بسیاری از کسبوکارهای نوپا اهمیت بازاریابی اصولی را درک نکردهاند و در همان ابتدا کار، سرمایه آنها از بین رفته است. کسبوکارهای بزرگ نیز برای اینکه بازار خوبی داشته باشند، باید با شیوههای نوین بازاریابی آشنا شوند. یکی از استراتژیهای موثر که امروزه بسیار پرطرفدار است، بازاریابی معکوس بهشمار میرود. این بازاریابی از روانشناسی معکوس الهام گرفته و هدف بازاریابان جذب بیشتر مشتری است؛ اما با کنجکاوی مشتریان صورت میگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با بازاریابی معکوس و تکنیکهای آن آشنا شوید.
بازاریابی معکوس چیست؟
بازاریابی معکوس ترفندی است که در آن بازاریاب بهدنبال مشتری نمیگردد، بلکه مشتری همواره به جستوجو بازار هدف خود میپردازد. به بیان دیگر قرار نیست که مشتریها را تعقیب و آنها را متقاعد کنید تا محصولات شما را بخرند. اصرار و پافشاری شما برای فروش محصولاتتان هیچ فایدهای نداشته و باعث از بین رفتن اعتبار شما میشود. استفاده از سیاست و ظرافت در انجام بازاریابی کمک میکند تا بتوانید محصولات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان معرفی کنید و سپس منتظر بمانید تا مشتریان تصمیم بگیرند. در واقع تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که محصولات خود را به مخاطبان هدف معرفی و کنجکاوی آنها را تحریک کنید.
معمولا بازاریابی معکوس را با عناوینی مانند بازاریابی ارزش و بازاریابی جاذبه هم میشناسند. این نوع بازاریابی مشتریان را به انتخاب شرکتها ترغیب میکند. به بیان دیگر بهجای استفاده از تکنیکهای تبلیغات سنتی که مصرفکنندگان را به خرید ترغیب میکردند، در این بازاریابی تمرکز روی ایجاد ارزشی است که مشتری به سمت برند کشانده شود. شرکتها با استفاده از بازاریابی جاذبه، مشاوره دادن و انتشار اطلاعات مرتبط، مشتریان را به خود جذب میکنند. شرکتهایی که از این تکنیک استفاده مینمایند از تبلیغات سرد و اجباری فاصله گرفته و با خلق اعتماد و اطمینان در مشتریان، آنها را تشویق به خرید میکنند.
.در نتورک نیوز بیشتر بخوانید:
تفاوت سئو و گوگل ادز در کسب و کار
تکنیکهای بازاریابی معکوس
بازاریابی معکوس یک استراتژی بازاریابی شناخته میشود که بهطور واضح بهدنبال همسو شدن با نیاز مشتریان برای کمک به آنها در توسعهی راهحل بهینه است. اگر میخواهید از بازاریابی جاذبه برای جذب بیشتر مشتری استفاده کنید، بهتر است برخی از تکنیکهایی که در ادامه آنها را معرفی کردهایم را بهخوبی فرا بگیرید.
درمورد برند خود تحقیقات گسترده انجام دهید
اولین گام برای شروع بازاریابی معکوس این است که برند خود را ارزیابی کنید و ببینید که دیگران نسبت به برند و محصولات شما چه دیدگاهی دارند. با استفاده از تصویری که از شما در ذهن مخاطبان نقش بسته است، بهراحتی میتوانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.
مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
قدم بعدی توجه به الگو رفتار مشتریان و نیاز آنها است. شما باید مخاطبان هدف خود و مصرفکنندگانی که میخواهید بر روی آنها تاثیر بگذارید را بطور کامل بشناسید. همچنین باید از دید مشتریان به محصولات نگاه کنید و ببینید که چه محصولاتی برای آنها جذاب است. با اطلاع از خواستههای مشتریان، میتوانید محصولی را عرضه کنید که رضایت آنها جلب شود.
به مشتریان قدرت انتخاب دهید
نکته اصلی در بازاریابی جاذبه این است که تهاجمی نباشد و مشتری کوچکترین اصرار و فشاری را از سمت فروشنده احساس نکند. اینکه اجازه دهید تا مشتری خودش تصمیم بگیرد، در برقراری ارتباط با او بسیار سودمند است.
بیشتر مطالعه کنید:
بهترین شرکتهای بازاریابی شبکهای
به سادگی مشتریان خود را از دست ندهید
توجه داشته باشید که نباید مشتری را به حال خود بگذارید؛ بلکه باید بهطور مداوم پیگیر باشید و از تصمیم آنها باخبر شوید. ایجاد روابط با مشتریان، وفاداری آنها را افزایش میدهد و سود بیشتری نصیب شما خواهد شد.
در برخورد با مشتریان صادق باشید
پس از اطلاع از خواست و نیاز مشتری، باید صادقانه با او رفتار کنید. اگر در میان محصولات برند خود گزینهای برای پیشنهاد دادن به مشتری ندارید، صادقانه این موضوع را به او بگویید.
نکات مهم در بازاریابی معکوس
اگر میخواهید برای جذب بیشتر مشتریان از بازاریابی معکوس استفاده کنید، لازم است که به برخی از نکات که در ادامه هرکدام از آنها را معرفی خواهیم کرد توجه داشته باشید.
راه حل ارائه کنید
فراموش نکنید که باید یک مشاور قابلاعتماد در کسبوکار خود داشته باشید. وجود یک مشاور معتمد باعث میشود که برای مشکلات مشتریان راهحل مناسبی ارائه شود.
به مشتریان آموزش دهید
مخاطبان هدف شما بهطور مداوم برای آشنایی با محصولات به کمک نیاز خواهند داشت. بنابراین به سوالات آنها پاسخ کاملی دهید.
از اینترنت استفاده کنید
شما میتوانید یک وبسایت را برای برند خود بهصورت اختصاصی طراحی کنید یا از رسانههای اجتماعی کمک بگیرید. با انجام این کار و تولید محتوا اصولی، مشتریان در ارتباط با محصولات شما آگاهی لازم را پیدا خواهند کرد.
مشاوره رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید
ارائه مشاوره رایگان در اختیار مشتریان، این فرصت را به آنها میدهد تا با برند شما آشنا شوند و محصولات شما را امتحان کنند.
.در نتورک نیوز بیشتر بخوانید:
سخن پایانی
بازاریابی معکوس مجموعهای از استراتژیها بوده که هدف آن جلب مشتری به سمت برند است. این بازاریابی برند را ترغیب میکند تا با تحریک مشتری به سمت محصولات خود، او را جذب کرده و به خریدار تبدیل نماید. شما میتوانید برای اطلاع از انواع دیگر بازاریابیهای مرسوم به وبسایت نتورک نیوز مراجعه فرمایید.
سوالات متداول
1- بازاریابی معکوس چیست؟
یکی ازمهمترین انواع بازاریابی است که شرکتها به مردم این امکان را میدهند تا خودشان متوجه شوند که محصول آنها میتواند نیاز آنها را برطرف کنند
2- چگونه میتوان بازاریابی جاذبه را اجرا کرد؟
بهترین راه اجرا بازاریابی جاذبه انتشار محتوا مخصوص برای مخاطبان شما است. با انجام این کار آگاهی افراد را نسبت به برند خود افزایش میدهید.
3- چه تکنیکهایی از بازاریابی معکوس اهمیت دارند؟
ارزیابی کسبوکار، شناخت مخاطبان هدف، ارتباطگیری با مشتریان و تولید محتوا جذاب از جمله تکنیکهای مهم برای ایجاد بازاریابی معکوس محسوب میشوند.