6

شبکه سازی چیست؟

  • کد خبر : 1353
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
شبکه سازی چیست؟

شبکه سازی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید با مفهوم شبکه سازی یا تعریف شبکه سازی آشنا شوید. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای مسئله مهمی است. در ایران وقتی در جمعی واژه «شبکه سازی» را بیان می کنیم، افرادی که هیچ آشنایی با این واژه ندارند به یاد بازاریابی شبکه ای می افتند […]

شبکه سازی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید با مفهوم شبکه سازی یا تعریف شبکه سازی آشنا شوید. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای مسئله مهمی است. در ایران وقتی در جمعی واژه «شبکه سازی» را بیان می کنیم، افرادی که هیچ آشنایی با این واژه ندارند به یاد بازاریابی شبکه ای می افتند که ذهنیت خوبی نسبت به آن نیست چون یادآور شرکت های هرمی است. یا عده ای آن را با پارتی بازی که واژه ای منفی در فرهنگ ماست یکسان می دانند اما می خواهم در مورد این واژه، تعریف آن و سپس اتیکت این مفهوم در فضای حرفه ای و کاری نکاتی را طی چند مقاله خدمت شما دوستان همراه عرض کنم به امید اینکه اهمیت آن را در دنیای امروزی بیشتر درک کنیم و استفاده درستی از آن به نفع خودمان و سایرین داشته باشیم.

تعریف شبکه سازی

برای آشنایی با مفهوم شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای بهتر است جمله بعدی را با دقت مطالعه فرمایید. «شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای یک فعالیت حرفه ای اقتصادی – اجتماعی است که بازرگانان و کارآفرینان با استفاده از آن روابط شغلی را شکل می دهند تا فرصتهای کاری و حرفه ای را شناسایی و خلق کرده یا بر اساس آن فرصتها عمل کنند، تبادل اطلاعات کنند و بدنبال شرکای بالقوه کاری برای خود باشند.

در نیمه دوم قرن بیستم، مفهوم شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای برای کمک به افراد در ایجاد یک سرمایه اجتماعی ارتقا یافت. در ایالات متحده طرفداران حقوق کار، توسط اعضای گروه های حاشیه ای (مثل زنان، آفریقایی-آمریکاییها و غیر) ترغیب شدند تا شبکه سازی شغلی را برای شناسایی و مورد بررسی قرار دادن چالش هایی که مانع موفقیت حرفه ای آنها می شود، انجام دهند.

متعاقباً تحقیقات کسب وکار، اصطلاحات و مفاهیم آن را پذیرفته، و آن را به عنوان مسیرهای موفقیت برای تمام افراد حرفه ای ارتقا داد. از دهه های پایانی قرن بیستم،‌ شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای تبدیل به یک اصطلاح و مفهوم پذیرفته شده در جامعه آمریکایی شد. در دهه ۲۰۰۰ میلادی، «شبکه سازی» به عنوان یک تمرین کسب و کار، فراتر از ریشه های خود گام برداشته و به نقطه ای رسید که از ملاقات های والدین (برای تبادل نکات تربیت و کنترل کودک خود) تا ملاقات های دانشمندان (با همکاران تحقیقاتی خود) را در توصیف «شبکه سازی» در بر گرفت.»

اهمیت شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای

خلاصه مفهوم شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای

رویدادهای شبکه سازی یک اتفاق رایج در کسب وکار امروزی و فارغ از هر صنعتی هستند. برخی از افراد حرفه ای مشتاق چنین رویدادهایی بوده و برخی دیگر وقتی مجبور باشند با اتاقی پر از افراد غریبه روبرو شوند بسیار نگران و مضطرب خواهند شد.

اهمیت و مزایای شبکه سازی برای موفقیت شغلی

بالاتر اشاره کردیم که شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای انسانی تبادل اطلاعات صرف نیست؛ بلکه خیابانی دوطرفه است برای ساختن یک رابطه درازمدت با سودمندی‌های مشترک. در ادامه این مطلب شبکه سازی هم با ما همراه بمانید تا با ۱۰ دلیل اهمیت نتورکینگ علمی آشنا شوید. ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا شبکه سازی باید در مرکز برنامه‌ریزی شغلی‌تان قرار داشته باشد.

اهمیت بالای ضرب‌المثل «یک دست صدا ندارد» بارها و بارها اثبات شده تا ما امروز باور داشته باشیم که دستیابی به موفقیت شغلی به یک تلاش گروهی نیاز دارد. دلیل موفقیت بسیاری از شخصیت‌های برجسته، کانال‌های قدرتمند نتورکینگی است که در طول زمان ساخته و پرورانده‌اند.

در این میان پرسش‌های مهم‌تری نیز وجود دارند: با چه کسانی شبکه سازی کنیم؟ نقطۀ مشترک این افراد با شغل ما چه باید باشد؟ با این حساب، لازم نیست که شما با همه‌کس و هرکس شبکه سازی کنید. پس ابتدا ببینید که چگونه می‌توانید به موفقیت آنها کمک کنید، و بعد چگونگی بهره‌مندی از دانش و اطلاعات آن‌ها را بسنجید.

۱. شبکه سازی یک خیابان تبادل ایده‌ها است

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که چه‌میزان از اطلاعاتش را بدون گوش‌دادن به دیگران کسب کرده است. موفقیت در زمینه شغلی به‌میزان زیادی وابسته به گنجینۀ اطلاعات و ایده‌هایی است که شما در طی زمان از منابع مختلف گرد هم آورده‌اید. شبکه‌ها پس از ایجادشدن، مسیری از تبادل ایده‌ها را می‌سازند تا رابطه‌ای درازمدت با اعتماد متقابل شکل بگیرد. دریافت ایده نه‌تنها باعث آرامش شغلی شما می‌شود، بلکه در محیط کار و خارج از آن نیز کمک‌حال‌تان خواهد بود.

شبکه سازی یک خیابان تبادل ایده‌ها است

۲. نتورکینگ شما را برجسته می‌کند

افرادی که در پیِ جلب توجه رسانه‌ها و مردم هستند – چه برای کسب‌وکار، چه سیاست، و چه شهرت – در شبکه سازی موفق‌تر عمل می‌کنند. توجه مردم به‌سرعت نسبت به افرادی که توانایی خوبی در ارتباط‌گرفتن با آن‌ها دارند جلب می‌شود. اگر شما در زمینه مهارت‌هایتان و همچنین خدماتی که ارائه می‌دهید فردی برجسته باشید، موقعیت‌های همکاری برایتان ایجاد می‌شوند؛ و این موقعیت‌ها نیز به‌نوبه خود برایتان شغل و جایگاه می‌سازند.

بسیاری از افراد حرفه‌ای توانایی درک چگونگی پرورش نیروی شبکه سازی را دارند و می‌توانند خودشان را در مسیر شغلی به‌نحوی در معرض دید همکاران و مشتریان گوناگون قرار دهند که منجر به خلق موقعیت‌های جدید شود.

۳. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای به صورت اصولی جاده‌ای است به‌سوی فرصت‌های تازه‌تر

شبکه سازی اصولی جاده‌ ای است به‌ سوی فرصت‌ های تازه‌ تر

آن‌هنگام که توجه مردم نسبت به شما جلب شد، دریچه‌ای به فرصت‌های تازه‌تر رو به شما باز می‌شود. اشخاصی که فکر کسب‌وکاری روشنی دارند و در گذر زمان نتورکینگ را به‌خوبی انجام داده‌اند قادرند که با کمترین تلاش خود را توسعه دهند؛ چراکه نتورکینگ خیابان فرصت‌های تازه‌تر را به‌روی آن‌ها گشوده است.

از کدام فرصت‌ها صحبت می‌کنیم؟ فرصت‌هایی مانند ملاقات با مشتریان ایده‌آل و یا حتی دیدار با افرادی که جایگاه شغلی بالاتری نسبت به شما دارند می‌تواند سکوی پرشی در راستای بهبود زندگی و موقعیت شغلی‌تان باشد.

۴. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای موجب ارزیابی توانایی‌هایتان می‌شود

شبکه سازی یک چیز است، داشتن توانایی استفاده از آن، چیزی دیگر. ممکن است فکر کنید که سطح فعلی شما در زمینه شغلی‌تان بلندترین جایگاهی است که می‌توانید به آن برسید. ولی آیا تابه‌حال نگاه عمیقی به سطوح مختلف شغل انتخابی خود انداخته‌اید تا ببینید دیگران با موقعیت‌های شغلی مشابه چگونه به سطح کنونی خود رسیده‌اند؟

بیایید این‌جا به حقایق توجه ویژه‌ای داشته باشیم: داشتن مدارک و گواهی‌ها قابل تحسین است، اما نقشه رسیدن به سطح موردنظر را تنها در صورتی می‌توانیم در سر بپرورانیم که شبکه‌ای قوی و رابطه‌ای خوب با دیگران داشته باشیم.

۵. نتورکینگ هوش خلاق شما را بهبود می‌بخشد

اهداف و نوآوری‌های عالی در بیشتر موارد از فاکتورهای بیرونی – در اطراف محلی که ما هستیم – پیدا می‌شوند. توانایی‌های فکری و عقلانی در مشاغل گوناگون با ارتباطاتی که ما در طول زمان با افراد دیگر برقرار کرده‌ایم به‌طرز چشمگیری بهبود می‌یابند. حتی ارتباطی ساده با یک نفر می‌تواند کار تحقیقی یک‌ساله‌ای را تغییر داده و نتایج چشمگیری به‌همراه داشته باشد.

افرادی که دیدگاه‌های مشابه دارند و می‌توانند ایده‌های خود را به‌اشتراک بگذارند، قادرند قوای فکری خود را به‌خوبی توسعه داده و در مسیر شغلی‌شان پیشرفتی سریع داشته باشند و تفکر خلاق خود را به مرحله ظهور برسانند.

آموزش ترفند شبکه سازی و مفهوم شبکه سازی

۶. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای منابع و اطلاعات جدیدی را در اختیار شما می‌گذارد

بعضی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشخص ایجاد شده‌اند تا در زمینه‌های گوناگون به سوالات متفاوتی پاسخ دهند. این مسیرها می‌توانند توسط یک‌نفر به‌عنوان منبعی جدید از اطلاعات استفاده شوند. همین مسئله درباره شبکه سازی نیز صادق است: بستری که منحصراً برای آن طراحی شده که هماهنگ با شغل شما، کتابخانه‌ای از مراجع اضافه برایتان باشد.

این امر باعث می‌شود که بتوانید با اطلاعات به‌روز درباره تازه‌ترین روندهای شغلی مرتبط با خود آگاهی‌های جدید کسب کنید. این منبع شبکه‌ای همچنین به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که به مرجع‌های جدیدتان نیاز داشتید، از آن‌ها استفاده ببرید.

۷. نتورکینگ شما را از پشتیبانی افراد رده‌بالا بهره‌مند می‌کند

هرکسی به‌هرحال از موانعی در مسیر پیشرفت شغلی خود عبور کرده است. این مسئله می‌تواند نتیجه کمبود امکاناتِ در دسترس، و یا حتی کمبود پشتیبانی مالی بوده باشد. بااین‌وجود، شبکه سازی خوب با افراد رده‌بالا در همان زمینه شغلی‌تان می‌تواند پشتیبان شما در زمان‌های دشوارِ احتمالی باشد.

این افراد رده‌بالا می‌توانند به شما کمک کنند تا به‌صورت بهینه‌ای چالش‌های خود را مدیریت کنید: با انتقال تجربه‌شان به شما، و یا ایجاد یک پل ارتباطی میان شما و کمک مالی مناسب.

۸. رشد در جایگاه شغلی نتیجه شبکه سازی اصولی است

توسعه دادن مقام شغلی پروسه‌ای طولانی‌مدت است که بستگی به چگونگی تمرکز شما بر روی مسیر شبکه سازی‌تان دارد. صاحبان مشاغل عالی اذعان کرده‌اند نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارند نتیجه جایگاهی است که در شبکه سازی بدان دست یافته‌اند.

ارتباطاتی که حفظ می‌کنید عمدتاً به رشد شما مرتبط می‌شوند. این ارتباطات به‌شدت رشد جایگاه و مقام شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مسیر را برای فرصت‌های شغلی بهتر هموار می‌کنند. ارتباطات شما قدرتمندند!

۹. افزایش اعتمادبه‌نفس از نتایج شبکه سازی علمی است

شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای ابزار اصلی برای رشد در یک شغل مبتکرانه است. آموزش‌دیدن و گواهی‌های به‌دست‌آمده از شبکه سازی اعتماد به نفس شما را می‌سازد و خودباوری‌تان را بیش از پیش می‌کند. اعتمادبه‌نفسی که در طول زمان و از طریق ارتباط با اشخاص هم‌فکر در حوزه شغلی‌تان ساخته شده است می‌تواند به شما کمک کند تا در یک موقعیت و جایگاه مثبت قرار بگیرید.

این مسئله همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا در جلسه‌های مصاحبه برای یک فرصت شغلی، عالی عمل کنید. پس هرچه بهینه‌تر شبکه سازی کنید، باید منتظر افزایش اعتمادبه‌نفس خودتان باشید.

تعریف شبکه سازی و ویژگی های آن

۱۰. شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای به ایجاد روابط طولانی‌مدت کمک می‌کند

اگر شبکه سازی را یک رابطه دوطرفه در نظر بگیریم، داشتن یک کانال شبکه سازی مناسب می‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند. شبکه سازی ممکن است رویکردی آسان و سریع برای ساختن یک رابطه طولانی‌مدت نباشد. بااین‌حال، تبدیل‌کردن آن به یک فرآیند دوطرفه تبادل می‌تواند دروازه‌ای را به‌سوی یک رابطه مستحکم‌تر باز کند.

افرادی که نتورکینگ را اولویت نخست خود قرار داده‌اند، توانسته‌اند تا شغل‌هایی مرتبط با اهداف تعیین‌شده‌شان داشته باشند.

در اینجا چند نکته اصلی را می آوریم که می توانند به شما در اینگونه رویدادها کمک کنند چه از دسته افراد مشتاق باشید چه از گروه افراد مضطرب.

۱- هدف خود را بدانید:

از خود چند سوال بپرسید. چرا در این رویداد شرکت می کنید و امیدوارید که چه چیزی را بدست آورید؟ آیا هدف خاصی برای نوع افراد یا تعداد افرادی که می خواهید ملاقات کنید دارید؟ این جلسه شبکه سازی چه کمکی می تواند به کسب وکار شما بکند؟ مهم است که بخاطر داشته باشید که هدف اول شبکه سازی باید ایجاد رابطه باشد و هدف دوم آن فروش و موارد مشابه.

مثلا در مراحل اولیه جستجوی رشته ها و مشاغل، هدف شما باید جمع آوری اطلاعات در مورد شغلی که به آن علاقه مندید، باشد. اگر بدنبال استخدام تمام وقت هستید پس هدف شما باید کسب توصیه هایی برای نحوه جستجوی شغلی باشد. این ذهنیت به شما کمک می کند که بیشتر مفید،‌ دوستانه و کاردان به نظر برسید تا یک فروشنده یا فرد تحمیلی و نچسب.

پس هدف خود را شناسایی کرده و سپس بیانِ هدفِ شبکه سازیِ خود را به طور واضح تمرین نمایید.

«هدف من این است که ………»

 

۲- تکلیف خود را انجام دهید:

تکلیف شما این است که مطمئن شوید میزبان چه کسی است (شرکت یا فرد) و اطلاعاتی در مورد او به دست آورید. پوشش مناسب آن را پیدا کنید- پوشش رسمی باید داشته باشید یا نیمه رسمی یا نوعی دیگر. هر نوع پوششی انتخاب می کنید سعی کنید حرفه ای به نظر برسید.

اگر ممکن است از قبل بدانید که شرکت کنندگان در این رویداد چه کسانی هستند- از کدام صنعت، کدام شرکت، یا نام افراد- تا بفهمید آیا فرد خاصی هست که بخواهید برای کارهای آتی با او ملاقات کنید؟ سپس معرفی خود را بر همان اساس تنظیم نمایید.

داشتن یک دانش نسبی در مورد کارفرما، صنعت، و افرادی که ملاقات خواهید کرد یک تصویر حرفه ای برای شما خواهد ساخت.

  • وبسایت شرکت و لینک های مرتبط با آن را در اینترنت پیدا کنید.
  • با استفاده از تحقیقاتی که انجام می دهید، یک لیست از سوالاتی که ممکن است در یک مصاحبه اطلاعاتی یا یک رویداد شبکه سازی به ذهن شما خطور کند، ایجاد نمایید.

۳- محترمانه رفتار کنید:

افراد حرفه ای سرشان شلوغ است پس به وقت آنها احترام بگذارید.

  • زمانی را برای جلسه انتخاب کنید که برای آنها راحت باشد
  • با تلفن و ایمیل آن زمان را تایید و تثبیت نمایید. در طی یک ملاقات، تماس چشمی ایجاد کرده، گوش دهید و به طور فعال در مکالمات بوجود آمده شرکت نمایید.
  • سعی کنید از حس اشتیاقی که دارید کم نشده و خسته نشوید. بجای آن اگر لازم بود گفتگو را به زمان یک توافقی موکول نمایید.

۴- ورود و خروج محترمانه از گفتگوها و مکالمات:

شروع مکالمه کار ساده ایست اما وارد شدن به گروهی از افراد قدری چالشی تر است. بهترین کار این است که به آرامی نزدیک آنها شوید،‌ لبخند بزنید و چند ثانیه صبر کنید تا توسط یکی از افراد آن گروه حضورتان شناسایی شود. ناگهان پریدن وسط یک جمع گستاخی و رفتاری متجاوزانه به نظر می رسد و برداشت اول خوبی از شما نخواهد ساخت.
اگر تماس چشمی از سمت کسی دریافت نکردید یا بعد از چند دقیقه هیچ دعوت شفاهی از شما صورت نگرفت،‌ بگویید «عذر میخوام» و بروید جلو. گاهی افراد به قدری درگیر مکالمه ای هستند که حضور فرد دیگری را تشخیص نمی دهند. همیشه مکالمه خود را با تماس چشمی خوب، یک لبخند و سلام آغاز کنید، و با همان ادب و نزاکت و با عباراتی مثل «خدانگهدار» یا «از دیدارتون خوشحال شدم» از مکالمه خارج شوید.

اگر فرد دیگری توجه فرد مورد نظر شما را به خود جلب کرد،‌شاید وسوسه شوید که بگذارید بروید اما این کار هم درست نیست. حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که یک تماس چشمی با او بگیرید،‌ سری به نشان تایید و احترام تکان دهید و سپس خارج شوید. درست است که تازه وارد گستاخی کرده و وارد مکالمه نیمه کاره شما شده است اما بدون خروج مناسب، ترک کردن به این معناست که فرد مقابل شما مجبور است برای تبادل اطلاعات با شما میان جمع به دنبالتان گشته یا مکالمه ناتمام را خودش خاتمه دهد. احتمال عدم برقراری تماس مجدد در یک جمع بزرگ می تواند منجر به از دست دادن یک فرصت کاری برای شما بشود.

۵- آگاه و صادقانه رفتار کنید:

گفتگوها در رویدادهای شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای باید خلاصه، مثبت و پر معنا باشند. مطمئن شوید که پاسخ شما به این سوال که «خب، چیکار می کنی؟» مختصر بوده و کاملاً درک شود و از به کار بردن ژارگون و اصطلاحات صنعتی خاص پرهیز نمایید.
گفتگو با افراد و وقت آنها را در اختیار و تسلط خود نگیرید. از شکایت و گله و منفی بودن به هر شکلی پرهیز کنید. و فقط در صورتی اقدام به تبادل شماره تماس و اطلاعات شخصی نمایید که احتمال می دهید طرف مقابل، فرد مناسبی برای همکاری آتی با شماست. تبادل کارت ویزیت نباید به شکل بی هدف و تراکتی صورت گیرد.

رویدادهای شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای

۶-با کلاس و با ظرافت رفتار کنید.

بهترین کار برای درخشیدن،‌ لبخند درخشان و واقعی به لب داشتن، زبان بدن مثبت (مثل وضعیت بدنی عالی) و وارد گفتگو شدن است که علاقه واقعی شما به برقراری ارتباط با دیگران را نشان می دهد.

علاوه بر این، حتما با میزبان یا افرادی که سازمان دهنده این رویداد هستند، ملاقات کرده و در مورد موفقیت رویداد آنها تعریف و تحسین نمایید. اما برای فروش عجله نکنید. شما همیشه می توانید یادداشتی برای کار یا فروش خود ارسال کرده یا تماس بگیرید.

اگر عصبی هستید، از کسی بخواهید که در معرفی شما به دیگران کمکتان کند نه اینکه گوشه ای تنها بایستید یا وقت خود را فقط با تنها فردی که در آن اتاق می شناسید، سپری کنید.

از اتراق کردن کنار میز غذا و نوشیدنی پرهیز کنید،‌ شما باید در حال درآمیختن با دیگران و گفتگو با افراد مختلف دیده شوید. شما که نمی خواهید چنین برداشت شود که فقط برای غذا آمده اید!

و همیشه برای دست دادن آماده باشید پس باید تا حد امکان غذا و نوشیدنی را در دست چپ خود نگه دارید. هیچ کس دوست ندارد با دست سرد،‌ خیس یا چسبنده دست بدهد.

۷-برای ایجاد روابط سپاسگزار و پیگیر باشید:

  • در ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از رویداد با هر فردی که ملاقات کرده اید و قصد دارید با او کاری انجام دهید تماس حاصل کرده و پیگیر آنها باشید تا روابط شما ایجاد و حفظ شود.
  • حتما به هر قولی که برای تبادل اطلاعات،‌ منابع یا روابط اضافی داده اید عمل کنید.
  • در عرض ۲۴ ساعت یک نامه تشکر برای برگزار کننده ارسال نمایید.
  • وقت گذاشتن در رویدادهای شبکه سازی، یک سرمایه گذاری برای کارهای آتی است و جمع حرفه ای شما را گسترش می دهد.
  • با توقع اینکه فورا جواب بگیرید وارد چنین رویدادی نشوید. ایجاد روابط به زمان نیاز دارد و حتماً زمان بهتری برای این امر در اختیار خواهید داشت.

۷ ترفند شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای به شکل حرفه‌ای برای به‌دست‌آوردن شغل

۷ ترفند شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای به شکل حرفه‌ای برای به‌دست‌آوردن شغل

امروزه به‌دست‌آوردن شغل دل‌خواهتان، به شبکه سازی سازگار و مؤثری نیاز دارید. ممکن است که هنگام جست‌وجو و تلاش برای انتخاب شغل محبوبتان، این جمله را شنیده باشید که «در زمینه به‌دست آوردن شغل، شبکه مخاطبان و ارتباطات شخصی شما با آنان، مفیدتر و تأثیرگذارتر از دانش و اطلاعاتتان عمل می‌کنند». 

در اینجا به ۷ ترفند شبکه سازی حرفه‌ای برای به‌دست‌آوردن شغل دل‌خواهتان اشاره می‌کنیم:

۱. سبک مناسب خودتان را برای شبکه ‌سازی در بازاریابی شبکه ای مشخص کنید

یکی از کلیدی‌ترین نکات تأثیرگذار در شبکه ‌سازی این است که ابتدا سبکی را در زمینه شبکه ‌سازی برای خود مشخص کنید که مناسبتان باشد. آماندا آگوستین (Amanda Augustine)، کارشناس مشاوره فردی، در این باره می‌گوید: «اندازه هیچ شخصی نمی‌تواند برای شخص دیگری نیز مناسب باشد.» یا «افراد مختلف باید از تاکتیک‌های مختلفی برای موفقیت در شبکه سازی استفاده کنند.»

برای مثال، افراد درون‌گرا نمی‌توانند مشابه افراد برون‌گرا با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ به همین دلیل، اشخاص مختلف نباید از سبک مشابهی برای شبکه سازی استفاده کنند؛ همچنین یکی از نکات مهم برای برقراری ارتباط با دیگران، این است که احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس داشته باشید؛ بنابراین ابتدا بهتر است در زمینه شبکه سازی برای خود سبکی را انتخاب کنید که هنگام استفاده از آن، احساس راحتی کنید.

۲. قوانین شبکه ‌سازی حرفه‌ای را بشناسید

۲ قانون مهمی که در شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای را باید رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • هرگز آشکارا و در قالب یک جلسه مصاحبه، از کسی سؤال نکنید؛ در عوض، برای پی‌بردن به شرایط شرکت، فرهنگ کاری و همچنین خصوصیات کارمندانش، به‌صورت غیرمستقیم سؤالات موردنظرتان را مطرح کنید؛ به این ترتیب می‌توانید بفهمید که چنین شرکتی برای شما مناسب است یا خیر؛ در این راستا، می‌توانید به کارکنان شرکت مربوطه بگویید که می‌خواهید از تجربیات کاری آنها برای انتخاب شغلتان استفاده کنید.
  • هرگز از دیگران در رابطه با موقعیت‌های شغلی موجود در شرکتشان سؤال نکنید؛ در عوض، هنگام صحبت با دوستان و همکارانتان، به آن‌ها بگویید که منتظر هستید که جایگاه شغلی جدیدی را در حوزه کاری خودتان کسب کنید؛ همچنین به آن‌ها بگویید که درصورتی که از هرگونه فرصت شغلی جدید اطلاع پیدا کردند، خوشحال می‌شوید که آن را با شما نیز در میان بگذارند.

۳. از شبکه‌های اجتماعی به‌روش مؤثری استفاده کنید

امروزه برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های مفیدی را برای کارجویان ارائه می‌دهند. در ادامه چند روش مناسب را ارائه می‌دهیم برای شبکه سازی در شبکه‌های اجتماعی محبوبی مانند توییتر و لینکدین.

لینکدین

آنتونی گانزل (Anthony Gaenzle)، بلاگر فعال در حوزه شبکه ‌سازی ، می‌گوید: «مهم نیست که درگیر چه مرحله‌ای از جست‌وجوی شغل هستید، به هر حال، لینکدین باید نقطه شروعتان باشد.» در این شبکه اجتماعی می‌توانید شغل موردنظرتان را بر اساس فاکتورهای مختلفی، مانند نام شرکت یا عنوان شغل، جست‌وجو کنید؛ سپس برای برقراری ارتباط با مسئولان شرکت مربوطه اقدام کنید. گانزل در این باره معتقد است: «تا زمانی که از شما درخواست نشود، رزومه‌ای ارسال نکنید.»؛ اما برای اینکه از میزان تناسب شرکت و شغل موردنظر با شخصیت خودتان آگاه شوید، بهتر است نسبت به برقراری ارتباط و صحبت با مسئولان آن شرکت اقدام کنید؛ علاوه بر این، ممکن است که صحبت‌کردن با مسئولان شرکت مذکور، به برگزاری یک جلسه مصاحبه نیز منجر شود!

توییتر

گانزل درباره این شبکه اجتماعی می‌گوید: «از طریق توییتر، درباره شرکتی که هدفتان است، تحقیق کنید؛ به این ترتیب با فرصت‌های شغلی باز برای استخدام آشنا و همچنین از پست‌های مربوط به آگهی فرصت‌های شغلی نیز مطلع می‌شوید.» در این راستا، می‌توانید کارهایی را انجام دهید تا با مسئولان استخدام یا مدیران منابع انسانی هر شرکتی ارتباط برقرار کنید؛ اقداماتی مانند: ری‌توییت‌کردن، لایک‌کردن یا کامنت‌گذاشتن در پست‌های ایشان. پس از ۲ یا ۳ تعامل نیز می‌توانید به‌طور مستقیم با آن‌ها ارتباط بگیرید و درمورد درخواست شغل در شرکتشان، با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنید.؛همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رزومه کاری‌تان، می‌توانید آدرس صفحه لینکداین خود را برایشان ارسال کنید.

۴. در محل کار خود شبکه ‌سازی کنید

همکاران شما می‌توانند تجربیات، اطلاعات و مهارت‌های بسیاری را در رابطه با شغل جدیدتان در یک شرکت، در اختیارتان قرار دهند؛ بنابراین اگر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، فواید بسیاری نصیبتان خواهد شد؛ با این تفاسیر، به ‌خاطر داشته باشید که اگر به‌مدت ۲ سال یا حتی ۲ ماه در شغلی مشغول به‌ کار شدید، بهتر است شبکه‌ای از همکارانتان را تشکیل دهید.

در چنین شرایطی،‌ آن‌ها می‌توانند به رشد جایگاه شغلی کنونی شما کمک کنند؛ همچنین هنگام تغییر شغل و ورود به کار جدید نیز می‌توانند اطلاعات و تجربیات مفیدی را در اختیارتان قرار دهند. در حالت کلی، یک منتور (مربی) خوب می‌تواند شما را از فرصت‌های شغلی جدیدی مطلع کند که به‌احتمال زیاد در شبکه‌های اجتماعی یا سایر رسانه‌ها منتشر نمی‌شوند.

۵. به دیگران نیز کمک کنید

شبکه سازی و امتیازات مثبت آن نمی‌تواند یک‌طرفه باشد؛ به‌عبارت دیگر، هرچقدر دوستان و همراهانتان برای شما مفید بوده‌اند، شما نیز باید به هر روشی که می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که شبکه سازی در هر مقطعی، باید به‌اندازه یکسان برای هر دو طرف ارزش‌آفرین باشد؛ بنابراین به‌دنبال را‌ه‌هایی برای کمک به شبکه دوستان خود باشید؛ در مقابل، دوستانتان نیز تلاش می‌کنند تا کارهای مفیدی را برای شما انجام دهند.

یکی از راه‌های کمک‌کردن به دیگران، انجام کارهای داوطلبانه است؛ برای مثال، می‌توانید در تیم‌های غیرانتفاعی کار کنید؛ به این ترتیب با سایر اعضای انجمن، ارتباطاتی قوی برقرار خواهید کرد.

روش دیگر برای کمک به دیگران، انجام کارهای داوطلبانه‌‌ای بر اساس مهارت‌های شخصی است؛ این کار به شما امکانی می‌دهد تا از مهارت‌های حرفه‌ای خود در فعالیت‌های داوطلبانه استفاده کنید. در هر شرایطی، به ‌یاد داشته باشید که اگر کسی به شما یاری می‌رساند، در مقابل شما نیز حتما لطف او را جبران کنید.

۶. ثابت‌قدم باشید

یکی دیگر از اصول شبکه ‌سازی موفق، این است که در هر کاری ثابت‌قدم باشید و پشتکار داشته باشید؛ به‌عبارت دیگر، هر کاری را به‌صورت مداوم انجام دهید. در این راستا، باید به علاقه‌مند باشید به اینکه از نقطه امن خود خارج شوید و بکوشید تا در ملاقات‌های رسمی و غیررسمی با دیگران ارتباط برقرار کنید. در حقیقت، مطالعات ثابت کرده‌اند که اگر در انجام هر کاری پشتکار داشته باشید، احتمال موفقیتتان بالاتر می‌رود.

۷. ملاقات‌های خود را پیگیری کنید

آگوستین در این باره می‌گوید: «پیگیری آشنایی با دیگران کار ساده‌ای است؛ اما اکثر متخصصان از این مرحله مهم در روند شبکه‌ سازی غافل هستند.» بنابراین پس از آشنایی با هر شخص جدیدی (به‌صورت آنلاین یا ملاقات حضوری)، در اسرع وقت، یک درخواست ارتباط در لینکداین برای او ارسال کنید و در یک پیام شخصی، تمایل خودتان را برای آشنایی بیشتر ابراز کنید؛ سپس هر چند وقت یک ‌بار، در پست‌های او کامنتی بگذارید یا در صورت خواندن اطلاعات شغلی ارزشمند، آن‌ها را با دوستتان به ‌اشتراک بگذارید.

با انجام این کارها یا حتی کار ساده‌ای مانند، خواندن اطلاعات صفحه شخصی طرف مقابل، می‌توانید با او به‌صورت عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید.

 

با انواع شبکه سازی آشنایی شوید

همه انسان‌ها به صورت روزانه با شبکه‌های مختلفی در ارتباط هستند. به طور کلی دو شبکه اصلی در زندگی همه وجود دارد اعم از شبکه سازی شخصی و شبکه سازی شغلی است. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با این دو شبکه آشنا شویم.

اولین شبکه سازی مربوط به خود شخص است در واقع قبل از اینکه فردی به دنیا بیاید این شبکه از قبل تشکیل شده است که شامل خانواده می‌شود. با گذشت زمان این شبکه گسترش یافته و همسر و فرزند و دوستان در این شبکه حضور خواهند داشت. مهم‌ترین مسئله اینکه شبکه سازی شغلی وابسته به شبکه سازی شخصی است. برای اینکه در زمینه شغل موفق باشید ابتدا باید در شبکه سازی شخصی موفق عمل کنید و ارتباط بین افراد را به درستی آموزش دیده باشید.

دومین شبکه به نام شبکه سازی شغلی است. گستردگی این شبکه ممکن است به گستردگی شبکه شخصی نرسد و متشکل از همکار، کارفرما و کارمندان می‌باشد. همه کسانی که به نحوی به واسطه شغل با فرد در ارتباط هستند در این شبکه قرار می‌گیرند. به طور کلی دو شبکه از هم تاثیر پذیر هستند . در ادامه در مورد مهارت‌هایی که باید فرد در شبکه سازی داشته باشد صحبت می‌کنیم.

شناخت مهارت‌های شبکه سازی

قبل از هر توضیحی بارد در مورد واژه شبکه سازی مطلبی را عرض کنیم. متاسفانه واژه شبکه سازی در ذهن خیلی از افراد به درستی تعبیه نشده است. آنها فکر می‌کنند که افراد قصد سو استفاده از دیگران را دارند و حس خوبی را از این موضوع نمی‌گیرند. در یک شبکه همه افراد وابسته به یکدیگر هستند و برای ارتباط قوی تر در کنار هم قرار می‌گیرند. در این حیطه شخصی به عنوان ابزار نیست بلکه یک میدان برد برد برای همه افراد است. همه اشخاص برای رسیدن هدف نهایی در کنار هم قرار می‌گیرند.

شناخت موقعیت هر فرد

موضوع دیگری که در شبکه سازی باید به آن دقت نمود این است که باید اشخاصی را در نظر گرفت که از نظر فکری هم مسیر ما باشند. بدیهی است که هر شخصی دوست دارند مسیر موفقیت را طی کند اما اینکه این افراد هر کدام در پله‌های مختلفی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند در کنار هم باشند. برای هم سو شدن با افراد مختلف موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در نظر بگیرید.

 رابطه برد برد

مهمترین اصل در شبکه سازی شغلی رابطه برد برد است. در این شبکه حتما باید دو طرف سود ببرند. بدیهی است که افراد تا زمانی که سودی برای آنان نباشد وارد این شبکه نمی‌شوند. باید به گونه ای باشد که بعد از سرمایه گذاری به سودی برسند. دو طرف باید از یکدیگر اعتبار کسب کنند.

 رابطه برد برد

با افراد قدرتمند ارتباط بگیرید

خیلی از مواقع یک شبکه چند نفری ایجاد کرده ایم‌ اما به سود قابل توجهی نرسیده ایم ولی می توان با افراد قدرتمندی که در این حوضه قرار دارند ارتباط گرفت و فقط با یک‌ نفر به آن سود مورد نظر رسید. البته واسطه‌ها نیز گزینه خوبی برای شبکه سازی شغلی هستند از آنها نیز غافل نشوید. می‌توان با واسطه‌ها ارتباط بین افراد قدرتمند را قوی تر نمود. واسطه یک ابزار نیست بلکه یک فرد مفید در یک‌ شبکه شغلی خواهد بود.

درخواست‌های نا به جا ممنوع

احترام به حقوق و قوانین کار اهمیت بالایی دارد نباید درخواست‌های نا به جا و نا معقولی از افراد مختلفی داشت. قوانین را باید به درستی انجام داد. به طور مثال در برخی از مواقع ارتباط به صورت دور کاری است و نباید اسرار به دیدار طرف مقابل داشت. حتی ادعای حقوق‌های کلان و خارج از عرف نیز می‌تواند از مسئله‌های مهم در شبکه سازی شغلی باشد که باید به آن اهمیت داد. بیش از حد معقول احساس صمیمیت شاید برای برخی از افراد نا خوشایند باشد.

 تسلط بر مهارت‌های کلیدی

اگر بخواهید وارد هر شبکه ای شوید یک سری مهارت‌هایی را باید آموخته باشید بنابراین بر روی یک مهارت خاصی مسلط شوید. داشتن چندین مهارت امتیاز محسوب می‌شود و حضور شما را در شبکه‌های مختلفی پر رنگ‌ می‌کند. این‌مهارت می‌تواند بسیار ساده یا پیشرفته باشد از آشپزی و خیاطی گرفته تا بازاریابی و غیره..

بازخورد و قدردانی

نقش‌های مختلفی در یک شبکه سازی شغلی توسط افراد مختلفی ایجاد می‌شود. وقتی کار آنها با بازخورد و قدردانی روبرو شود قطعا تاثیر مطلوبی بر روند کار خواهد داشت. همه افراد دوست دارند کارشان مورد تحسین قرار بگیرد و از این بابت حس خوبی را بگیرند. در واقع آینه تمام نمای افراد تیم یا شبکه باشید تا تاثیر آن را در پیشرفت کار خود ببینید. نادیده نگرفتن اعضای گروه می‌تواند شاه کلید موفقیت و طی کردن مسیر درست باشد.

حمایت از شبکه

حمایت از افراد شبکه می‌تواند به صورت عاطفی یا انگیزشی باشد. این کار نیاز به شناخت دقیق افراد شبکه دارد. گاهی کوچکترین حمایت از افراد گروه بهترین بازخورد‌ها را خواهد داشت. از نظر روحی و روانی حمایت فراموش نشود.

اقداماتی برای محکم شدن رابطه

درست است که اولین قدم برای شبکه سازی شغلی ایجاد ارتباط بین افراد قدرتمند است اما حفظ رابطه در طی زمانی طولانی از خود ایجاد رابطه مهمتر است. رشد و بزرگ کردن یک شبکه و عمق آن بیشتر به چشم می‌خورد. در واقع کمیت شبکه اهمیت چندانی ندارد کیفیت آن مهم است. روش‌های مختلفی وجود دارد که بتوان رابطه را عمیق تر کرد حتما می‌پرسید چگونه؟ نیازی نیست به دنبال کارهای عجیبی باشید گاهی یک هدیه کوچک یا یک تبریک می‌تواند کار ساز باشد. در یک رابطه کاری دادن یک جایزه یا عیدی می‌تواند بهترین راه برای پرورش شبکه باشد. اینکه افراد شبکه حس حمایت شما را درک کنند و بدانند که برای شما اهمیت دارند کافی است.

 

کلام پایانی

ما در این مقاله از نتورک نیوز، سعی کردیم به شما آموزش دهیم که شبکه سازی چیست و در پاسخ به این سوال، شما را با مفهوم شبکه سازی یا تعریف شبکه سازی آشنا ساختیم. همچنین اهمیت شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای را توضیح دادیم. همچنین مقالات مختلفی در سایت نتورک نیوز هستند که برای یادگیری مهارت های شبکه سازی در بازاریابی شبکه ای، به بهترین شکل به شما کمک خواهند کرد. برای پیشبرد اهداف خود می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1353

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.