بازاریابی موتورهای جستجو | به دلیل رقابت بسیار زیاد در زمینه سئو، برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ باید از تکنیکهای استراتژیهای غیر رایگان ازجمله بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing هم استفاده کنیم. در این جلسه، میخواهیم روش کار SEM و راهکارهای بهبود آن را به طور کامل توضیح دهیم. همانطور که در جلسات قبل گفتیم، بازاریابی موتورهای جستجو ازجمله روشهای بهبود موتورهای جستوجو است که با صرف هزینه بازاریابی انجام میشود و هدف آن مانند سئو افزایش و هدایت ترافیک است.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟
بازاریابی (با) موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing که آن را به صورت حروف اختصاری SEM میشناسند، به فرآیند استفاده از موتورهای جستجو و ابزارهای جانبی آنها به منظور کسب رتبه بهتر، افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش و سودآوری گفته میشود. اولین فاکتور اساسی و هدفی که در این مبحث دنبال میشود، رسیدن به جایگاههای اول در صفحات موتورهای جستجو یا همان SERPs است.
به همین خاطر تمرکز وبمسترهای حرفهای روی استفاده صحیح از SEM است تا بتوانند با قرار دادن لینک سایت خود را صفحات اول نتایج جستجوها، دهها برابر بیشتر به چشم بیآیند و مخاطبین به مراتب بیشتری داشته باشند. بسیاری از افراد فعال در این حوزه بازاریابی SEM و SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو) را در حقیقت یک چیز میدانند اما نکته اصلی اینجاست که سئو (SEO) یکی از چند روش اصلی این بازاریابی و به عبارتی مهمترین راهکار در کنار دیگر روشهای SEM میباشد که در ادامه با جزئیات بیشتری این مسائل را بررسی خواهیم کرد.
تاریخچه بازاریابی موتورهای جستجو
اصطلاح بازاریابی با موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) ابتدا در سال 2001 توسط آقای Danny Sullivan که یک کارآفرین و ژورنالیست آمریکایی است استفاده شد. این تکنولوژیست زمانی که در یکی از مقالات معتبر خود در مورد موتورهای جستجو، سئو و تبلیغات کلیکی صحبت میکرد گفت که مجموعه این آیتمها در پکیجی به نام بازاریابی موتورهای جستجو قرار میگیرند.
در دهه 90 میلادی و با شروع گسترش آهسته و پیوسته اینترنت در دنیا، کم کم کمپانیهای مختلف به سراغ طراحی و اجرای سایتهای خود کردند. درست در همین زمان موتورهای جستجو نیز در حال توسعه و پیشرفت بودند. در حقیقت میتوان گفت دهه نود میلادی انقلاب صنعتی اینترنت و آغاز کسبوکارهای آنلاین بود. اما با این حال عدم وجود انسجام کافی و در دسترس نبودن اطلاعات لازم برای کاربران، کمی کار را برای تجارتها سخت کرده بود.
با شروع فعالیت موتورهای جستجو، این مسئله با سهولت خیلی بیشتری حل شد. موتورهای جستجو به مردم کمک میکردند که خیلی سریع و راحت اطلاعات لازم خود را از دنیای اینترنت پیدا کنند. روش ابتدایی این موتورها کمی با سیستم امروزی متفاوت بود. موتورهای جستجو درواقع یک واسطه مجازی بودند که از طریق آنها، کمپانیها و کسبوکارهایی که سایت داشتند، اطلاعات خود را در آنها قرار میدادند تا کاربران بتوانند با جستجوی آن اطلاعات به این سایتها برسند.
موتورهای جستجو کم کم مدلهای جدیدتری از کسبوکارهای آنلاین را فراهم آوردند و باعث شدند بستری مستعد برای سرمایهگذاری در دنیای مجازی برای تجارتها آغاز شود. به عنوان مثال، شرکت Open Text در سال 1996 برای اولین بار سیستم ابداعی PPC یا تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک) را معرفی کردند که به سرعت مورد توجه قرار گرفت. دو سال بعد در سال 1998 سایت Goto.com که البته نام خود را به Overture تغییر داد نیز این سرویس را راهاندازی کرد. این شرکت در سال 2003 توسط کمپانی Yahoo خریداری شد و به سیستم یکپارچه موتور جستجوی یاهو اضافه شد.
اما قبل از اینکه یاهو بخواهد این کار را انجام دهد، این کمپانی Google بود که در سال 2000 اولین سیستم جامع تبلیغات PPC را به نام Google Adwords ابداع کرده و به عنوان اولین موتور جستجویی که این امکان را فراهمسازی کرده بود شناخته شد.
این تجارت طی سالهای بعدی آنقدر پیشرفت کرد که در سال 2007 به مهمترین کانال درآمدزایی موتورهای جستجو تبدیل شد. گوگل که لحظه به لحظه سیستمهای انحصاری خود را بهبود میبخشید، کار را برای دو موتور جستجوی بزرگ دیگر یعنی Yahoo و Microsoft بسیار سخت کرد. این دو کمپانی به منظور کاهش فشار و گرفتن قدرت از گوگل با یکدیگر مشارکت کرده و یک سیستم به نام The Yahoo! & Microsoft Search Alliance در سال 2010 ایجاد کردند. این مشارکت به ساخت و توسعه موتور جستجوی Bing توسط مایکروسافت انجامید که از موتور یاهو قدرت میگرفت.
حتی این مشارکت هم نتوانست کاری را از پیش ببرد. گوگل نه تنها شکست نخورد، بلکه با توسعه هرچه بیشتر موتور جستجوی خود و از آن مهمتر تولید و عرضه ابزارهای کارآمد مثل Google Analytics جایگاه خود را بیش از پیش ثبات بخشید. به جز این موارد، الگوریتمهای گوگل نیز مواردی هستند که به تبدیل کردن این موتور جستجو به هوشمندترین و مهمترین پایگاه اینترنتی کمک بسیار زیادی کردهاند.
بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM) چگونه عمل میکند؟
نحوه اجرای بازاریابی موتور جستجو، بر اساس سیستم مزایده است. در این مزایده برای برنده شدن، دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت؛ حداکثر قیمت CPC (Cost Per Click) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی انجامشده توسط کاربر مهمترین پارامترهای اثرگذار بر عملکرد شما در مزایده هستند. در سیستم مزایده، تبلیغکنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر در صفحات جستجو با یکدیگر رقابت میکنند و هرکدام از آنها که فاکتورهای بهتری ارائه دهند در مزایده برنده محسوب شده و در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار میگیرند.
4 راهکار بهبود SEM یا بازاریابی از طریق موتورهای جستجو
قرار گرفتن در جایگاه اول نتایج جستوجو هدف اصلی تیم دیجیتال مارکتینگ است و رسیدن به این جایگاه نیازمند درک چگونگی استفاده از تکنیکهایی مانند SEO و بازاریابی موتور جستجو است. در بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، به دلیل اینکه به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ پول میپردازید، طبیعتاً میخواهید این کار، ارزش پولی که خرج میکنید را داشته باشد. با اندازهگیری میانگین ارزش هر کلیک، میتوانید به خوب بودن SEM پی ببرید. به عنوان مثال اگر هر کلیک برای شما 2 هزار تومان هزینه داشته باشد ولی میانگین ارزش هر کلیک برای شما 20 هزار تومان باشد، میتوان گفت که تکنیک SEM به درستی به کار برده شده است. در صورتیکه میانگین ارزش هر کلیک، هزار تومان باشد، به بهینهسازی روش بازاریابی موتور جستجو از طریق اصلاح عوامل مؤثر در آن نیاز دارید. به منظور بهینهسازی تکنیک بازاریابی از طریق موتور جستجو، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید.
1- ارزیابی کلمات کلیدی یا کلیدواژههای با کیفیت
اگر قصد ارتقای وبسایت یا راهاندازی کمپین مارکتینگ موتور جستجو را دارید، کیفیت لیست کلمات کلیدی انتخابی نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. ابزارهای رایگان زیادی برای کمک به ارزیابی کلیدواژهها وجود دارد ولی در مرحله اول، بهتر است در مورد بازدیدکنندگان معمول خود، نیازهای آنها و چگونگی پاسخگویی وبسایت شما به آن نیازها، فکر کنید. بازدیدکنندگان از وبسایت خود را بشناسید و کلمات و عباراتی که برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیازشان در موتورهای جستوجو تایپ میکنند را در نظر بگیرید. سه عامل مهمی که در انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشیم، ارتباط، ترافیک و رقابت است.
ارتباط بین کلیدواژه های انتخابی
اولین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که: کلیدواژههای انتخابی مرتبط هستند؟ آیا این کلمات و عبارات، محصولات و خدمات شما را به صورت دقیق توصیف میکند؟ سعی کنید تنها بر کلمات مرتبط با کسبوکار خودتان تمرکز کنید. به عنوان مثال، استفاده از عبارت کلیدی “سفارش آنلاین گل” در مزایده مناسب است، زیرا کاملاً مرتبط با کسبوکار است.
میزان ترافیک هر کلمه کلیدی
فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید، میزان ترافیکی است که هر کلمه کلیدی به وبسایت هدایت میکند. به عبارت دیگر، ممکن است لیست جامعی از کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان نوشته باشید ولی اگر کسی هیچ یک از کلمات را جستجو نکند برای کسبوکار شما بیفایده خواهد بود. مردم همیشه کلمات و عباراتی که کسبوکار، محصولات یا خدمات شما را توصیف میکنند را جستجو نمیکنند؛ بنابراین، بسیار مهم است که خود را جای مشتری گذاشته و مانند او فکر کنید. به عنوان مثال هزینه کردن برای عبارت کلیدی “تحویل بیدردسر گل در محل” در مزایده کار درستی نیست. با اینکه این عبارت، کسبوکار شما را به وضوح توضیح میدهد، اما به دلیل وجود جزئیات زیاد، احتمال جستجوی چنین عبارتی توسط مردم، بسیار کم است.
بررسی و شناسایی رقابت بین کلمات کلیدی مناسب
در انتخاب کلیدواژههای مناسب، علاوه بر مرتبط بودن با کسبوکار و هدایت ترافیک به وبسایت، باید رقابت بالا در انتخاب و سرمایهگذاری این کلیدواژهها را نیز در نظر گرفت. زیرا احتمال انتخاب کلمات مناسب توسط رقبا نیز بسیار زیاد است. به عنوان مثال، سایر رقبای شما در کسبوکار سفارش آنلاین گل، کلیدواژه “سفارش آنلاین گل در تهران” را انتخاب میکنند. بنابراین، علاوه بر سرمایهگذاری روی چنین کلمات کلیدی، باید به دنبال کلیدواژههایی باشید که ارتباط و ترافیک آن زیاد و رقابت کم باشد. به عبارت دیگر، بر روی جستجوهای خاصتری تمرکز کنید.
با برقراری تعادل بین این سه ویژگی، میتوانید کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید. اکنون زمان آن رسیده که با استفاده از ابزار موجود، لیست کلمات کلیدی انتخابی خود را اصلاح کنید. KeywordPlanner که یکی از ابزارهای گوگل ادوردز است میتواند تمام اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد که پس از تایپ کلمات و عبارت موردنظرتان، گوگل، برآورد حجم جستجوهای ماهانه مرتبط با آن عبارات را به شما ارائه میدهد و درنتیجه شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات، فهرست کلیدواژههای خود را گسترش داده و نهایتاً لیست خود را مرور کرده و کلمات کلیدی را بر اساس اهمیت اولویتبندی کنید.
همچنین یک لیست کوچکتر از کلیدواژهها را برای استفاده در ساختار وبسایت، تیترهای مطالب و لینکهای مختلف در نظر بگیرید و با استفاده از این ترفندها، کمپین تبلیغاتی خود را در جایگاه بالای صفحات جستجو قرار دهید. پس از آن باید تأثیر کلیدواژههای انتخابی بر کمپین را تحت نظر بگیرید و از این طریق متوجه خواهید شد که آیا کلمات کلیدی به درستی انتخاب شدهاند یا نیاز به اصلاح دارند.
2- منحصربهفرد بودن تبلیغات گوگل
زمانی که چیزی در اینترنت جستجو میکنید، بیشتر آگهیهای موجود در صفحه نتایج، شبیه یکدیگر هستند. امکان گمشدن تبلیغ شما در میان حجم زیادی از تبلیغات که در تلاش برای جلب توجه مخاطبان هستند، وجود دارد؛ به همین دلیل ایجاد تبلیغات منحصربهفرد بسیار مهم است. برای این منظور، تبلیغات باید دارای سه ویژگی زیر باشد:
تیتر چشمگیر در تبلیغات گوگل
علاوه بر مرتبط بودن تبلیغات با کسبوکار که باعث قرار گرفتن در جایگاه بالا در صفحات جستجو میشود، راههای دیگری برای جلب توجه مخاطب وجود دارد؛ مانند ارائه تبلیغات و پیشنهادها در موقع مناسب یا پیشنهادهایی با محدودیت زمان. اگر در حراج محصولات خود هستید یا پیشنهادهایی دارید که به نفع مشتری است، بهترین فرصت برای جلب توجه مشتری است. به عنوان مثال، تیتر “25% تخفیف سفارش گل آفتابگردان در مردادماه” یک تیتر جذاب و چشمگیر به حساب میآید.
تیترهای قانعکننده
دیدن تبلیغاتی نظیر عبارت بالا یا مثلاً “ارسال رایگان برای خرید بالای 100 هزار تومان”، مردم را ترغیب میکند و در واقع آنها را قانع میکند که از وبسایت شما بازدید کنند.
عبارت واضح برای فراخوانی (CTA (Call To Action
آخرین چیزی که یک تبلیغ خوب احتیاج دارد، یک دکمه CTA واضح مانند ” رزرو کنید”، “خرید کنید” یا ” نمونه کارها را مشاهده کنید” است تا بازدیدکننده دقیقاً بداند چه چیزی از او میخواهید. تحقیقات ثابت کرده است که وقتی انجام کار خاصی را به صورت مستقیم از مردم، میخواهید، پاسخگویی بهتری دارند. بهتر است که CTA را در خط دوم تبلیغات خود قرار دهید تا بازدیدکننده پس از کلیک بر روی تبلیغات و بازدید از وبسایت، دقیقاً بداند چه کاری باید انجام دهد. در رابطه با مثال مطرحشده، عبارت “از گالری تصاویر گلهای تحویلی به مشتریان ما دیدن کنید” بهترین CTA است ؛ زیرا علاوه بر اینکه به مشتری میگوید باید چه کار کند، به دلیل تنوع بسیار زیاد به مشتری کیفیت خدمات شما را نشان میدهد و خیال او را در مورد تازگی و طراوت گلهای تحویلی راحت میکند.
درست مانند کلمات کلیدی مناسب با صنعت شما که نیاز به نظارت همیشگی دارد، نوشتن آگهیهای خوب نیز باید همواره تحت نظارت باشد تا در صورت نیاز، بهینه شود.
3- ساختار سلسلهمراتبی کلیدواژهها
سرویسهای ارائهدهنده خدمات SEM مثل گوگل ادوردز به شما امکان دستهبندی و گروهبندی سلسله مراتبی کلیدواژهها را میدهند و هرچه این این ساختار را بهتر پیادهسازی کنید، در ازای قیمت کلیک (PPC) کمتر، نرخ کلیک (CTR) بیشتری را برای شما به ارمغان میآورند. این طبقهبندی همچنین به نظم بیشتر اجرای کمپین و جلوگیری از تکرار هم کمک میکند.
همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید بهتر است ساختار اکانت SEM خود را به کمپینهای تبلیغاتی، گروههای تبلیغاتی، کلمات کلیدی و متن تبلیغاتی و صفحات فرود تقسیم کنید.
برای روشنتر شدن این ساختار، فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین لبنیات دارید. هریک از دسته محصولات را در یک کمپین مجزا قرار میدهید. مثلا کمپینی برای شیر، کمپینی برای ماست و کمپینی برای بستنی. حال هریک از برندهایی که فروشگاه شما محصولات آنها را به فروش میرساند میتوانند یک گروه به حساب بیایند. مثلا برندهای مربوط به شیر، هرکدام یک گروه تبلیغاتی ذیل دسته کمپین تبلیغاتی شیر هستند. در مرحله بعد کلیدواژههای مربوط به هر برند از هر محصول را تعیین میکنید، مثلا شیر بدون لاکتوز که یکی از برندها ارائه میدهد یک کلیدواژه برای این گروه تبلیغاتی است.
در نگاه اول ممکن است ساختاربندی سلسلهمراتبی کلیدواژهها وقتگیر و سخت به نظر برسد، اما تاثیر شگفتانگیز آن در افزایش نرخ کلیک به ازای قیمت کمتر، دلیل قانعکنندهای برای اجرای این کار در اختیار بازاریابان قرار میدهد. wordstream.com ابزاری است که خدماتی در زمینه گروهبندی و ساختار کلیدواژهها ارائه میکند.
4- صفحات فرود
صفحه فرود، یک صفحه مستقل از صفحه اصلی است که معمولاً کاربران بر آن فرود میآیند. این صفحه توسط بازاریابان طراحی شده تا مشتریان بالقوه پس از کلیک بر روی لینکهای تبلیغات، در آن صفحه اقدام به خرید محصول کنند. اقداماتی که کاربران در صفحه فرود انجام میدهند، شامل موارد روبرو است: ثبت نام برای دریافت یک کتاب یا مقاله، ثبت نام در وبسایت، ورود به مسابقه برای دریافت کد تخفیف و …
ابزار های مورد استفاده در فرآیند SEM
تجزیه و تحلیل رقابتی، بخش مهمی از یک استراتژی موفق بازایابی موتور جستجو است. تعدادی از ابزار مورد نیاز برای این منظور در زیر آورده شده است:
1- گوگل ادوردز
Google AdWords؛ این ابزار شما را قادر میسازد که عملکرد خود را با سایر رقبا که در مزایده شرکت کردهاند، مقایسه کنید. اطلاعاتی که این ابزار به شما ارائه میدهد، شامل موارد زیر است:
- لیستی از رقبا که در مزایده شرکت کردهاند.
- نمایش دادههای مربوط به متوسط جایگاه تبلیغ، نرخ همپوشانی و سهم نمایش تبلیغات شما و رقبای شما
- قابلیت تقسیم دادههای گزارش بر اساس دستگاه کاربران و زمان
Google AdWords Keyword Planner؛ این ابزار رایگان عمدتاً بر یافتن کلمات کلیدی برای کمپینهای جدید تمرکز دارد، اما میتواند سطح تکمیل بودن و متوسط CPC کلمات کلیدی را نیز تخمین بزند. اطلاعاتی که این ابزار ارائه میدهد، شامل موراد زیر است:
- اطلاعات مربوط به سطح رقابت و متوسط CPC برای کلمات کلیدی
- تخمین حجم ترافیک بر اساس کلمات کلیدی انتخابی شما
Google AdWords Ad Preview and Diagnosis Tool؛ این ابزار رایگان بر بررسی وضعیت تبلیغات شما متمرکز است و شما را قادر میسازد که تبلیغات رقبای خود را در مناطق جغرافیایی مختلف تجزیه و تحلیل کنید. اطلاعاتی که این ابزار ارائه میدهد شامل موارد زیر میشود:
- تبلیغات رقبای شما با کلمات کلیدی خاص در مناطق مختلف را نشان میدهد.
- شما را قادر میسازد که جایگاه خود را در مقایسه با سایر رقبا مشاهده کنید.
2-گوگل آنالیتیکس Google Analytics
Google Analytics؛ این ابزار رایگان به شما اجازه مقایسه عملکرد خود با دادههای دیگر شرکتها را میدهد. استفاده از بخشهای مختلف، اجازه تمرکز بر کانالهای ترافیکی مختلف را میدهد. اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار شامل موارد زیر است:
- قابلیت مشاهده ارزیابی دادهها در سطح کانالها، مناطق و دستگاهها
- معیارهای مختلفی ازجمله حجم بازدید، میانگین زمان بازدید و نرخ بازدهی را نشان میدهد.
3- Bing Ads Campaign Planner
این ابزار دیدگاههایی در مورد معیارهای مختلف رقبا بر اساس دادههای حاصل از Yahoo و Bing ارائه میدهد. این ابزار رایگان است. اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار شامل موارد زیر است:
- معیارهای صنعتی رقبا را نمایش میدهد.
- مرور پوششهای تبلیغاتی رقبا
- موقعیت و جایگاه تبلیغات رقبا را نمیایش میدهد.
4- سایر ابزارها مثل iSpionage و SEMrush و KeywordSpy
این ابزارها رایگان نیستند و برای منطقه جغرافیایی ایران خدماتی ارائه نمیدهند؛ مجموعهای از گزارشها را برای تجزیه و تحلیل استراتژیهای رایگان و غیر رایگان رقبا فراهم میکند. اطلاعات ارائه شده در این ابزارها شامل موارد زیر است:
- توانایی پیگیری دادههای معیار در طول زمان
- کلمات کلیدی پرداختی رقبا
- CPC، میانگین حجم و میانگین جایگاه رقبا
- به تجزیه و تحلیل صفحات فرود رقبا
- شناسایی ناشرین جدید تبلیغات نمایشی
- ایجاد کلیدواژههای جدید بر اساس تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقابتی
اصطلاحات رایج بازاریابی موتورهای جستجو
در این نوع بازاریابی اصطلاحات و موارد متنوعی دیده میشوند که اغلب آنها به صورت حروف اختصاری شناسایی میشوند. پس بهتر است با این اصطلاحات یا حداقل مهمترین آنها آشنا باشید تا در صورت برخورد با چنین لغاتی بدانید آنها چه معنی و مفهومی دارند. در ادامه لیست مهمترین اصطلاحات و واژههای به کار رفته در این نوع بازاریابی را به شما معرفی میکنیم.
- SEM یا Search Engine Marketing : بازاریابی با موتورهای جستجو
- SEO یا Search Engine Optimization: بهینه سازی موتورهای جستجو
- SMM یا Social Media Marketing: بازاریابی و جذب بازدید از طریق تبلیغات یا کمپینهای مربوط به بازاریابی با شبکههای اجتماعی
- تأثیرپذیری (Impression) : تعداد دفعات نمایش داده شده تبلیغ شده روی یک صفحه نمایش. این مورد فقط به تعداد دفعات نمایش داده شده مربوط است و اگر یک بازدیدکننده آن را نبیند یا به آن توجهی نکند نیز تفاوتی ندارد.
- PPC یا Pay-per-Click: مقدار مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک دریافتی از سوی مخاطبین (این مورد با نام CPC یا Cost-per-Click نیز شناخته میشود و در واقع هر دو اصطلاح یک معنی دارند.)
- CPM یا Cost per Million Impressions: پرداخت هزینه به ازای دیده شدن در مقیاس حجیم
- CTR یا Click Through Rate: نرخ کلیک یا مقدار کلیکهای دریافتی و ورودیهایی که از طریق موتورهای جستجو به سمت صفحه یا صفحاتی از سایت شما هدایت میشوند.
- SERP یا Search Engine Resutls Page: صفحه نتایج موتورهای جستجو
هزینههای بازاریابی SEM به چه صورت است؟
به طور عمده هزینههای بازاریابی SEM در بخش تبلیغات متنی، تبلیغات کلیکی و یا تبلیغات تصویری موتورهای جستجو خلاصه میشوند که البته بیشترین سهم در اختیار تبلیغات PPC است. اما چیز جالبی که باعث میشود تا خیلی از کسبوکارها علاقه زیادی به سفارش تبلیغات حتی تبلیغات بلندمدت در گوگل داشته باشند سیستماتیک بودن آن است. گوگل رویکرد خاصی برای افزایش تعامل با مشتریانش دارد. این کمپانی با ارائه پکیجهای تبلیغات کلیکی مخصوص به آن دسته از وبمسترهایی که کمپینهای مفید تبلیغاتی راهاندازی کنند، به نوعی یک تخفیف ویژه برای آنها در نظر میگیرد.
پکیج مورد نظر به این صورت است که ابتدا با قیمت پیشفرض ارائه میشود و سپس در صورتی که روند سفارشها به طور منظم بوده و همچنین تبلیغات سفارش شده طبق اصول و استانداردها باشند، گوگل به آن تبلیغات تخفیفهای متوالی میدهد. درواقع اگر به یکی از این مشتریان تبدیل شوید میتوانید از پکیجهای تبلیغاتی ویژه گوگل بهرهمند شوید. به همین خاطر است که خیلی از افراد وقتی از این سیستم تبلیغاتی استفاده میکنند تا مدتها آن را اولویت اصلی خود قرار میدهند.
در طرف مقابل اگر فکر میکنید با یک بار سفارش تبلیغ به موتورهای جستجو کار تمام شده است و یا به هر طریقی قوانین، اصول یا پیشنهادات گوگل را در نظر نگیرید، این کمپانی هم برای شما تسهیلات خاصی در نظر نمیگیرد. گوگل در بلاگ آموزشی و اطلاع رسانی خود اعلام کرده که اگر یک وبسایت دارید و میخواهید آن را از طریق تبلیغات گوگل به صفحه اول نتایج جستجوها بیاورید، برای دستیابی به بهترین نتیجه باید روی کیفیت، سئو و حتی شبکههای اجتماعی حساب باز کنید. ولی اگر صرفاً به دنبال تعدادی کلیک برای یک سایت معمولی هستید نباید توقع زیادی از بازدهی آن هم داشته باشید.
هدف از بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟
با توجه به این مطالب، مشتریای که از طریق بازاریابی موتورهای جستجو SEM جذب میشود یک مشتری هدفمند است زیرا خود در جستجوی خدمات و محصولات ماست، به سمتمان آمده و در میان رقبا ما را انتخاب کرده است. این مشتری هدفمندتر از کسی است که از طریق مشاهده تبلیغات علاقهمند شده و وارد سایت ما میشود.
کسی که از طریق تبلیغات جذب میشود در مراحل اولیه قیف فروش قرار دارد. جایی که تازه نسبت به محصول یا خدمات ما واکنش نشان داده و در حال ایجاد علاقه به آن است اما وقتی مخاطب خود در جستجوی محصول یا خدمات ماست بدین معنی میباشد که مراحل اولیه و ایجاد علاقه را گذرانده و به سطح عمیقتری از نیاز رسیده و در حال جستجو و تحقیق درباره محصول یا پیدا کردن فروشندگان آن محصول برای خریداری کردن آن است.
پس با تمرکز بر مبحث بازاریابی موتورهای جستجو SEM میتوان مشتریان هدفمندتر با بازدهی بالاتر داشت.
نتیجهگیری
موتورهای جستجو و در صدر همه آنها Google چیزهایی هستند که موفقیت هر تجارت آنلاینی که یک وبسایت دارد و کسبوکار آن از طریق وبسایت در گردش است، به آنها وابسته است. موتورهای جستجو در عین حالی که هدف اصلیشان رساندن کاربران به همان چیزیست که به دنبالش هستند، با هزاران کسبوکار کوچک و درشت نیز همکاری متقابل دارند تا این اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ دهد. اگر دقت کنید میبینید که نحوه فعالیت موتورهای جستجو به گونهای است که هر سه طرف (کاربران و مشتریان، تجارتها و وبمسترها و در نهایت موتورهای جستجو) از این بستر داغ و پرتلاطم درحال استفاده به بهترین شکل هستند. پتانسیل بسیار زیادی در موتورهای جستجو برای مشاغل مختلف وجود دارد. پس اگر شما هم میخواهید به صورت مؤثر در زمینه بازاریابی اینترنتی پیشرفت کنید حتماً بحث بازاریابی با موتورهای جستجو را مد نظر قرار دهید.