بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) نوعی بازاریابی دیجیتال است که از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می کند. این پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، برندها را قادر میسازد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و جامعه ای از فالوورها برای اشتراک گذاری و تعامل با محتوا بسازند.
تولید محتوای مرتبط که کاربران با شبکه های خود به اشتراک بگذارند به برندها کمک می کند تا در معرض دید قرار بگیرند. همچنین هنگامی که به عنوان یک ابزار استخدام استفاده می شود، دسترسی آنها را به طرفداران، مشتریان و حتی کارمندان گسترش می دهد.
بازاریابی رسانههای اجتماعی همچنین سازمانها را قادر میسازد تا بازخورد مشتریان را دریافت کنند و در عین حال شرکت را با شخصیتتر جلوه دهند. رسانه های اجتماعی سازمان ها را قادر می سازد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. این به کاربران نهایی بستری برای پرسیدن سؤالات، شکایت و به طور کلی شنیده شدن می دهد. همچنین به برندها فرصت پاسخگویی، تطبیق و تنظیم فرآیندها یا محصولات تجاری را می دهد.
برخی از اپلیکیشن های محبوب رسانه های اجتماعی عبارتند از فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و اسنپ چت.
هر پلتفرم دارای عناصری است که استفاده از آن را جذاب می کند. و هنگامی که یک شرکت از چندین اپلیکیشن به صورت ترکیبی برای ارائه یک پیام چند کاناله استفاده می کند، مصرف کنندگان می توانند آن پیام ها را در کانال های دلخواه خود ببینند.
۵ رکن بازاریابی شبکه های اجتماعی
هنگام توسعه برنامه های بازاریابی، یکی از زمینه های کلیدی که بازاریابان به آن اهمیت می دهند این است که چگونه پیام های خود را ارائه دهند. رسانههای اجتماعی به انتشار آن پیامها به افراد مناسب در زمان مناسب، هم از طریق ابزارهای رایگان و هم از طریق پولی کمک میکنند. رسانههای اجتماعی همچنین به برندها این امکان را میدهند که درباره اطلاعات شخصی، جغرافیایی و جمعیتی مخاطبان خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.
پنج رکن بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد که منجر به یک برنامه موفق می شود.
۱٫ استراتژی اجتماعی
با هر کمپین یا فعالیت بازاریابی، یک استراتژی مناسب باید از قبل تعیین شود. سازمان ها باید اهداف برنامه، کانال های مورد استفاده و نوع محتوای به اشتراک گذاشتهشده را تعیین کنند. در ادامه چند نمونه آوردهشده است:
اهداف را تعیین کنید. استفاده از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی باید با اهداف تجاری و دیگر برنامه های بازاریابی هماهنگ باشد. برخی از اهدافی که کسبوکارها میتوانند برای سنجش موفقیت از آنها استفاده کنند عبارتند از افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وبسایت و سرنخها و افزایش درآمد.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید. پلتفرم های اجتماعی زیادی در دسترس هستند، اما استفاده از همه آنها برای کسب و کارها منطقی نیست. سازمان ها باید مخاطبان خود را بشناسند و پلتفرم(هایی) را انتخاب کنند که به بهترین وجه متناسب با جمعیت آنها باشد.
ترکیب محتوا هر پلتفرم اجتماعی دارای طعم منحصر به فردی برای توزیع محتوا است از جمله ویدیو، تصاویر، پیوندها و پیام های مستقیم. بنابراین برندها باید شناسایی کنند که شخصیت بازاریابی آنها با چه محتوایی بیشتر درگیر است.
۲٫ برنامه ریزی و انتشار
پس از تعیین استراتژی، زمان شروع انتشار است. این می تواند به سادگی ارسال یک پست وبلاگ جدید، به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد یک رویداد آینده یا ارسال یک ویدیوی محصول جدید باشد.
برای ایجاد مخاطب، سازمان ها باید مرتباً در صفحه خود پست ایجاد کنند. پست کردن محتوای مرتبط به طور مداوم باعث میشود که مخاطب برای اطلاعات بیشتر بازگردد. محتوایی که سازمانها در رسانههای اجتماعی ارسال میکنند باید با سایر تبلیغات بازاریابی هماهنگ باشد. ابزارهایی مانند Hootsuite، HubSpot و Sprout Social بازاریابان را قادر می سازند تا پست های خود را در زمان مناسب برنامه ریزی کنند.
۳٫ گوش دادن و تعامل
کسبوکارهایی که در پلتفرمهای اجتماعی فعالیت میکنند، میتوانند شاهد رشد در تعامل و گفتگو درباره برند و محصولات باشند. کاربران روی پستها نظر میدهند و به اشتراک میگذارند، شرکت را در پستهای خود تگ میکنند و حتی از طریق قابلیتهای پیامرسانی فوری ارتباط برقرار میکنند. این نوع تعاملات ایده آل هستند زیرا اعلان هایی برای هشدار به مدیران رسانه های اجتماعی وجود دارد. این آنها را قادر میسازد تا خدمات خوبی به مشتری ارائه دهند، که به نوبه خود تجربه مشتری را افزایش میدهد.
افراد در رسانه های اجتماعی همچنین ممکن است درباره یک برند، محصول یا خدمات بدون برچسب گذاری یا صحبت مستقیم با یک شرکت صحبت کنند. چندین ابزار گوش دادن به رسانه های اجتماعی برای متصل ماندن به مکالمه در دسترس هستند، مانند Brandwatch، NetBase Quid و Sprinklr. ابزارهای رایگانی مانند Google Alerts نیز می توانند زمانی که از شرکت آنها نام برده می شود، به بازاریابان اطلاع دهند.
۴٫ تجزیه و تحلیل و گزارش
با انتشار محتوای بیشتر و افزایش مخاطب، ارزیابی مداوم عملکرد ایده خوبی است.
سوالاتی که باید بپرسید شامل موارد زیر است: کدام پست ها بیشترین تعامل را دارند؟ فالوورهای یک برند از کجا هستند؟
موفقیت هر برنامه بازاریابی به دادهها و خروجی های تحلیلی آن بستگی دارد. یک تیم بازاریابی میتواند از این اطلاعات برای تصمیمگیری آگاهانهتر در مورد کمپینهای آتی استفاده کند و از آنچه کارآمد است استفاده کند. هر پلتفرم اجتماعی دادههای تحلیلی مخصوص به خود را دارد، اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند دادهها را از کانال های زیادی در یک مکان جمع آوری کنند. این امر بازاریابان را قادر می سازد تا موفقیت و شکست کلی کمپین های بازاریابی خود را ارزیابی کنند.
۵٫ تبلیغات
بسیاری از بازاریابی رسانه های اجتماعی رایگان است. به استثنای زمان منابع و ابزارهای تخصصی. ایجاد مخاطب و انتشار محتوا در سایت های رسانه های اجتماعی رایگان راهی عالی برای دستیابی به اهداف بازاریابی است، اما با رشد برنامه، بودجه نیز افزایش می یابد.
ویژگی های بازاریابی پولی می تواند برای سازمان ها بسیار ارزشمند باشد. آنها می توانند تبلیغات خود را بر اساس عوامل بسیاری از جمله اطلاعات جمعیتی، هدف گیری مجدد و رفتارها به سمت مخاطبان هدف قرار دهند. ابزارهایی برای کمک به مدیریت بازاریابی رسانه های اجتماعی در حجم وجود دارد، اما استفاده از عملکرد تبلیغات بومی برای شروع برای تبلیغ پست ها، جذب مخاطبین و اطمینان از اینکه پیام ها در مقابل مخاطبان مناسب قرار می گیرند کافی است.
مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی
به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنید. بیش از ۳٫۶ میلیارد کاربر در تمام کانال های رسانه های اجتماعی وجود دارد. یک اشتراک پست می تواند به طور تصاعدی در معرض دید برند قرار گیرد.
بهبود رضایت مشتری. سازمانها فقط در رسانههای اجتماعی برای مشتریان بازاریابی نمیکنند، بلکه با آنها نیز تعامل دارند. این می تواند خدمات مشتری را بهبود بخشد و روابط یک به یک ایجاد کند.
ابزار مقرون به صرفه. هنگامی که به درستی اجرا شود، هزینه مدیریت یک برنامه رسانه اجتماعی می تواند کم باشد. هنگامی که دانش، تیم و استراتژی برنامه در جای خود قرار گرفتند، تیم های بازاریابی استفاده از آن را با هزینه بسیار کمی آسان می کنند.
افزایش ترافیک وب سایت. پست های اجتماعی یک راه عالی برای بازگرداندن ترافیک به وب سایت برند هستند. تبلیغ محتوای وبلاگ، پیشنهادات صفحه فرود و موارد دیگر می تواند کاربران را ترغیب کند تا روی آن کلیک کنند و با یک نام تجاری تعامل بیشتری داشته باشند.
بینش بهتر. استفاده از ویژگی های تجزیه و تحلیل و گزارش از هر پلتفرم رسانه های اجتماعی، بینشی در مورد اینکه دنبال کنندگان صفحه چه کسانی هستند، به چه محتوایی علاقه مند هستند و چگونه دوست دارند با یک برند تعامل داشته باشند، می دهد.
کسب و کارهایی که از بازاریابی شبکه های اجتماعی سود می برند
سازمانهایی که یک کمپین بازاریابی موثر در رسانههای اجتماعی راهاندازی میکنند، مزایای زیادی خواهند دید. در ادامه چند نمونه از مشاغلی که می توانند از برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی بهره مند شوند آوردهشده است:
کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها
بازاریابی شبکه های اجتماعی ابزاری عالی برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها است. این روشی است برای کسب و کارهای جدید برای ایجاد آگاهی در مورد پیشنهادات خود. استفاده از رسانه های اجتماعی برای فروش محصولات و خدمات به یک بازار جدید می تواند راهگشای ایجاد پایگاه مشتری باشد.
شرکت های فروش مستقیم
این نوع کسب و کارها بسیار کارآفرین هستند و از طریق جوامع رشد می کنند. و رسانههای اجتماعی میتوانند به ایجاد جوامع، کمک به دوستان، خانواده و فراتر از آن کمک کنند.
مشاور املاک
شرکت های املاک با تبلیغ خانه ها و نمایش تصاویر املاک برای فروش از رسانه های اجتماعی سود می برند. ویژگیهایی مانند استوریهای فیسبوک و لایو اینستاگرام، فیلمهای ویدیویی این خواص را برای مصرف کاربران نشان میدهند.
با سلام
محتوای بسیار کامل و مفیدی بود.
سپاس
سلام ممنون که فیدبک میدید
ممنون از مطالب خوبتون. خسته نباشید.
برای شروع و ورود به حرفه دیجیتال مارکتینگ باید از کجا شروع کنیم