در این نوشتار به توسعه مهارت هایی می پردازیم که می تواند به شما در موفقیت در تجارت، به ویژه بازاریابی شبکه ای کمک کند. بازاریابی شبکه ای یک تجارت بر پایه روابط است. برای سالهای متمادی، به دلیل تکنیکهای فروش سختگیرانه، شهرت داشت. با این حال، بازاریابهای شبکهای مانند شما سخت تلاش میکنند تا با اولویت قرار دادن روابط، این شهرت را تغییر دهند. در واقع، احتمالاً به این دلیل وارد بازاریابی شبکه ای شده اید که می خواهید روابطی ایجاد کنید و به مردم کمک کنید با محصولات و فرصت هایی که ارائه می دهید زندگی بهتری داشته باشند. برای اینکه این کار را به بهترین نحو انجام دهید، باید مهارت های خود توسعه دهید. در حال حاضر، در کسب و کار هزاران مهارت برای رشد و توسعه وجود دارد، اما در اینجا مهارت هایی وجود دارد که برای شما به عنوان یک بازاریاب شبکه ای مهم هستند.
مهمترین مهارت ها برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای:
مهارت: رهبری
اگرچه ایجاد مهارتهای رهبری ممکن است در ابتدای راهاندازی کسب و کار بازاریابی شبکهای در اولویت نبوده باشد، اما احتمالاً با رشد شبکهتان به آنها نیاز دارید. هرچه شبکه شما بزرگتر شود، تیم شما بزرگتر می شود. شما به مهارت های رهبری نیاز دارید تا انگیزه آنها را برای پیشرفت حفظ کنید.
الگو باشید
یکی از مهمترین کارهایی که یک رهبر می تواند انجام دهد این است که صحبت های خود را به خوبی ارائه کند. هر کاری که از تیمتان انتظار دارید را باید انجام دهید. اگر می خواهید آنها به طور مداوم با شبکه های خود ارتباط برقرار کنند، به طور مداوم با شبکه خود از جمله تیم خود ارتباط برقرار کنید. اگر میخواهید تیم شما برای روابطشان ارزش قائل شود و به شبکههایشان بپردازند، مهم است که شما را در حال انجام این کار ببینند و تجربه کنند. این نه تنها به آنها کمک می کند تا سبک شما را الگوبرداری کنند، بلکه به آنها اطمینان می دهد که شما از آنها حمایت کردهاید.
به توسعه فردی بپردازید
توسعه فردی مستمر بهترین راه برای ایجاد مهارت های رهبری شماست. رهبری فقط یک مهارت نیست؛ این اوج مهارت هایی است که اغلب از طریق تجربه و از تماشا و تقلید رهبرانی که بیشتر آنها را تحسین می کنید، آموخته می شوند.
خواندن. مطالعه یک فعالیت مهم است، به خصوص اگر می خواهید در تجارت پیشرفت کنید. یک چیز که واضح است این است که رهبران زیاد مطالعه میکنند. آنها هر روز زمانی را برای مطالعه اختصاص می دهند، چه در حال خواندن کتابی برای کمک به بهبود مهارت های خود باشند و چه در حال خواندن زندگی نامه ها و خاطرات رهبرانی هستند که خودشان آنها را تحسین می کنند.
در یک کتاب یا مقاله می توانید چیزهای زیادی بیاموزید. اگر نمیتوانید زمانی برای خواندن پیدا کنید، کتابهای صوتی راهی عالی برای بهبود دانش شما در حین انجام کار، پیادهروی یا دویدن هستند.
هرگز یادگیری را متوقف نکنید. دوره ها و آموزش راه ساختارمندتری برای ایجاد مهارت های شما فراهم می کند. در دوره ها ثبت نام کنید یا آموزش های ویدئویی کوتاهی را تماشا کنید تا مهارت های خود را تقویت کنید و چیز جدیدی یاد بگیرید.
مربی بگیرید. یک مربی می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام مهارت ها را باید بهبود ببخشید و چگونه این کار را انجام دهید. یک مربی می تواند الگویی باشد که شما آرزو دارید بیشتر شبیه او شوید. مربی ای بیابید که ارزش های شما را منعکس کند و دوست دارید موفقیت او را بازتاب دهید.
مهارت: گوش دادن
گوش دادن مهارتی است که همه باید بر آن مسلط باشند. متأسفانه، بسیاری از ما شنوندگان خوبی نیستیم. وقتی با کسی صحبت می کنید، آیا به صحبت های او گوش می دهید یا به پاسخ خود فکر می کنید؟ اگر دومی باشد، ممکن است لازم باشد روی مهارت های شنیداری خود کار کنید. گوش دادن فراتر از آن چیزی است که یک فرد می گوید. همچنین شامل نحوه بیان آن، زبان بدن، کلماتی که به کار می برد و غیره می شود. اگر با تلاش برای فکر کردن به یک سخنان هوشمندانه یا داستانی از خودتان حواس شما پرت شده است، ممکن است فرصت کمک به طرف مقابل را از دست بدهید.
چگونه به یک شنونده فعال تبدیل شویم توجه خود را به طرف مقابل معطوف کنید. توجه شما بهترین هدیه برای دیگران است. روی آنها تمرکز کنید. آنچه گفته اند را تکرار کن البته نه کلمه به کلمه. اجازه دهید طرف مقابل صحبت کند. یعنی صحبت آن ها را قطع نکنید. به آنچه که طرف مقابل می گوید و چگونه آن را می گوید، توجه کنید. وقتی نوبت شماست که پاسخ دهید، حتما پاسخ مناسب بدهید. در صورت لزوم ابراز همدردی یا همدلی کنید. در صورت درخواست مشاوره ارائه دهید.
مهارت: ایجاد رابطه
روابط مایه حیات کسب و کار شما هستند. موفقیت شما در بازاریابی شبکه ای و به طور کلی در زندگی به قدرت روابط شما بستگی دارد. روابط بر پایه اعتماد بنا شده اند. شبکه شما باید به شما اعتماد کند تا بخواهد با شما تجارت کند یا به تیم شما بپیوندد. برای ایجاد اعتماد، باید در تمام کارهایی که انجام می دهید ثابت قدم باشید. از برقراری ارتباط با آنها گرفته تا پیگیری سوالات و نگرانی های آنها.
آنها باید بدانند که می توانند برای عمل به قول خود به شما تکیه کنند. با گذشت زمان، آنها بیشتر و بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد تا زمانی که مدافع کسب و کار شما شوند. حامیان شما افرادی هستند که شما را با افراد بزرگ دیگری آشنا می کنند که به همان اندازه از خدماتی که شما ارائه می دهید قدردانی می کنند. اگرچه در یک دنیای ایده آل، همه افراد در شبکه شما یک مدافع خواهند بود، اما ایجاد این روابط به زمان نیاز دارد.
مهارت: تیم سازی
برای کسب و کار پر رونق علاوه بر شبکه شما، تیم شما نیز ضروری است. هرچه تیم شما بزرگتر باشد، کسب و کار شما قوی تر است. با این حال، بسیاری از بازاریابان شبکه ای آنقدر بر کسب و کار خود متمرکز هستند که فراموش می کنند با تیم خود ارتباط برقرار کنند. به یاد داشته باشید، چالشهایی که در تجارت با آنها مواجه شدهاید یا با آنها روبرو هستید، مشابه چالشهایی است که ممکن است آنها نیز مواجه شوند. مهم است که با آنها تماس بگیرید، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، تا مطمئن شوید که در ارتباط هستید.
چک کردن به شما این امکان را می دهد که ببینید تیم شما در چه شرایطی با مشکل مواجه است و مشاوره ارائه دهید یا فقط گوش کنید. تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارید. اگر چیز جدیدی یاد گرفتید به اشتراک بگذارید. اگر پیشرفتی در کسب و کار خود داشتید، آن را نیز به اشتراک بگذارید. پیروزی ها و چالش های یکدیگر را جشن بگیرید و تیم خود را تشویق کنید تا ایده ها و توصیه هایی را برای حفظ انگیزه و مقابله با چالش های روزانه به اشتراک بگذارند.
مهارت: فروش
یکی از مهم ترین مهارت ها برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای مهارت فروش است. تفاوت بین بازاریابی شبکه ای و فروش سنتی در این است که شما سعی نمی کنید کسی را برای خرید محصول یا خدماتی که ارائه می دهید مجبور کنید. هیچ فشاری در بازاریابی رابطه مند وجود ندارد. اول و مهمتر از همه رابطه مهم است، سپس فروش است.
در بازاریابی رابطه مند، شما راه حل هایی برای کمک به طرف مقابل ارائه می دهید. شما آنها را برای خرید محصولتان مجبور نمی کنید و اگر در حال حاضر محصول یا خدمات شما را نمی خواهند از آنها دوری نمی کنید. در واقع، حتی اگر از شما خرید نکنند یا به تیم شما نپیوندند، باید همچنان با آنها ارتباط برقرار کنید و اعلام حضور کنید. با ادامه رابطه، اعتماد ایجاد می کنید و به مرور زمان ممکن است از شما خرید کنند یا ممکن است شما را به دیگران معرفی کنند.
چجوری می توانیم کسب و کار پررونق داشته باشیم؟
برای کسب و کار پر رونق علاوه بر شبکه شما، تیم شما نیز ضروری است. هرچه تیم شما بزرگتر باشد، کسب و کار شما قوی تر است.