2

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

  • کد خبر : 1233
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین چیست؟ | وایت پیپر که در فارسی تحت‌عنوان «اوراق سفید» ترجمه شده است، در حقیقت به گزارشی جامع و کامل از عملکرد یک طرح یا پروژه و مشکلی که حل می‌کند اشاره دارد. کاربرد وایت پیپر محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست؛ اما امروزه این اصطلاح در فضای بلاک چین و ارزهای […]

وایت پیپر بیت کوین چیست؟ | وایت پیپر که در فارسی تحت‌عنوان «اوراق سفید» ترجمه شده است، در حقیقت به گزارشی جامع و کامل از عملکرد یک طرح یا پروژه و مشکلی که حل می‌کند اشاره دارد. کاربرد وایت پیپر محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست؛ اما امروزه این اصطلاح در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز بسیار کاربرد دارد و به‌کرات دیده می‌شود. در این مقاله نگاهی به اهمیت وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال داریم و روش‌های صحیح مطالعه آن را بررسی کنیم.

وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال چیست؟

وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال سندی (معمولاً یک فایل PDF) است که توضیحی جامع از یک پروژه غیرمتمرکز (ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک چین) در آن ارائه شده است. در حقیقت وایت پیپر یک معرفی‌نامه از پروژه است که به خواننده توضیح می‌دهد یک پروژه قرار است چه مشکلی را حل کند. وایت پیپر در هر حوزه‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست.

زمانی که با یک ارز دیجیتال جدید روبه‌رو هستیم (علی‌الخصوص اگر این پروژه در مرحله عرضه اولیه سکه یا همان ICO قرار داشته باشد)، اولین گامی که برای تحلیل آن باید برداریم، مطالعه وایت پیپر است.

هدف از نگارش این سند در فضای ارزهای دیجیتال، ارائه نقشه‌ای دقیق از آینده این ارزها و برنامه‌های آنهاست. توضیح جامعی از خود محصول و فناوری‌ای که پشت آن قرار دارد، مشکلی که این محصول قرار است آن را حل کند، جزئیاتی در خصوص توکن دیجیتال آن و اطلاعاتی در مورد تیم توسعه‌دهنده و نقشه راه آن‌ها برای این پروژه، از جمله مواردی هستند که در وایت پیپر باید به آنها اشاره شود.

معروف‌ترین وایت پیپر موجود در دنیای ارزهای دیجیتال، گزارش معرفی بیت کوین است. این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتابه‌همتا»، در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق ناشناس بیت کوین منتشر شده و تولد اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان را رقم زده است. از این لینک می‌توانید وایت پیپر بیت کوین را مطالعه کنید.

مطالعه وایت پیپر پروژه‌ها (پیش از سرمایه‌گذاری روی آنها) به سه دلیل اهمیت دارد. اولین دلیل این است که به شما این امکان را می‌دهد تا خود پروژه را درک کنید و با آن آشنا شوید. دلیل دوم این است که با مطالعه وایت پیپر می‌توانید مشکلی را که این پروژه در صدد رفع آن است کشف کنید و بررسی کنید که آیا این پروژه خواهد توانست چنین مشکلی را حل کند یا خیر. در نهایت اینکه مطالعه وایت پیپر، توانایی سنجش اعتبار توکن پروژه را در اختیار شما قرار می‌دهد و شما خواهید توانست با دید بازتری در خصوص سرمایه‌گذاری (یا سرمایه‌گذاری نکردن) بر روی آن تصمیم‌گیری کنید.

نباید این نکته را فراموش کرد که وایت پیپرها را تیم پروژه می‌نویسند و بنابراین تا زمانی که بررسی و تحلیل دقیق انجام نشود، به‌صورت مستقیم نمی‌توان نکته منفی در یک وایت پیپر پیدا کرد. بدیهی است که تیم توسعه یک پروژه در گزارش‌های خود تنها از پروژه خود تعریف و تمجید می‌کنند، اما با بررسی عمیق می‌توان نقاط ضعف و گفته‌نشده پروژه را پیدا کرد.

اهمیت یک Whitepaper چیست؟

بر اساس برخی از نظرسنجی‌های انجام شده توسط وبلاگ بازاریابی Savvy B2B “نرم افزار آزمایشی و وایت پیپرها بیشترین استفاده را دارند، به همراه اینکه در میان موثرترین اشکال محتوا برای تحقیق در مورد مشکلات و راه حل‌های فناوری اطلاعات هستند”.

آنها همچنین سرمایه گذاران بالقوه مختلف را مورد سنجش قرار دادند و دریافتند که:

۷۷٪ در ۶ ماه گذشته حداقل یک وایت پیپر خوانده‌اند در حالی که در نظرسنجی ۲۰۰۸ آن‌ها ۶۸٪ است.

۸۴٪ از آنها هنگام تصمیم گیری برای خرید فناوری، وایت‌پیپر را در حد متوسط ​​تا بسیار تأثیرگذار ارزیابی می‌کنند.

Eccolo Media همچنین برخی از نظرسنجی‌ها را در سال ۲۰۱۳ انجام داده است. این نظرسنجی شامل بسیاری از موضوعات بازاریابی محتوا – از جمله انواع وثیقه‌هایی که بیشتر مصرف می‌شوند و بیشترین تأثیر را دارند – و همچنین مراحل چرخه فروش که در آنها بیشترین نظر را دارد، می‌باشد.

در اینجا برخی از نتیجه گیری‌هایی است که آن‌ها از تحقیقات خود گرفته‌اند را عنوان می‌کنیم:

۴۹٪ از پاسخ دهندگان ادعا کردند که از وایت پیپرها برای ارزیابی یک خرید فنی استفاده کرده‌اند، و آن را بیشتر از هر نوع عنوان دیگری مطالعه می‌کنند.

وایت‌پیپر‌ها پیش از مطالعات موردی / داستان‌های موفقیت، بروشورهای محصول / برگه‌های داده، راهنماهای فن‌آوری دقیق و پرونده‌های ویدیویی / چندرسانه‌ای به عنوان تأثیرگذارترین شکل بازاریابی محتوا منتشر شدند.

هنگامی که سرمایه گذاران از هدف شما و از مشکلی که قصد حل آن را دارید بی‌اطلاع هستند، وایت پیپرها بهترین فرم محتوا در مرحله پیش فروش هستند.

پس از اتمام فروش، از هر ۱۰ پاسخ دهنده ۷ نفر گفت که ادامه دریافت محتوا از فروشنده مهم یا بسیار مهم است. وایت‌پیپر‌ها به وضوح مورد پسندترین نوع محتوا پس از خرید هستند و به دنبال آنها موارد موردی و راهنماهای فنی ارائه می‌شود.

اگر این آمار و ارقام هنوز شما را قانع نکرده است، پس اجازه دهید ما شما را به سال ۲۰۰۸ برگردانیم، زمانی که یک برنامه نویس ناشناس به نام Satoshi Nakamoto وایت پیپر خود را با عنوان “Bitcoin: یک سیستم نقدی الکترونیکی مبتنی بر ارتباط نظیر به نظیر” منتشر کرد. این وایت‌پیپر نه تنها ما را با بیت کوین آشنا کرد، بلکه زمینه را برای ارزهای رمزپایه دیگر و کل صنعت ICO هموار کرد. این وایت‌پیپر ما را با فناوری بلاکچین آشنا کرد.

همین یک عدد وایت‌پیپر تبلیغاتی یک دوره جدید را تعریف کرده و ما را به سمت یک صنعت چند میلیارد دلاری سوق داده است. یک وایت پیپر خوب و مدون می‌تواند انقلابی در کل صنعت ایجاد کند.

یک وایت پیپر شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

وایت پیپر

یک وایت پیپر استاندارد و کامل، شامل بخش‌های زیر است:

چکیده (Abstract)

در قسمت چکیده، یک دید کوتاه اما کلی از پروژه و بخش‌های پیش‌رو به شما ارائه خواهد شد. در حقیقت، وظیفه چکیده این است که شما را به مطالعه ادامه مطلب ترغیب کند و کنجکاوی شما را در خصوص جزئیات پروژه برانگیزد.

مقدمه (Introduction)

در قسمت مقدمه معمولاً مطالب پایه‌ای مانند ماهیت بلاک چین و ارزهای دیجیتال و مزایای آن‌ها گنجانده می‌شود و همچنین بازاری که این ارز دیجیتال قصد ورود به آن را دارد نیز در همین قسمت معرفی خواهد شد.

تعریف مشکل (Problem)

این قسمت جزئیات بیشتری را در خصوص بازار هدف پروژه در اختیار کاربران قرار می‌دهد و با دقت بیشتری چالش‌های موجود در این صنعت (صنعت ارزهای دیجیتال) را بررسی می‌کند. این چالش‌ها می‌توانند از نوع فنی و یا مربوط به نوع مدیریت کسب‌وکارها در این حوزه باشند. راه‌حل‌های فعلی هم که برای مقابله با این چالش‌ها در نظر گرفته شده‌اند در این قسمت عنوان شده و تیم توسعه‌دهنده، دلایل خود را برای کافی نبودن راه‌حل‌های موجود بیان می‌کند.

توضیح محصول (Description)

در این قسمت می‌توانید توضیح محصول معرفی‌شده را (از زبان توسعه‌دهنده یا توسعه‌دهندگان آن) مطالعه کنید و دریابید که این پلتفرم، محصول یا سرویس دقیقاً چه کاری را انجام می‌دهد، عملکرد آن به چه شکل است و چگونه خواهد توانست مشکلات عنوان‌شده را برطرف کند.

جزئیات فنی (Technical Details)

در این قسمت از گزارش، شما جزئیات فنی مربوط به بلاک چین پروژه موردنظر را خواهید یافت. مواردی از جمله توضیح دقیق و فنی شیوه توسعه محصول، مشخصات فنی آن و روش توسعه و عرضه کوین یا توکن دیجیتال آن از جمله مواردی هستند که در این قسمت از سند با آن‌ها مواجه خواهید شد.

توکن (Token)

این قسمت به‌طور کامل به کوین یا توکن دیجیتال پروژه اختصاص دارد. با مطالعه این قسمت پی خواهید برد که این کوین یا توکن‌های دیجیتال جدید قرار است چه عملکردی داشته باشند، چه سازوکاری برای عرضه آن‌ها در نظر گرفته شده است و وجود آن‌ها چه نفعی را برای کاربران این پروژه و در مقیاس بزرگ‌تر، جامعه ارزهای دیجیتال به‌همراه خواهد داشت.

چگونه می‌ توان وایت پیپر خود را طراحی کرد؟

خوب، بنابراین اکنون شما می‌دانید که چگونه می‌توانید وایت پیپر خود را بنویسید، با این حال، ارائه نیز به همان اندازه مهم است. چندین موضوع اصلی وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز کنید.

در مرحله اول، صفحه جلد سفید شما باید زیبا، آراسته و حرفه‌ای به نظر برسد. ناگریکوین میخ را به این ضربه می‌زند. جلد آن‌ها نه تنها ظاهر شسته و رفته‌ای دارد، بلکه شما فوراً می‌دانید که پروژه آن‌ها در مورد چه چیزی هست.

صحبت پایانی

وایت پیپر بیت کوین از روز انتشار تا امروز، مقاله‌ای مرجع برای توسعه دهندگان نرم‌افزارها و دستگاه‌های استخراج بیت کوین بوده است. نکاتی که ناکاموتو در وایت پیپر گفته است، هنوز و احتمالاً تا زمانی که بیت کوین وجود داشته باشد، سرمشق توسعه‌دهندگان خواهد بود.

این مقاله، خلاصه‌ای ساده از وایت پیپری بود که ناکاموتو منتشر کرد. هرچند خواندن وایت پیپر برای متخصصان این حوزه بسیار ضروری است، به کاربران شبکه بیت کوین هم کمک می‌کند شناخت بهتری از این ارز دیجیتال محبوب داشته باشند.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1233

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.