طرح های پاداش در نتورک مارکتینگ | جدیدترین طرح پاداش در نتورک مارکتینگ با جذابیتهای بسیار.باینری Binary در واقع یک ماتریکس Matrix با ابعاد «بی نهایت×۲» است. این ابعاد به این معنی است که تعداد افراد سطح اول شما فقط میتواند ۲ نفر باشد و تعداد سطوحی که بابت آن پورسانت دریافت میکنید، نامحدود است.
نتورك ماركتينگ برای مصرف کننده میتواندروشی برای کسب درآمدباشدبرای پرداخت پاداشهايي که هرکسی ازفروش محصولات در سازمان خود حاصل می کند،شرکتهای فعال در اين صنعت طرح هايی با نام طرح پاداش (درآمدزايي) به کار میبرند که در آنها، بسته به نوع طرح، کميسيونهای تعيين شدهای به رهبر سازمان و هر يک از افراد مؤثر در فروش محصول، پرداخت میگردد.
ساختار طرح باینری
در طرح Binary شما معمولاً ۳ جایگاه دارید که هر یک دو شاخه دارند. این جایگاهها به این ترتیب است: ۰۰۱، ۰۰۲ و ۰۰۳ که ۰۰۲ و ۰۰۳ به عنوان شاخه های۰۰۱ زیر آن قرار میگیرند.در پایان دوره کاری Binary که معمولا یک هفته است ،شما درصدی از فروش شاخه ی ضعیف تر را به عنوان پورسانت دریافت می کنید ، برای مثال شرکتی را درنظر بگیرید، این شرکت ۱۰% فروش ۱۰۰۰ دلار در شاخه ی ضعیف تر را به عنوان پورسانت پرداخت میکند ،حال در پایان دوره کاری این شرکت مجموع فروش یک شاخه شما ۳۲۰۰ دلار و شاخه دیگر ۲۵۰۰ دلار باشد ،درنتیجه این شرکت بابت فروش ۲۵۰۰ دلاری شاخه ضعیف تر ،به شما پورسانت ۲۰۰ دلار می دهد.
ساختن تیم فروش در باینری
در BBL در آغاز کار تنها فقط به حمایت دو نفر نیاز دارید و اگر افراد بیشتری بودند ،باید آنها را در سطوح بعدی قرار داد ، پس احتمال دریافت Downline از بالاسری در اثر Spillover نسبت به Matrix بسیار بالا است.عرض کم Binary یکی از همان جذابیت های این طرح است ،شما می توانید با استخدام دونفر که در کار خود تلاشگر هستند به راحتی کسب درآمد کنید و شانس بیشتری در این زمینه داشته باشید.
با توجه به طرح های Uni-Level و Breakaway دیدید، که هرچه عرض بیشتر باشد ،پورسانت دریافتی شما هم بیشتر می شود ،ولی در Binary عرض محدود به دونفر است پس برای دریافت سود بیشتر باید در عمق سازمان نفوذ کرد و عمیق ساختن سازمان باعث صمیمت بین افراد می شود و آنها با هم یک کار تیمی انجام می دهند در حالی که ساختن سازمان عریض ،باعث رقابت بین افراد می شود.
عرفی پلانهای مطرح در نتورک مارکتینگ
طرح نفوذی یا برشی :
یک طرح با عرض نامحدود و طوا وحدود . در طراحی هر طرح تجاری سه نکته اهمیت دارد :
۱ : آیا این طرح مورد استقبال و محبوبیت واقع می شود ؟
۲ : آیا این طرح توزیع کنندگان خود را نگه می دارد یا نه ؟
۳ : آیا فروش شرکتهایی که از طرح پیشنهادی استفاده می کنند بالا میرود یا نه ؟
طرح آموزش گروهی و اجتماعی
این طرح در زمانهایی که رایانه رایج نبود و شرکت اصلی نمی خواست با هزاران مشتری در رابطه باشد ، مورد استفاده قرار می گرفت . در این طرح توزیع کنندگان باید بکوشند به سطح درآمدی خاص برسند تا از شاخه خود جدا شوند و به صورت یک توضیع کننده مستقل و بدون نیاز به افراد بالادستی ، تجارت خودش را ادامه دهد . در این مرحله هم درصدی به معرف جداشونده و خود شخص در مرحله Breakway پرداخت می شود . در بسیاری از موارد استفاده از طرح نفوذی ، خریداران شما در سطح جلویی وارد می شوند . فراموششان نکنید . به آنها کمک کنید تا شبکه شخصی شان را راه اندازی کنند به این ترتیب است که به سود بالا می رسید و این قانون را همیشه به خاطر بسپارید : رشد عرضی و نامحدود را به خاطر درآمد و همچنین رشد عمیق در طول شبکه را به خاطر امنیت درآمدی انجام دهید . پیکره گروهتان را با نیروهای جدید ، جوان و شاداب نکه دارید . از چهره اجتماعی گروهتان استفاده کنید .
طرح ماتریسی :
یک طرح محدود طولی و عرضی . کلمه ماتریس به معنای یک آرایش راستگرد از اعداد و یا گروه های بزرگتر عددی است ؛ یعنی تمام توزیع کنندگان شما ، همانند اعداد به یک آرایش ریاضی در می آیند و هر دسته از اعداد ( توزیع کنندگان) باید کامل شود تا دسته دیگر فعالیت خود را آغاز کند . ماتریس های ۸×۲ و ۸×۳ و ۷×۵ و۱۲×۲ از شایع ترین نوع ماتریسها است . ۲و۵و۳ نشان دهنده تعداد افرادی است که باید در سطح اول وارد کنید و عدد ۸، ۷ و ۱۲ نشان دهنده طول رده های سود دهنده است .
در این طرح قابلیت و توانائی ریزشی ، بسیار قابل توجه است . یعنی پس از پرکردن سطح اول ، هر ورودی خواه ناخواه در رده دوم شما و حتی درصورت امکان در سطح پائین ترقرار می گیرند . به این ترتیب تا پرشدن هر سطح ، سطح پائین تر پر نمی شود . این کار باعث می شود زیر گروه هایتان فعال تر شوند و به کار خود ادامه دهند . طرح ماتریسی را درک کنید . افراد بسیاری هستند که انتظار دارند شبکه و زیرمجموعه هایشان خود به خود پر شوند و آنها به سود برسند : اما توجه داشته باشید هرکس که وارد این گروه می شود ، ماتریس شخصی خود را کسب می کند و باید خود آن را پر کند . درست است که قسمتی این ماتریس به وسیله بالاسری های شما پر می شوند ولی نه به آن میزانی که دیگران توقع دارند . اگردر پلن ماتریسی در رده ششم کسی وارد می شوید و او بخواهد زیر دست شما تنها یک نفر را وارد کند ، به ۲۷ نفر رده چهارم خود نیاز دارد . پس این طبیعی است که انتظار کمک زیادی ، از بالاسریها یتان نداشته باشید . در ضمن باید توجه داشته باشید که در طرح ماتریسی ، افراد از چپ به راست در سیستم جاگذاری می شوند .
طرح درآمدزای چند وجهی :
یک طرح با عرض نامحدود و طول محدود است . این طرح که از قدیمیترین طرحه های تجاری در بازاریابی شبکه ای است ، حدود ۲۰۰۰ سال پیش به وسیله فینیقیها و دریانوردانش که محصولاتشان را می فروختند مورد استفاده قرار می گرفت . برادران واچرز (Watchers ) سال ۱۹۷۳ و شرکت نئو (Neo) سال ۱۹۴۵ از طرحهای چند وجهی نتایج خوبی گرفتند . تقریبا در آغاز سال ۱۹۹۱ بود که طرح درآمدزای چند وجهی با تغییرات اساسی و بنیادی قوی بازگشت . ارسال محصولات ، سریع و راحت بود رایانه های شرکت همه کارها را انجامی دادند و توزیع کنندگان به دنبال زندگی راحت می گَشتند .
طرح درآمدزای ترکیبی یا توده ای :
کارخانه ویتامین سازی کالیفرنیا سال ۱۹۴۵ یکی از پیشتازان این طرح بود . امروزه ، چندین طرح ترکیبی بسیار موفق در دنیا مشغول به کار هستند . که یکی از آنها طرح ترکیبی یا توده ای است . اصلی ترین طرح توده ای و ترکیبی ، ادغامی از طرح دودوئی و چند وجهی است . به این صورت که طرح چند وجهی در بطن طرح دودوئی اجرا می شود . نوع دیگر ادغامی از طرح دودوئی و ماتریسی است ، یعنی که طرح ماتریسی در بطن طرح دودوئی اجرا می شود . به این معنی است که طرح اولی (مثلا دودوئی)ساختاری را جلو می برد و طرح بطنی (مثلا چندوجهی) شیوه پاداش دهی را بررسی و محاسبه می کند . معمول ترین طرح ترکیبی به صورتی است که با استفاده از طرح چند وجهی ، پاداش تعلق یافته به توزیع کننده محاسبه می شود و با ساختار دودوئی کالا به فروش می رسد و گاهی برعکس . طراحی چنین طرحهایی بسیار دشوار است زیرا باید دوطرح درآمدزا با پاداشدهی وساختار متفاوت را با یکدیگر چنان ترکیب کرد که حاصل کار ، طرحی آسان و راحت و قابل فهم برای توزیع کنندگان باشد . سادگی و قابل فهم بودن یک طرح درآمدزا به استعداد و توانائی طراح آن ساختار بستگی دارد .
استانداردهایی درباره همه طرحهای درآمدزا
۱ . پیش از آنکه وارد یک سیستم شوید ، به خاطر داشته باشید از کسانی که قرار است از کار شما به سود برسند، قول مساعدت و یاری بگیرید .
۲ . از راهبرد پیشتیبان خود که قرار است شما و سازمان شما را به سود برساند اطمینان حاصل کنید ، حتی جسارت داشته باشید که قول کتبی از پشتیبان خود بگیرید.
۳ . باید بدانید این سازمان چه ابزارهایی در اختیار دارد ، زیرا گرمی بازار تجارت شما را به دست دارند ؛ ابزارهایی نظیر داشتن سایت اینترنتی ، کاتالوگ ، کنفرانسهای تلفنی ، سی دی های آموزشی و اطلاعاتی و هرگونه ابزار دیگری که به شما بتواند یاری برساند .
۴ . اگر هنوز جایگاه کاری برای خود اختیار نکرده اید از کسی که شما را به سیستم معرفی کرده است بخواهید اگر جایگاهی در زیر دستان خود دارد به شما واگذار کند .
طرح های Uni-Level
Uni-Level در بين انواع طرحهای پاداش نتورک مارکتينگ، سادهترين است. در اين طرح تعداد افرادی که میتوانيد در سطح اول خود داشته باشيد (به عبارت ديگر Front lineشما) نامحدود است اما تعداد سطوحی که بابت فروشهای آن پورسانت دريافت میکنيد، محدود است.
در Uni-Level کسی اجازه ندارد تا مستقيماً شخصی را در سطح دوم خود قرار دهد و تمام افرادی را که مستقيماً وارد میکند (يعني شخصاً حامي آنها ميشود)، بايد در سطح اول خود جای دهد (در حقيقت به کسی اجازه یSpillover داده نمیشود). برای رسيدن به درآمدهای بالا در اين طرح، بايد افراد بسياری در سطح اول خود داشته باشيد به عبارتی بايد تا میتوانيد شاخه های مختلف راه اندازی کنيد و همين نکته را به آنها نيز آموزش دهيد. مسألهای که اينجا بوجود میآيد اين است: شما افراد سطح اول خود را از بين دوستان و نزديکان خود به طرح معرفی میکنيد و آنها نيز بايد همين کار را بکنند. طبيعتاً آشناييهايي بين نزديکان شما وجود دارد و معرفی يک نفر به طرح، رقابت زيادی را بين نزديکانتان ايجاد میکند که چنين رقابتی بعضاً جلوی کار مؤثر تيمی را میگيرد. همچنين مسألهای ديگر نيز وجود دارد و آن سخت بودن رهبری يک سازمان با عرض زياد است.
۲ مزيت بزرگ اين طرح بسياری از معايب آن را میپوشاند:
۱٫PV مورد نياز برای کسب شرايط دريافت کميسيونهای فروش، اندک است و همين مورد اين طرح را به يکی از محبوبترينها بين کسانی که بطور پارهوقت کار میکنند، تبديل کرده است.
۲٫به دليل سادگی اين طرح، توضيح دادن و تکثيرکردن آن در سازمان، بسيار آسان است.
در ميان طرحهای جديد Uni-Level قراردادن پاداشهايي برای جذابتر کردن طرح برای افراد، بسيار مرسوم شده است که البته دريافت اين پاداشها نياز به رسيدن به حجم خاصی از فروش دارد.
ناگفته نماند که علی رغم وجود محدوديت در تعداد سطوحی که بابت آن پورسانت پرداخت میشود، درآمد شما در اين طرح هيچ محدوديتی ندارد.
نحوهی عملکرد اين طرح
هر فرد با رسيدن به حجم خاصی از فروش (که حاصل PV و PGV اواست)، در مدت زمانی خاص، پله به پله مراحلی را پشت سر میگذارد تا به مرحله آخر يعنی Breakaway برسد(معمولاً ۳ تا ۴ مرحله). برای هر يک از اين مراحل تخفيف بيشتری برای عمده فروشی منظور میگردد.
اين طرح نمونه ای كاملاً فرضي از يک Stair Step Breakaway است که درآن رسيدن به مرحله Breakaway پس از پشت سرگذاشتن ۳ مرحله ديگر مقدور میباشد (تعداد مراحل قبل از Breakaway کاملاً سليقه ای است و عدد خاصی ندارد). رسيدن به مرحله Breakaway از آنجايي که درآمد بيشتری به دنبال دارد، هدف اصلی هر IBO است.