3

ارز دیجیتال ترون

  • کد خبر : 1149
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون | ترون این روزها یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چینی و یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جالب می‌کند. در این مقاله به بررسی ترون، چگونگی کار آن، تحولات قیمت این ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و نحوه خرید آن می‌پردازیم. در ادامه با ما […]

ارز دیجیتال ترون | ترون این روزها یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چینی و یکی از جذاب‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که توجه هر سرمایه‌گذاری را به خود جالب می‌کند. در این مقاله به بررسی ترون، چگونگی کار آن، تحولات قیمت این ارز دیجیتال، کیف پول‌ها و نحوه خرید آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ترون چیست؟

ترون (Tron) چیست؟

ترون (Tron) یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ها در فضای کنونی ارزهای دیجیتال و بلاک چین است. هدف ترون ساخت یک اینترنت واقعا غیرمتمرکز است. پروتکل ترون در میان بزرگترین سیستم‌های اجرایی مبتنی بر بلاک چین دنیا قرار دارد.

به ادعای تیم ترون این شبکه بسیار مقیاس‌پذیر، دارای توان اجرایی بالا بوده و قادر است تا طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز را پشتیبانی کند. به برنامه‌هایی که روی بلاک چین و با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند، برنامه غیرمتمرکز یا دی‌‌اپ (Dapp) می‌گویند. این برنامه‌ها پس از اجرا بدون نیاز به واسطه‌ها و بدون احتمال از کار افتادن، به حیات خود ادامه می‌دهند.

شبکه ترون مدعی است که در حال حاضر ظرفیت انجام ۲,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه با کارمزد نزدیک صفر را دارد، در حالی که اتریوم و بیت کوین به ترتیب ۱۵ و ۷ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهند. ترون امیدوار است تا اکوسیستمی بسازد که همه بتوانند در تمام نقاط دنیا تمام نیازهای خود بر روی اینترنت را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه انجام دهند.

مانند اتریوم با ترون می‌توانید قرارداد هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن بسازید. دو استاندارد ایجاد توکن در ترون به نام‌های TRC-10 و TRC‌-20 وجود دارد. وب‌سایت رسمی ترون درباره این دو مفهوم می‌نویسد:

استاندارد TRC-10 بدون استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) توسط بلاک چین ترون پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر TRC-20 استانداردی است که برای قراردادهای هوشمند ترون با استفاده از ماشین مجازی ترون (TVM) کاربرد دارد. این استاندارد از نظر ساختاری با ERC-20 قابل قیاس است. توکن‌های TRC-10 می‌توانند با هزینه ۱۰۲۴ واحد TRX روی شبکه ترون صادر شوند. برای ساخت این نوع توکن نیاز به دانش برنامه نویسی خاصی نیست.

یکی از شناخته شده ترین توکن‌هایی که تاکنون روی ترون ساخته شده است، توکن بیت تورنت (BTT) است. این توکن از نوع TRC-10 است. برای قراردادهای هوشمند پیشرفته باید از استاندارد TRC-20 استفاده شود.

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال ترون مانند سایر ارزهای دیجیتال سابقه زیادی ندارد. این ارز در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلاری و با ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌ اولیه برای توسعه دهنده عرضه شده است. اعضای سازنده آن همگی کارمندان شرکت‌های بزرگِ توسعه دهنده‌ ارز دیجیتال و کسب‌وکار اینترنتی هستند که با گرد هم آمدن اقدام به توسعه ترون نموده‌اند. در عرضه‌ اولیه‌ این ارز دیجیتال، توکن‌های اولیه‌ مبتنی بر شبکه اتریوم عرضه شده و یک سال پس از عرضه شبکه‌ اختصاصی خود ترون پشتیبانی از این ارز دیجیتال را به عهده گرفت. اولین توکن رسمی ترون نیز با نام ERC-20 معرفی شد.

ترون چگونه کار می‌کند و فناوری آن چیست؟


اولین اصل در شبکه ترون این است که تمام داده‌های موجود در این شبکه رایگان است و توسط یک مرجع مرکزی کنترل نمی‌شود. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به عنوان پاداش برای محتوای خود، دارایی‌های دیجیتال دریافت کنند. این دارایی‌ها می‌تواند به صورت توکن TRX یا سایر توکن‌هایی باشد که توسط TRX پشتیبانی می‌شود.

تولیدکنندگان می‌توانند سکه‌ها یا توکن‌های خودشان را تولید کنند و از آنها در برنامه‌های خود روی شبکه ترون استفاده کنند. این برنامه‌ها توسط توکن اصلی ترون پشتیبانی می‌شوند. مرحله نهایی توسعه ترون پشتیبانی از بازی‌ها در این شبکه است. این کار به صورت کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود و کاربران در صورت لذت بردن از بازی می‌توانند به صورت مستقیم با دارایی‌های دیجیتالی خود، به تولیدکنندگان پاداش دهند.

چه کسی ترون را اختراع کرد؟

ترون، در سپتامبر سال ۲۰۱۷ توسط یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور به نام Tron Foundation تاسیس شد. موسس و مدیرعامل این شرکت جاستین سان (Justin Sun)، یک کارآفرین چینی است که همچنین بنیان‌گذار و مدیر عامل PEIWO، یک اپلیکیشن محبوب چینی نیز می‌باشد. تا اوایل سال ۲۰۱۶، سان نماینده ارشد و مشاور آزمایشگاه ریپل (شرکت مادر بلاک چین ریپل) بود. بنیاد ترون دارای دفتر مرکزی در پکن و سانفرانسیسکو است و اعضای تیم آن نیز مستقر در سئول و توکیو هستند.

هدف از ساخت ارز دیجیتال ترون چه بود؟

به گفته بنیاد ترون، یک هدف واضح و روشن از ساخت پلتفرم و ارز دیجیتال ترون دنبال می‌شود. این هدف، استفاده از پلتفرم و ارز دیجیتال ترون برای کمک به پاداش و در واقع، حق‌الزحمه دادن به تولیدکنندگان محتوای دیجیتال بابت تلاش‌هایی است که در راستای تولید محتوا انجام داده‌اند.

در حال حاضر، شرکت‌های بزرگی مانند یوتیوب، فیس‌بوک و اپل دارای حجم بالایی از محتوای دیجیتال در وب‌سایت‌های خود هستند. محتوایی که در این وب‌سایت‌ها قرار دارد همه روزه توسط گروه بزرگی از افراد مشاهده می‌شوند. این شرکت‌ها نه تنها بر آنچه کاربر منتشر و مخاطب مشاهده می‌کند کنترل دارند، بلکه عمده پولی که به وسیله تولید و انتشار این محصولات رسانه‌ای توسط تولیدکنندگان محتوا و نمایش آن به مخاطب حاصل می‌شود را دریافت می‌کنند و بخش کوچکی از آن پول به عنوان پاداش یا حق‌الزحمه به تولید کننده محتوا می‌رسد.

ارز دیجیتال ترون با این هدف ارائه شده است که این مشکل را رفع کند. در واقع، با حذف واسطه‌هایی مانند شرکت یوتیوب و انتشار و اشتراک‌گذرای محتوا در پلتفرم ترون، این امکان فراهم می‌شود که بازدیدکنندگان محتوا پاداش و حق‌الزحمه استفاده از محتوا را به طور مستقیم به تولید کننده محتوا بدهند. بنابراین مالک یک محتوا به طور کامل سازنده آن محتوا خواهد بود. پرداخت این حق‌الزحمه در شبکه ترون با استفاده از ارز دیجیتال ترون انجام می‌شود.

ترونیکس در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

مزایای ارز دیجیتال ترون

  • تراکنش‌های ارزان

هزینه تراکنش ترون تقریباً صفر است. در بسیاری از شبکه‌ها برای انجام تراکنش باید هزینه پرداخت شود، اما ترون هزینه‌ بسیار کمی دارد که حدود ۰٫۰۰۰۰۰۵ سنت به ازای هر تراکنش است.

  • امکان حجم بالای تراکنش

سیستم ترون این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها بدون محدودیت انجام شوند. همچنین، این سیستم قادر است حدود ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند (در مقایسه با رقیب خود اتریوم که حدود ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد).

  • پشتیبانی و محبوبیت

صحبت‌های زیادی در خصوص ترون شنیده می‌شود که عمدتا به دلیل بنیان‌گذار آن جاستین سان است که یکی از افراد تحت حمایت جک ما (JackMa)، بنیان‌گذار علی بابا است. همچنین این پلتفرم در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی‌اش، در بسیاری از صرافی‌ها مورد معامله قرار گرفت و کاربران زیادی را به خود اختصاص داد. پشتیبانی از ترون بسیار عظیم بوده و در حال حاضر تعداد کاربرانش حدود یک میلیون نفر گزارش شده ‌است (به نقل از Smartereum).

معایب ارز دیجیتال ترون

  • عرضه‌ عظیم

این امر به منظور پایین نگه داشتن قیمت‌ کوین و حمایت از پذیرش گسترده این پروژه انجام شده‌ است، اما دارای اثرات وارونه‌ای نیز هست و بسیاری از کاربران با این ویژگی “قیمت پایین و عرضه‌ بالا” راحت نیستند. هیچ محصولی پشتوانه ارزش آن نیست.

آیا ارز دیجیتال ترون امن است؟

اگر شما کاربر پلتفرم ترون باشید، به خوبی می‌دانید که این شبکه از شهرت خوبی برخوردار است. یکی از مهندسان امنیت این سیستم، جورج گو (Jorge Guo) است که سابقه‌ کار در Google ،Qualcomm و Huawei را دارد و او تمام تحقیقات و توسعه امنیت ترون را بر عهده دارد. اما به یاد داشته باشید که همانند نگهداری ایمن رمزهای عبورتان، باید نسبت به ذخیره‌ کوین‌های خود نیز حساس باشید. می‌توانید کوین‌های خود را در کیف پولی مانند myetherwallet.com ذخیره کنید، اما حتماً باید کلید خصوصی خود را یادداشت کرده باشید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است کوین‌های خود را برای همیشه از دست بدهید. از آنجایی که کریپتو کارنسی‌ها غیر متمرکز هستند، سایت‌هایی مانند myetherwallet.com اطلاعات شما را به هیچ وجه ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها نسخه بک آپی از نام کاربری و رمز عبور شما را در اختیار ندارند و اگر آن را فراموش کنید نمی‌توانید مانند ایمیل، رمز جدیدی تنظیم کنید. برای دسترسی به کوین‌هایتان، حتماً و حتماً باید کلید خصوصی را به خاطر داشته باشید. این تنها راه ورود به حساب کاربریتان است. درست مانند هر دارایی دیجیتال دیگری، ترون نیز می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد و امنیتش دچار مشکل شود. این ریسکی است که شما باید در عصر دیجیتال آن را بپذیرید، اما قطعا انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند این ریسک را تا حدودی کاهش دهد.

نحوه استخراج و خرید ترون

برخلاف بسیاری دیگر از انواع ارزهای دیجیتال دیگر امکان استخراج این ارز دیجیتال توسط کاربران وجود ندارد. تراکنش‌های این ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتم DPoS انجام می‌شوند. تمام توکن‌های ارائه شده برای این ارز دیجیتال ۱۰۰ میلیارد واحد می‌باشد که ۶۵ میلیارد آن در حال گردش است. یک نکته‌ مهم هم در خرید ارز دیجیتال ترون این است که در حال حاضر نمی‌توانید این ارز را به صورت مستقیم و با پول فیات بخرید. برای این کار ابتدا باید اقدام به خرید ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین، اتریوم و یا تتر نموده و سپس در پلتفرم‌های مبادله، اقدام به مبادله‌ آن‌ها با ترون کنید. بعد از پایان مراحل خرید نیز ترون خریداری شده به کیف پول شما برگشت داده خواهد شد و می‌توانید از آن برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و یا بلندمدت بهره ببرید. امکان خرید ارزهای دیجیتال رایجی مانند بیت کوین و تتر نیز از طریق صرافی‌های داخلی برای کاربران ایرانی وجود دارد.

استخراج ارز دیجیتال ترون چطور انجام می شود؟

ارز دیجیتال ترون را نمی‌توان استخراج کرد زیرا این ارز جزو ارزهای قابل استخراج یا Mineable Coins نیست. در عوض، توکن‌های آن را می‌توان با کمک کردن به اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه به دست آورد. بدین شکل، به افراد با پرداخت کارمزد تراکنش (توکن) پاداش داده می‌شود. این هزینه تراکنش توسط شبکه پرداخت می‌شود و نه فردی که در حال انجام پردازش است.

از کجا ترون بخریم؟


همان طور که می‌دانید، صرافی‌ها و بازارهای خریدوفروش زیادی در سراسر دنیا برای خرید ارزهای دیجیتال و از جمله ترون وجود دارند. متأسفانه، به دلیل شرایط تحریم امکان خرید مستقیم کاربران ایرانی از صرافی‌های بین‌المللی وجود ندارد.

در داخل کشور نیز سایت‌های متعددی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال تأسیس شده‌اند. اگر برای انتخاب از میان صرافی‌های ارز دیجیتال در داخل کشور سردرگم هستید، ما به شما پلتفرم معاملاتی بی‌واسطه کوین نیک مارکت را معرفی می‌کنیم. کوین نیک مارکت یک صرافی با سابقه در زمینه خریدوفروش ارزهای دیجیتال بوده و از امنیت خوبی برخودار است.

برای کار با این صرافی کافی است که در سایت آن ثبت‌‌نام کرده و مراحل احراز هویت را انجام داد. مراحل ثبت نام و احراز هویت نیز ساده است. برای ثبت‌نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک شماره تلفن همراه نیاز است.

برای احراز هویت نیز باید تصویر کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر، شماره کارت شتاب بانکی متعلق به فرد و یک شماره تلفن ثابت را ارائه کرد. راهنمای این مراحل در ابتدای ثبت‌نام در سایت کوین‌نیک مارکت توضیح داده شده است. در عرض کمتر از چند ساعت هویت فرد تأیید شده و می‌تواند رمز ارز ترون را خریداری کرده یا به فروش برساند.

آیا ترون ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

برای افرادی که به پتانسیل نهفته در پس شبکه ترون و آینده رسانه‌های آنلاین علاقه دارند سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ترون می‌تواند جذاب باشد. توکن‌های TRX پیش‌نیازهایی برای تعامل با شبکه ترون هستند؛ بنابراین از این جهت می‌توان به ترون یه چشم یک سرمایه‌گذاری خوب نگریست. به ویژه افرادی که تولید کننده محتوا یا علاقه‌مند به استفاده از محتوای دیجیتال یا برنامه‌های کاربردی توزیع شده هستند.

سرمایه گذاری روی ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

اگرچه، باید به این نکته نیز توجه داشت که قیمت TRX دارای نوساناتی است و همچنین، اندازه بازار این رمزارز در مقایسه با دیگر رمزارزهای محبوب بسیار کوچک‌تر است. بنابراین، به افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز هستند توصیه می‌شود که به طور دقیق به بررسی پردازند و با چشم باز به سرمایه‌گذاری بپردازند.

نباید فراموش کرد که ترون یک ارز جایگزین (Alt Coin) است و برخی از معامله‌گران و فعالان حوزه رمزارزها بر این باور هستند که هرگز نباید روی ارزهای جایگزین سرمایه‌گذاری کرد. این در حالی است که برخی افراد هم به آینده ارز دیجیتال ترون باور دارند. در نهایت باید این را گفت که با توجه به حواشی موجود، شاید سرمایه‌گذاری کلان روی ترون همراه با ریسک زیادی باشد و توصیه می‌شود افراد هنگام سرمایه‌گذرای روی ارزهای دیجیتال (هر ارزی) با آگاهی از ریسک‌های این حوزه و ویژگی‌های آن ارز خاص،‌ اقدام به این کار کنند.

کدام صرافی‌ها از ارز دیجیتال ترون پشتیبانی می‌کنند؟

برخی از محبوب‌ترین صرافی‌هایی که از ارز ترون پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • بایننس (Binance)
  • کوکوین (KuCoin)
  • کراکن (Kraken)
  • هوبی (Huobi)

کیف پول ارز دیجیتال ترون

رمزارز ترون را مانند دیگر رمزارزها باید در کیف پول‌هایی که مخصوص رمزارزها هستند نگهداری کرد. می‌توان ارز دیجیتال ترون را در کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به MyEtherWallet اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجیتال ترون نرم‌افزاری است که توکن‌ها TRX را در خود ذخیره می‌کند. یک کیف پول ترون نرم‌افزاری است که توکن‌های TRX را ذخیره می‌کند. این کیف پول به اشکال مختلفی در دسترس است و در حقیقت، تعدادی کیف پول وجود دارد که به وسیله خود جامعه کاربری ساخته شده و در وب‌سایت خود آن‌ها در دسترس است. در ادامه، مثال‌هایی از این مورد آورده شده است.

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor One
  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor مدل T
  • کیف پول دسکتاپ Guarda wallet
  • کیف پول دسکتاپ Atomic wallet
  • کیف پول گرم Tronscan
  • کیف پول افزونه گوگل کروم Tronlink
  • KeepKey
  • Exodus Wallet

اینکه کاربر انتخاب کند که کدام کیف پول را استفاده کند، مزایا و معایب گوناگونی را برای او به همراه دارد. برخی از این کیف پول‌ها قابل حمل‌تر و برخی امن‌تر هستند. کلیه افراد باید پیش از انتخاب کیف پول نهایی خودشان، به خوبی تحقیق و پژوهش کرده باشند تا یک انتخاب درست انجام دهند.

کیف پول ترون در مطلب ارز دیجیتال ترون چیست ؟

آینده ترون چگونه است؟

پیش‌بینی دقیق آینده‌ ترون واقعاً غیرممکن است. پس از شکوفایی فوق‌العاده‌ بیت کوین همه‌ افراد جامعه با نوعی خوش‌بینی به این رمز ارزها نگاه می‌کنند. غافل از اینکه بدانند این رمز ارزها در سال‌های اخیر بیشتر از این که شکوفایی داشته باشند، به ورطه‌ نابودی نزدیک شده‌اند. با این حال داشتن سیستم فوق‌العاده قوی، حمایت از طرف افرادی با سابقه و تیم پشتیبانی قدرتمند نشانه‌هایی است که می‌توانند دلیلی بر موفقیت ترون در سال‌های آینده باشد.

جمع‌بندی پیرامون ارز دیجیتال ترون

امروزه، ارزهای دیجیتال و به طور خاص، رمزارزهای گوناگونی معرفی شده‌اند. از ساخت هر یک از این ارزها اهداف متفاوتی دنبال می‌شود. در رده‌بندی ارزهای دیجیتال از جهت ارزش بازار، بیت‌کوین در جایگاه اول قرار دارد و اتریوم با اختلاف زیاد از بیت‌کوین در جایگاه دوم قرار گرفته است. در این میان، آلت‌کوین‌های متعددی نیز معرفی شدند که از این جمله می‌توان به ترون اشاره کرد. ترون، اهدافی بسیار شبیه به اتریوم را دنبال می‌کند. از جهت ارزش بازار، ترون در جایگاه ۱۸ و بیشتر قرار دارد و قیمت هر ترون، همواره زیر یک دلار بوده است.

حقیقت آن است که سازنده اصلی ترون، جاستین سان، علاقه زیادی به تبلیغات پر سر و صدا و بعضا غیرواقعی دارد. همین موضوع باعث ایجاد حواشی زیادی نیز حول محور این رمز ارز شده است. درباره آینده ارز دیجیتال ترون نمی‌توان هیچ اظهار نظر قطعی داشت زیرا نه فقط برای ترون که برای هیچ ارز دیگری نمی‌توان پیش‌بینی قطعی یا نزدیک به قطعی داشت. اما درباره اینکه روی ارز دیجیتال ترون سرمایه‌گذاری شود یا خیر، باید این موضوع را در نظر داشت که افراد پیش از سرمایه‌گذاری روی هر رمزارزی چه ترون و چه بیت‌کوین یا دیگر رمزارزها، باید حتما با مخاطرات و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها آشنایی داشته باشد.

همچنین، به خوبی پیرامون ارزی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارند تحقیق و پژوهش کرده باشند و دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری خود بیابند. یک اصل کلی هم که باید درباره سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای، چه طلا و چه رمزارزها یا دیگر حوزه‌ها باید در نظر داشت این است که افراد نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچینند و در وقع، بخشی از پول خود که قصد سرمایه‌گذاری با استفاده از آن دارند را بین حوزه‌های گوناگون تقسیم کنند. در عین حال، باید در نظر داشته باشند که بخشی از پول خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهند که از دست دادن آن منجر به ویرانی عاطفی یا ویرانی زندگی آن‌ها نشود.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1149

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.