بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای یک مدل کسب و کار است که برای رشد به شبکه ای از توزیع کنندگان متکی است. معمولاً شامل استفاده از سه نوع استراتژی برای کسب درآمد می شود: تولید سرنخ، استخدام، و ساخت و مدیریت. انواع مختلفی از بازاریابی شبکه ای وجود دارد که شامل تک لایه، دو لایه و چند سطحی می شود.
انواع بازاریابی شبکه ای
بازاریابی شبکه ای تک لایه
در بازاریابی شبکه ای تک لایه، شما در یک شرکت برای فروش محصولات یا خدمات آنها ثبت نام می کنید. نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و تمام دستمزد شما از فروش مستقیم است. Avon، شرکت محصولات زیبایی، از بازاریابی شبکه ای تک لایه استفاده می کند.
نمونه دیگری از بازاریابی شبکه ای این است که شما به ازای ترافیکی که به وبسایت شرکت وابسته میبرید، پول دریافت میکنید.
بازاریابی شبکه ای دو لایه
برخلاف بازاریابی شبکهای تک لایه، بازاریابی شبکهای دو لایه شامل جذب نیرو است، اما درآمد شما صرفاً به آن وابسته نیست. برای فروش مستقیم یا ترافیکی که توسط توزیع کنندگانی که استخدام می کنید، پول دریافت می کنید. نمونه ای از یک برنامه دو لایه، سایت فروش کن انوی است.
network marketing
بازاریابی چند سطحی
بازاریابی چند سطحی (MLM) یک شبکه بازاریابی مبتنی بر توزیع است که شامل دو یا چند سطح است. دو نوع دیگر از استراتژی های بازاریابی شبکه ای، شبکه های بازاریابی محور و بازاریابی شبکه ای نام محور هستند. برخی از برنامه های MLM به شما این امکان را می دهند که در پنج سطح یا بیشتر درآمد کسب کنید، بنابراین ممکن است انگیزه هایی برای استخدام وجود داشته باشد.
بازاریابی شبکه ای به عنوان یک مدل کسب و کار
اگر به فکر راه اندازی کسب و کاری هستید که بر بازاریابی چند سطحی از هر نوعی متکی باشد، مطمئن باشید که یک تیم بازاریابی قوی در هسته اصلی سازمان خود دارید. هرچه پایگاه شما از بازاریابان قوی تر باشد، شانس شما برای موفقیت بلندمدت بیشتر است.
افرادی را استخدام کنید که در مورد شرکت شما هیجان دارند
وقتی افرادی را استخدام می کنید که در مورد تجارت و محصول شما هیجان زده هستند، آنها این اشتیاق را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. یک نیروی فروش مشتاق منجر به فروش و استخدام بیشتر در شبکه بازاریابی شما می شود.