عرضه اولیه سهام چیست؟ | عرضه اولیه سهام شرکتها یکی از گزینههای بسیار جذاب برای سرمایه گذاران، به ویژه افراد تازه وارد در بورس به شمار میرود. چون سهامهایی که در این عرضه به فروش میرسند در بیشتر مواقع سودآور هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند.
عرضه اولیه چیست؟
عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه یعنی وقتی سهام یک شرکتی برای اولین بار در بورس میآید و ما بتوانیم از طریق بورس سهام آن شرکت را بخریم، این شرکتها احتمالا چند سالی هم فعالیت خوب داشتهاند و احتمالا سهامشان هم در آن موقع دست یک عده خاصی بوده است ولی تا روز عرضه اولیه سهام این شرکتها هنوز در بورس معامله نشده است.
خیلیها اعتقاد دارند که عرضههای اولیه در بورس مانند طلا است یعنی ما هرچی بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کردهایم، واقعیت هم همین است. در چند سال گذشته میتوان گفت تمامی عرضههای اولیه دارای سود بودهاند.
مزایای عرضه اولیه برای شرکتها چیست؟
هدف اصلی عرضه شرکتها در بورس، جذب سرمایه و تأمین مالی است. ورود شرکتها به بورس آنها را ملزم به شفافیت در امور مختلف و صورتهای مالی میکند. این امر خود سبب میشود اعتبار بیشتری کسب کنند و در مواردی مانند وام گرفتن کار راحتتری داشته باشند. علاوه بر این، حضور در بورس شرکت را در معرض عموم قرار داده و موجب نمایش چهرهای مثبت از آن خواهد شد که خود میتواند به استقبال هرچه بیشتر مشتریان و افزایش فروش و سود بیانجامد.
چگونه عرضه اولیه بخریم؟
روشهای گوناگونی برای خرید عرضه اولیه سهام وجود دارند. اما در این مقاله فقط به روشهایی که در بورس تهران مورد استفاده قرار میگیرند میپردازیم.
تا همین چند وقت پیش، عرضههای اولیهای که در بورس انجام میشدند به روش حراج با اولویت زمان صورت میگرفتند. به این ترتیب که سهمها طی فرآیندی که سرمایه گذاران حقیقی در آن نقشی نداشتند، ابتدا کشف قیمت میشد؛ یعنی قیمتی که سرمایه گذاران برای اولین بار میتوانستند آن سهام را خریداری کنند، مشخص میگشت.
سپس با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهامی که قرار بود عرضه شود، سهمیه هر فرد برای خرید سهام عرضه اولیه مشخص و ساعت سفارش گذاری تعیین میگردید.
مثلا بورس اعلام میکرد که عرضه سهام شرکت «a» در ساعت ۱۲:۳۰ آغاز میشود و هر سرمایه گذار میتواند ۱۰۰۰ سهم را در قیمت ۱۰۰ تومان سفارش بگذارد.
پس در این روش، قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید از قبل کاملا مشخص میشد و شما باید در ساعت مشخص شده سفارش خود را در سیستم ثبت میکردید. اگر هم تعداد سهمهای تقاضا شده از تعداد سهمهای عرضه شده بیشتر میشد، اولویت با افرادی بود که سفارش خود را زودتر ثبت کرده بودند.
اما مدتی است که روش خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تغییر پیدا کرده است.
منظور روش بوک بیلدینگ چیست؟
به تازگی در بورس تهران از روش جدیدی به نام «بوک بیلدینگ» برای خرید عرضه اولیه رونمایی شده است. مهمترین مزیت این روش، امکان ثبت سفارش به قیمتهای متفاوت است.
در روش بوک بیلدینگ، هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده و در قیمتی که خریدار تعیین میکند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد. به این ترتیب، در تخصیص سهام، بیعدالتی ایجاد نمیشود.
در روش بوک بیلدینگ هر خریدار با توجه به تحلیل و بررسیهای خود، درخواست خرید سهام را در ساعتی مشخص که از قبل توسط ناظر بازار اعلام میشود، در سیستم معاملاتی ثبت میکند.
یکی از معایب روش بوک بیلدینگ، قیمت و محدودیت مثبت و منفی ۱۰ درصد است. با وجود آن که نهاد عرضه کننده، یک قیمت را به عنوان کف قیمت سهم مشخص میکند. اما سرمایه گذاران میتوانند سفارش خرید خود را در بازهای بین این قیمت کف و ۱۰% بالاتر از آن قرار دهند.
مشکل این است که به احتمال زیاد چنین کاری باعث میشود تا افراد در سقف قیمتی ثبت سفارش و خرید سهام را انجام دهند که ممکن است باعث ایجاد صف خرید در عرضه اولیه شود.
به صورت کلی، شما در این روش راحتتر از روش حراج، خرید خواهید کرد. هم چنین دیگر اولویت با سفارش زودتر نیست و شما نباید خیلی سریع سفارش خود را ثبت کنید. بلکه بر اساس تحلیل خود آن قیمتی را که در بازه مشخص شده انتخاب کرده و در آن قیمت، سفارش خود را ثبت میکنید.
چگونه از عرضه اولیه سود کنیم؟
بر اساس یک باور قدیمی در میان فعالان بازار، خرید عرضه اولیه سودآور است. تجربه نیز بر این باور مُهر تایید میزند. چون تاکنون بیش از ۹۰% عرضههای اولیه بورس حداقل بین ۲۰-۳۰% سود را برای خریداران آن به ارمغان آوردهاند. حتی در برخی موارد این سود به بیش از ۱۰۰% نیز رسیده است.
این موضوع باعث شده که تقاضا برای سهمهایی که برای اولین بار عرضه میشوند افزایش پیدا کند. این افزایش تقاضا در کنار محدودیتهای خریدی که در زمان عرضه اولیه وجود دارند، باعث میشود که تقاضا برای سهم عرضه شده نسبت به تعداد سهامی که در بازار عرضه میشود، بیشتر باشد.
در نتیجه، اگر سهام ارائه شده در زمان اولین عرضه را خریداری کنید به دلیل مواردی که گفته شد، به احتمال زیاد چند روزی شاهد صف خرید در سهمتان خواهید بود.
البته همانطور که گفته شد این اتفاق در بیشتر مواقع رخ میدهد و همیشگی نیست. پس نمیتوان از قبل با اطمینان گفت که قیمت آن سهم حتما در روزهای آینده رشد میکند.
چرا عرضه اولیه برای سرمایهگذاران جذاب است؟
در سالهای اخیر، عرضه اولیهها با توجه به سودآوری خوبی که در کوتاهمدت داشتهاند، مورد استقبال سرمایهگذاران و به ویژه کسانی که تازه وارد بازار سرمایه شدهاند قرار گرفتهاند. دلیل اصلی استقبال سهامداران از عرضه اولیهها، پایینتر بودن قیمت سهم در زمان عرضه نسبت به ارزش ذاتی آن است. بنابراین، به دلیل تقاضای زیاد برای خرید سهام عرضه اولیه، معمولاً قیمت آن در زمان کوتاهی رشد خوبی خواهد داشت و افراد سود مناسبی از فروشش کسب خواهند کرد. عرضههای سالهای اخیر معمولاً سود مناسبی داشتهاند و به همین دلیل افرادی که تازه وارد بازار سرمایه شدهاند، بدون نیاز به تحلیلهای خاص به خرید سهام این عرضهها اقدام میکنند.
اولین عرضه، همیشه سودآور نیست!
با هم گفتیم که در بیشتر موارد، اولین عرضه برای سرمایه گذاران سودآور است. اما گاهی هم خرید سهم در عرضه اولیه میتواند به ضرر شما تمام شود.
بازار بورس شاهد چندین نمونه از عرضههای اولیه بوده است که بعد از عرضه، نه تنها رشد زیادی نکردند بلکه دچار افت قیمت هم شدهاند. این افت قیمت دلیلهای گوناگونی دارد.
مثلا قیمت سهم در هنگام اولین عرضه، تفاوت چندانی با ارزش واقعی آن سهم نداشته یا سهم هنگامی عرضه شده که شرایط کلی بازار مناسب نبوده است.
پس اجازه ندهید باور سودآور بودن این سهمها مانع از بررسی دقیق قبل از خرید شود.
چه زمانی بهترین وقت برای فروش عرضه اولیه است؟
عرضه اولیه سهام با حفظ منافع سرمایه گذاران باعث رونق بازار بورس و توسعه اقتصادی میشود. در واقع این عرضه، یک رابطه برد–برد را ایجاد میکند.
البته این بدان معنا نیست که سرمایه گذاران باید سهام تازه عرضه شده را برای مدت نامشخصی در سبد سرمایه گذاری خود داشته باشند. از نظر تئوریک و بر اساس آنچه در دنیا رایج است قیمت فروش عرضه اولیه سهام را به گونهای تعیین میکنند تا شرکتکنندگان بتوانند از بازدهی ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهرهمند شوند.
در حقیقت، نمیتوان در مورد زمان مناسب برای فروش سهام اولین عرضه نظر قطعی داد. چون این موضوع به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی حاصل از این عرضه، خرید اولین عرضه به صورت اعتباری از کارگزار و در نتیجه تسویهحساب با آن و مواردی از این دست، بستگی دارد.
سهامداران میتوانند از فردای روز عرضه، سهام خود را به فروش برسانند. اما برای دانستن بهترین زمان برای فروش سهم، باید برخی موارد را در نظر داشته باشید:
- ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه شده در بازار بورس
- توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه شده در بازار بورس
- مطالعه تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایتهای تحلیلگری و کانالهای خبری کارگزاریها
- بررسی رفتار سهامداران عمده در ایام معاملات سهم پس از اولین عرضه
- بررسی روند فعلی بازار بورس
بازار سهام مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر، دورههای متفاوتی از رکود، رشد، رونق و در نهایت نزول را تجربه میکند. این سیکل در طول زمان به صورت متوالی اتفاق میافتد.
اگر سهام یک شرکت در زمان رکود یا نزول بازار عرضه شود معمولا به دلیل خروج سرمایه، حجم تقاضا برای اولین عرضه افت پیدا میکند.
در چنین شرایطی به دلیل جو منفی حاکم بر بازار، تعداد روزهای مثبت در سهام عرضه اولیه پایینتر از دوران رونق خواهد بود. ولی در دوران رونق و صعود شدید بازار، قضیه برعکس است.
از آنجایی که حجم نقدینگی بزرگی در بازار در جریان دارد معمولا تقاضای سنگینی برای سهام ایجاد میشود. در نهایت، این موضوع میتواند برای مدتی باعث تشکیل صفهای خرید سنگین در آن سهم شود.
یکی از مهمترین نشانههای خروج از سهم تازهوارد به بازار، برچیدن صفهای خرید است. از آنجا که در روز نخست عرضه، تعداد بالایی از سهامداران برای خرید اقدام میکنند، تعداد سهم محدودی نصیب هر کد معاملاتی میشود. بنابراین سهامداران در روزهای آتی به خرید سهم اقدام میکنند.
این ماجرا باعث میشود که تشکیل صف خرید به صورت روزانه انجام شود. شاید سهامدار عمده شرکت با عرضه سهم بتواند صف خرید را کوتاهتر کند اما این صف دوباره تشکیل میشود.
هنگامی که دیگر صف خریدی برای سهم باقی نماند و به تعادل برسد، میتوان آن را نشانهای برای فروش در نظر گرفت.
چند پرسش رایج درباره عرضه اولیه
پرسش ۱: آیا میتوان روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه باز هم از آن سهم خریداری کرد؟
پاسخ ۱: بله. در روزهای معاملاتی بعد از عرضه اولیه میتوانید سهام مورد نظر را خریداری کنید. با توجه به حجم زیاد تقاضا، بهتر است سفارش خو را در ساعت ۸:۳۰ و در بالاترین قیمت ثبت کنید.
پرسش ۲: سفارش خرید عرضه اولیه را در چه قیمتی ثبت کنیم؟
پاسخ ۲: با توجه به استقبال زیاد و تقاضای فراوان برای عرضه اولیه، باید سفارش خود را در سقف قیمتی ثبت کنید تا سهم به شما تعلق بگیرد.
پرسش ۳: قیمتگذاری هر سهم چگونه است و چرا در عرضه اولیه شرکتهای مختلف قیمت هر برگه سهم آنها متفاوت است؟
پاسخ ۳: این مورد به ارزشگذاری شرکت و تعداد کل سهام آن بر میگردد. بالاتر بودن قیمت یک سهم خاص، اصولاً دلیلی بر ارزش آن نیست، بلکه به عواملی چون ارزش شرکت و… بستگی دارد.
پرسش ۴: آیا خود کارگزاری ثبت سفارش عرضه اولیه را انجام میدهد؟
پاسخ ۴: این مورد به کارگزاری و نحوه توافق اولیه شما با آن بستگی دارد. ممکن است در هنگام ثبتنام و گرفتن کد بورسی با کارگزاری توافق کرده باشید که عرضه اولیه را به صورت خودکار برای شما انجام دهد و نیازی نباشد خودتان ثبت سفارش کنید. بنابراین، حتماً دقت کنید که در این موضوع وضعیت خود را بدانید.
پرسش ۵: آیا میتوان تعداد کمتری از حداکثر مجاز سهم خرید؟
پاسخ ۵: بله، میتوانید این کار را انجام دهید. البته با توجه تعداد زیاد متقاضیان، معمولاً تعداد سهم کمتری نسبت به سقف مجاز به هر کد تعلق میگیرد. با یک محاسبه سرانگشتی، میتوانید این تعداد را به دست آورید.