یکی از انواع مهم بازاریابی که نقش مهمی در ماندگاری و رشد یک کسب و کار ایفا میکند، بازاریابی گردشگری یا توریسم مارکتینگ است. در این نوع از بازاریابی میتوان به وسیله یکسری از تکنیک ها، مشتریان زیادی جذب نمود و فروش محصولات و ارائه خدمات را افزایش داد. با درک درست بازاریابی گردشگری، رشد کسب و کار با سرعت بیشتری صورت میگیرد و مشتریان زیادی نسیب صاحبان مشاغل میگردد. این نوع از بازاریابی همراه با استراتژی هایی مربوط به گردشگری است و در اماکن توریستی بسیار کارکرد دارد. ما در این مقاله به موضوع بازاریابی گردشگری میپردازیم. در صورتی که سوالاتی درباره بازاریابی گردشگری دارید، مطالعه این مطالب میتواند کمک کننده باشد.
بازاریابی گردشگری چیست؟
به بیان ساده بازاریابی گردشگری به معنای شناخت نیاز های گردشگران و پاسخ مناسب به آنها است. توریسم مارکتینگ یکی از شاخه های بازاریابی است که با صنعت گردشگری در ارتباط است. در این شکل از بازاریابی خدمات مورد نیاز گردشگر ارائه میشود. بازاریابی فوق در اماکن توریستی بازددهی فراوانی دارد و میتوان متناسب با نیازهای بازار هدف، محصولات و خدمات مرتبطی را ارائه کرد.
توریسم مارکتینگ مبحثی تخصصی است و تنها نمیتوان با سخنوری افراد را مجاب به خرید محصول کرد. باید در این زمینه از استراتژی های لازم بهره برد و با استفاده از تکنینک هایی منحصربفرد اعتماد مخاطب را به دست آورد.
بسیاری از کارشناسان توریسم مارکتینگ را فراتر از یک کسب و کار میدانند و آن را به صنعت بزرگ گردشگری تعمیم میدهند. همچنین معتقدند افراد زیادی در این مسیر در حال فعالیت اند و فقط به یک یا دو بازاریاب محدود نمیشود. همین موضوع باعث شده بازاریابی گردشگری موضوعی با اهمیت بالا و در عین حال تخصصی در این زمینه به حساب آید.
راهکار های جذب مشتری
برای یک بازاریابی موفق در حوزه گردشگری لازم است برندها به نحوی محصولات و خدمات خود را معرفی کنند که در بازارهای هدف موردتوجه واقع شوند. این مورد علاوه بر یک بازاریابی موفق، به کیفیت محصول و ارائه خدمات نیز مربوط میشود. در ادامه به چند مورد از بهترین راهکارهای جذب مشتری اشاره خواهیم کرد.
پیشبینی نیاز گردشگران
باید نیاز گردشگران را پیشبینی کرد و راه های مناسبی را برای پاسخ به آنها آماده نمود. این مورد یکی از دلایل اصلی رقابت بین شرکت های ارائه دهنده خدمات مسافرتی است. این شرکت ها سعی کرده اند علاوه بر درنظر گرفتن مسائل مالی، خدمات متناسب با گردشگران را ارائه دهند.
مقاله پیشنهادی امروز: چگونه نگرش مثبت باعث موفقیت شما می شود؟
برنامه ریزی و استراتژی
یکی دیگر از موارد مهم، برنامه ریزی است که باید از همان ابتدا مورد توجه قرار گیرد. برنامه بازاریابی یا همانMarketing Plan نقشه راه را نشان میدهد و باعث میشود بدانید که از کدام استراتژیک ها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. هر یک از کسب و کار ها لازم است یک برنامه معینی برای خود داشته باشند. این برنامه با توجه به شاخص های موجود، توسط مدیران ارشد و همچنین مدیر بازاریابی تنظیم میشود. البته این برنامه بازاریابی برای بهبود عملکرد لازم است به صورت دوره ای مورد بازنگری قرار بگیرد.
ارائه محصولات با کیفیت
بازاریابی در صنعت گردشگری به مردم محلی یک مکان توریستی نیز تا حدود زیادی مرتبط است. در صورتی که ورود گردشگران به امکان تفریحی و دیدنی باعث سودمندی مردم محلی آن منطقه شود، صنعت گردشگری در این منطقه با موفقیت ادامه خواهد یافت. با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات موردنیاز گردشگران، گردش مالی قابل توجه ای در این زمینه به وجود میآید. بدین ترتیب با تداوم صنعت گردشگری و نیز برطرف شدن نیاز های توریست ها، هر دو گروه یعنی مردم محلی و گردشگران رضایت خواهند داشت.
تبلیغات هدفمند
بسیاری از صاحبان مشاغل تصمیم میگیرند تنها بر روی دو یا چند بازار هدف متمرکز شوند، با این حال برخی کسب و کار ها تمامی بازار را مورد هدف قرار میدهند و با ارسال تبلیغات قصد دارند مشتریان بیشتری را جذب کنند. میتوان با توجه هدف و پایه کسب و کار هر کدام از این دو استراتژی را انتخاب کرد.
برای جلب توجه مشتریان راه های مختلفی وجود دارد. به طور مثال وب سایتی مطالب دلگرم کننده ای را جهت پاسخ به یک نیاز یا حل یک مشکل منتشر میکند. با ارائه این موارد میتوان توجه مخاطب هدف را به خود جلب کرد و با ارائه محصولات با کیفیت اعتماد وی را به دست آورد.
تخفیفات ویژه
هزینه محصول و خدمات از دیگر مواردی هستند که برای مشتری بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل اغلب شرکت های خدمات مسافرتی سعی میکنند با ارائه تخفیف های متنوع، در این خصوص مشتری جذب کنند. برخی از هتل ها نیز تور بازدید از اماکن دیدنی را به صورت رایگان برگزار میکنند که از این طریق رزرو اتاق ها به سرعت تکمیل شود.
خدمات رسانی با کیفیت
به جهت اینکه کیفیت خدمات و محصولات بهبود یابد باید از نیروی انسانی در این زمینه بهره برد. همه افرادی که در بخش های مختلف کسب و کار فعالیت میکنند نقش مهمی در عرضه محصول نهایی به مشتری دارند. در نتیجه با ارائه یک محصول عالی، مشتریان بیشتری خواهان استفاده از آن خواهند بود.
راحتی و سهولت استفاده، دیگر رکن مهمی است که بسیاری از گردشگران در طول سفر از آن استقبال میکنند. راحت ترین راه برای خرید و رزرو بلیط یا اتاق هتل همیشه پرطرفدار ترین راه است. پشتیبانی قوی پس از فروش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که بسیاری از صاحبان کسب و کار باید به آن توجه نمایند.
تعامل با مشتریان و کاربران دیگر نکته مهمی است که در بازاریابی گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد. میتوان با استفاده از شبکه های اجتماعی، نظرات و انتقادات را از مشتریان دریافت کرده و از این نظرات برای بهبود فرایند کاری نهایت استفاده را برد.
سخن پایانی
همانطور که اشاره کردیم بازاریابی گردشگری یکی از شاخه های بازاریابی است که اگر با استفاده از استراتژیک ها به طور کارآمد پیاده سازی شود، به سوددهی قابل توجه ای منجر میشود. بدون شک با ورود دیجیتال مارکتینگ گردشگری، بیش از گذشته این شکل از بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از افراد علاقمندند به جاهای دیدنی دنیا سفر کنند و از امکانات تفریحی استفاده نمایند. در نتیجه اگر با استفاده از این نوع بازاریابی بتوانید مشتریان هدف خود را جذب کنید، درآمد خوبی به دست خواهید آورد.