امروزه بازاریابی به شیوههای جدیدی انجام میشود. بهرهگیری از شیوههای جدید بازاریابی سبب میشود که کسبوکار شما توسعه یابد. از جمله بهترین روشهای بازاریابی میتوان به بازاریابی رابطه ای اشاره کرد. در این روش یک یا چند نفر فعالیت میکنند تا بتوانند از طریق فروش موجب رونق کسبوکار شوند. این روش به عنوان روشی مبتنی بر عملکرد شناخته میشود. در این روش تبلیغکننده یک یا چند رابط بابت تبلیغات استخدام میکند. این افراد موظف هستند که مشتریان را به کسبوکار و محصولات علاقهمند کنند. در ادامه به نکات بیشتری در مورد بازاریابی رابطه ای پرداخته و آن را بررسی میکنیم.
بازاریابی رابطه ای چیست؟
بازاریابی رابطه ای یا افیلیت مارکتینگ، یک روش بسیار محبوب برای توسعه کسبوکار و فروش بیشتر است. مقدار قابل توجهی از درآمد این بازاریابی به روش آنلاین است. استفاده از این روش هم برای برند و هم برای بازاریابان سود بسیاری دارد. در این بازاریابی سعی شده است که از روشهای سنتی کمتر استفاده شود. بنابراین از روشهای جدید برای جذب مشتریان استفاده میشود. در این روش افراد بدون داشتن سرمایه اولیه برای فروش محصولات به عنوان واسطه کار میکنند. در ازای فروش هر محصول افراد پورسانت دریافت میکنند.
روش های مختلف افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ انواع مختلفی دارد که آشنایی با آنها برای افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، بسیار اهمیت دارد. از جمله مهمترین روشهای افیلیت مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
صاحبان سایت
افرادی که دارای سایتهایی با بازدید بالا هستند، میتوانند با همکاری با دیگر بسترهای افیلیت مارکتینگ، از طریق ترافیک روزانه سایت، درآمد مناسبی کسب کنند.
سایت های محتوا
از دیگر محبوبترین بسترهای بازاریابی رابطه ای میتوان به سایتهای محتوایی مانند وبلاگها، وب سایتها و پورتالها اشاره کرد. با استفاده از این سایتها میتوانید به نوشتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات خود بپردازید. در این صورت افراد را به مشتریان وفادار خود تبدیل خواهید کرد. ازآنجاییکه دیده شدن محتوا بسیار مهم است، صاحبان سایت همواره به دنبال آن هستند که بتوانند رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب کنند.
استفاده از رسانه های اجتماعی
استفاده از رسانههای اجتماعی در افیلیت مارکتینگ بسیار مرسوم است. افرادی که فالوورهای بالایی دارند، میتوانند به تبلیغ خدمات و محصولات شما پرداخته و خدمات شما را معرفی کنند. در این صورت فروش بیشتری برای شما رقم میخورد.
برای مطالعه بیشتر:بازاریابی شبکه ای چیست؟ انواع آن، طرز کار و مثال
سایت های نقد و بررسی
این سایتها به مقایسه چند محصول پرداخته و مزایا و معایب هر یک از آنها را بیان میکنند. پس از نقد و بررسی محصولات لینک آنها در سایت گذاشته میشود تا مخاطب با کلیک روی لینکها به سایت اصلی منتقل شود.
مزیت استفاده از روش افیلیت مارکتینگ در بازاریابی
استفاده از بازاریابی رابطه ای مزایا بسیاری را برای کسب و کار شما در پی دارد. به عنوان مثال در این روش بازاریابی شما میتوانید بدون هیچ سرمایهای به کسب درآمد بپردازید. در این روش با استفاده از فروش محصولات به دیگران میتوانید به عنوان واسطه کارکرد و پورسانت را دریافت کنید. در بازاریابی رابطه ای نیازی به مراجعه حضوری شما به شرکت نخواهد بود. شما در منزل و از طریق دورکاری نیز میتوانید به کار خود ادامه دهید.
از دیگر مزایا این روش بازاریابی میتوان به قابل انعطاف بودن آن از لحاظ زمانی اشاره کرد. در این روش بازاریابی زمان مشخصی وجود ندارد. بنابراین شما متناسب با برنامهریزی میتوانید فعالیت کنید. همچنین تجهیزات زیادی برای بازاریابی رابطه ای نیازی نیست. با داشتن یک گوشی هوشمند یا لپتاپ و اینترنت امکان کار کردن برای شما فراهم میشود.
بیشتر بخوانید: ویژگی های مهم یک رهبر موفق
ارتباط با مشتریان در این روش بازاریابی بسیار آسان است. افرادی که به محصولات ارائه شده توسط شما نیاز داشته باشند، میتوانند از طریق سایت و پیج کاری اقدام کنند. اگر قصد بازاریابی به این روش را دارید، پیدا کردن کار پیچیده نیست. شما میتوانید با تولیدکنندگان شهر همکاری کنید. همچنین در هنگام اتمام موجودی نگران نباشید. پس از اتمام موجودی میتوانید به صاحب کسبوکار اطلاع داده تا موجودی شما مجددا شارژ شود.
نکات مهم برای شروع بازاریابی رابطه ای
اگر قصد کارکردن در این حوزه بازاریابی را دارید، پیش از اقدام به این کار باید آگاهی لازم را داشته باشید تا بتوانید سود خوبی کسب کنید. در ادامه به این نکات میپردازیم تا امکان کسب درآمد بیشتر برای شما فراهم شود.
انتخاب حوزه کاری
یکی از مهمترین نکاتی که برای کسب درآمد بیشتر در بازاریابی رابطه ای باید به آن توجه کنید، انتخاب حوزه کاری است. شما باید به دنبال موضوعات جذاب برای خریداران باشید تا بتوانید از این طریق سود خوبی را کسب کنید بنابراین بهتر است به جای اینکه در همه حوزهها وارد شوید، روی یک حوزه تمرکز کرده و در آن حوزه متخصص شوید. به عنوان مثال اگر به گردشگری علاقهمند هستید و اطلاعات کافی در مورد این موضوع دارید، میتوانید در شبکههای اجتماعی فعالیت کرده و به فروش لوازم مخصوص سفر بپردازید.
ایجاد یک وب سایت
ازآنجاییکه افیلیت مارکتینگ در بستر آنلاین انجام میگیرد، وجود یک وب سایت امری ضروری است. داشتن یک وب سایت در کنار فعالیت در شبکههای اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری بر برند خواهد داشت. استفاده از وب سایت موجب میشود که شما بتوانید مخاطبان خود را حفظ کنید.
افزایش مخاطب
درآمد شما در این روش بازاریابی به تعداد مخاطبین بستگی دارد. هرچه تعداد مخاطبان بالاتر باشد، میتوانید درآمد بیشتری کسب کنید. برای این منظور بخشی از سرمایه خود را برای تبلیغ سایت و شبکههای اجتماعی کنار بگذارید. با افزایش مشتریان وفادار فرصتهای بیشتری برای فروش در اختیار دارید. شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام میتوانند بستری مناسب برای تبلیغات و افزایش فروش باشد. برای افزایش مخاطبان و درنتیجه افزایش فروش کافی است یک برنامهریزی مناسب داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.
سخن پایانی
یکی از بهترین روشها برای کسب درآمد و افزایش فروش، استفاده از بازاریابی رابطه ای است. استفاده از این روش بازاریابی میتواند تاثیر قابل توجهی بر افراد گذارد تا آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. با افزایش مشتریان وفادار شما میتوانید محصولات و خدمات خود را بیشتر بفروشید. این روش کسب درآمد یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی است که در سراسر دنیا رواج دارد. به همین دلیل است که بسیاری از شرکتها و سازمانها ترجیح میدهند که کارشناسانی را برای این نوع بازاریابی استخدام کنند.