بازاریابی قطره ای چیست؟ | بازاریابی قطره ای Drip Marketing این امکان را به برندها می دهد که با مخاطبان خود در تعامل باشند و به این صورت همواره در ذهن مشتریان شان تازه می مانند، با این امید که روزی مشتریان در هنگام خرید نام آنها را به یاد آورد.
بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟
بازاریابی قطرهای یا چکهای یا دریپ مارکتینگ برنامهای است که در آن اطلاعات مربوط به کسبوکار را از طریق جریانی متناوب و پیوسته به مخاطبان برند انتقال میدهیم. این جریان را میتوان از طریق ایمیل، پستهای شبکههای اجتماعی، کارت پستالها، تماسهای تلفنی، بروشورها و روزنامهها انتقال داد.
این ابزارها به کسبوکار شما کمک میکند که آگاهی از برند خود را افزایش دهید و باعث ایجاد مشتریان بالقوه میشود.
واژه بازاریابی قطرهای یا چکهای اصطلاحی است که از کشاورزی گرفته شده است. کشاورزان در روش آبیاری قطرهای، آب را به صورت منظم اما کم کم به ریشه گیاه میرسانند. بنابراین هیچگاه ریشه گیاه در آب غرق نمیشود ولی به طور مداوم هم آب دارد.
به همین ترتیب در دریپ مارکتینگ هم مخاطبان اطلاعاتی را به طور مداوم کسب میکنند که برایشان مفید است اما در عین حال در آن اطلاعات غرق نمیشوند.
در واقع در روش بازاریابی قطرهای به گونهای تغذیه مناسبی برای ذهن مخاطب آماده میکنیم تا در هنگام خرید بتواند برند ما را به یاد آورد. مثلا زمانیکه محصولی جدید را میخواهیم به بازار عرضه کنیم، میتوانیم با ارسال بروشور در ابتدای هر فصل، مشتریان را از محصولات جدید باخبر کنیم یا افراد را تشویق کنیم که دوباره از خدمات و محصولات شرکت خریداری کنند.
تحقیقات نشان داده است که ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده و منظم به مشتریان هدف و مشتریان فعلی میتواند میزان فروش برندها را به طور چشمگیری افزایش دهد.
شرکتها از روش بازاریابی قطرهای یا چکهای یا دریپ مارکتینگ استفاده میکنند تا زمان صرف شده برای فروش محصول یا خدماتشان را تا ۲۳ درصد کاهش دهند.
دریپ مارکتینگ باعث میشود نام برند شما همیشه در ذهن مخاطب برندتان تازه باقی بماند. اگر بتوانید همیشه با مصرفکنندگان در تماس باشید، احتمالا میتوانید امیدوار باشید که به هنگام خرید، مشتریان نام شما را به یاد بیاورند و از شما خرید کنند.
انواع کمپین های قطره ای
هر کسب و کاری، مشتری و برنامه های بازاریابی منحصر به فرد خود را دارد، همچنین کمپین های بازاریابی قطره ای متفاوتی وجود دارد که می توانید براساس ویژگی های کسب وکار، نیاز خود، مشتریان و همچنین اهدافی که مد نظر دارید را از انواع مختلف آن بهره برداری کنید.
کمپین بازاریابی قطره ای اصلی (Top Of Mind)
منظور از این کمپین، کمپین های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرند. هدف این کمپین ها تعامل با مشتریان اصلی و تاثیرگذاران در نقاط اصلی در طول فرآیند فروش است.
کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)
در این کمپین برای مخاطبان اطلاعات و محتوای مفید و مرتبط فراهم میشود و به منظور متقاعدسازی برای فروش نیست.
کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement) با مخاطبان
زمانی استفاده میشود که می خواهید با مخاطبانی که مدتی با برند شما در تماس بوده اند اما پس از مدتی ارتباط خود را قطع کرده اند مجدداً ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، مشتریانی که کارت خرید الکترونیکی، یا بن تخفیف را پر میکنند اما هیچگاه برای چک کردن حساب کاربری خود بازنمیگردند و با یک خرید ارتباطشان با برند به پایان میرسد.
کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی
در این نوع کمپین سعی بر آن است که مخاطبان رقبایتان را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنید.
کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی
به منظور ترفیع یکی از محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، معمولاً با اعلام تخفیف یا بازه ی زمانی محدود برای خرید پیشنهاد داده میشود.
کمپین بازاریابی آموزشی (Training)
این مورد کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، اما در برخی از کسب و کارها بسیار مورد توجه مخاطبان است. در این نوع کمپین ها برنامه های آموزشی جهت استفاده از محصول، برنامه یا خدمات به مخاطبان داده میشود، یا توضیحاتی برای مشتریان جدید قرار داده میشود.
نمیتوان بین انواع کمپین های بازاریابی- تبلیغاتی بهترین یا بدترین مدل را مشخص کرد، نیاز و اهداف کسب و کارتان مشخص میکند کدام مدل برای برند شما بهتر است، که ممکن است ایمیل، پست مستقیم یا حتی از طریق بسترهای شبکه های اجتماعی صورت بپذیرد.
مزایای بازاریابی قطره ای یا دریپ مارکتینگ برای کسب و کارها
به دلایلی که در ادامه این بخش از نتورک نیوز گفته شده است، دریپ مارکتینگ میتواند در کسب وکار شما جای داشته باشد:
- استفاده نکردن از روش بازاریابی قطره ای، چکه ای یا دریپ مارکتینگ سبب می شود مشتریان کسب و کار شما را فراموش کنند و به سراغ رقبا روند.
- با اعمال این نوع بازاریابی همیشه می توانید حواس مخاطب را به سمت خودتان جلب کنید.کمپین های بازاریابی قطره ای با افرادی به اشتراک گذاشته می شوند که تا حدی به برند شما علاقمند هستند.
- با استفاده از روش بازاریابی قطره ای می توانید با مخاطب ارتباطی موثر بسازید و ریشه های اعتماد را در وجودش بگسترانید.
- با اعمال این نوع بازاریابی می توانید مخاطب را به خرید در لحظه تشویق کنید.
- در صورت عرضه درست اطلاعات به مشتری در زمان مناسب پیامتان مانند یادآوری عمل می کند. در زمان حراج های بزرگ پیام را به مشتری بفرستید تا احتمال خرید افزایش یابد.
- در روش بازاریابی قطره ای افرادی هدف قرار می گیرند که مشتریان بالقوه محسوب می شوند بنابراین احتمال خرید افزایش می یابد.
نکات کلیدی در بازاریابی قطره ای ( drip marketing )
دریپ مارکتینگ یک نوع بازاریابی مستقیم است که در آن ، پیام بازاریابی به طور ثابت در طول یک دوره زمانی مشخص برای مشتری ارسال می گردد. بازاریاب ها برای رسیدن به هدف ارتباط با مشتری از ایمیل مستقیم استفاده می کنند و تلاش دارند که یک محصول یا یک خدمات خاص را در ذهن مشتری با تکرار و قابل رویت بودن، جا بیاندازند.
بازاریابان قطره ای از شبکه های اجتماعی هم برای ارتباط مستقیم استفاده می کنند. بازاریابان به اندازه کافی در معرض دید قرار می گیرند تا مشتریان در نهایت تصمیم بگیرند که از محصول یا خدمات آن ها استفاده کنند یا خیر.
فهم بازاریابی قطره ای
در وهله اول بازاریابی قطره ای به صورت تبلیغات کاغذی برای دریافت کنندگان ارسال می شد، اما کم کم با وجود اینترنت و شبکه های اجتماعی، گزینه های پیام رسانی، به شدت گسترده تر شدند.
بسیاری از انواع بازاریابی های قطره ای به قانون ۲۹ تکیه می کنند. این قانون اظهار دارد که اکثر چشم اندازها یعنی همان مشتریان، تا زمانی که حداقل ۲۹ بار تبلیغ چیزی را نبینند، آن را خریداری نمی کنند.
بازاریابی قطره ای هم از روش تکرار استفاده می کند و ارتباطاتی را به صورت اتوماتیک با تعدادی از افراد برقرار می کند. بازاریابی قطره ای ممکن است در مقایسه با دیگر روش ها کم ترین تاثیر را برای ماندگاری در ذهن افراد داشته باشد.
چه کسب و کارهایی به کمپین بازاریابی قطره ای نیاز دارند؟
هر نوع کسب و کاری میتواند از بازاریابی قطره ای منفعت کسب کند. هرچند آنهایی که به طور ویژه به آن نیاز دارند، بازاریابان کسب و کارهای B2B و شرکت های فعال در حوزه ی تجارت الکترونیک هستند. حفظ رابطه و در تماس بودن با مشتریان بالقوه و همیشگی در طول زمان، بسیار اهمیت دارد. این کار میتواند یکی از اثربخش ترین راه ها برای یادآوری به مشتریان و ارباب رجوع باشد، که کسب و کار شما همواره حضور دارد و آماده ارائه محصولات و خدمات به مشتریان است و همچنان متعهد میشود که بهترین تجربه ممکن از خدمات مشتریان را خلق کند.
اصولی برای اثر بخشی کمپینهای بازاریابی قطره ای
برای اینکه در اجرا و نتیجهگیری کمپینهای بازاریابی قطرهای یا دریپ مارکتینگ موفق باشید لازم است برنامهریزی دقیق و تلاشی همگون داشته بشاید چراکه اجرای کمپینی موفق، فقط ارسال تعدادی ایمیل نیست. در اینجا به چند مورد از کارهایی که باید انجام دهید اشاره میکنیم.
هدفی واضح و مشخص در سرتان داشته باشید. برای اینکه بتوانید کمپینی موثر را اجرا کنید باید پی از هر کاری هدفتان را مشخص کنید چرا که برای هر هدف باید استراتژی متفاوتی معین کرد.
بخشبندی کنید. برای اینکه اثربخشی کمپینهایتان را افزایش دهید باید هر کدام را برای مخاطب مشخصی بخشبندی کنید. از آنجا که گروههای متفاوت افراد، نیازها و نگرانیهای خاص خود را دارند پس کمپینهای متعددی را برنامهریزی کنید.
محتوای بسیار خوب تولید کنید. مهمترین جنبه هر کمپین ایمیلی محتوای آن است. اگر بتوانید محتوایی کامل و عالی تولید کنید، خواهید توانست ارتباطی مثبت باید مخاطبتان برقرار کنید. مطمئن شوید که محتوایتان مرتبط و مختصر است.
تعداد دفعات ارسال و زمان آن را مشخص کنید. تعداد دفعات و زمانبندی هر ایمیل را باید متناسب با کمپین مشخص کنید. قانون خاصی برای زمانبندی و تعداد دفعات اجرای کمپین وجود ندارد؛ اما به طور کلی، باید از ایمیلهایی شروع کنید که تعداد دفعات بیشتری میتوان آنها را ارسال کرد و سپس تعداد آنها را کم کنید.
شاخصها و آمارها را مشخص کنید. کمپینهای ایمیلی سرمایهگذاری بلند مدت محسوب میشوند. شما باید در طول اجرای کمپین آمارهای مختلفی همچون نرخ کلیک را بسنجید. زمانیکه نتایج آمارها را به دست آوردید باید آنها را با اهداف و شاخصهای عملکردی مقایسه کنید و ببینید که آیا کمپین در مسیر درستی در حرکت است یا نه.
همیشه و در همه حال کمپین را بهینه کنید. اکنون که آمارها و نتایج را به دست آوردهاید باید از این نتایج برای بهبود و بهینهسازی ادامه کمپین استفاده کنید و مطمئن شوید که همواره به اهداف اصلیتان نزدیک میشوید.
نحوه تعیین رفتار کاربران در بازاریابی قطرهای
معمولا کاربران چندین نوع رفتار در بازاریابی قطرهای از خود نشان میدهند. هر یک از این رفتارها را میتوان از طریق آمارها و تحلیلهای به دست آمده تشخیص داد. این رفتارها عبارتند از:
- ثبت نام های انجام شده در وبسایت
- انواع بازدیدکنندههای معمولی در وبسایت شما
- شناخت بازدید کنندههای مکرر
- ثبت نام و عدم بازدید دوباره از سایت
- عدم ثبت نام برای دورههای آموزشی رایگان
- عضویت در ایمیل مارکتینگ
- تعداد عضو های لغو شده در خبرنامه شما
مدیریت دریپ مارکتینگ چگونه کار می کند؟
رایج ترین رسانه برای دریپ مارکتینگ، ایمیل است زیرا هزینه کمی دارد و اتوماسیون آن راحت است . بازاریابی قطره ای از طریق ایمیل و توسط یک فرم آنلاین انجام می شود و مشتری با آن رو به رو خواهد شد و همچنین پاسخ ها به صورت اتوماتیک به مشتری ارسال می گردند و کمپین به شکل کاملاً اتوماتیک اداره می شود. شبکه های اجتماعی به طرز وسیعی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند و پست ها و خبرهای زیادی را به شکل منظم برای تولید محتوای بازاریابی به افراد ارسال می کنند.
ایمیل های مستقیم به طور گسترده ای برای آپدیت کردن نرم افزار ها و پیام های دیجیتالی، اتوماتیک سازی و شخصی سازی به کار گرفته می شوند تا مدیریت توزیع این ایمیل ها به شکل بهتری انجام گردد.
چشم انداز رفتاری کمپین دریپ مارکتینگ، تحت تاثیر بخشی از مجموعه های رفتاری می باشد که باعث می شود نام های دیگری هم برای این بازاریابی به کار گرفته شود، مثلاً ایمیل های رفتاری یا هدفمند.
به طور مثال زمانی که مشتری انتخاب می کند تا با یک فروشنده در ارتباط باشد، از همان ایمیل های از قبل نوشته شده برای برقراری ارتباط استفاده می کند. ممکن است که اولین ایمیل را همان روز و یا بعد چند روز ارسال کند.
این کمپین ها بر اساس رفتار مشتری ، مجموعه ای از ایمیل ها را دوباره برای فرد ارسال می کنند. مثلاً ایمیل هایی برای بازدید از یک وب سایت خاص ، خرید آنلاین ، اضافه کردن یک آیتم به کارت خرید به صورت آنلاین یا خرید معمولی را ارسال می کنند .این رفتارهای مشتری را نیز به راحتی روی شبکه های آنلاین ثبت می کنند و می توانند طیف مختلفی از ارتباطات از جمله خرید های خاص و تخفیف ها را اعمال کنند.
جمعبندی
بازاریابی قطرهای، چکهای یا دریپ مارکتینگ را میتوان به عنوان راهی در جهت تغذیه و به یاد سپاری برند عنوان کرد. بدین ترتیب، میتوانید مشتریان فعلی و بالقوهتان را ترغیب کنید که باز هم از شما خرید کنند. شما باید همیشه آنها را از وجود محصول یا خدمات برندتان باخبر کنید. اگر همیشه این نکته را در ذهنتان داشته باشید میتوانید کمپینی موفق اجرا کنید.