یا وایرال و به عبارت دیگر سریع و از فردی به فرد دیگر ایجاد کند. ایده بازاریابی ویروسی این است که این خود کاربران هستند که محتوا را به اشتراک می گذارند.
شبکه های اجتماعی به دلیل سرعت و سهولت در اشتراک گذاری ، جایگاه و مکان طبیعی و اصلی این نوع بازاریابی هستند. گسترده ترین مثال در چند وقت اخیر ایجاد فیلم های احساسی ، شگفت آور ، خنده دار یا منحصر به فرد در YouTube است که سپس در فیس بوک ، توییتر و کانال های دیگر به اشتراک گذاشته می شود.
با این حال بازاریابی ویروسی می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. مهم است که به یاد داشته باشید در این نوع کارزارها ، بخش عمده ای از کنترل به دست کاربران می افتد و این خطر وجود دارد که پیام را به درستی تفسیر کنید. از طرف دیگر ، یک فعالیت ویروسی موفق می تواند برای نتایج برند شما معجزه کند.
نحوه عملکرد یک کمپین بازاریابی ویروسی چگونه است؟
یک کمپین بازاریابی ویروسی، بسیار ساده راه اندازی می شود: کافی است یک ویدئو یا هر نوع محتوایی را تولید کنید که برای مخاطبان و کاربران مورد هدف شما جذاب باشد و آن را در اینترنت قرار دهید. حال، منتظر بمانید تا برای کاربران شما به اشتراک گذاشته شود. سپس مشاهده خواهید کرد که به شکل دیوانه کننده ای این محتوای شما در حال اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی است.
گاهی ممکن است انتشار ویروسی یک محتوا کاملاً اتفاقی رخ دهد. در این مواقع، معمولاً یک ویدئوی قرار داده شده در اینترنت به شکل ناگهانی برای کاربران اینترنت محبوب شده و همین سبب انتشار ویروس وار آن در شبکه های اجتماعی و اینترنت می شود. البته همانطور که همه ما میدانیم احتمال رخ دادن چنین اتفاقی بسیار اندک است.
برای اینکه بتوانید محتوای خود را به صورت ویروسی بین کاربران منتقل کنید، لازم است چند فعالیت مهم را انجام دهید.
به صورت خلاصه، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
- تحقیق (مهم ترین بخش برای اینکه محتوای شما دیده شود و جذاب باشد انجام تحقیقات است)
- خلاقیت (آثار با ارزش توسط کاربران به اشتراک گذاشته میشود، چون مستحق این کار هستند)
- کیفیت (به کیفیت محتوایی که قصد دارید آن را در بین مصرف کنندگان محبوب کنید بیاندیشید)
- از موضوعات محبوب و پربازدید در شبکه های اجتماعی استفاده کنید
- انتشار محتوا (محتوای جذاب خود را برای دیده شدن و اصطلاحا بازاریابی ویرویسی منتشر کنید)
- از محتوای خود مطمئن باشید و اجازه بدهید مخاطبین با آن ارتباط برقرار کنند
- از دوستان و آشنایان برای به اشتراک گذاشته شدن بیشتر محتوای خود کمک بگیرید
- به سوالات و ابهامات به وجود آمده (حتی انتقادات) به خوبی پاسخ دهید
در خصوص راهبرد انتشار ویدئوهای ساخته شده توسط برندها، ما معمولاً بر دو نوع متمرکز هستیم: در نوع اول یا آشکار، زمانی است که از همان ابتدای به نمایش درآمدن محتوای تبلیغاتی، نام برند شما به خوبی نمایش داده شده و بر آن تمرکز می شود. در نوع دوم یا پنهان، معمولاً نام تجاری پس از به نمایش درآمدن ویدئو و در قسمت انتهایی آن نشان داده می شود.
اگر از تکنیک بازاریابی پنهان استفاده می کنید، مهمترین مسئله این است که کاملاً مراقب باشید که کاربران شما احساس فریب خوردگی یا فریب دادن نداشته باشند. زیرا در این صورت، کمپین بازاریابی ویروسی می تواند بر علیه شما به کار برده شود. مهم نیست شما چه راهبرد یا استراتژی را انتخاب می کنید، مهم این است که پیامهای شما جزء پیامهای پوچ یا هرز رفته نباشد که در زمان به اشتراک گذاری محتوا از رده خارج شود. همچنین، به جای استفاده از ترفند “تکرار” یعنی تکرار کردن یک پیام به صورت مکرر، بهتر است زمان و مکان مناسب برای راه اندازی یک ویروس را پیدا کنید.
البته دو عامل در این تکثیر موثر در بازاریابی ویروسی است :
1.جلب توجه
2.یک شبکه بزرگ را هدف بگذارید که سریع انتقال اطلاعات انجام شود.
معمولا بیشتر کاربران را می توانید از طریق احساسات کنترل نمایید تا سعی بیشتری در انتقال پیام داشته باشند، الان در دوران کرونا پیامی که درباره نکات بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باشد سریعتر از پیام های دیگر منتشر می شود زیرا در این روزها همه توجه مردم بر روی این موضوع نگران کننده است.
یک محتوای ویروسی باید به نحوی باشد که مخاطبان را تشویق نماید که آن را با سایر دوستان و همکاران به اشتراک بگذارند. باید بدانید که فرمت محتوا تاثیری در انتشار ویروسی آن ندارد فقط در میان مخاطبان محبوبیت داشته باشد.
البته نیازی نیست که ویدیو طولانی باشد در حد یک ویدیوی یک دقیقه ای نیز کافی است که نظر مخاطبان جلب شود و آن را منتشر کنند و حتی یک پست صوتی نیز به تنهایی می تواند کارایی لازم برای انتقال ویروسی داشته باشد.
در زمینه استفاده از این استراتژی بازاریابی بهتر است کمی دانش روان شناسی افراد را نیز بدانید تا مهارت تولید محتوایی را داشته باشید که بر طیف گسترده ای از افراد با دیدگاههای متفاوت اثر بگذارید و ویروسی منتقل شود.
محتوای بازاریابی ویروسی از چه جنسی است؟
نوع محتوا در بازاریابی ویروسی چندان مساله مهمی نیست. محتوای ویروسی شما میتواند یک مقاله جذاب باشد، یا یک توئیت متفاوت، یا شاید یک آهنگ کوتاه یا یک بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت میکنند بیشتر باشد، محتوای شما ویروسیتر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.
4 ویژگی اصلی برای یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق
خب، اصل ماجرا به همین سادگی بود، یعنی برای پیادهسازی بازاریابی ویروسی، کافی است کاربران اینترنت و شبکههای اجتماعی از محتوایی که شما خلق کردهاید لذت ببرند و در نتیجه بخواهند آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند. با این حساب، شما از همین الان میتوانید به فکر تولید محتواهای ویروسی خودتان باشید.
با اینحال، پیشنهاد میکنم کمی صبر داشته باشید و همراه من بیایید تا عمیقتر وارد ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای شروع، 4 مورد از مهمترین ویژگیهای این روش بازاریابی را بررسی کنیم.
1- در بازاریابی ویروسی، خدمات یا محصولات با ارزشی ارائه میشود
اگر با تکنیکها روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشید، احتمالا میدانید که یکی از قدرتمندترین کلمات در واژهنامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپینهای بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار میدهند.
البته، لازم نیست نگران باشید. نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر محصول شما سازد هم کافی است.
شاید شما با اینکار، ظرف امروز یا فردا به سود نرسید. اما اگر بتوانید با ارائه یک چیز رایگان، توجه مخاطبان را جلب کنید، آنها به زودی سایر محصولات یا خدمات شما را نیز خواهند شناخت. و نتیجه؟ افزایش فروش. پیشنهاد میکنم برای اینکه در مورد تاثیر هدیه در مخاطب بیشتر بخوانید، حتماً به سراغ مقاله ما در مورد عمل متقابل و تاثیر آن در متقاعدسازی بروید.
2- محتوای ویروسی، بدون زحمت منتشر میشود
در زمستان، معمولا دیگران به ما توصیه میکنند که برای پیشگیری از سرماخوردگی، از افرادی که سرفه میکنند دوری کنیم، دستانمان را زیاد بشوییم و در محیط بیرون از خانه به چشمها، بینی یا دهان خود دست نزنیم. چرا؟ چون ویروسها زمانی منتشر میشوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود.
بنابراین، محتوای ویروسی شما، از ایمیل گرفته تا بازی و نرمافزار، بایستی در بستر مناسبی جهت انتشار قرار بگیرد؛ و بهترین بستر برای این منظور، بدون شک اینترنت است. محتوای ویروسی شما که ماهیت دیجیتالی دارد، میتواند به راحتی و بدون هرگونه هزینهای، از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی منتشر شود. به شرط آنکه جذابیت لازم را داشته باشد.
توجه داشته باشید که هرچه شما اشتراک گذاری و دانلود محتوای ویروسی خود را سادهتر کنید، انتشار آن نیز بیشتر خواهد بود.
3- در بازاریابی ویروسی به سراغ انگیزهها و رفتارهای مشترک انسانی میرویم
بیایید کمی هم از تکنیکهای روانشناسی در بازاریابی ویروسی خود استفاده کنیم! که یعنی رفتارهای مشترک انسانی را بشناسیم و از آنها کمک بگیریم.
برای مثال، آیا دوست دارید مشهور شوید؟ خب، من شخصاً عاشق شهرت هستم و یکی از انگیزههای اصلیام در زندگی، مشهور شدن است. شما هم احتمالا مثل من و خیلیهای دیگر همین حس را دارید. پس مشهور شدن یکی از انگیزههای مشترک ما انسانها است. یا اینکه دیگران شما را دوست بدارند چه حسی به شما میدهد؟ چقدر برای آنکه دیگران شما را درک کنند، تلاش میکنید؟
همه این سوالات را مطرح کردم تا این نکته جالب و ظریف را روشن کنم که کمپینهای هوشمندانۀ بازاریابی ویروسی، برای رسیدن به موفقیت، از انگیزههای مشترک انسانی استفاده میکنند.
در حقیقت، تحریک احساسات مخاطبان با استفاده از محتوایی که تولید میکنید، زمینه ساز اشتراک گذاری میلیونی محتوای شما خواهد بود.
4- محتوای ویروسی برای انتشار از شبکههای ارتباطی موجود استفاده میکند
شخص من و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر به کنار، بیشتر افراد اجتماعی هستند! دانشمندان علوم اجتماعی کشف کردهاند که هر فردی بطور متوسط، در شبکه دوستان، خانواده و محیط کار خود، حداقل با 8 الی 12 نفر بطور مستقیم در ارتباط است. البته توجه داشته باشید که این فقط یک حداقل است و بسته به جایگاهی که شما در جامعه دارید، ممکن است شبکه ارتباطی شما حتی به صدها یا هزاران نفر هم برسد.
برای مثال، یک گارسون را در نظر بگیرید. این گارسون، به صورت روزمره با صدها مشتری برخورد دارد. خب، چه فرصتی بهتر از اینکه محتوای خود را به چنین افراد پر ارتباطی بسپاریم تا آن را منتشر کنند؟ نه! عجله نکنید. شما که قصد ندارید برای انتشار محتوای خود هزینه کنید، مهمتر از آن، ماهیت محتوای شما دیجیتالی است و همانگونه که قبلا هم گفتیم، مناسبترین بستر برای انتشار آن اینترنت است.
پس چه کنیم؟ خب، قبل از هر چیز باید بدانید که مردم در اینترنت و به خصوص شبکههای اجتماعی، دقیقاً همانند دنیای واقعی، دایرۀ ارتباطی خود را گسترش میدهند. و طبیعتاً یک بازاریابی ویروسی موفق، از قدرت این شبکههای انسانی در دنیای دیجیتال نهایت بهره را میبرد. البته، برای این منظور شما باید نحوه فعالیت و تعامل افراد در شبکههای اجتماعی را به خوبی میشناسند.
توجه داشته باشید که هدف اصلی شما در بازاریابی ویروسی، آن دست افرادی هستند که در شبکههای اجتماعی فعالیت و ارتباطات زیادی دارند. در صورتی که بتوانید آنها را ترغیب به انتشار محتوای خود کنید، شاهد افزایش چشمگیر به اشتراکگذاری این محتوا خواهید بود.
بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی یا همان وایرال مارکتینگ (Viral Marketing)، زمانی اتفاق میافتد که استراتژی یک کسب و کار این باشد که مخاطبان خود را تشویق به انتقال پیام بازاریابی خود کند. این روش، شباهت بسیاری با منتشر شدن ویروس در محیط اطراف دارد و دقیقاً به همین دلیل است که نام ویروسی یا وایرال بر روی آن گذاشته شده است. در واقع، تنها تفاوت این ویروس با سایر ویروسها این است که در بازاریابی محتوا، ویروس شما از جنس محتوا است (و در دنیای دیجیتال زندگی میکند.)
همانطور که متوجه شدید، رمز موفقیت یک کمپین بازاریابی ویروسی، در انتشار محتواهایی است که همانند ویروسها، هزاران و بلکه میلیونها بار تکثیر میشوند.
شاید بتوان گفت که پایه و اساس بازاریابی ویروسی، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوریهای مدرن و جدید مبتنی بر اینترنت، بسترهای بسیار مناسبی را جهت توزیع دیجیتال محتوای ویروسی فراهم آوردهاند و امروزه، بهترین روش برای بازاریابی ویروسی، استفاده از اینترنت محسوب میشود.
اما باید بگوییم که بارازیابی در فضای اینترنت هم، اصول خودش را دارد. اگر بخواهیم پیام برندمان، دهان به دهان بچرخد؛ باید پایگاه ایجاد کنیم و حضوری موثر داشته باشیم. در دوره فروش اینترنتی: از میلیون تا میلیارد به طور کامل مباحث این زمینه را بررسی میکنیم.
ویژگیهای یک محتوای ویروسی چیست؟
خب، تا اینجا در مورد تعریف بازاریابی ویروسی و ویژگیهای آن با هم صحبت کردیم. مطمئناً، حالا شما هم به خوبی میدانید که وایرال مارکتینگ چیست و ویژگیهای اصلی یک کمپین ویروسی خوب چه هستند؛ اما آیا این کافی است؟ فکر نمیکنم، به نظرم لازم است با ویژگیها، نحوه تولید و انتشار یک محتوای ویروسی هم آشنا شویم.
ابتدا بگذارید در مورد ویژگیهای یک محتوای ویروسی خوب صحبت کنیم. همانطور که پیشتر هم گفتیم، اینترنت این امکان را برای یک کمپین فراهم میکند تا به سرعت ویروسی شود و به عبارتی، یک برند را یک شبه معروف کند. البته، نباید فراموش کنید که اینترنت صرفاً بستری است که به شما اجازه میدهد تا محتوای خود را سریعتر با دیگران به اشتراک بگذارید. اما هر محتوایی ویروسی نیست.
اکنون این سوال مطرح میشود که محتوای ویروسی دقیقاً چه ویژگیهایی دارد؟ چرا برخی از محتواها هیچگاه مورد توجه مخاطبان خود قرار نمیگیرند؟ خب، در پاسخ بایستی گفت که یک محتوا، برای انتشار بیشمار باید دارای ویژگیهایی باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
- کیفیت محتوا بایستی بالا و برای بیشتر مخاطبان خوشایند باشد.
- محتوا ارزش به اشتراکگذاری با دایرۀ دوستان و خانواده را داشته باشد.
- محتوا جذاب و خلاقانه باشد و مخاطب خود را برانگیزد.
البته، میتوان گفت که خلاقیت اصلیترین عنصر موفقیت در بازاریابی ویروسی است. روش تبلیغاتی فست فود برگر کینگ، مثال خوبی در استفاده از خلاقیت است. تیم بازاریابی این فست فود، برای تبلیغ ساندویچهای جدید خود، سایتی را راهاندازی کرد که کاربران میتوانستند از طریق آن، ساندویچ مورد علاقۀ خود را به مردی در لباس مرغ سفارش دهند. این خلاقیت باعث شد اکثر بازدیدکنندگان بیش از 6 دقیقه در سایت بمانند، در حالیکه بیشتر افراد، سایتها را در کمتر از 8 ثانیه ترک میکنند!
با این حساب، لازم است که شما هم در خلق محتوای بازاریابی خود، از سرمایه رایگان و منحصر به فرد خود، یعنی خلاقیت، استفاده کنید. کافی است یکبار به خود جرات این کار را بدهید و محتوایی متفاوت خلق کنید. مطمئن هستم که اگر این خطر را به جان بخرید، حتی خودتان هم هر بار پس از دیدن خلاقیت خود لذت ببرید و مهمتر از آن، این لذت را به دیگران هم هدیه دهید!
مزایای بازاریابی ویروسی یا ویرال مارکتینگ
کم هزینه بودن بازاریابی ویروسی
ویرال مارکتینگ نسبت به کمپین های تبلیغاتی سنتی ارزان قیمت تر است. بخش زیادی از بازاریابی توسط کاربران شما انجام می شود، بنابراین تا حد زیادی در هزینه های مربوط به تبلیغات و انتشار یک پیام تبلیغاتی صرفه جویی می شود.
رشد سریع تر
ویرال مارکتینگ رشد سریع تری دارد، مخصوصاً از طریق کمک شبکه های اجتماعی که می تواند ترافیک زیادی را در زمان کوتاه جذب کند و باعث توجه افراد به رسانه ها و تبلیغات شود. شبکه های اجتماعی همچنین می توانند پیام های ساختاری را به خوبی در بین افراد گسترش دهند و عامل موفقیت بازاریابی ویروسی می باشند.
نامحدود بودن فضای تبلیغات
همه کاربران سراسر دنیا قادر به مشاهده محتوای تولید شده شما در اینترنت هستند بنابراین شما بدون هیچ هزینه ای می توانید فعالیت خود را در خارج از کشور نیز گسترش دهید و مشتریانی را جذب کنید.
نداشتن حالت آزار دهنده و تهاجمی
بازاریابی ویروسی، بر خلاف تبلیغات سنتی موجب آزار مخاطبان نمی شود زیرا این خود مخاطبان هستند که تصمیم می گیرند یک محتوایی را به اشتراک بگذارند. این خصوصیات موجب تعامل بهتر کاربران با برند می شود و بر تبلیغات سنتی برتری دارد.
کمک به ساخت یک برند
بازاریابی ویروسی یک ابزار قدرتمند برای آگاهی و ساخت یک برند تجاری است. خلاقیت در ساخت محتوا، سبب محبوبیت ما در بین کاربران شبکه های اجتماعی شده و موجب انتشار و اشتراک بیشتر محتوای ما می شود.
چند اصل ساده و کاربردی ویرال مارکتینگ
فراهم کردن شرایط لازم برای رشد
قبل از این ویرال مارکتینگ خود را شروع کنید، جزئیات آن را به خوبی در نظر بگیرید، خوب بررسی کنید تا موقعی که شروع به کار کردید، با مشکل رو برو نشوید.
مثلا یک سرویس رایگان ایمیلی باید سرور اختصاصی مربوط به خودش را داشته باشد تا پیام های تبلیغاتی را انتقال دهد، اگر روش بازاریابی ویروسی، به خوبی عمل کند، سرور ایمیل میبایست به سیستم شما افزوده شود، اگر غیر از این باشد، سیستم شما امکان پاسخ گویی به این حجم از رشد مشتریان و کاربران را نمی تواند داشته باشد.
استفاده از رفتارها و انگیزه های رایج به نفع خود
حرص و طمع و علاقه به بهترین شدن، تاثیر زیادی در اکثر رفتار ها و تصمیم هایی که میگیریم، دارد و باعث میشود برای رسیدن به موفقیت و بهترین شدن، به هزاران وبسایت سر بزنید. برای رسیدن به اهدافتان، بر اساس اهداف و انگیزه هایتان یک راه و روش درست تبلیغاتی انتخاب کنید و برنامه ریزی نمایید.
استفاده از منابع دیگران
بازاریاب های ویروسی برای معرفی کردن خود، از منبع های دیگران استفاده میکنند، مثلا برخی شرکت ها در وبسایت های افرادی دیگر تبلغاتشان را منتشر میکنند و از منابع و امکانات وب سایت دیگر برای ارائه و معرفی محصول خود استفاده می کنند.
ارائه محصولات ارزشمند و تبلیغ خوب
برای فروش بهتر محصولات ویرال مارکتینگ و بازاریاب هایی که از بازاریابی ویروسی برای تبلیغات محصولاتشان استفاده میکنند، باید خدمات ارزشمند و رایگان به کاربران و مشتریان خود ارائه دهند.
با ارائه اطلاعات و مقالات رایگان، سرویس های ایمیل رایگان، اپلیکیشن های رایگان و … می توانید نیاز های یک مشتری را به خوبی تامین کنید. مطمئنا محصول و خدمات رایگان شما که کیفیت مطلوبی هم دارد، توجه همه را به خود جلب خواهد کرد.
چنانچه در نتورک نیوز عنوان شده است قبل از اینکه بخواهید محصولی را به مشتری بفروشید، یک پیشنهاد نیز برای او بگذارید تا بار دیگر همین مشتری به شما برای خرید محصولی دیگر مراجعه کند.
فراهم آوردن امکان انتقال راحت پیام و تکثیر تبلیغات
استفاده از ویرال مارکتینگ در فضای اینترنت بسیار پر بازده تر و مفید تر از فضای بیرون است زیرا در اینترنت خیلی بهتر از فضای بیرون میتوانید با مشتریان و کاربران خود ارتباط برقرار کنید و تکثیر پیام های تبلیغاتی در اینترنت با کمترین هزینه صورت می گیرد.
توجه داشته باشید که هرچه پیام تبلیغاتی شما کوچکتر باشد، انتقال آن سریع تر و بهتر است، تبلیغات باید در عین حال که کوچک است، سرویس را به خوبی معرفی کند.
استفاده از شبکه های ارتباطی موجود
بازاریابان شبکه ایی از قدرت شبکه های ارتباطی افراد آگاهی دارند و در اینترنت و فضای مجازی به افزایش ارتباط خود با دیگر افراد میپردازند. از این شبکه های ارتباطی و ایمیل های آنها، به خوبی استفاده کنید و پیام های تبلیغاتی خود را در یک گروه ارتباطی مابین افراد انتشار کنید.
نتیجه گیری
در پایان میخواهم چکیدهای از تمام نکاتی را که در موفقیت بازاریابی ویروسی اهمیت بالایی دارند و در مقاله بطور پراکنده به آنها اشاره کردیم را به همراه شما مرور کنم. یا شاید بهتر است بگویم که میخواهم نسخۀ بازاریابی ویروسی شما را بپیچم!
خب، امیدوارم از خواندن مقاله بازاریابی ویروسی خسته نشده باشید و از آنچه گفته شد، لذت برده باشید. من از همین الان، منتظر نظرات و دیدگاههای شما در رابطه با این مقاله هستم. یادتان نرود که نظرات شما است که انگیزه را برای ادامه مسیر و مقالههای بعدی، در ما ایجاد میکند.