موبایل مارکتینگ چیست؟ | این روزها که نداشتن تلفن همراه یا تمام دستگاههایی که میتوانند بهصورت سیار تمام طول شبانهروز در کنار ما باشند، اتفاق عجیب و نادری به نظر میرسد. همین رواج و شیوع موبایل، فرصت خوبی برای بازاریابها و تبلیغاتچیها برای نمایش و تبلیغ محصولات، کالاها و خدمات شرکتها و کسبوکارهای بزرگ و کوچک شده است؛ چیزی که از آن بانام موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل نام برده میشود. این عرصه یکی از محلهای فعالیت پلتفرمهایی مانند متریکس است که با هدف ارائه خدمات اتریبیوشن و آنالیتیکس در دنیای موبایل مارکتینگ فعالیت میکنند. در این مطلب راجع به مفهوم بازاریابی موبایلی (موبایل مارکتینگ)، مزایا و معایب، تاریخچه، تفاوت آن با بازاریابی سنتی صحبت میکنیم به این نکته اشاره میکنیم که چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟
موبایل مارکتینگ چیست؟
حتماً برای شما هم پیش آمده است که روی گوشی همراه خود تبلیغاتی را دیده باشید. از پیامک (SMS) گرفته تا تبلیغهایی که هنگام بازی کردن روی صفحهنمایش، غافلگیرتان میکند. این همان چیزی است که بازاریابی موبایلی نامیده میشود. در مجموعه مقالاتی میکوشیم همه آنچه در مورد موبایل مارکتینگ نیاز دارید را توضیح دهیم. در ابتدا به تعریف این مفهوم میپردازیم:
به زبان ساده موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل (Mobile marketing) هنر بازاریابی کسبوکارها برای ظاهر شدن روی دستگاههای موبایل کاربران است. بنا بر تعریف Investopedia موبایل مارکتینگ از کانالهای توزیعی مختلف برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات از طریق دستگاههای موبایل مثل تبلت و گوشی هوشمند استفاده میکند. بازاریابی موبایلی با بهرهگیری از فناوریهای مدرن موبایلی مثل خدمات مبتنی بر موقعیت یا کمپینهای بازاریابی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی فرد استفاده میکند؛ این شیوهای است که با آن میتوان از فناوری برای ایجاد پروموشنهای شخصی شده در مورد کالاها و خدمات برای یک کاربر استفاده کرد؛ کاربری که همواره بدون هیچ سیمی به یک شبکه متصل است.
چگونگی ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ
هر برند و سازمان باید استراتژی بازاریابی موبایلی مختص خود را براساس صنعتی که در آن فعالیت میکند و مخاطبان هدف خود توسعه دهد. در زیر گامهای طراحی یک استراتژی موبایل مارکتینگ توضیح داده شده است.
گام اول: ایجاد پرسونای خریدار موبایلی
اولین قدم در هر استراتژی بازاریابی، درک مخاطبان است. پرسونای خریدار (Buyer Persona) ابزار ارزشمندی برای رسیدن به این درک و شناخت است. پرسونای خریدار صرفاً نمونههایی خیالی از انواع مختلف مشتریان شما هستند. پروفایلی از مشتری که پسزمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالشها، نوع محتوای موردعلاقه، اعتراضها، تفریحها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف میکند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیامهای بازاریابیتان آسانتر خواهد بود.
بهطور خاص، جزئیات مربوط به عادتهای مخاطبان هدف خود در استفاده از تلفن همراه را نیز جمعآوری کنید. چه میزانی از استفادهی آنها از وب ازطریق دستگاههای همراه انجام میشود؟ آیا کامل کردن فرآیند خرید در گوشی هوشمند برای آنها راحت است؟ اگر خودتان هنوز کاربران زیادی ندارید تا بتوانید به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کنید گزارشهای زیادی در این زمینه در دنیا منتشر شده است که البته مربوط به کشورهای خارجی است ولی کمابیش در ایران نیز صادق است. برخی از آنها را در گزارههای زیر میخوانید.
- ۶۵٪ ایمیلها ابتدا روی دستگاه همراه باز میشود.
- ۴۸٪ کاربران سشنهای اینترنت همراه خود را در موتورهای جستجو شروع میکنند.
- ۵۶٪ خریداران B2B (تجارت به تجارت) بیشتر از گوشیهای هوشمند برای دسترسی به محتوا و مطالب فروشندگان استفاده میکنند.
- ۹۵٪ افراد بزرگسال بیشتر از گوشیهای هوشمند خود برای دسترسی به مطالب و اطلاعات استفاده میکنند.
برای درک بهتر بازار هدف خاص خود به Google Analytics مراجعه کنید و در آن میزان ترافیک سایت خود را که ازطریق گوشیهای همراه وارد شدهاند. نتیجه گام نخست شما باید یک تصویر خیالی از مشتریتان باشد با ویژگیهای جنسیتی، رفتاری، تحصیلاتی، جمعیتشناختی، جغرافیایی و …. که نیازمند به محصول یا خدمت شماست و از طریق موبایل همراه خود در حال اسفاده است.
گام دوم: تعیین اهداف
با کمک مدیران کسبوکارتان، هدف استراتژی بازاریابی موبایلی خود را مشخص کنید. با پرسیدن بعضی از سؤالات زیر از گروهتان میتوانید اهدافتان را مشخص کنید:
- درحالحاضر برای دستگاههای همراه چه کارهایی انجام میدهیم؟ (با این سوال شروع کنید تا وضعیت فعلی کسبوکارتان برای پرسونای موبایلی را بررسی کنید).
- اگر هماکنون از بازاریابی موبایلی استفاده میکنید، عملکردتان چگونه است؟ ( این پرسش به شما کمک میکند که بدانید درحالحاضر کدام شیوهها جواب میدهند، کدامیک مؤثر نیستند و کدامیک اندازهگیری و سنجیده نشدهاند).
- اهداف اصلیتان از گنجاندن بازاریابی موبایلی در استراتژی کلیتان چیست؟ (با این سوال باید هدفتان از شروع استراتژی بازاریابی موبایلیتان را تعیین کنید که دنبال چه چیزی هستید از جذب و حفظ بیشتر کاربران موبایلی.)
گام سوم: تعیین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs)
درباره سنجه و KPI در بازاربابی محتوایی در مطلب ۳ معیار برای اندازهگیری کیفیت تولید محتوا صحبت کردیم. درست مانند سایر روشهای بازاریابی در بازاریابی موبایلی نیز باید عملکردتان را باید آزمایش و بهینه کنید. مشخص کنید که کدام KPI واقعگرایانه و قابل اندازهگیری، موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی شما را تعیین میکنند. برای نمونه چنین مواردی میتواند KPI در بازاریابی موبایلی باشد:
درگیرسازی کاربران (Engagement):
در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المانهای سایت شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آنها میخواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق میافتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال بیشتر میشود. درگیرسازی به خودی خود یک سنجه نیست ولی زیر مجموعههایی دارد که میتواند بسته به کارتان یک یا چندتا از این سنجهها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طول نشست (Session Length)، تعداد نمایش اپ منحصربهفرد (App Screen Per Session)، تعداد کاربران ثبتنام کرده یا تعاملکرده (Opt-ins) و …
جذب کاربران (Acquisition):
در این شاخص کلیدی میسنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانستهایم جذب کسبوکار خود کنیم.
میزان درآمد هر کاربر (Average Revenue Per User):
میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران
ارزش بلندمدت هر کاربر (Costumer Lifetime Value):
میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد میدهد.
هزینه هر نصب (Cost Per Install):
کل هزینهای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.
نرخ بازگشت (Retention Rate):
اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) با شما بودهاند از تعداد کاربران در آغاز هیمن دوره زمانی تقسیم بر تعدد کاربران در آغاز دوره زمانی
گام چهارم: رصد متریکهای بازاریابی موبایلی
در این گام باید یک یا چند سنجهای که انتخاب کردید را با ابزارهایی مثل آنالیتیکس گوگل رصد کنید و ببنید که آیا شما را به اهداف تعیین شدهتان در گام اول می رساند یا خیر. چند مثال از بخشهای پراهمیت آنالیتیکس را در ادامه توضیح خواهیم داد.
- دادههای Mobile Behavior (رفتار موبایلی) نشان میدهد که محتوای مناسب موبایل شما چقدر مخاطبان را جذب کرده است.
- دادههای Mobile Conversion (نرخ تبدیل موبایل) نشان میدهد که آیا بعضی از صفحات فرود اصلی شما باز هم باید برای دستگاههای همراه بهینهسازی شود یا خیر.
- جدول موجود در داشبورد Site Content شامل متریکهایی مانند PageViews (نمایش صفحات) و بانس ریت (Bounce Rate، نرخ دفع کاربر) است. با کلیک روی منوی «Secondary Dimension » در بالای ستون اول و انتخاب «Device Category» (دستهبندی دستگاه) از زیرمنوی «Users» (کاربران)، دستهبندی دستگاه را اضافه کنید. سپس این جدول پربازدیدترین صفحات وبسایت برای هر دستگاه را نمایش میدهد و میتوانید مشاهده کنید که موبایل چقدر بر ترافیک وبسایت شما اثر گذاشته است.
این اطلاعات نشان میدهد که کدام عبارات جستجو ترافیک موبایلی را به سایت شما هدایت میکند، مخاطبان دستگاههای همراه شما به کدام مطالب بیشتر علاقه دارند و ابتدا باید کدام صفحات را برای مخاطبان دستگاههای همراه خود بهینهسازی کنید.
تاریخچه مختصر موبایل مارکتینگ
تاریخچه موبایل مارکتینگ به زمانی که اولین sms و کد کوتاه تلفن همراه در سال 2003 راه اندازی شد، باز می گردد.
Pontiac و Nike اولین برندهایی بودند که کمپین SMS را در سال 2005 راه انداختند. این زمانی بود که هر دو برند متوجه شدند که موبایل مارکتینگ، آینده است زیرا مردم شیفته تلفن های همراه شده بودند.
در سال 2007، 2.4 میلیارد کاربرِ SMS در سراسر جهان وجود داشت. اپل اولین آیفون خود را در ایالات متحده راه اندازی کرد و کدهای QR در سال 2010 به موبایل مارکتینگ افزوده شدند، که منجر به شروع عصری جدید در بازاریابی گردید.
در سال 2011، موبایل مارکتینگ یک صنعت جهانی 14 میلیارد دلاری بود.
در سال 2013، Android و iOS در بازار غالب شدند و این زمانی بود که برنامه های کاربردی (اپلیکیشنها) محبوب شدند و گوشی های هوشمند جایگزین تلفن های همراه سنتی شدند.
در سال 2014 تعداد کاربران تلفن همراه از تعداد کاربران کامپیوتر پیشی گرفت و مردم از طریق تلفن های همراهشان به اینترنت دسترسی پیدا میکردند.
امروزه 89 درصد از زمان کاربران موبایل در اپلبکیشنها صرف میشود و 11 درصد باقی مانده صرف مرور وبسایتها میشود. این دلیل شماره یک است که 71 درصد از بازاریابان میگویند که موبایل مارکتینگ، هسته کسب و کارشان محسوب میشود، در حالی که 68 درصد برندها، موبایل مارکتینگ را به کلیت استراتژی بازاریابی خود وارد کرده اند.
برندهایی که از استراتژی موبایل مارکتینگ استفاده نمیکنند، باید استراتژی بازاریابی خود را بازنگری کنند؛ چرا که چنین برندهایی در هر لحظه مشتریان را از دست میدهند.
موبایل مارکتینگ چگونه کار می کند؟
موبایل مارکتینگ مشابه سایر انواع بازاریابی ها کار میکند. تنها یک تفاوت دارد – مشتریان شما از تلفن همراه خود برای پیدا کردن و دست یابی به کسب و کارتان استفاده میکنند.
به طور خلاصه، شما هدف، اتصال و برقراری ارتباط با آنها را با استفاده از دستگاه های تلفن همراهشان میسر میکنید.
در حال حاضر، گوشی های هوشمند، تبلت ها و کنسول های بازی، دستگاه های در حال ظهور هستند که مردم برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. در واقعیت، 80 درصد از کاربران اینترنتی از گوشی های هوشمند استفاده میکنند.
مشتریان شما از قبل در تلفن همراه هستند، بنابراین شما باید آنجا باشید. اگر برند خود را از طریق تلفن های همراهشان مقابل دیدگانشان قرار ندهید، رقبای شما این کار را خواهند کرد. (همین حالا که شما در حال خواند این مطلب هستید، اکثر رقبایتان در حال استفاده از موبایل مارکتینگ هستند).
بنابراین اجازه دهید نگاه مختصری به نحوه موبایل مارکتینگ داشته باشیم:
الف. یک راهبرد و استراتژی موبایل مارکتینگ توسعه دهید (بحث شده در زیر)
ب. نوع بازاریابی مربوط به تلفن همراه را براساس اهداف و استراتژی کسب و کار خود انتخاب کنید (بحث شده در زیر)
ج.پیگیری، تجزیه و تحلیل، و پیچ دادن به استراتژی برای بهتر کردن آن.
بازاریابی موبایلی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟
وقتی از بازاریابی سنتی حرف میزنیم منظور، نوعی از بازاریابی است که در آن هیچ خبری از فناوریهای نوین مثل اینترنت نیست، چه برسد به موبایل. درواقع بهتر است بازاریابی سنتی را در مقابل بازاریابی آنلاین یا دیجیتال قرار دهیم. یعنی هنگامیکه از رسانههای سنتی مانند تلویزیون و رادیو، تبلیغات چاپی در روزنامهها و مجلات و توزیع بیزینس کارتها صحبت میکنیم. به این تعبیر، میتوان بازاریابی موبایل را زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال قرار داد.
این دو نوع کلی بازاریابی از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه بهطور مختصر به آنها میپردازیم:
هزینه
تبلیغات در رادیو تلویزیون، مطبوعات هزینه بسیار بیشتری در مقایسه با رسانههای اجتماعی دارد که بسیار مقرونبهصرفه هستند. بنابراین اجرای تبلیغات به شیوههای سنتی نیز هزینه مالی و زمانی بسیار زیادی در بر خواهد داشت. البته این بازاریابی اینترنتی نیز بدون هزینه نیست بااینوجود بسیاری تکنیکهای بازاریابی دیجیتال، رایگان هستند.
نتایج نهایی
در بازاریابی سنتی، لازم است هفتهها یا گاهی ماهها صبر کنید تا شاهد یک نتیجه بهبوددهنده در کسبوکار خود باشید. این در حالی است که بهمحض آغاز استفاده از بازاریابی آنلاین، میتوانید بهزودی منتظر وقوع بازخورد مثبت در کسبوکار خود باشید. از طرف دیگر، بهراحتی نمیتوانید فنون بازاریابی سنتی را اندازهگیری کنید، در حالی که در دنیای بازاریابی دیجیتال، میتوانید با بهرهگیری از ابزارهای تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیکس، میزان بازگشت سرمایه (RoI) را اندازهگیری کنید.
تحلیل آسان
همانطور که گفته شد، بازاریابی دیجیتال با توانایی محاسبه فرصتهای بازاریابی شما، ساده و سریع است. به شما این امکان را میدهد که بهسرعت شاهد عملکرد مثبت یک تکنیک باشید و یا ببینید کدام تکنیک جواب نداده است؛ ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل، بازدیدکنندگان علاقهمند، نرخ پرش و مواردی از این قبیل، تحلیلهای شما را در فرایند بازاریابی آنلاین تسهیل میکنند.
رصد و شمارش
بعید است کسی این ادعا را داشته باشد که رصد فنون بازاریابی سنتی امری آسان است. ما برای ارزیابی گروهی از بازدیدکنندگان و ارتباطات آنها ناچار به وارد کردن اقدامات افزودهای هستیم که زمانبر هستند. اطلاعات و نتایج فنون بازاریابی دیجیتال بهسادگی قابل ثبت کردن هستند. یعنی میتوانیم بدون کار زیادی، ببینیم آیا این اقدامات انجام شده با بهرهگیری از گوگل آنالیتیکس، جواب میدهند و کارساز هستند یا خیر. اگر جواب نداد، میتوانیم بهترین اقدامات را برای بازاریابی بهتر به کار بگیریم و بر اساس آن کلیدواژههای بهتر را انتخاب کنیم. همچنین با کمک گرفتن از کانالهای رسانههای اجتماعی که نه تنها رایگان، که برای همگان در دسترس هستند میتوانیم گروهی از بازدیدکنندگان فعال را هدف قرار دهیم.
اهمیت موبایل مارکتینگ
موبایل مارکتینگ از آن جهت برای کسبوکار شما مهم و ضروری است که این روزها تلفنهای همراه از هر فرد یا وسیله دیگری به ما نزدیکتر هستند و ما برای تعامل با آنها زمان زیادی از روز را صرف میکنیم. موبایل ها که حالا تعدادشان از تعداد انسانهای روی کره زمین نیز بیشتر است، از اعضای خانواده و دوستانمان به ما نزدیکتر هستند و بیشتر از آن که با آنها معاشرت کنیم، کتاب، روزنامه یا مجله بخوانیم یا برای گردش از خانه بیرون برویم، داخل اپلیکیشنهای مختلف موبایل جابجا میشویم و به همین دلیل بازاریابها اهمیت زیادی برای موبایل مارکتینگ قائل هستند و هرگز از تاثیری که این شیوه از دیجیتال مارکتینگ بر کسبوکارشان میگذارند، غافل نخواهند شد.
این دستگاههای هوشمند در سالهای اخیر به بهترین کانال تبلیغاتی تبدیل شدهاند به طوری که هر کسبوکاری به دنبال آن است که با هر شیوهی ممکن در موبایل مارکتینگ راهی به درون موبایلها باز کند و توسط کاربران علاقهمند دیده شود. چرا که این شیوه از بازاریابی همانطور که بالاتر هم گفتیم تاثیر بیشتر و مستقیمتری بر کسبوکار شما خواهد گذاشت و زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کوتاهتر خواهد کرد.
موبایل مارکتینگ چگونه به کسبوکار شما کمک خواهد کرد؟
تعداد کاربرانی که در سالهای اخیر موبایل را جایگزین کامپیوترهای رومیزی و لپتاپ کردهاند، روزبهروز در حال افزایش است و به همین دلیل بازاریابی بر بستر تلفنهای همراه باعث شناختهتر شدن شما و محصولاتتان خواهد شد. نکاتی که در این مقاله آورده شده است به شما کمک خواهد کرد تا بهتر و بیشتر با موبایل مارکتینگ اشنا شوید، طریقه پیادهسازی آن برای کسبو کار خود را بیاموزید و اطلاعاتی در مورد چگونگی بهینهسازی کارکرد موبایل مارکتینگ، کسب کنید. اما با این همه اگر بخواهیم به طور خلاصه از کارکرد موبایل مارکتینگ بگوییم به شما خواهیم گفت که این شیوه بازاریابی باعث افزایش مخاطبان و درآمد شما خواهد شد و رونق چشمگیری به کسبو کارتان خواهد بخشید.
چرا موبایل مارکتینگ مهم است؟
چه چیزی مهمتر از اینکه این روزها همه یک موبایل یا چیزی شبیه گوشی هوشمند در دست دارند و با آن به تعداد زیادی اپلیکیشن دسترسی دارند؟ شاید بهتر باشد بهجای آنکه بگوییم آینده بازاریابی در دستان موبایل است، هماکنون در عصر موبایل مارکتینگ قرار داریم. کافی است به روند رشد مدت زمان استفاده از دستگاههای موبایل در مقایسه با دسکتاپ نگاه کنیم. دور از انتظار نیست که این روند در آینده نیز به رشد صعودی خود ادامه دهد. در روزگار کنونی، قابلیت حمل موبایل به کاربر این امکان را میدهد که از هرکجا و هر مکان از راه اینترنت به جهان دسترسی داشته باشد.
این تنها یکی از چند دلیل اهمیت این نوع بازاریابی است. در ادامه با چند دلیل دیگر آشنا میشوید:
-
دسترسی به سرویسهای سریع در هر زمان و هر مکان
مردم حق دارند خدمات خوب، آسان و سریع بخواهند. شرکتی که بتواند از راه و فنون بازاریابی موبایل با کاربران در ارتباط باشد بدون شک مشتریانی خواهد داشت که بتوانند بازخورد خوب و راهگشایی نیز بدهند.
-
جداییناپذیر بودن موبایل از زندگی
قابلیت به همراه داشتن دستگاههای موبایل در هر زمان یکی از مهمترین دلایلی است که گوشیهای هوشمند را به وسیلهای مطلوب برای خرید الکترونیک در اوقات فراغت تبدیل کرده است.
-
موبایل تنها برای خرید الکترونیک نیست بلکه در فروشگاههای فیزیکی هم استفاده میشود
حالا دیگر بسیاری از فروشگاههای واقعی نیز از خدمات موبایل برای تبلیغات و بازاریابی استفاده میکنند. آنها با ذخیره کردن شماره تلفن همراه شما آخرین پیشنهادها و تخفیفها را به اطلاع مشتریان میرسانند و شانس خود را برای افزایش فروش امتحان میکنند.
-
بازاریابی پیامکی
بهجرئت میتوان گفت که بازاریابی از راه SMS و MMS تحول عظیمی را در صنعت تبلیغات و بازاریابی ایجاد کرده است. بااینکه شیوههای نوینتری بهویژه از طریق اینترنت برای بازاریابی فراهم شده است اما پیام کوتاه متنی و پیام کوتاه چندرسانهای همچنان قدرت و حضور خوبی برای اهداف و استراتژیهای بازاریابی دارند.
-
شاخص جستجوی موبایلی محتوای اصلی رتبهبندیها است
شاید جالب باشد بدانید که گوگل، شاخص جستجوی خود را بر اساس رتبهبندی جستجوی موبایلی انجام میدهد و نه رتبهبندی جستجو با دستک تاپ. بنابراین اگر وبسایت دارید، رتبهبندی جستجوی شما بهجای دسکتاپ بر اساس جستجوی موبایل ملاحظه خواهد شد.
-
اهمیت تبلیغات موبایلی
با این تفاسیر دور از انتظار نیست که در عالم بازاریابی، نمایش تبلیغات در سایتهای موبایلی یا بهطور مستقیم روی موبایل اثربخشی بیشتری در مقایسه با بازاریابی در وبسایت و دسکتاپ داشته باشد.
انواع استراتژیهای موبایل مارکتینگ
حالا که متوجه چیستی، اهمیت و کارکرد موبایل مارکتینگ شدید، احتمالا نیاز دارید تا در مورد استراتژی های موبایل مارکتینگ بیشتر بدانید. SMS و MMS که بالاتر هم به آنها اشاره کردیم از اولین و پایهایترین انواع موبایل مارکتینگ هستند که در میان مارکترها نیز محبوب و معروف هستند. البته انواع دیگری از موبایل مارکتینگ مانند استفاده از بلوتوث برای بازاریابی نیز وجود دارند که این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش موبایل مارکتینگ بر بستر وب، از اهمیت و کارایی افتادهاند.
تکنیکهای موفقیت در موبایل مارکتینگ
موفقیت در موبایل مارکتینگ به عوامل زیادی بستگی دارد. نکاتی هرچند کوچک اما با اهمیت زیاد که میتوانند تعداد مخاطبان کسبوکار شما و نظر مشتریان در مورد کیفیت محصولتان را تغییر دهند. در ادامه به ۸ تکنیکی که میتوانند موفقیت اقدامات موبایل مارکتینگ شما را تضمین کنند، اشاره خواهیم کرد:
- ریسپانسیو بودن صفحات وب برای تلفن همراه
- بهبود لینکدهی صفحات وب و اپلیکیشن
- توسعه اپلیکیشن با توجه به اصول مارکینگ
- بررسی پرسونای مخاطب و شخصیسازی تجربه کاربری
- استفاده از انواع محتوا برای جذب گروههای متفاوت از کاربران
- بهرهمندی از استراتژیهای بازاریابی شبکه های اجتماعی
- استفاده از کانال های گوناگون بازاریابی موبایلی
- دنبال کردن نتایج کمپینها و اقدامات موبایل مارکتینگ توسط سرویسهای آنالیتیکس و اتریبیوشن معتبر
جمعبندی
استراتژی بازاریابی موبایلی، یک تلاش و اقدام واحد نیست، بلکه بخش بزرگی از کمپین بازاریابی بلندمدت یا کوتاهمدتی است که اهمیت آن روزبهروز درحال افزایش است. در روشهای مختلف بازاریابی موبایلی مانند تبلیغات ایمیلی، CPC (پرداخت به ازای کلیک)، سئو، تولید محتوا و بازاریابی در رسانههای اجتماعی، یک کانال بازاریابی موبایلی برای رسیدن به مخاطبان (در هر جایی که برای آنها راحتتر است) وجود دارد.
بهینهسازی وبسایت و ارسال ایمیل برای دستگاههای همراه، بهره بردن از کانالهای پیامک و ساخت برنامهای بومی برای مخاطبانی که بیش از همه با برند شما تعامل دارند، همگی پروژههای بزرگی هستند. بنابراین با بهروزرسانی پرسونای خریدار خود شروع کنید تا بتوانید بهتر درک کنید که بیشتر مخاطبان هدف شما زمان صرفشده در دستگاههای همراه را در کجا میگذرانند. به این ترتیب خط شروعی خواهید داشت و باقی کارها نیز طبق ترتیب و نظمی منطقی انجام خواهد شد.
فناوری موبایل، روندی زودگذر نیست که به این زودیها کنار گذاشته شود. بهینهسازی استراتژی بازاریابی خود برای موبایل موجب برتری برند شما نسبت به رقبا میشود.