در بیشتر موارد، قیمت گذاری خدمات و محصولات برای یک کسب و کار، میتواند کاری طاقت فرسا باشد. در این راستا به کار گیری بهترین استراتژی قیمت گذاری، کمک میکند تا صاحبان کسبوکار قیمت مناسبی را برای محصولات خود تعیین کنند. فلذا سود حاصل از فروش خدمات و یا محصولات خود را به حداکثر مقدار ممکن برسانند. برای تعیین بهترین استراتژی قیمت گذاری، لازم است صاحبان کسبوکارها طیف گستردهای از عوامل تأثیرگذار مانند هزینههای مربوط به تولید، توزیع، پیشنهادهای سایر رقبا و استراتژی های جذب مشتری و افزایش فروش را هدف قرار دهند.
همچنین باید در نظر بگیرند که تعیین قیمت بالا منجر به کاهش فروش میگردد. این در حالی است که قیمت گذاری خیلی پایین نیز سبب کاهش سود میگردد. لذا صاحبان کسبوکار بخش زیادی از درآمد و سرمایه خود را از دست میدهند. خوشبختانه استراتژی های زیادی برای قیمت گذاری وجود دارند که در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین استراتژی قیمت گذاری بپردازیم. همچنین نکات مفیدی را در این باره مطرح کنیم. پس توصیه میکنیم برای درک بهتر تعیین قیمت محصولات، ما را تا انتها همراهی نمایید.
تاثیر استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد
استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد درواقع روشی به منظور تعیین مناسبترین قیمت برای محصولات و خدمات یک برند محسوب میشود. این استراتژیها به شما کمک میکنند تا قیمتها را بهگونهای تعیین کنید که علاوهبر کسب حداکثر سود، مصرفکنندگان نیز از قیمت تعیین شده رضایت داشته باشند. همچنین در تعیین این استراتژیها باید تقاضا مصرفکننده و بازار را نیز در نظر بگیرید. تمام استراتژیهای قیمتگذاری مخاطبان هدف، اهداف بازاریابی، جایگاه و نقش برند، خصوصیات محصول و درآمد شرکت را در بر میگیرند. همچنین این استراتژیها میتوانند تحت تاثیر عوامل مختلفیهمچون روند کلی بازار، تقاضا مشتریان، قیمتگذاری رقبا و عوامل اقتصادی نیز باشند.
فراموش نکنید که انتخاب بهترین استراتژی قیمتگذاری در افزایش سود و درآمد شما تاثیر غیرقابل انکاری دارد. با توجه به اینکه هدف نهایی از تهیه و تنظیم این استراتژیها به حداکثر رساندن سود شرکت و حفظ بازار رقابتی است؛ باید نسبت به انتخاب استراتژی قیمتگذاری مناسب نهایت دقت را به خرج دهید. با استفاده از این استراتژیها به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت سازمان دست خواهید یافت.
انواع استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد
اگر صاحب یک کسبوکار هستید، یکی از بزرگترین چالشهایی که با آن روبرو خواهید بود، تصمیمگیری در ارتباط با قیمتگذاری محصولات و خدمات قابل ارائه است. درواقع انواع استراتژیهای قیمتگذاری در کسبوکار شما تاثیر بسزایی دارند. از این رو اگر قیمت مناسبی برای محصولات و خدمات خود برگزینید، درآمد و سود شما افزایش پیدا میکند و مشتریان جدیدی را جذب خواهید کرد. فراموش نکنید که با قیمتگذاری نامناسب نیز در معرض خطر از دست دادن مشتریان قرار میگیرد. بنابراین باید استراتژیهای قیمتگذاری را بهصورت جدی در شرکت خود بررسی نمایید و گزینههای مناسب قیمتگذاری را مورد ارزیابی قرار دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین استراتژیهای قیمتگذاری برای افزایش درآمد بپردازیم.
استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقابت
در ادامه مطلب باید اشاره کنیم که استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقابت، به عنوان بهترین استراتژی قیمت گذاری شناخته میشود. به طور کلی باید بگوییم که استراتژی های قیمت گذاری مبتنی بر رقابت، نه تنها بدون در نظر گرفتن هزینه نهایی تولید محصول و یا تقاضای مصرف کنندگان است؛ بلکه این استراتژی از معیار سایر رقبا برای تعیین قیمت خدمات و محصولات خود استفاده میکند. در نظر داشته باشید مشاغلی که در حال رقابت در یک فضای اشباع شده هستند، با بهکارگیری این استراتژی و ایجاد تفاوت قیمت، میتوانند سبب جذب بیشتر مشتریان گردند.
بیشتر بخوانید
مشتریان هر کالا و خدمتی، در وهله نخست به دنبال بهترین و باکیفیتترین کالا با مناسبترین قیمت هستند. لذا استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر رقابت، میتواند برند کسبوکار شما را در موقعیت بهتری در امر تجارت قرار دهد. این استراتژی، هنگام ارائه محصول کسبوکار، بهخوبی عمل میکند.
برای توضیحات بیشتر باید عرض کنیم که با قیمت گذاری رقابتی، میتوانید محصولات و یا خدمات خود را با قیمت ارزانتر و یا نزدیکتر نسبت به قیمت رقبا، تعیین کنید. برای مثال، اگر یک نرم افزار خاصی را میفروشید و قیمت رقبا از ۲۰ دلار تا ۴۰ دلار متغیر است، مبلغی مابین این دو عدد را برای قیمت گذاری برگزینید. همچنین استراتژی رقابتی، یکی از بهترین استراتژی قیمت گذاری برای رقابت و پویا نگه داشتن قیمت محصولات و خدمات کسبوکار محسوب میشود.
استراتژی قیمت گذاری نفوذی
استراتژی قیمت گذاری نفوذی نیز بهعنوان بهترین استراتژی قیمت گذاری محسوب میشود. این روش به معنای ارائه کمترین قیمت ممکن برای تعداد فراوانی از خریداران به وسیله بازاریابی کسبوکار است و با هدف جایگیری در بازارهای رقابت محصولات در پیش گرفته میشود.
در این نوع از استراتژی با جذب بیشتر مشتریان به محصولات و خدمات برند شما، بهمرورزمان قیمتها را میافزایید. اگرچه در این روش، ابتدا شما را با خطر سود کم مواجه میکند، اما به تدریج میزان سود شما افزایش پیدا میکند. برای مثال، برنامههای فروش ویژه و ارائه تخفیف، روشی مؤثر برای ایجاد وفاداری در مشتریان و ترغیب آنها است.
استراتژی قیمت گذاری گزاف (Skimming)
یکی دیگر از انواع بهترین استراتژی قیمت گذاری، استراتژی قیمت گذاری گزاف است. در آن یک برند، خدمات و یا محصولات جدید خود را با قیمت بالایی معرفی میکند تا در ابتدا هزینههای مربوط به تولید و تبلیغات را پوشش میدهد. سپس به مرور و با گذشت زمان با کاهش قیمت این محصول مشتریان بیشتری را جذب میکند.
استراتژی قیمت گذاری گزاف روشی بسیار مناسب برای جذب مشتریانی است که تمایل به پرداخت قیمت زیادی در نخستین تجربه خرید خود، از کالا و خدمات جدید عرضه شده دارند. این استراتژی سبب به دست آوردن میزان قابل توجهی سود در مرحله مقدماتی فروش محصول میشود. بهعنوانمثال کمپانی اپل، هر ساله با استفاده از این استراتژی خوب، از محصولات جدید خود رونمایی میکند و به مرور، قیمت این محصولات را کاهش میدهد.
استراتژی قیمت گذاری اقتصادی (Economy)
قیمت گذاری اقتصادی نیز در بهترین استراتژی قیمت گذاری قرار میگیرد که با حداقل کردن هزینههای مرتبط به تولید، تبلیغات و هزینههای ناگهانی، خواهان قیمت گذاری اقتصادی به همراه جذب بیشترین میزان مشتری است. با استفاده از این استراتژی، کسبوکارها هزینههای تولید و بازاریابی را به حداقل میرسانند تا قیمت نهایی محصولات اقتصادی باشد. در نتیجه، مشتریان بتوانند محصولات و خدمات مورد نیاز خودشان را بدون قیمت افزوده تهیه کنند.
به طور کلی راهبرد قیمت گذاری به شیوه اقتصادی برای کمپانیهای بزرگی همچون تارگت و وال مارت بسیار مؤثر است. اما این روش برای مشاغل کوچک کمی خطرناک به نظر میرسد چرا که کسبوکارهای کوچک، میزان حجم فروش کمتری داشته و امکان دارد ارائه محصولات قیمت پایین با مشکلاتی همچون دستیابی به سود اندک، همراه باشد.
قیمت گذاری مبتنی بر ارزش
در استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر ارزش قیمت محصول را باید طوری تعیین کنید که خریدار حاضر به پرداخت آن باشد. شما باید در این استراتژی براساس خواسته مخاطبان خود عمل کنید. در این استراتژی دائما باید اطلاعات بهروزی را از جامعه هدف خود به دست آورید؛ چراکه باید بدانید آنها چه میزان برای محصولات و خدمات شما ارزش قائل هستند. ازجمله مهمترین دستاوردهای استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر ارزش میتوان به افزایش وفاداری در میان مشتریان اشاره نمود. توجه داشته باشید در صورت افزایش قیمت در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش باید ارزش افزودهای را نیز به محصولات و خدمات خود اضافه نمایید.
قیمت گذاری رقابتی
صاحبان کسبوکار با استفاده از استراتژی قیمتگذاری رقابتی تنها قیمتی که رقبا تعیین کردهاند را بررسی و سپس تصمیمگیری میکنند. در این استراتژی کوچکترین تفاوت قیمت میتواند به نفع برند شما باشد. در استراتژی قیمتگذاری رقابتی ابتدا باید آمار جامعی از قیمت محصولات و خدمات رقبا جمعآوری کنید و سپس در ارتباط با قیمتگذاری تصمیم بگیرید. البته توجه داشته باشید که تصمیمگیری در ارتباط با قیمتگذاری محصولات و کیفیت محصولی که قصد ارائه آن را دارید به تقاضا بازار نیز وابسته است. اگر میخواهید قیمت محصولات خود را بالاتر از رقبا تعیین کنید، باید در کنار محصولات خود پیشنهادات ویژهای نیز ارائه نمایید.
قیمت گذاری نفوذی
هنگام تاسیس یک کسبوکار نوپا باید نهایت تلاش خود را برای دیده شدن در بین رقبا کنید. استفاده از استراتژی قیمتگذاری نفوذی میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد. در این استراتژی باید قیمتی پایینتر از رقبا خود برای محصولات و خدمات در نظر بگیرید و ارزشی مشابه آنها ارائه دهید. در واقع هدف از انجام این کار جذب مشتریان بیشتر و وفاداری آنها است. برای جبران سود حداقلی در این استراتژی، باید مشتریان خود را تا حد امکان افزایش دهید. در حقیقت در استراتژی قیمتگذاری نفوذی تمرکز صاحبان کسبوکار در فروش بالا است.
قیمت گذاری پویا
استراتژی قیمتگذاری پویا یکی از روشهای منعطف محسوب شده که در آن قیمتها متناسب با تقاضای بازار و مشتری تغییر پیدا میکنند. بسیاری از شرکتهای خدماتی در سراسر دنیا با استفاده از بررسیهای لازم از الگوریتمهای قیمت رقبا و تقاضا، از استراتژی قیمتگذاری پویا استفاده میکنند. درواقع این الگوریتمها به کسبوکار کمک میکند تا قیمتها را متناسب با آنچه مشتری متمایل به پرداخت است، تغییر دهند.
قیمت گذاری افزون بر هزینه
استراتژی قیمتگذاری افزون بر هزینه بهمعنا اضافه نمودن درصدی مشخص به هزینه اول ساخت محصول و خدمت موردنظر است. توجه داشته باشید که به استراتژی قیمتگذاری افزون بر هزینه، قیمتگذاری اضافهبها و قیمتگذاری مبتنی بر هزینه نیز گفته میشود. برای قیمتگذاری در این استراتژی باید درصد ثابتی را به هزینه تولید محصولات خود اضافه نمایید. استراتژی قیمتگذاری مبتنی بر هزینه، زمانی عملکرد مناسب دارد که رقبا نیز از این استراتژی بهره بگیرند. توصیه میکنیم پیش از اجرای این استراتژی بهمنظور اطمینان بیشتر به تجزیه و تحلیل قیمتگذاری بپردازید.
قیمت گذاری گزاف
در استراتژی قیمتگذاری گزاف هموار سعی میشود که کسبوکارتان بیشترین سود ممکن را از یک مشتری کسب کند. همچنین در این استراتژی صرفا تمرکز بر افرادی است که توانایی پرداخت مبلغ موردنظر را برای دریافت محصولات و خدمات دارند. برای اجرای این استراتژی در روزهای اولیه عرضه باید قیمت محصولات و خدمات را در بالاترین اندازه ممکن قرار دهید. سپس قیمت را بهمرور کاهش دهید تا قشر بیشتری از بازار جذب برند شما شوند. استفاده از استراتژی قیمتگذاری گزاف در بسیاری از شرکتهای فروش لوازم الکترونیکی مشاهده میشود. توچه داشته باشید که برای اجرای این استراتژی باید محبوبیت محصولات شما به اندازهای باشد که مشتریان با هر قیمتی آن را بخرند.
قیمت گذاری اقتصادی
در استراتژی قیمتگذاری اقتصادی محصولات به دلیل هزینه پایین تولید، قیمت کمتری دارند. در این نوع استراتژی کیفیت محصولات کمتر خواهد بود؛ اما به همان میزان اجناس ارزانتر و مقرونبهصرفهتر به مشتریان ارائه میشوند. با استفاده از این استراتژی دیگر نیازی نیست که کیفیتی همچون رقبا ارائه کنید. البته توصیه میکنیم کسبوکارهایی که قصد دارند بهصورت بلندمدت رابطه خود را با مشتریان ادامه دهند از این روش استفاده نکنند. استفاده از این استراتژی برای جذب مشتریانی که نسبت به قیمت اجناس و خدمات مختلف حساس و ریزبین هستند، مناسب است.
قیمت گذاری ساعتی
در استراتژی قیمتگذاری ساعتی، قیمت خدمات متناسب با ساعت محاسبه میگردد. در این استراتژی ابتدا بررسی میکنید که هر ساعت فعالیت چه میزان ارزشی دارد. درحقیقت زمان همان محصولی محسوب میشود که قصد فروش آن را دارید. بسیاری از مشاوران، کارگران و… از این استراتژی برای قیمتگذاری خدمات خود استفاده میکنند. توجه داشته باشید هرچه زمان ارائه خدمات بیشتر شود، مبلغ بیشتری نیز به ارائه دهنده تعلق میگیرد.
قیمت گذاری با تخفیف
استراتژی قیمتگذاری با تخفیف روشی است که در آن کسبوکار بهمنظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی، قیمت محصولات و خدمات خود را در یک برهه زمانی کاهش میدهد. در بسیاری از موارد این دسته تخفیفات برای مدت زمان کوتاهی اعمال میشوند. گاهی اوقات نیز تخفیفات برای محصولات و خدماتی در نظر گرفته میشود که در ابتدا از قیمت بالایی برخوردار بودهاند. با استفاده از استراتژی قیمتگذاری با تخفیف به راحتی میتوانید محصولات با تاریخ انقضای نزدیک را از انبار خارج و به فروش برسانید. هنگام استفاده از این استراتژی شاهد افزایش مشتریان و افزایش میزان فروش خواهید بود. توجه داشته باشید که در این استراتژی قیمتگذاری، کسبوکارهای بزرگ موفقیت بیشتری در مقایسه با کسبوکارهای نوپا خواهند داشت.
قیمت گذاری روان شناختی
استراتژی قیمتگذاری روانشناختی که بهعنوان یکی از مهمترین استراتژیهای قیمتگذاری برای افزایش درآمد شناخته میشود، با اعمال تغییرات جزئی در محل عرضه محصول، قیمت و حتی تغییرات محسوس در بستهبندی، در احساسات روانشناختی مصرفکننده تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از کسبوکارها از این استراتژی بهمنظور سرعت بخشیدن به فروش خود استفاده میکنند. درحقیقت استراتژی قیمتگذاری روانشناختی این احساس را در مشتری ایجاد میکند که محصول را با قیمتی مناسبتر از قبل از فروشنده خریداری میکند. انواع مختلف استراتژی قیمتگذاری روانشناختی شامل قیمتگذاری جذاب، قیمتگذاری پرستیژی، قیمتگذاری زمان مصنوعی، قیمتگذاری خرید عمده و قیمتگذاری تطبیق قیمت محسوب میشوند.
سخن پایانی
در این مقاله از مجله نتورک نیوز به ۱۰ استراتژی قیمتگذاری برای افزایش درآمد پرداختیم. بسیار مهم است که پیش از قیمتگذاری هر محصول، بازار آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید. همچنین بهعنوان یک مدیر کسبوکار باید بسیار هوشمندانه عمل نمایید تا با استفاده از یک استراتژی قیمتگذاری مناسب در شرایط و محل مناسب بتوانید مخاطبان و مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. استراتژی انتخابی شما باید باعث کاهش ضرر و افزایش سود شرکت گردد؛ بنابراین پیش از هرگونه اقدام تمام جوانب را بهدرستی بسنجید. اگر میخواید با دیگر محتواهای مرتبط با نحوه قیمتگذاری بهمنظور افزایش سود آشنا شوید، از اخبار و مقالات موجود در وبسایت نتورک نیوز دیدن کنید.
سؤالات متداول
- استراتژی قیمتگذاری چیست؟
استراتژی قیمتگذاری، نحوه تعیین قیمت خدمت و یا محصول را مشخص میکند.
- قیمتگذاری بر چه اساسی انجام میگیرد؟
بر اساس هزینههای تولید + سود دلخواه، بر اساس شرایط حاکم در بازار و بر اساس جایگاه و ارزش محصول در ذهن مشتریان.
مقاله ای کامل و جامع بود!
ممنونم از شما!
ممنون میشم اگر مقاله رو جامع تر کنین، در کل راضی بودم
بله حتما! ممنون از پیشنهاد شما!
سپاس بخاطر مقاله خوبتون
ما هم از شما سپاسگذاریم!
مقاله پرمحتوا و اثر بخشی بود.
سپاس گذاریم!
مطالب بسیار ارزده بود
متشکرم
ما هم از شما متشکریم!