8

آشنایی با مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

  • کد خبر : 821
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
آشنایی با مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای | بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای از نظر تعداد لایه و سطوح

به طور کلی بازاریابی‌ شبکه‌ای به سه دسته تقسیم می شود، که عبارتند از:

  1. بازاریابی تک سطحی
  2. بازاریابی دو سطحی
  3. بازاریابی چند سطحی

بازاریابی تک سطحی چیست؟

در بازاریابی تک سطحی، شما ابتدا در یم برنامه همکاری برای فروش یک محصول شرکت می کنید و برای فروش محصولات آنها اعلام حضور می کنید. پس از آن، تمام حقوقی که به دست می آورید، از طریق فرو کالاهای آن شرکت می باشد. یکی از شرکت های بازاریابی‌ شبکه‌ای معروف که از شیوه بازایابی تک سطحی استفاده می کند، شرکت Avon است.  

بازاریابی دو سطحی نمونه ای از مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

یکی دیگر از مدل هل های مختلف بازاریابی شبکه ای، بازاریابی دو سطحی است. در بازاریابی دو سطحی، بر خلاف بازاریابی‌ تک سطحی، جذب نیرو نیز صورت می گیرد. البته برخلاف بازاریابی تک سطحی، در ابن نوع از بازایابی می توان نیرو نیز جذب نمود. ضمنا هزینه در بافتی در این مرحله صرفا از فروش محصولات نیست. لذا شما می توانید حتی با ترافیک ارجاعی که از سمت شرکت های وابسته با توزیع کنندگان ارسال می شود درآمد داشته باشید.

بازاریابی شبکه ای چند سطحی چیست؟

به طور کلی، بازایابی شبکه‌ای یعنی توزیع کالا و خدمات در بین مردم. بنابراین شما می توانید در بازاریابی چند سطحی، از استراتژی‌ های بازاریابی‌ محور و بازاریابی شبکه‌ای نام-محور استفاده نمایید. برخی از استراتژی‌ ها و برنامه های بازاریابی‌ چند سطحی به سما این امکان را می‌دهد که بتوانید زیرمجموعه بیشتری جذب کنید و از این رو انگیز شما برای ادامه مسیر بیشتر خواهد شد.

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال امریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پولهای مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند و در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی هستند، چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند و بطور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا بعبارتی پول خود را می‌بازند.

تفاوت شرکت بازاریابی شبکه ای و شرکت هرمی

دو مشخصه بارز کمپانی های هرمی:

۱- انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا در آمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمینها انبار شده‌اند.

۲- عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

بدلیل کیفیت پایین محصولات و هزینۀ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

اشباع چیست؟ آخرین نفرات چه می‌شوند؟

اشباع به مرحله یا زمانی گفته می شود که پلن یک کمپانی (چه هرمی، چه شبکه ای) جامعه را فرا بگیرد و بازاریابان یا نمایندگان مستقل دیگر نتوانند مشتری پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد درصد زیادی از فعالان که در کف مجموعه هستند ناکام می مانند.

عوامل مختلفی وجود دارند که بر اشباع تاثیر می گذارند:

  • پلن در آمد زایی
  • سرعت رشد شاخه ها
  • قیمت محصولات
  • jنوع و محبوبیت محصولات
  • سرعت رشد جمعیت

اشباع چیست؟ آخرین نفرات چه می‌شوند؟

راهکار پیشنهادی FTC پیش از ورود

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه‌ای، موارد زیر انجام شود:

  1. گرفتن سابقه کمپانی
  2. تحقیق دربارهٔ محصولات
  3. پرسش و پاسخ دربارهٔ پلن و موفقیت
  4. کشف مرزها و محدودیت‌ها
  5. ارتباط برقرار کردن با بالا سری‌ها و گرفتن آدرس و شماره تلفن
  6. مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد ( ذینفع نباشد )
  7. زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
  8. ببینید که این کار بدرد شما می‌خورد؟ با بالاسری‌ها درباره وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی بپرسید.

انواع مختلف شرکت های بازاریابی شبکه ای

به لطف اینترنت، انواع مختلفی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای وجود دارند که فرصت‌هایی را برای داشتن یک کسب‌وکار و کسب درآمد خوب ارائه می‌دهند. محبوبیت بازاریابی شبکه‌ای افزایش یافته است زیرا افراد بیشتری به سمت کارآفرین شدن و کنترل آینده مالی خود جذب می‌شوند. مهم است که قبل از سرمایه گذاری در این نوع تجارت، نوع شرکت مناسب را انتخاب کنید.

بازاریابی چندسطحی

اکثر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نوعی طرح بازاریابی چندسطحی یا MLM هستند. شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای چند سطحی نوعی محصول یا خدمات را ارائه می‌کنند که توسط بسیاری از نمایندگان مختلف در سطوح مختلف فروخته می‌شود. این به صاحبان کسب‌و‌کار این فرصت را می‌دهد که با پیشنهادات نوآورانه فروش و کمیسیون خود را بالا ببرند. این فرصت را نیز فراهم می‌کند تا دیگران را در کسب‌و‌کار استخدام کنند، شبکه را گسترده‌تر کنند و درآمد را افزایش دهند.

فروش مستقیم

نوع دیگر شرکت بازاریابی شبکه ای، تجارت فروش مستقیم است. در فروش مستقیم، یک محصول خاص همراه با مواد، ابزار و آموزش کامل بازاریابی ارائه می شود. با فروخته شدن اقلام، کمیسیون با توجه به تعداد محصولات فروخته شده در یک دوره زمانی خاص افزایش می یابد. اگر بازار و شبکه ای برای جستجوی مشتریان جدید تشکیل شود، فروش مستقیم می تواند یک تجارت بسیار سودآور باشد.

برنامه های مهمانی

برنامه های مهمانی اشکال بسیار محبوب شرکت های بازاریابی شبکه ای است، به ویژه در میان افرادی که مایل به کار در خانه هستند و هر کسی که به دنبال درآمد تکمیلی پاره وقت است. برنامه‌های مهمانی به سرمایه‌گذاری کوچکی برای خرید نسخه‌های نمایشی محصول، وب‌سایت‌ها و سایر مواد بازاریابی نیاز دارند. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار طرح‌های مهمانی این راه را برای کسب درآمد خوب می‌دانند. برنامه‌های مهمانی امکان برنامه‌ریزی و شبکه‌سازی انعطاف‌پذیر را با انواع مختلف مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.

در عصر فناوری جدید، بازاریابی اجتماعی و بازاریابی وابسته ابزاری قدرتمند برای کسب درآمد اضافی در عرصه بازاریابی شبکه‌ای هستند. کسانی که از بازاریابی اجتماعی و بازاریابی وابسته استفاده می کنند، به جای نیاز به فروش مستقیم، می توانند از درآمد غیرفعال (افراد در سطوح پایین تر) درآمد قابل توجهی کسب کنند. اما این امر مستلزم زمان و تعهد زیادی است. استفاده از رسانه های اجتماعی برای به دست آوردن مشتریانی که می توانند محصولات و خدمات را تبلیغ کنند و بفروشند، راه خوبی برای ایجاد یک کسب و کار در دراز مدت است.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که برای رشد به شبکه ای از توزیع کنندگان متکی است. معمولاً شامل استفاده از سه نوع استراتژی برای کسب درآمد می شود: تولید سرنخ، استخدام، و ساخت و مدیریت. انواع مختلفی از بازاریابی شبکه ای وجود دارد که شامل تک لایه، دو لایه و چند سطحی می شود.

انواع بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای تک لایه

در بازاریابی شبکه ای تک لایه، شما در یک شرکت برای فروش محصولات یا خدمات آنها ثبت نام می کنید. نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و تمام دستمزد شما از فروش مستقیم است. Avon، شرکت محصولات زیبایی، از بازاریابی شبکه ای تک لایه استفاده می کند.
نمونه دیگری از بازاریابی شبکه ای این است که شما به ازای ترافیکی که به وب‌سایت شرکت وابسته می‌برید، پول دریافت می‌کنید.

بازاریابی شبکه ای دو لایه

برخلاف بازاریابی شبکه‌ای تک لایه، بازاریابی شبکه‌ای دو لایه شامل جذب نیرو است، اما درآمد شما صرفاً به آن وابسته نیست. برای فروش مستقیم یا ترافیکی که توسط توزیع کنندگانی که استخدام می کنید، پول دریافت می کنید. نمونه ای از یک برنامه دو لایه، سایت فروش کن انوی است.

network marketing tips

network marketing

بازاریابی چند سطحی

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل دو یا چند سطح است. دو نوع دیگر از استراتژی های بازاریابی شبکه ای، شبکه های بازاریابی محور و بازاریابی شبکه ای نام محور هستند. برخی از برنامه های MLM به شما این امکان را می دهند که در پنج سطح یا بیشتر درآمد کسب کنید، بنابراین ممکن است انگیزه هایی برای استخدام وجود داشته باشد.

بازاریابی شبکه ای به عنوان یک مدل کسب و کار

اگر به فکر راه اندازی کسب و کاری هستید که بر بازاریابی چند سطحی از هر نوعی متکی باشد، مطمئن باشید که یک تیم بازاریابی قوی در هسته اصلی سازمان خود دارید. هرچه پایگاه شما از بازاریابان قوی تر باشد، شانس شما برای موفقیت بلندمدت بیشتر است.

افرادی را استخدام کنید که در مورد شرکت شما هیجان دارند

وقتی افرادی را استخدام می کنیشد که در مورد تجارت و محصول شما هیجان زده هستند، آنها این اشتیاق را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. یک نیروی فروش مشتاق منجر به فروش و استخدام بیشتر در شبکه بازاریابی شما می شود.

کلام پایانی | مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای

امروز در این مقاله از نتورک نیوز قصد معرفی مدل های مختلف بازاریابی شبکه ای و وبژگی هر کدام را به شما عزیزان داشتیم. امیدواریم مطالعه این گفتار برایتان مفید بوده باشد. اگر علاقه مند به آشنایی با سایر موضوعات بازاریابی شبکه ای هستید، یا قصد آموختن نتورک مارکتنگ یا اطلاع از اخبار مربوط به این زمینه را دارید، می توانید سایر مطالب موجود در سایت را مطالعه نمایید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه نتورک نیوز بودید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.