همانطور كه مىدانید، براى تبديل شدن به يک نتوركر موفق گامهاى متفاوتى بايد برداشت. اين گامها ممكن است در ظاهر پيش پا افتاده به نظر برسند، اما رعايت كردن جزء به جزء اين قدمها باعث موفقيت و كاميابى در نتورک ماركتنيگ مىشود.
نتورک چيست؟
ممكن است از خود بپرسيد كه نتورک چيست و يا نتوركر موفق كيست؟ بهتر است اينگونه بيان كنيم كه، نتورک همانطور كه از ناماش پيداست، يک شبكه تشكيل مىدهد. درواقع شما يک فردى هستيد كه راس شبكه قرار خواهيد گرفت و زيرمجموعههای خود را به تعداد بيشترى افزايش خواهيد داد. ساختار زيرمجموعه شما به صورت هرمى پيش مىرود و شما قرار است در راس اين هرم قرار بگيريد.
اساس موفقيت نتورک ماركتينگ
موفقيت نتورک ماركتينگ اصولى دارد كه بايد به آن توجه بالايى داشت؛
- تقويت فن بيان و مهارت مذاكره
- افزايش مهارت مجموعهسازی و رهبرى
- افزايش مهارت ليدرسازى
تقويت فن بيان و مهارت مذاكره
شما براى اينكه هم در بازاريابى محصول موفق باشيد و درواقع به يک نتوركر خوب تبديل شويد، بايد مجموعه خود را بسازيد. همچنين بايد بتوانيد خوب صحبت كنيد و طرف مقابل خود را جذب كنيد. اگر از يک نتوركر بپرسيد كه اصول موفقيت در نتورک چيست، حتماً يكى از پاسخها، فن بيان و مهارت مذاكره خواهد بود.
لازم است تا شما بر روى اين مهارت، به شدت كار كنيد؛ همانطور كه از قديم گفته شده كه ” زبان ” كليد روزى است. از قديم الأيام به اهميت بازاريابى كلامى و مهارت مذاكره اشاره شده است؛ پس ضرورى است تا شما مهارت و توانايى خود را در اين زمينه ارتقا دهيد تا به يک نتوركر موفق تبديل شويد. فوت و فنهایی در زمينه مهارت مذاكره وجود دارد كه شما با فراگرفتن آنها میتوانيد ايدههاى خود را بر مشترى غالب كنيد و او را متقاعد به خريد محصول خود كنيد.
افزايش مهارت مجموعهسازى و رهبرى آن
يكى از مهمترین ويژگىهای يک نتوركر موفق، داشتن مهارت بالا در رهبرى و ساخت يک مجموعه است. شما بايد توانايى داشته باشيد تا يک مجموعه قوى بسازيد. فروش يک محصول به تنهايى براى شما پولساز نخواهد بود، بلكه اين فروش زيرمجموعههای شماست كه به شما كمک مىکند تا پول بيشترى كسب كنيد.
مطالعه بیشتر: ویژگی مهم یک رهبر موفق
افزايش مهارت ليدرسازى
شما فردى هستيد كه مديريت و وهبرى يک مجموعه را به عهده داريد. شما توانستهاید تا يک مجموعه بزرگ با توانايىهای خود بسازيد. براى گسترش بيشتر و مديريت بهتر يك مجموعه، لازم است تا براى ديگر همكاران و زيرمجموعههایتان، مثل يك ليدر و رهبر عمل كنيد تا آنها نيز به يك نتوركر موفق تبديل شوند؛ چراكه هرچه تعداد زيرمجموعههاى موفقتان بيشتر شود، احتمال موفقيت تيم شما نيز بيشتر خواهد شد.
اين افراد قرار است كه در آينده ليدرهاى زيرمجموعههای ديگر شما باشند و در جهت بهتر شدن و پيشرفت تيمتان به شما كمك كنند.
گامهایی براى تبديل شدن به يك نتوركر موفق
- گام اول اين است كه شما شركت مورد نظر خود را انتخاب كنيد، بدان منظور كه شما در ابتدا بايد بدانيد كه در چه زمينهای قصد فعاليت داريد؛ تحقيق كنيد كه كدام شركت مناسب شخصيت و روحيات شما است؟
- گام دوم مهمترین بخش هر شركت است. شما بايد حامى مناسب خود را پيدا كنيد. حامى مناسب، نقش بسيار بالايى در موفقيت شما دارد. يك حامى كه خود موفق باشد، شما را به سمت موفقيت و كاميابى هدايت مىکند.
- گام سوم، شما بايد اين مسئله را در نظر بگيريد كه هركارى نياز به صرف وقت و هزينه دارد. نتورك ماركتينگ يك بيزينس تمام و كمال است و نه يك طرح سريع براى پولدار شدن!
- گام چهارم، شما بايد براى پيش برد يك بيزينس موفق، يك نقشه راه درست و كليدى داشته باشيد. بهتر است كه نقشه راه خود را بنويسيد، چراكه مكتوب كردن مراحل به شما كمك شايانى مىکند. دانستن جزء به جزء مراحل كار، موفقيت و سربلندى را به دنبال دارد.
- گام پنجم، لازم است تا شما مقالات و كتب چند نتوركر موفق را بخوانيد. اين كار به شما كمك مىکند تا از خطاهايتان كاسته شود.
- گام ششم، يكى ديگر از مهمترین اصول شروع، چرايى آن است؛ شما بايد از خودت بپرسيد كه چرا به اين كار روى آوردهاید؟ داشتن پاسخی صريح باعث مىشود تا در طول مسير، دچار دوگانگى نشويد.
- گام هفتم، اهداف خود از شروع يك بيزينس جديد را بنويسيد.
- گام هشتم، براى شروع كار، حتماً نيروهاى قوى انتخاب كنيد؛ داشتن سيستمى قدرتمند باعث موفقيت سريعتر شما میشود.
ويژگىهای يك نتوركر موفق
- روياپرداز
- آموزش پذير
- سازنده
- حسنجو
- باانگيزه
- صبور
روياپردازى، مهمترین ويژگى نتوركرهاى موفق
بازاريابان شبكهای موفق بدون استثنا آدمهای روياپردازى هستند، اين افراد، چون از روپاپردازى نمىترسند، مىتوانند به راحتى آنچه كه مىخواهند را تجسم كرده و به آن برسند. افرادى كه در بازاريابى موفق مىشوند، از همان ابتدا براى موفق شدن پا به اين عرصه مىگذارند؛ آنها هيچگاه براى ” امتحان كردن ” شروع نمىكنند و همين امر باعث تبديل شدن آنها به يك نتوركر موفق مىشود.
داگ فاير، يكى از معروفترين بازاريابان شبكهای، میگوید: همه ميليونرها يك ويژگى مشخص دارند، آنكه در خواستههایشان مصمم هستند. يك نتوركر موفق مىداند كه در عالم امتحان و شانس چيزى بدست نمىآید.
آموزشپذیر بودن
آموزشپذیر بودن يكى از مهمترین ویژگیهای يك نتوركر موفق است. اين ويژگى باعث مىشود تا شما همواره در حال فراگرفتن اصولى جديد باشيد كه همين امر، خود باعث موفقيت سريع مىشود.
سازندگى، ويژگى مهم يك نتوركر موفق
نتوركرهاى موفق، اهميت خودسازى ذهنى و جسمى را به خوبى مىفهمند. اين مهارت سازندگى، باعث مىشود تا ديگر زيرمجموعهها نيز با الگو بردارى از آنان تلاش كنند تا بهترين نسخه از خود باشند.
حسنجو بودن نتورکرهای موفق
هيچ شركتى بدون عيب و نقص نخواهد بود، نتوركرهاى موفق نيز اين مسئله را مىدانند؛ اما بازاريابان شبكهاى موفق بايد توانايى آن را داشته باشند تا به خوبى حسنهای شركت را بيابند و جوياى راه حلى مناسب براى رفع عيوب شركت شوند.
برای مطالعه بیشتر: انواع پلن بازاریابی شبکه ای را بشناسید!
باانگيزه بودن، اصلىترین عامل موفقيت يك بازارياب
يك نتوركر موفق به خوبى میداند كه مهمترین اصل در موفقيت يك شركت، انگيزه است. باانگيزه بودن يكى از بارزترين ويژگىهایی است كه هر نتوركرى بايد داشته باشد. همچنين انگيزه در هركارى لازم و ضرورى است.
صبر و حوصله
نتوركر موفق بايد بداند كه ممكن است هرزمانى از مشتريان و همكاران خود ” نه ” بشنود؛ اين امر هيچگاه نبايد باعث دلسرد شدن او شود، درنتيجه صبور بودن در محيط كار نبايد ناديده گرفته شود.