2

تفاوت ویزیتور و بازاریاب چیست؟

  • کد خبر : 4961
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
تفاوت ویزیتور و بازاریاب چیست؟

ویزیتور و بازاریاب، دو سمت شغلی مهم در هر کسب و کاری هستند که بهره‌وری صحیح و حساب شده از آن‌ها، تأثیر بسیار زیادی در ارتقای کسب و کارها دارد. وظایف ویزیتور و بازاریاب از مباحث بسیار مهم در حوزه تجارت و کسب و کار به شمار می‌رود. بسیاری از فعالان حوزه کسب و کار […]

ویزیتور و بازاریاب، دو سمت شغلی مهم در هر کسب و کاری هستند که بهره‌وری صحیح و حساب شده از آن‌ها، تأثیر بسیار زیادی در ارتقای کسب و کارها دارد. وظایف ویزیتور و بازاریاب از مباحث بسیار مهم در حوزه تجارت و کسب و کار به شمار می‌رود. بسیاری از فعالان حوزه کسب و کار و بازاریابی، اعتقادی به یکی بودن بازاریابی و ویزیتوری ندارند و همواره بر تفاوت این دو شغل تأکید دارند. در این مقاله با بررسی دقیق تفاوت ویزیتور و بازاریاب، قصد داریم به یک پاسخ دقیق برای سوال «تفاوت ویزیتور و بازاریاب چیست؟» برسیم.

آشنایی با مفهوم بازاریاب

آشنایی با مفهوم بازاریاب

بازاریاب شخصی است که با تخصص در زمینه فروش، با نگاهی حرفه‌ای و تیزبینانه، برای محصول یا خدمات، مشتریان لازم را شناسایی و کالای خود را به فروش می‌رساند. بنابراین عنوان کلمه بازاریاب شامل هر کسی نخواهد شد! چه بسا عدم توانایی یک بازاریاب در ارائه محصولات و خدمات تاثیر معکوس داشته و به جای رشد موجب ضرر و زیان یک مجموعه نیز می‌گردد.

مثالی نزد اهالی تجارت مرسوم است که می‌گویند:((اگر کسی کار فروش را به صورت حرفه‌ای آموخته باشد و بتواند یک خودکار ساده را به فروش برساند، توانایی فروش یک کارخانه عظیم را نیز خواهد داشت)) تفاوت ویزیتور و بازاریاب معمولاً با بررسی درست دانش افراد معنا پیدا می‌کند. بازاریابی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های حوزه کسب و کار و تجارت بوده که ریشه آن به تبلیغات می‌رسد و تأثیر بالایی بر موفقیت یا حتی عدم موفقیت یک کسب و کار دارد. یک بازاریاب خوب، در وهله اول باید به خوبی نسبت به شغل و وظایف خود آگاهی داشته باشد و بتواند اتفاقات احتمالی را نیز پیش‌بینی کند.

.بیشتر بخوانید:

معرفی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران

ویژگی‌های بازاریاب

ویژگی‌های بازاریاب

ویژگی‌های بازاریاب باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد تا بهترین نتیجه، از کار آنان، برای یک کسب و کار حاصل شود؛ این ویژگی‌ها می‌توانند تفاوت ویزیتور‌ و بازاریاب را به وضوح شرح دهند که عبارت‌اند از:

  1. قدرت شنوایی بالایی برای یادگیری و آموزش تخصصی داشته باشد.
  2. بسیار هوشیار و هوشمند باشد.
  3. دارای قدرت مکالمه یابا و بیان موارد لازم را دارا باشد.
  4. داراری قدرت تحیلیل مناسب در زمان مذاکره را داشته باشد.
  5. اهل مطالعه و دارای اطلاعات عمومی کافی باشد.
  6. در جلسه‌های از تحلیل رفتن مذاکره و طولانی شدن جلسه جلوگیری کند.
  7. دارای ظاهری آراسته و مرتب باشد.
  8. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی را داشته باشد.

ویژگی‌های بازاریاب

وظایف بازاریاب

برای بررسی دقیق تفاوت ویزیتور و بازاریاب، وظایف بازاریاب نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد، این وظایف عبارت‌اند از:

  • تجزیه و تحلیل بازار مصرف‌کنندگان
  • تحقیق در خصوص رقبا برای شکل‌دادن به تعهدات جدید
  • طراحی و هماهنگی تبلیغات جدید برای جایگزینی راه‌های شکست خورده
  • همکاری با شرکت‌ها برای راه اندازی کمپانی‌های جدید و زنجیره‌ای
  • ایجاد روابط موثر و پایدار با مشتری
  • شناخت دقیق بازار هدف و درک نیاز مخاطب
  • شرکت در کارگاه‌های بازاریابی
  • جمع‌آوری و توزیع اطلاعات مالی و آماری

مقاله پیشنهادی امروز:

وظایف بازاریاب

آشنایی با مفهوم ویزیتور

ویزیتور، یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها در کسب‌ و کار است. این افراد شروع‌کننده فرایند توزیع در سازمان‌ها هستند و عملکرد آنان در فروش یک سازمان، بسیار موثر است. بیشتر فعالیت ویزیتورها، معمولا در صنایع پخش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشیدنی، لوازم خانگی و شرکت‌هایی از این قبیل می‌باشد. آنچه از فعالیت‌ها و وظایف ویزیتور در ذهن ما نقش بسته، معمولا تصویر افرادی است که به شکل حضوری با چند کاتالوگ در دست، به پایانه‌های فروش مختلف مانند، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مراجعه می‌کنند و محصولات مختلف را به آن‌ها عرضه و اقدام به سفارش‌گیری می‌کنند.

اما وظایف و اصول ویزیتوری بسیار بیشتر از این تصور کلی می‌باشد؛ چرا که آنان با طیف وسیعی از مشتریان، انواع پایانه‌های فروش و محصولات گوناگون سروکار دارند. همین موضوع به پیچیدگی وظایف آنها می‌افزاید و تفاوت ویزیتور و بازاریاب را معنا می‌بخشد. گذشته از این موارد، در سال‌های اخیر تکنولوژی،‌ ابزارها و نرم‌افزارهایی را در اختیار آنان قرار داده که به قاطعیت می‌توان گفت که موفقیت در ویزیتوری تا حد زیادی در گرو توجه به این ابزارها است.

آشنایی با مفهوم ویزیتور

ویژگی‌های ویزیتور

ویژگی‌های ویزیتور، یکی از عوامل‌ مهم در ایجاد تفاوت ویزیتور و بازاریاب می‌باشد؛ در این قسمت به این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

  1. داشتن مدارک تحصیلی لیسانس بازرگانی و مدیریت بازرگانی داشته باشد
  2. دارا بودن مهارت مدیریت روابط
  3. داشتن توانایی خوب گوش دادن به مشتری
  4. با زبان بدن آشنا باشد و نشانه‌های غیرکلامی را درک کند

ویژگی‌های ویزیتور

وظایف ویزیتور

ویزیتورها وظایف متفاوتی، از بازاریابان دارند، از همین رو می‌توانیم تفاوت ویزیتور و بازاریاب را، با دانستن وظایف یک ویزیتور به درستی درک کنیم. وظایف ویزیتور به شرح زیر است:

  • مراجعه حضوری به مشتریان از قبل تعیین شده
  • توانایی مذاکره تاثیر گذار و ایجاد زمینه‌های فروش در پایانه‌های فروش
  • تسلط کافی بر محصولات و ارائه توضیحات مناسب به خریداران
  • پاسخگویی تلفنی به مدیران سازمان‌ها
  • شناسایی مشتریان جدید و اضافه کردن آنان به لیست مشتریان
  • ثبت و پیگیری تغییرات مربوط به منطقه فروش، مشتریان و شرایط بازار، و ارائه گزارش به مدیران فروش
  • ایجاد سرنخ فروش و تلاش برای تبدیل سرنخ به فرصت‌های مثبت از طریق پیگیری و ترغیب مشتریان
  • دریافت مبلغ یا تسویه حساب فاکتورهای فروخته شده در زمان مقرر شده
  • حضور در شرکت‌ها در مواقع نیاز
  • شرکت در دوره‌های آموزشی در صورت لزوم
  • ثبت و ضبط نیازها و دغدغه‌های اصلی مشتریان و ارائه گزارش مکتوب
  • بررسی و کنترل وضعیت موجودی و آمار فروش در دوره‌های مختلف

وظایف ویزیتور

تفاوت ویزیتور و بازاریاب

در خصوص تفاوت ویزیتور و بازاریاب، باید به این نکته هم توجه داشت که بازاریاب‌ها معمولاً به صورت حضوری برای فروش محصول به مشتری اقدام نمی‌کنند. در حقیقت آن‌ها سیاست‌گذار روش‌های فروش بوده که ویزیتورها می‌توانند از این روش‌ها برای بهبود فروش و ارتقای کیفیت خود استفاده نمایند. بازاریاب‌ها فاکتورهای مربوط به رشد و ریزش مشتری را، از بالا بررسی می‌کنند. برخی نسبت به سمت ویزیتوری، دیدگاه یک شغل ساده و پیش پا افتاده را دارند.

در حالی که فرد ویزیتور، باید کاملاً آموزش دیده باشد. حتی در مواردی از شیوه‌های بازاریابی چریکی بهره بگیرد؛ چراکه کارایی مثبت وی تأثیر قابل توجهی بر افزایش شناخت مردم نسبت به محصول و برند سازنده آن دارد.

جمع بندی

برای بررسی دقیق تفاوت ویزیتور و بازاریاب، باید به تفاوت اصلی در سمت هر کدام دقت کامل داشته باشیم. ویزیتور و بازاریاب، هرکدام وظایف و ویژگی‌هایی را دارا هستند که در نگاه اول ممکن است بگویید که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، اما واقعیت آن است که این دو سمت، تفاوت‌های چشم‌گیری با بکدیگر داشته و باید به طور دقیق تفاوت‌ها را مورد بررسی و بحث قرار دهیم، تا به درک درستی از این دو سمت برسیم.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=4961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. وظایف ویزیتور چیه؟

    • تجزیه و تحلیل بازار مصرف‌کنندگان
      تحقیق در خصوص رقبا برای شکل‌دادن به تعهدات جدید
      طراحی و هماهنگی تبلیغات جدید برای جایگزینی راه‌های شکست خورده و…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.