2

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

  • کد خبر : 5129
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

هدف اصلی صاحبان کسب‌وکارها رشد و رونق تجارت‌شان است. صاحبان برند برای رسیدن به رشد و پیشرفت در هر تجارتی باید کسب‌وکار خود را ارتقا دهند و مشتریانی وفادار پیدا کنند که این کار از طریق تبلیغات و بازاریابی انجام می‌گیرد. بازاریابی را میتوان به دو روش سنتی و دیجیتال انجام داد. در این مقاله […]

هدف اصلی صاحبان کسب‌وکارها رشد و رونق تجارت‌شان است. صاحبان برند برای رسیدن به رشد و پیشرفت در هر تجارتی باید کسب‌وکار خود را ارتقا دهند و مشتریانی وفادار پیدا کنند که این کار از طریق تبلیغات و بازاریابی انجام می‌گیرد. بازاریابی را میتوان به دو روش سنتی و دیجیتال انجام داد. در این مقاله قصد داریم به معرفی هر یک از دو نوع بازاریابی بپردازیم و تفاوت‌‌ بازاریابی سنتی و دیجیتال را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به نوعی بازاریابی گفته می‌شود که آفلاین باشد و برای اجرا آن به اینترنت نیازی نباشد. این نوع بازاریابی شامل پرینت، تبلیغات صوتی، نامه‌ الکترونیکی، تلفن و تبلیغات خارجی مانند بیلبورد است. این روش بازاریابی به یافتن بازار هدف کمک شایانی می‌کند. بازاریابی سنتی یکی از قدیمی‌ترین، کاربردی‌ترین و موفق‌ترین انواع بازاریابی محسوب می‌شود. هر کس در طول زندگی روزمره با نوعی از بازاریابی سنتی روبه‌رو می‌شود. بازاریابی سنتی نقش مهمی را در جذب مخاطبان بومی و محلی یک منطقه ایفا می‌کند.

بازاریابی سنتی

مهم ترین روش های بازاریابی سنتی

در بازاریابی سنتی بازاریابان، مخاطبان و محل تبلیغ خود را به‌گونه‌ای مشخص می‌کنند که مخاطبان بتوانند به‌ صورت آفلاین با تبلیغ در تعامل قرار گیرند و بدون نیاز به اینترنت با آن ارتباط داشته باشند. تبلیغات آفلاین را میتوان به چند دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • تبلیغات کاغذی و پرینت شده
  • تبلیغات در رسانه‌های قابل پخش
  • تبلیغات از طریق پست مستقیم
  • تبلیغات از طریق تلفن
  • تبلیغات محیطی

مهم ترین روش های بازاریابی سنتی

مزایا بازاریابی سنتی

هنگام بیان تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال نباید از مزایا فراوان بازاریابی سنتی غافل شد. بازاریابی سنتی مانند هر روش دیگری مزایا قابل توجهی دارد. برخی از مزایا بازاریابی سنتی به شرح زیر است:

ماندگاری بالا

بیشتر روش‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات پرینت‌شده قابلیت نگهداری برای سالیان طولانی را دارند. این موضوع به مخاطبان اجازه می‌دهد که این تبلیغات را نزد خود نگه دارند و در هر زمان که نیاز داشتند به آن‌ها مراجعه کنند. البته امروزه با وجود اینترنت و پیشرفت تکنولوژی نیاز به چنین کاری بسیار کم‌تر شده‌ است.

دسترسی بیشتر به مخاطبان بومی

استفاده از روش‌های تبلیغات سنتی مانند ارسال تبلیغات چاپی یا تبلیغ در رادیو محلی می‌تواند در جذب مخاطبان هدف بسیار موفق عمل کند. دسترسی به مخاطبان بومی از جمله مهم‌ترین مزایا بازاریابی سنتی محسوب می‌شود.

دسترسی بیشتر به مخاطبان بومی

سادگی و سهولت

با توجه به اینکه اکثریت جامعه تابه‌حال با انواع روش‌های بازاریابی سنتی آشنا شده‌اند، راحت‌تر می‌توانند پیام تبلیغاتی را درک کنند. علاوه‌براین بخشی از جامعه هنوز وجود دارند که به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و متوجه تبلیغات آنلاین نمی‌شوند. به‌ همین دلیل تبلیغات سنتی برای گروهی از جامعه با سنین بالاتر روشی مناسب محسوب می‌شود.

سادگی و سهولت

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از اینترنت و به‌ صورت کاملا آنلاین انجام می‌شود. از جمله روش‌های بازاریابی دیجیتال میتوان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی اشاره کرد. با بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال متوجه خواهید شد که بازاریابی دیجیتال نه‌ تنها گاهی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازاریابی سنتی است، بلکه راهی مستقیم‌تر برای ارتباط با مخاطبان هدف در سطح جهان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

به‌کارگیری بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارهای این دوره یک امر ضروری محسوب می‌شود. عموم مردم برای انجام ساده‌ترین کارهای روزمره خود از اینترنت و ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنند. همین موضوع اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال را برای کسب‌وکارها تعیین می‌کند.

بازاریابی دیجیتال

مهم ترین روش های بازاریابی دیجیتال

هر کسب‌وکاری برای دسترسی به مخاطبان هدف و نمایش تبلیغات خود به آن‌ها، از دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کند. دسته‌بندی‌های متفاوتی برای انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال پیشنهاد شده‌ است. روش‌های بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده بوده و میتوان آن‌ها را به چند طبقه تقسیم‌بندی کرد. روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به شرح زیر است:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها
  • تبلیغات در اپلیکیشن‌ها
  • ریمارکتینگ

مهم ترین روش های بازاریابی دیجیتال

مزایا بازاریابی دیجیتال

امروزه برای کارایی بالاتر و سودآوری بهتر، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و در دسترس بودن کانال‌های دیجیتال مختلف، آن را به روشی محبوب در بین مخاطبان تبدیل کرده‌ است. در ادامه با برخی مزایا بازاریابی دیجیتال آشنا خواهید شد:

هزینه کم‌ تر

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بازاریابی دیجیتال نسبت‌ به دیگر روش‌های بازاریابی، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. هزینه‌ای که شما در بازاریابی دیجیتال پرداخت می‌کنید، نسبت‌ به بازاریابی سنتی بسیار کم‌تر است. این مورد تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را به خوبی نشان می‌دهد.

دسترسی وسیع‌ تر

در بازاریابی دیجیتال آگاهی در مورد محصولات از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود. به‌ همین علت فرد به پایگاه گسترده‌ای از مشتریان در سراسر جهان دسترسی دارد. این استراتژی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهتر رشد کنند.

در مجله نتورک نیوز بخوانید

دسترسی وسیع‌ تر

توسعه برند

بازاریابان با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی، تصویری از برند برای محصول یا خدمات خود ایجاد می‌کنند تا در نظر مشتریان قابل‌اعتماد به‌ نظر برسند. بازاریابی دیجیتال به روش‌های مختلفی شما را به این هدف می‌رساند و به توسعه برند شما کمک شایانی می‌کند.

تفاوت های بازاریابی سنتی و دیجیتال

چگونگی و نحوه انجام بازاریابی سنتی و دیجیتال تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه به بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌پردازیم:

شناسایی مخاطبان هدف

بازاریابی سنتی معمولا عموم مردم را مخاطب خود قرار می‌دهد، اما در بازاریابی دیجیتال افراد به‌خصوصی از جامعه با سن، تحصیلات، شغل و جنسیت مشخص به عنوان مخاطبان هدف بازاریابان شناخته می‌شوند.

تعداد مشتریان

در روش سنتی معمولا افراد کمتری به تبلیغات صورت‌ گرفته توجه می‌کنند، اما در دیجیتال مارکتینگ به علت گسترده بودن فضا تعداد مشتریان بسیار بالا بوده و دیگر محدود به مکان جغرافیایی خود نیستید و می‌توانید دسترسی خود را به شهرها و کشورهای مختلف افزایش دهید.

تعداد مشتریان

نظرسنجی از مخاطبان

یکی از مواردی که به عنوان تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در نظر گرفته می‌شود این است که در بازاریابی دیجیتال معمولا سعی می‌شود از مخاطبین نظرسنجی شود و به‌ نظر آن‌ها اهمیت داده می‌شود. انجام این کار باعث می‌شود متوجه نیاز مخاطبان یا نقص‌های موجود در خدمات خود شوید. مشارکت مخاطبان باعث ایجاد روابط پایدارتری می‌شود. در شیوه سنتی نیز به دلیل عدم دسترسی کافی به مشتریان و جامعه هدف، نظرسنجی از مخاطبان امکان‌پذیر نیست.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال پرداختیم. به‌طورکلی بازاریابی دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌تر و اهداف بیشتری را دنبال می‌کند و بازاریابی سنتی به مخاطبان محلی دسترسی بهتری دارد. برای ‌اینکه بدانید از کدام نوع بازاریابی استفاده کنید، باید بودجه و بازار هدف خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که بازاریابی موردنظر باید با کسب‌وکار و اهداف شما مطابقت داشته باشد.

سوالات متداول

مزایا بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی سنتی آسان‌تر بوده و از ماندگاری بالایی برخوردار است.

کدام یک از انواع بازاریابی دیجیتال و سنتی به‌صرفه‌تر است؟

بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی روش به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال چیست؟

تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی در چگونگی نظرسنجی از مشتریان، تعداد مشتریان و شناسایی مخاطبان هدف است.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5129

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.