8

آشنایی با مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

  • کد خبر : 821
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
آشنایی با مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای | بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای از نظر تعداد لایه و سطوح

به طور کلی بازاریابی‌ شبکه‌ای به سه دسته تقسیم می شود، که عبارتند از:

  1. بازاریابی تک سطحی
  2. بازاریابی دو سطحی
  3. بازاریابی چند سطحی

 

بازاریابی تک سطحی چیست؟

در بازاریابی تک سطحی، شما ابتدا در یم برنامه همکاری برای فروش یک محصول شرکت می کنید و برای فروش محصولات آنها اعلام حضور می کنید.

پس از آن، تمام حقوقی که به دست می آورید، از طریق فرو کالاهای آن شرکت می باشد. یکی از شرکت های بازاریابی‌ شبکه‌ای معروف که از شیوه بازایابی تک سطحی استفاده می کند، شرکت است.  Avon

 

بازاریابی دو سطحی نمونه ای از مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

یکی دیگر از مدل هل های مختلف بازاریابی شبکه ای، بازاریابی دو سطحی است. در بازاریابی دو سطحی، بر خلاف بازاریابی‌ تک سطحی، جذب نیرو نیز صورت می گیرد. البته برخلاف بازاریابی تک سطحی، در ابن نوع از بازایابی می توان نیرو نیز جذب نمود. ضمنا هزینه در بافتی در این مرحله صرفا از فروش محصولات نیست. لذا شما می توانید حتی با ترافیک ارجاعی که از سمت شرکت های وابسته با توزیع کنندگان ارسال می شود درآمد داشته باشید.

 

بازاریابی شبکه ای چند سطحی چیست؟

به طور کلی، بازایابی شبکه‌ای یعنی توزیع کالا و خدمات در بین مردم. بنابراین شما می توانید در بازاریابی چند سطحی، از استراتژی‌ های بازاریابی‌ محور و بازاریابی شبکه‌ای نام-محور استفاده نمایید. برخی از استراتژی‌ ها و برنامه های بازاریابی‌ چند سطحی به سما این امکان را می‌دهد که بتوانید زیرمجموعه بیشتری جذب کنید و از این رو انگیز شما برای ادامه مسیر بیشتر خواهد شد.

 

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی هستند، چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند و بطور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا بعبارتی پول خود را می‌بازند.

تفاوت شرکت بازاریابی شبکه ای و شرکت هرمی

دو مشخصه بارز کمپانی های هرمی:

۱- انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا در آمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمینها انبار شده‌اند.

۲- عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

بدلیل کیفیت پایین محصولات و هزینۀ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

اشباع چیست؟ آخرین نفرات چه می‌شوند؟

اشباع به مرحله یا زمانی گفته می شود که پلن یک کمپانی (چه هرمی، چه شبکه ای) جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان یا نمایندگان مستقل دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد درصد زیادی از فعالان که در کف مجموعه هستند ناکام می مانند.

عوامل مختلفی وجود دارند که بر اشباع تاثیر می گذارند:

  • پلن در آمد زایی
  • سرعت رشد شاخه ها
  • قیمت محصولات
  • jنوع و محبوبیت محصولات
  • سرعت رشد جمعیت

اشباع چیست؟ آخرین نفرات چه می‌شوند؟

راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه‌ای، موارد زیر انجام شود:

  1. گرفتن سابقه کمپانی
  2. تحقیق دربارهٔ محصولات
  3. پرسش و پاسخ دربارهٔ پلن و موفقیت
  4. کشف مرزها و محدودیت‌ها
  5. ارتباط برقرار کردن با بالا سری‌ها و گرفتن آدرس و شماره تلفن
  6. مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد ( ذینفع نباشد )
  7. زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
  8. ببینید که این کار بدرد شما می‌خورد؟ با بالاسری‌ها درباره وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی بپرسید.

کلام پایانی | مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

امروز در این مقاله از نتورک نیوز قصد معرفی مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای و وبژگی هر کدام را به شما عزیزان داشتیم. امیدواریم مطالعه این گفتار برایتان مفید بوده باشد. اگر علاقه مند به آشنایی با سایر موضوعات بازاریابی شبکه ای هستید، یا قصد آموختن نتورک مارکتنگ یا اطلاع از اخبار مربوط به این زمینه را دارید، می توانید سایر مطالب موجود در سایت را مطالعه نمایید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه نتورک نیوز بودید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.