1

منظور از معاملات خرد در بورس چیست؟

  • کد خبر : 1540
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۳
منظور از معاملات خرد در بورس چیست؟

منظور از معاملات خرد در بورس چیست؟ | در این مقاله از نتورک نیوز، قصد داریم تا با مفهوم معاملات خرد و نحوه محاسبه آن‌ها آشنا شویم. روزانه معاملات بسیاری در بورس انجام می‌شوند. خرید و فروش‌های بسیار با قیمت‌ها و حجم‌های متفاوت از طرف سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. در این بین استناد به همین حجم و ارزشی […]

منظور از معاملات خرد در بورس چیست؟ | در این مقاله از نتورک نیوز، قصد داریم تا با مفهوم معاملات خرد و نحوه محاسبه آن‌ها آشنا شویم. روزانه معاملات بسیاری در بورس انجام می‌شوند. خرید و فروش‌های بسیار با قیمت‌ها و حجم‌های متفاوت از طرف سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. در این بین استناد به همین حجم و ارزشی که معاملات می‌سازند، راهی برای انتخاب درست است. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی باشید، این مورد می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. معاملات در بورس به سه شکل خرد، بلوکی و عمده انجام می‌شوند. این که هر یک از این موارد چه حجمی از معاملات بازار را به خود اختصاص می‌دهند، یکی از محاسباتی است ک با تابلو خوانی می‌توان انجام داد.

معاملات خرد در بورس چیست؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای آن که بهترین سهام را انتخاب کنند، از معیار معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. حجم و ارزش معاملات خرد در بورس می‌تواند میزان نقدینگی روزانه بازار را مشخص کرده و درمورد خرید و فروش سهام مورد نظر سرمایه‌گذار اطلاعات خوبی به او بدهد. چرا که در طول یک روز معاملاتی سهام هر نماد در قیمت‌ها و حجم‌های مختلفی به فروش می‌رسد و این‌ها اطلاعاتی مهمی هستند.

انواع معاملات از نظر حجم

معاملات را می توان از طرق مختلف دسته بندی کرد. یکی از این راه ها، تقسیم بندی براساس حجم معاملات است.

در دسته بندی انجام معاملات از نظر حجم، معاملات به دو دسته تقسیم می شوند:
1-معاملات خرد
2- معاملات کلان (بلوکی)
معاملاتی که به صورت روزانه در بورس انجام می دهیم در دسته خرد قرار دارند. هر شرکت در طول روز تنها مجاز به انجام معاملات در حد 1 درصد از کل سهام شرکت می باشد اما اگر سایز معاملات از حالت عادی خارج شود و حجم آن ها به شدت افزایش پیدا کن و بیش از 1 درصد باشد باید به صورت بلوکی انجام شود.

لازم به ذکر است که ارزش کل معاملاتی که نمایش داده می شود، شامل ارزش معاملات خرد، بلوک و عمده است. برای محاسبه ارزش معاملات کل خرد، باید ارزش معاملات عمده و بلوک را از آن کسر کنیم.

نهایت میزان سهام قابل معامله در هر سفارش معمولا بین 50 تا100هزار سهم می باشد وسفارش های با بیش از آن حجم، باید به صورت تقسیم شده، انجام شوند.

در نماد های فرابورسی سقف سفارش از لحاظ حجمی در هر سفارش 50 هزار برگ سهم و این عدد در نماد های بورسی 100 هزار برگ سهم است. اگر 50 برابر هر یک از این مقادیر شخصی بخواهد سفارش گذاری کند باید در قالب معاملات بلوکی انجام دهد.

از آن جا که معمولا قیمت بلوک معامله شده بالاتر از قیمتِ سهم روی تابلو است، سهامداران انتظار افزایش قیمت سهم در روند آتی را دارند و این انتظار سبب افزایش تقاضا در آن نماد می شود. در برخی مواقع حتی فقط با انتشار آگهی عرضه بلوک با قیمتی بالاتر از قیمت تابلو، حتی اگر معامله بلوکی صورت نگیرد، سهم با تقاضا رو به رو می گردد و قیمت آن صعود می کند.

در ایران بازار مجزایی برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده که به آن بازار بلوک گفته می شود؛

عموماٌ سرمایه گذاران می توانند سهام و حق تقدم قابل معامله ی بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیت حجم سفارش در بازار عادی و یا ارزش معامله ای آن معادل ۲۰ میلیارد باشد را در بازار بلوک معامله کنند.

ساعت شروع، پایان و طول هر جلسه ی معاملاتی در بازار بلوک مانند بازار عادی است و به طور معمول، سرمایه گذاران حقوقی وارد این معاملات می شوند؛ معاملات بلوکی با عنوان سفارش های بلوکی هم شناخته می شوند.

برای مشاهده ی معاملات بلوکی، باید به سایت مدیریت فناوری بورس مراجعه کنیم؛ در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد ۲ نوشته شده، یعنی معامله بلوکی روی آن ها صورت گرفته است.

ارزش معاملات به چه معناست؟

به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده بر روی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، ارزش معاملات می‌گویند. در واقع با توجه به این نکته که ارزش معاملات نشان‌دهنده‌ی حجم نقدینگی در بازار است، بررسی آن به ما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را تشخیص دهیم. به این صورت که، افزایش ارزش کل معاملات بازار نشان از ورود نقدینگی و روند مثبت آن بازار دارد و کاهش ارزش معاملات بازار نیز حکایت از زمان نامناسب جهت سرمایه‌گذاری دارد.

ارزش معاملات کل از ضرب تعداد کل معاملات در حجم معاملات کل بدست می آید و برای مشاهده رقم دقیق آن می‌توان از سایت بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com استفاده کرد.

ارزش معاملات خرد بورس

در نظر داشته باشید که معاملات در بازار اوراق بهادار به ۳ دسته معاملات خرد، معاملات عمده و معاملات بلوکی تقسیم می‌شود.

ارزش معاملات خرد بورس

اگر معاملات بلوکی را از ارزش کل معاملات روزانه کم کنیم، به ارزش معاملات خرد دست می‌یابیم.

در زیر، ارزش معاملات پلیمر آریا ساسول در طی یک روز معاملات را مشاهده می‌کنید:

ارزش معاملات خرد بورس

با توجه به این نکته که مبنا تصمیم‌گیری در رابطه با ارزش بازار، ارزش معاملات خرد است می‌توان بیان کرد در صورتی که ارزش معاملات خالص روزانه سهام شرکت‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باشد و این فرایند طی دو تا سه روز ادامه داشته باشد و در عین حال، سهام شرکت‌ها متعادل باشد و یا روند صعودی را تجربه کند، نقدینگی وارد بازار می‌شود.

بنابراین در نظر گرفتن ارزش معاملات و بازار باید به عنوان یکی از معیارهای مورد بررسی هر سرمایه‌گذاری به صورت روزانه به حساب بیاید.

سخن پایانی

ارزش معاملات در بورس یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. این افراد می‌توانند با استفاده از تابلو خوانی اعداد و ارقام مورد نیاز خود را استخراج کرده و با یک جمع و تفریق ساده، نیاز خود را بر طرف کنند. از آن جایی که میزان نقدینگی با ارزش معاملات خرد رابطه مستقیم دارد، می‌توان به این نرخ به چشم فاکتوری قابل اتکا نگاه کرد. تابلو خوانی یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که هر سرمایه‌گذاری باید پیش از ورود به بازار سرمایه فرا بگیرد. تابلو نمادهای حاضر در بازار بورس را می‌توانید در سایت اوراق بهادار تهران مشاهده کنید. به غیر از تابلو به صورت تفکیک شده، در صفحه اصلی این سایت آمار و ارقام کلی بازار نیز قابل مشاهده است. اگر می‌خواهید در سرمایه‌گذاری بورس و سایر بازارهای مالی موفق عمل کنید، می‌توانید با دوره‌های آموزشی ما در دلفین وست همراه شوید و جمع سرمایه‌گذاران موفق و خانواده ما بپیوندید. مشاوران و اساتید مجرب در مجموعه ما آماده کمک و خدمت‌رسانی به شما هستند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1540

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.