5

سرمایه گذاری ارزشی به چه معناست؟

  • کد خبر : 928
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
سرمایه گذاری ارزشی به چه معناست؟

سرمایه گذاری ارزشی به چه معناست؟ | سرمایه‌گذاری ارزشی (به انگلیسی Value Investing) به طور ساده انتخاب کردن و خرید سهامی است که قیمت آن‌ها از ارزش ذاتی‌شان پایین‌تر است. سرمایه گذاران، می‌توانند از روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری استفاده کنند. انتخاب این روش‌ها، کاملاً مرتبط با روحیات افراد، شرایط زندگی، ریسک‌پذیری و میزان سرمایه آن‌ها است. در این […]

سرمایه گذاری ارزشی به چه معناست؟ | سرمایه‌گذاری ارزشی (به انگلیسی Value Investing) به طور ساده انتخاب کردن و خرید سهامی است که قیمت آن‌ها از ارزش ذاتی‌شان پایین‌تر است. سرمایه گذاران، می‌توانند از روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری استفاده کنند. انتخاب این روش‌ها، کاملاً مرتبط با روحیات افراد، شرایط زندگی، ریسک‌پذیری و میزان سرمایه آن‌ها است. در این مقاله قصد داریم با سرمایه گذاری ارزشی (یکی از روش‌های موفق سرمایه گذاری که وارن بافت از آن استفاده می‌کرده) آشنا شویم.

سرمایه گذاری ارزشی (Value Investing)

یک نوع سرمایه گذاری است که در آن ارزش جنس یا سهم، ملاک خرید است. روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که روش سرمایه گذاری بر اساس ارزش، از مهم‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود.

در این استراتژی، تنها سهام یا اجناسی خریداری می‌شوند که دارای قیمت پایین‌تری نسبت به ارزش واقعی خود هستند. کسانی که از اصول سرمایه گذاری بر اساس ارزش پیروی می‌کنند عقیده دارند که ارزان خریدن همیشه بهتر از گران فروختن است؛ یعنی سود خود را هنگام خرید می‌برند نه هنگام فروش.

سرمایه گذاران ارزشی به شکل فعالی به دنبال سهام شرکت‌هایی هستند که عقیده دارند بازار آن‌ها را کمتر ازآنچه هستند ارزش‌گذاری کرده است. آن‌ها باور دارند که بازار به اخبار خوب و بد بیش‌ازحد واکنش نشان می‌دهد و درنتیجه منجر به نوسان قیمت سهام می‌شود که با اصول بنیادی بلندمدت شرکت همخوانی ندارد.

وجود سهم‌های ارزان در بازار، احتمالاً به دلیل رفتار غیر عقلایی سرمایه گذاران است و سرمایه گذاران ارزشی تلاش می‌کنند تا از این رفتار غیر عقلایی به نفع خود استفاده نمایند.

آن‌ها این کار را از طریق انتخاب سهم‌هایی که نسبت قیمت به ارزش دفتری یا نسبت قیمت به سود هر سهم آن‌ها کمتر از میانگین است، انجام می‌دهند و یا به سراغ سهم‌هایی می‌روند که سود نقدی بیشتری پرداخت می‌کنند.

البته مواردی که ذکر شد به‌تنهایی برای تعیین سهام مناسب کافی نیستند و عوامل متعددی در این زمینه باید بررسی گردند. تعریف دقیق سرمایه گذاری ارزشی بسیار ذهنی است.

بعضی از سرمایه گذاران ارزشی فقط به دارایی‌ها و درآمدهای شرکت‌ها نگاه می‌کنند و هیچ ارزشی برای رشد آینده قائل نمی‌شوند. سایر سرمایه گذاران ارزشی استراتژی‌های خود را کاملاً حول تخمین رشد آینده و جریان‌های نقدی بنا می‌کنند.

سرمایه‌گذاری ارزشی چگونه انجام می‌شود؟

مثالی که برای این موضوع زده می‌شود این است که چه شما یک تلویزیون را در حراج و چه به قیمت اصلی خریداری کنید، یک تلویزیون یکسان با صفحه‌نمایش هم‌اندازه خواهید داشت.

قیمت سهام نیز به همین شکل کار می‌کند، قیمت هر سهم می‌تواند حتی در صورت تغییر نکردن ارزش یک شرکت، بالا و پایین شود.

درست مانند یک تلویزیون، ممکن است گاهی اوقات به دلیل تغییرات عرضه و تقاضا قیمت سهم تغییر کند؛ اما در چیزی که شما بابت آن پول می‌دهید تغییری ایجاد نشده و شرکت مورد نظرتان هنوز هم بسیار ارزش است.

درست مانند خریداران باهوش تلویزیون که اعتقاد دارند اصلا منطقی نیست که وقتی یک تلویزیون چند بار در سال به حراج گذاشته می‌شود، قیمت کامل آن را پرداخت کنند؛ سرمایه‌گذاران ارزشی زرنگ نیز می‌دانند سهام نیز به همین صورت کار می‌کند.

نکته مهم اینجاست که سهام بر خلاف تلویزیون در زمان‌های مشخص مثل جمعه سیاه و یا با تبلیغات فراوان به حراج گذاشته نشده و یک سرمایه‌گذار باهوش باید این مواقع خودش دست به کار شود.

تمام فرآیند سرمایه‌گذاری ارزشی شامل پیدا کردن اینگونه سهام در حراج و خریدن آن‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی و همینطور نگه‌داشتن‌شان به صورت بلند مدت است تا به سود رویایی خودشان دست پیدا کنند.

 

 

مزیت های سرمایه گذاری ارزشی

سود این نوع سرمایه گذاری بالاست ولی نقد شوندگی آن کمتر از روش‌های دیگر سرمایه گذاری است. با توجه به ریسک پایین این نوع سرمایه گذاری، طرفداران زیادی برای آن وجود دارد.

مزیت دیگر این نوع سرمایه گذاری، نیاز به تخصص کمتر برای فروش است. ازآنجایی‌که ارزش جنس یا سهام خریداری‌شده بالاتر است، مشتری شاید دغدغه زیادی برای خرید نداشته باشد. چه‌بسا معامله‌های ارزشی وجود داشته که لحظاتی پس از امضا قرارداد، مشتری جدیدی پیداشده که ارزش کالا را درک کرده و پول بیشتر برای آن پرداخت کرده است.

سرمایه گذاری ارزشی

معضل سرمایه گذاران ارزشی

معضلی که سرمایه گذاران ارزشی با آن مواجه هستند، تعیین دقیق ارزش ذاتی سهم است. ممکن است دو تحلیلگر با در اختیار داشتن اطلاعات یکسان، در مورد یک شرکت، ارزش ذاتی متفاوتی را تخمین زنند. به همین دلیل مفهوم کلیدی دیگری که درزمینه ی سرمایه گذاری ارزشی مطرح می‌گردد، میزان حاشیه ایمنی سرمایه گذاری است.

سرمایه گذاران ارزشی برای در امان ماندن از خطاهای مربوط به تخمین ارزش ذاتی، اغلب سهم‌هایی را خریداری می‌کنند که قیمت بازار آن‌ها با اختلاف زیادی از ارزش ذاتی‌شان پایین‌تر باشد.

در بازار سهام، با ارزش گذاری شرکت‌ها و تحلیل بنیادی، می‌توان سهامی را پیدا کرد که ارزش واقعی‌شان بیشتر باشد؛ و درواقع آن‌ها را ارزان‌تر خریداری کرد؛ اما نکته مهم این است که شاید هزینه برآورد ارزش یک سهم، کم نباشد.

برای حل این مشکل معمولاً سرمایه گذاران حاشیه ارزشی برای هر بازار یا سهمی تعیین می‌کنند و آن‌ها باقیمت پایین‌تر از حاشیه خریداری می‌کنند تا ریسک‌های احتمالی پوشش داده شود. سرمایه گذاری بر اساس ارزش همیشه بدون ضرر هم نیست.

شاید مهم‌ترین عیب سرمایه گذاری ارزشی تأثیر جو روانی جامعه است که ممکن است مدت‌زمان طولانی برای تغییر این جو زمان لازم باشد. ممکن است سرمایه‌گذار مدت زیادی منتظر فروش بماند و طمع کند؛ بنابراین این نوع سرمایه گذاری معمولاً برای سرمایه گذاری‌های بلندمدت توصیه می‌شود.

مدیریت ریسک در سرمایه گذاری ارزشی

هرچند سرمایه گذاری ارزشی اگر به‌درستی انجام شود یک روش کم ریسک به‌حساب می‌آید، باز هم احتمال از دست دادن سرمایه در آن وجود دارد. این بخش ریسک‌های کلیدی این روش و چگونگی کاهش آن‌ها را بررسی می‌کند.

سرمایه‌گذاری ارزشی نیازمند سخت‌کوشی و صبر است

تخمین ارزش ذاتی درست یک شرکت نیازمند تحلیل بنیادی است و همانطور که می‌دانید تحلیل بنیادی بر خلاف تحلیل تکنیکال در بین تحلیلگران مختلف به یک نتیجه واحد می‌رسد؛ اما در مورد سرمایه‌گذاری ارزشی بحث برای هر فرد متفاوت است.

ممکن است که تحلیل دو فرد کاملا یکسان باشد؛ اما هردو تصمیمات متفاوتی بگیرند.

برخی از سرمایه‌گذاران با نگاه کردن به اطلاعات شرکت در گذشته، زیاد به رشد آن در آینده نیز اعتماد نمی‌کنند. برخی نیز از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا رشد شرکت در سال‌های آینده و میزان جریان پول نقد را پیش‎بینی کنند. برخی نیز هردوی این کارها را انجام می‌دهند.

در نظر داشته باشید که وارن بافت و پیتر لینچ به نوعی بزرگان روش سرمایه‌گذاری ارزشی هستند و معروفند که همیشه با استفاده از متغییرهای مختلف سهامی را می‌یابند که بازار در قیمت‌گذاری آن‌ها اشتباه کرده است.

با وجود روش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری ارزشی، اساس کار همیشه یکسان است: سهم را در قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی آن پیدا کن، آن‌ را به صورت بلند مدت نگه‌داری کن، در قیمت واقعی و یا بالاتر به همراه سود کسب شده بفروش.

به این مورد توجه کنید که با استفاده از این روش نمی‌توانید به سود آنی برسید و اینگونه نیست که امروز سهم را بخرید و یک ماه بعد با سه برابر قیمت بفروشید. در عوض باید حتی سالها صبر کنید تا این سرمایه‌گذاری شما نتیجه بدهد به همین دلیل هر از چندگاهی ضرر هم خواهید کرد.

درست مانند تمام استراتژی‌های معامله و سرمایه‌گذاری، در اینجا نیز باید با سخت‌کوشی و صبر به هدف خود برسید.

صبر مهم‌ترین کلید واژه در سرمایه‌گذاری ارزشی است، اگر سهمی را از نظر بنیادی مناسب دیدید و بعد قیمت آن به ارزش ذاتی‌اش رسیده بود، دست نگه دارید. اگر قیمت یک سهم جذاب بود؛ اما به دلیل اتفاقاتی نمی‌توانست سودآوری سال‌های گذشته خود را تکرار کند، دست نگه دارید و در نهایت اگر هیچ سهمی بر طبق برنامه معاملاتی شما وجود نداشت، پول خود را دست نخورده باقی بگذارید و برای شکار فرصت‌های مناسب صبر کنید.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری ارزشی

کلید پیدا کردن سهام با قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی، بررسی و تحقیق بر روی شرکت‌ها و گرفتن تصمیمات منطقی است.

برای سرمایه‌گذاری ارزشی، پیشنهاد می‌شود که این پرسش‌ها را از خود داشته باشید تا متوجه شوید که آیا شرکت مورد نظرتان به دلایل احتمالی زیر سود خود را افزایش خواهد داد یا خیر:

  • افزایش قیمت محصولات
  • بالا رفتن آمار و ارقام فروش
  • کاهش هزینه‌ها
  • فروختن و یا تعطیل کردن قسمت‌های غیر سود‌آور شرکت

همچنین پیشنهاد می‌شود که در مورد رقبای شرکت مورد نظرتان نیز تحقیق کرده و چشم‌اندازهای رشد آن‌ را بیابید؛ اما برای پیدا کردن پاسخ این سوالات این است بسیار دقیق بوده و خوب گزارشات را تحلیل کنید.

به طور ساده بگویم که فعلا هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد که این اطلاعات و اعداد که پاسخ این سوالات در آن‌هاست را دسته بندی کرده و در اختیار شما قرار دهد؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری ارزشی کمی حدس و گمان را هم می‌طلبد.

وارن بافت پیشنهاد می‌کند که روی صنعتی سرمایه‌گذاری کنید که خودتان در آن صنعت کار کرده‌اید و یا حداقل گروه‌هایی را انتخاب کنید که با محصولاتش آشنا هستید؛ مانند خودرو، پوشاک، لوازم خانگی و غذا.

یکی از کارهایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند انجام دهند، انتخاب شرکت‌هایی است که خدمات و محصولات پر تقاضایی را ارائه می‌دهند.

در واقع سخت است که پیش‌بینی کنید چه زمانی یک اختراع و محصولا خلاقانه وارد بازار خواهد شد؛ اما بررسی عملکرد یک شرکت در گذشته و نحوه حل چالش‌ها توسط آن‌، کاری آسان است.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری ارزشی یک روش بلند مدت است؛ برای مثال وارن بافت سهم را به قصد نگهداری آن به طور نامحدود خریداری می‌کند.

او یک بار گفت: من هیچگاه برای کسب پول در بازار تلاش نمی‌کنم. من با این فرض سهام را می‌خرم که فردای خرید من بازار را بسته و تا ۵ سال آن را باز نکنند.

ممکن است وقتی نیاز به خرید چیز بزرگی دارید و یا در زمان بازنشستگی سهام خود را بفروشید، با این حال نگهداری سهام یک شرکت در حال رشد با دید بلندمدت در اغلب مواقع یک استراتژی خوب برای برد است.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=928

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. سرمایه گذاری ارزشی ب په معناست؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.