0

مشخصه های یک شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی چیست؟

  • کد خبر : 5923
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۴۵
مشخصه های یک شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی چیست؟

موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز؛ مشخصه های یک شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی چیست؟! است که منبع آن سایت خبرگزاری ایران هشدار می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم… سرتیتر خبر | بازاریابی شبکه ای غیرقانونی اختصاصی ایران هشدار- شرکت های فاقد پروانه کسب بازاریابی شبکه ای این روزها […]

موضوع خبر امروزِ نتورک نیوز؛ مشخصه های یک شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی چیست؟! است که منبع آن سایت خبرگزاری ایران هشدار می‌باشد. همراه ما باشید تا در ادامه به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم…

سرتیتر خبر | بازاریابی شبکه ای غیرقانونی

اختصاصی ایران هشدار- شرکت های فاقد پروانه کسب بازاریابی شبکه ای این روزها تبدیل به معضلی در حرفه بازاریابی شبکه ای کشور به ویژه بازاریابان شده اند. معضلی که علاوه بر اطلاع رسانی ها؛ دامنه آن رو به گسترش است. همچنین مهم ترین علت آن را در ناآگاهی علاقه مندان به بازاریابی است.
شرکت های فاقد مجوز به صورت های مختلفی نسبت به عضوگیری اقدام نموده اند.

  • گروه اول شرکت های داخلی که با ادعای فعالیت تک سطحی مشغول عضوگیری و پرداخت پورسانت به صورت چندسطحی هستند.
  • گروه دیگر شرکت های بازاریابی شبکه ای خارجی است. به صورت علنی یا مخفیانه و غیرقانونی اقدام به عضوگیری، فروش محصولات و ارائه خدمات میکنند.

نقطه مشترک در هر دوگروه، فعالیت بدون دریافت مجوز کسب بازاریابی شبکه ای از اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی است.
اما آنچه که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این رابطه را ضروری ساخته، سردرگمی بازاریابان در رابطه با چگونگی تشخیص یک شرکت قانونی از غیر قانونی است که ریشه آن تبلیغات خلاف واقع فعالان سودجو در این زمینه است.

ما با معرفی چند نشانه ساده فعالیت غیرقانونی این شرکت ها را برای علاقه مندان بازاریابی به اثبات رسانده و تشخیص را برای آن ها ساده تر نموده ایم.

پروانه کسب بازاریابی شبکه ای

مهم ترین مشخصه یک شرکت غیرمجاز شبکه ای، انجام فعالیت شبکه ای بدون دارا بودن پروانه کسب بازاریابی شبکه ای است. بر طبق ضوابط مصوب تنها مرجع صدور پروانه کسب بازاریابی شبکه ای، اتحادیه کشوری صنف کسب و کارهای مجازی است و مجوز سایر اتحادیه ها برای فعالیت شبکه ای معتبر نیست.
برخی از شرکت ها با دریافت مجوز از اتحادیه موضوع فعالیت شان خارج از چارچوب مقررات تعیین شده اقدام به فعالیت شبکه ای نموده و با معرفی فعالیت تک سطحی در جهت فریب مخاطبان خود گام برداشته اند.

محصولات

یکی از مشخصه های شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی ارائه محصولات غیر مصرفی است. در حالی که شرکت های دارای پروانه کسب بر طبق ضوابط مصوب ملزم به ارائه محصولات مصرفی در سبد فروش خود هستند؛ یعنی محصولاتی که مورد نیاز عامه افراد جامعه بوده و یا در سال چند بار تکرار خرید می شوند.

این موضوع از پیش شرط های صدور پروانه کسب برای شرکت های بازاریابی شبکه ای است؛ زیرا:

  • ویژگی مصرفی و تکرار خرید این محصولات شرایط فروش کالا را تسهیل میکند.
  • ایجاد پشتوانه درآمدی برای بازاریابان که منجر به کاهش نیاز آنان به شبکه سازی برای کسب درآمد میشود.
  • مانع از انباشته سازی کالا در نزد آنان و وارد آمدن خسارات مالی ناشی از آن خواهد شد.
    در آیین نامه مصوب موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی یکی از شرایط اخذ پروانه، ارائه محصولات مصرفی توسط شرکت های متقاضی می باشد.

طرح درآمدی

یکی دیگر از مشخصه های شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی استفاده از طرح های خارج از ضابطه و غیرمصوب است. در طرح های غیرمصوب که ضوابط آیین نامه موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و بخشنامه ابلاغی به شرکت ها در آن لحاظ نشده است؛ علاوه بر تشویق به عضوگیری، محدودیتی در پرداخت پورسانت به عمق طرح وجود ندارد.

طبق بند ۴ ماده ۹ آیین نامه، محدودیت پرداخت پورسانت به سطوح در عمق الزامی است. طبق الزامات ابلاغی در لحظه خرید، پورسانت خرده فروشی به اعضاء تعلق می گیرد. این موضوع منجر به ساخت تیم های فروش در عرض شبکه خواهد شد. این مسئله خود می تواند عاملی در افزایش فروش واقعی باشد.

علاوه بر آن شروط مشخص در فعال شناخته شدن بازاریابان و تعیین وظایف برای هر جایگاه از دیگر عواملی است که منجر خواهد شد. صرف داشتن جایگاه بالاتر یا عضویت قدیمی تر تضمینی برای کسب درآمد بیشتر نباشد. طرح درآمدی شرکت های دارای پروانه کسب بازاریابی شبکه ای، براساس الزامات ابلاغی و ضوابط مندرج در آیین نامه موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی توسط کمیته کارشناسی نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای بررسی و پس از تأیید توسط شرکت ها اجرا میشود.

پایبندی به مقررات

مشخصه دیگر یک شرکت بازاریابی شبکه ای غیرقانونی عدم اجرای ضوابط مصوب بازاریابی شبکه ای است. ضوابطی که علاوه بر امنیت فعالیت و تأمین حاشیه سود مناسب برای شرکت ها، منافع بازاریابان و مصرف کنندگان را نیز مدنظر قرار داده و به حمایت از آن ها پرداخته است. عدم اجرای ضوابط مربوط به بازپس گیری کالا، برگزاری جلسات آموزشی در مکان های عمومی، تأکید برعضوگیری به جای فروش واقعی محصولات و … برخی از مهم­ترین ضوابط مصوب هستند که توسط این شرکت ها نادیده گرفته میشوند و بعضاً افراد جذب شده را با مشکلاتی مواجه کرده است.

شرکت های دارای پروانه کسب بازاریابی شبکه ای ملزم به اجرای مقررات در آیین نامه موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی هستند. همچنین عملکرد آن ها تحت نظارت قرار دارد. اما در شرکت های فاقد پروانه کسب هیچ گونه تعهد و ضمانت اجرایی به رعایت مقررات وجود نداشته و این موضوع منجر به تضییع حقوق بازاریابان و ایجاد شکایات متعدد نزد مراجع قضایی خواهد شد.

منبع: http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/30092

سخن آخر

ممنون که تا انتهای این خبر همراه ما بودید. اگر علاقه مند به پیگری اخبار گوناگون در زمینه بازاریابی شبکه‌ای هستید، و یا قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه بازاریابی شبکه‌ای افزایش دهید، میتوانید سایر مقالات موجود در سایت نتورک نیوز را مطالعه نمایید. این سایت روزانه با ارائه اخبار و آموزش های جدید و متنوع در زمینه بازاریابی کمک شایانی به رشد و پیشرفت نتورکرها می نماید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5923

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.