8

دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ

  • کد خبر : 1323
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ

دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ یا دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای همواره یکی از مسال بحث برانگیز در زمینه جذب افراد به بازاریابی شبکه ای بود. شاید جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد یکی از دلایل عضویت در بازاریابی شبکه ای باشد. اما بهتر است برای یافتن دلیلی قانع کننده تر برای […]

دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ یا دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای همواره یکی از مسال بحث برانگیز در زمینه جذب افراد به بازاریابی شبکه ای بود. شاید جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد یکی از دلایل عضویت در بازاریابی شبکه ای باشد. اما بهتر است برای یافتن دلیلی قانع کننده تر برای دلایل عضویت در نتورک مارکتینگ تا انتهای این گفتار همراه ما باشید.

جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد

همانطور که از اسم آن مشخص است، یک روش بازاریابی است که با استفاده از ساخت شبکه ای از بازاریابان انجام می شود. در این روش یک بازاریاب علاوه بر پیدا کردن مشتری برای یک محصول، برای افزایش فروش آن، این کار را به بازاریاب های دیگری نیز معرفی می کند و در سود فروش بازاریابان جذب شدهبه واسطه ی خودش، شریک می گردد.

این ایده در آغاز کار به این صورت بود که یک مشتری راضی می توانست محصول را به دیگران معرفی کند و به ازای خرید مشتری هایی که او معرف آنها بوده است از تولید کننده پاداش بگیرد. اما به زودی با گسترش این روش ظرفیت های فوق العاده ی آن مشخص شد و آن را به یک تجارت جدی و مستقل تبدیل کرد. در حال حاضر در سراسر دنیا بیش از ۱۲۰ میلیون نفر به نتورک مارکتینگ مشغول اند و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال گردش مالی در بازار ایجاد می کنند!

شرکت های بازاریابی شبکه ای موفق

در سال ۱۹۳۴ شرکتی به نام کالیفرنیا ویتامین (California Vitamin) که در زمینه ی تولید مکمل های غذایی و قرص های ویتامینه فعالیت می کرد برای اولین بار این طرح را به شکل رسمی و قانونی در ایالات متحده ی آمریکا راه اندازی کرد.

بعد ها دو تن از شبکه سازان (نتورکرهای) بزرگی که در این شرکت فعالیت می کردند، شرکت خودشان را راه اندازی کردند و آن را Amway (مخففAmerican way) نامیدند. چندسال بعد Amway ،شرکت کالیفرنیا ویتامین را که حالا نوتریلایت (Nutrilite) نام داشت خریداری کرد. Amway در حال حاضر از لحاظ گردش مالی با بیش از ۸ میلیارد دلار درآمد سالانه، بزرگترین شرکت بازاریابی شبکه ای در دنیاست و در ۹۲ کشور نمایندگی دارد.

دلایل عضویت در نتورک مارکتینگ

لازم است برای شناخت بهتر، هر کدام از اجزای این روش را بررسی کنیم:

به زبان خودمانی بازاریاب کسی است که برای محصول مشتری پیدا می کند. کار بازاریابان وقتی موثر است که محصولی فروخته شود بنابراین فروش نیز بخشی از کار بازاریاب است. به طور کلی فروش دو نوع است:

  • مستقیم
  • غیرمستقیم

 

مستقیم

فروش مستقیم به این معنی است که تولید کننده محصول خود را مستقیما به دست مصرف کننده ی نهایی می رساند، مانند فروش در سایت خود تولید کننده (که در آن فقط محصولات همان کارخانه عرضه می شود) یا فروش در فروشگاه وابسته به یک تولیدی (ازکارخانه به خانه)

غیر مستقیم

فروش غیر مستقیم به این صورت است که تولید کننده محصول خود را به یک واسطه یا زنجیره ای از واسطه ها می دهد تا آن را به دست مصرف کننده برسانند، مثلا بُنَک دار، عمده فروش، بازاریاب ها و فروشگاه های محلی همگی حلقه هایی در این زنجیره ی توزیع هستند.

واسطه ها خود به دو دسته ی مفید و غیر مفید تقسیم می شوند، اما برای این که تفاوت این دو را بدانیم باید با مفهوم “ارزش اقتصادی” آشنا شویم.

واسطه ها چه کسانی هستند؟

به تعریف خودمانی ارزش اقتصادی هر چیزی است که مشتری حاضر باشد بابت آن پول بدهد. مثلا وقتی شما سوار یک تاکسی می شوید حاضرید کرایه ای به راننده ی تاکسی بدهید تا شما را به مقصد برساند، پس به این ترتیب کار راننده از نظر اقتصادی ارزشمند است. یا مثلا ارزش سوپرمارکت ها را اینطور می توان درک کرد که اگر نبودند شما مجبور بودید برای خرید هر محصولی به کارخانه ی تولید کننده ی آن بروید، مثلا برای خرید بیسکوئیت، تن ماهی و سس کچاپ باید به سه کارخانه می رفتید اما با وجود سوپرمارکت شما محصولات چندین کارخانه ی مختلف را می توانید از یک جا و معمولا در فاصله ی کمی از محل زندگیتان تهیه کنید.

اما واسطه ی غیر مفید که آنها را با نام دلال نیز می شناسیم اگر از زنجیره حذف شوند، زحمت یا هزینه ی مصرف کننده نه تنها اضافه نمی شود بلکه به احتمال زیاد کاهش می یابد.

تفاوت واسطه های مفید و غیر مفید در این است که کارِ واسطه های غیرمفید ارزش اقتصادی ندارد.

بازاریاب یک واسطه ی مفید است و ارزش آن در این است که محصولات را به مشتری های احتمالی معرفی می کند تا کسانی که به این محصولات نیاز دارند از وجود آن آگاه شده و بتوانند آن را تهیه کنند.

واسطه ها چه کسانی هستند؟

شبکه سازی و جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد

به دلیل وجود تولید انبوه، پیدا کردن مشتری برای تولیدکنندگان امری حیاتی است. یکی از ابزار پیدا کردن مشتری ها تبلیغات است. صنعت تبلیغات امروزه به صنعتی بسیار بزرگ و پیچیده تبدیل شده است. تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد، بروشور، تراکت، تیشرت های تبلیغاتی، پیامک های تبلیغاتی، تبلیغات دیجیتال در سایت ها و شبکه های اجتماعی و … همه و همه ابداعات و ابزارهای این صنعت است. با توجه به این که ما هر روز و تقریبا در همه جای زندگی با تبلیغات رو به رو می شویم گستردگی و گردش مالی سرسام آور آن بر کسی پوشیده نیست. اینها را “تبلیغات محیطی” می گوییم چون در محیط اطراف ما عرضه می شوند. اما نوع دیگری از تبلیغات نیز وجود دارد که را آن “تبلیغات کلامی” یا ” word of mouth ” می گویند.

جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد از منظر تبلیغات

وقتی در یک جمع صحبت از غذای حاضریست و دوست شما یا یکی از اقوامتان میگوید که رستورانی را می شناسد که غذاهای آن بسیار با کیفیت و لذیذ است یا قیمت مناسبی دارد در واقع آن رستوران را برای شما تبلیغ کرده است، یا اگر شوینده ای را استفاده کرده اید و از آن راضی نبوده اید و یک آشنا به شما شوینده ی دیگری معرفی کند وبگوید که قبلا از آن استفاده کرده و راضی بوده تبلیغات کلامی انجام داده است. احتمال این که شما حرف یک آشنا را در مورد خوب بودن یک محصول بپذیرید و به سراغ آن بروید بسیار بیشتر از این که نظرتان به یک بیلبورد یا تراکت تبلیغاتی جلب شود.

وقتی یک “آشنا” که نسبتا به او اعتماد دارید به شما چیزی را معرفی می کند آن را تبلیغات گرم می گویند. اما اگر این حرف را از کسی که او را به خوبی نمی شناسید بشنوید آن را تبلیغات سرد می گویند. تحقیقات نشان می دهد که اثر تبلیغات کلامی گرم در فروش یک محصول ۳ برابر تبلیغات محیطی است. در بازاریابی شبکه ای به دلیل استفاده از تبلیغات کلامی دسترسی به مشتری محدود است، به همین دلیل تبلیغات از اطرافیان بازاریاب آغاز می شود که البته همانطور که گفتیم تاثیر بیشتری نیز دارد.

مبحث درآمد بازاریابی شبکه ای

درآمد در بازاریابی شبکه ای به این صورت است که شما علاوه بر ارائه و فروش محصول، یک فرصت کاری را نیز به مشتری برای پیوستن به جمع بازاریابان شرکت در اختیار او میگذارید و علاوه بر فروش خودتان، از فروش کسانی که از طریق شما به این شبکه پیوسته اند نیز درآمد خواهید داشت. به این ترتیب اگر افرادی که شما معرف آنها بوده اید نیز هر کدام افرادی دیگر را برای پیوستن به شبکه دعوت می کنند و این به درآمد شما اضافه خواهد کرد. حالا لایه هایی از افراد در یک شبکه وجود دارند که با یک یا چند واسطه شما معرف آنها بوده اید، به همین دلیل به نتورک مارکتینگ “بازاریابی چند سطحی” یا “Multi Level Marketing” (به اختصار MLM) نیز گفته می شود.

دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ

در این پست میخوایم دلایل ورود افراد به نتورک که ۳۰ مورد هستن رو بیان کنیم.

  • این مسیر ، مسیری امتحان شده است با قدمتی بیش ازپنجاه سال و افراد زیادی توانسته اند از این طریق به اهداف بلند خود در زندگی برسند .
  • برخلاف خیلی از فعالیتهای دیگرکه برای یافتن چندوچون کار و یادگیری رموز موفقیت ، میبایست رنج سفر به شهرها یا حتی کشورهای زیادی را متحمل شد ، افراد موفق دراین حرفه در دسترسند و میتوان به راحتی از تجربیات مفید آنها استفاده کرد .
  • منابع زیادی برای کسب اطلاعات و آگاهی از اصول کاردردسترس است . اعم از کتاب ، مجله ، CD ، نرم افزار، اینترنت، گروهها و تیمهای مختلف و ….. .
  • اصول نتورک مارکتینگ در خیلی از دانشگاههای دنیا تدریس میشود . میتوان در روزنامه ها و مجلات معتبردنیا و نیزسایتهای بزرگ اینترنتی به مقالات متعددی دردفاع ازاین حرفه دست یافت . بنابراین تجارتی علمی با پشتوانه تئوریک قوی میباشد.

دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای

  • برخلاف غالب ساختارهای سنتی که به دلیل برخورداری از قاعده فسادانگیز” برنده – بازنده ” امکان استفاده مساوی از اطلاعات وامکانات برای همه وجود ندارد ( زیرا موفقیت یک فرد ممکن است موقعیت خوب دیگران را به خطر بیاندازد) این ساختار به دلیل پایه ریزی شدن براساس اصل انسان دوستانه کمک به همنوع و برخورداری از قانون پیشرفته برنده – برنده ، درآن کلیه اطلاعات وامکانات شفاف و بی مضایقه دراختیارهمه قرارمیگیرد.( زیرا در اینجا پیشرفت وموفقیت یک فرد نه اینکه تهدیدی برای سایرین بلکه فرصتی برای موفقیت بیشتر آنهاست )
  • برخلاف دیگرساختارها (بویژه در زمینه اقتصادی) که خودآگاه یا ناخودآگاه افراد را از عواطف انسانی دور میکنند ، این تجارت مبلغ انسان دوستی، توکل به خدا ، کمک به همنوع و پرورش خیلی ازسجایای انسانی است.
  • به انسان جسارت، عزم و اراده میبخشد تا بموقع تغییر را درک کرده و از ایجاد تحول و توسعه در زندگی نترسد .
  • به دلیل سختی کار ونیز صداقت و اخلاصی که غالبا در این حرفه دیده میشود ، درآمد ناشی از آن از پاکترین و حلال ترین درآمدهای دنیاست.

 

دلایل عضویت در نتورک مارکتینگ

  • تعالیم این تجارت به علت همراهی با عملگرایی ، منفعت فردی و گروهی و نیز رشد معنوی ، خیلی موثرتر از نصایح واعظان بی عمل انسان را به خداوند نزدیک میکند .
  • برای انجام آن نیازبه سرمایه گذاری زیادی نیست و دفتر و دستک آنچنانی لازم ندارد .
  • برای انجام آن نیازی به تحصیلات عالی نیست . چونکه اصولی ساده ، زود فهم ولی مهم و موثر دارد.
  • با سطح سرمایه گذاری پایین ، پتانسیل درآمد زایی بالایی دارد .
  • به دلیل سرمایه گذاری پایین ، سطح ریسک ( خطرکردن ) در آن پایین بوده و حتی شکست در آن به سختی و سنگینی شکست درحرفه های دیگر نیست.
دلایل عضویت در نتورک مارکتینگ
  • درصورت رعایت درست اصول آن ، فرد پس از تشکیل سازمانی منسجم ، به آزادی مالی کامل رسیده و به دلیل کسب قابلیتها و مهارتهای مفید مدیریتی ناشی از فعالیت دراین حرفه ، شخصا میتواند ریاست سازمان خود را برعهده بگیرد .
  • دوستان زیادی برای انسان فراهم میکند که گاه ممکن است بعضی از آنها زندگی شما را متحول کنند .
  • در صورت تسلط به زبان انگلیسی میتوان این تجارت را در بیشتر نقاط جهان انجام داد.
  • انسان را از دغدغه آینده مالی خانواده و فرزندان رها میکند و او را مطمئن میسازد که به این طریق میتواند میراث گرانقدری برای فرزندان خود برجای بگذارد .
  • درآمد رسوبی یا residual income ایجاد میکند .
  • اصول مدیریت برخود ، بر امکانات و مهمتر از همه مدیریت بر زمان را به درستی به انسان می آموزد .
  • انسان را هدفمند و با انگیزه کرده او را برای ایجاد تحولات اساسی در زندگی فردی و اجتماعی آماده میکند.
  • دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ

    ۴۱ دلیل برای ورود به بازاریابی شبکه ای

  • شخصیت و منش آدمی را اصلاح و شکوفا میکند .
  • روشهای برقراری ارتباط مفید و نفوذ موثر در دیگران را به انسان می آموزد .
  • قدرت سخنوری افراد را تقویت میکند .
  • ذهن انسان را برای مثبت اندیشی و خلق اندیشه های عالی پرورش میدهد .پ
  • نحوه برخورد مناسب با خانواده و تربیت فرزندان را به افراد می آموزد .
  • اصول بازاریابی – سخت ترین حرفه و اساسی ترین مهارت برای مدیریت – را به شکلی حرفه ای به انسان می آموزد .
  • به علت برخورد با عقاید مخالف ، انسان را با پیچیدگیهای روانشناسی آشنا میکند .
  • قدرت صبر و شکیبایی آدمی را افزایش میدهد .
  • اصول کار تیمی را به افراد می آموزد و به آنها یاد میدهد که چگونه تضاد و تضارب آراء ، باعث ترقی و بالندگی گروه میشود
  • اصل نابرده رنج گنج میسر نمیشود را به درستی ثابت میکند

 

عوامل دیگر دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای

در اواخر دهه ۱۹۶۰ در آمریکا ترکیبی از عوامل اقتصادی و اجتماعی دست به دست هم دادند تا در مقایسه با قبل از آن، زنان بیشتری به سر کار بروند بعضی از آنها به دلایل علاقه شخصی و بعضی دیگر به دلیل نیاز خانواده شان به یک درآمد اضافه. در دهه ۱۹۷۰ و دهه های بعد از آن در آمریکا بسیاری از این زنان هنگامی که از فرصت ارتقا یافتن به مناصب اجرایی محروم ماندند، از مشاغل دولتی کناره گرفتند. تعدادی از همدردان این کارمندان ناراضی در جست و جوی شغلی جدید، نتورک مارکتینگ را انتخاب کرده بودند.

بدین ترتیب به یکباره زنان و مردان سطح بالای جامعه دریافتند که می توانند پول اضافی مورد نیازشان را در این تجارت بدست آورند یا حتی در مقام یک فروشنده می توانند به لحاظ درآمدی از شغل قبلی خود پیشی بگیرند. بنا به دلایل مختلف، از جمله رکود اقتصادی، به هزار و یک دلیل مختلف می توانند عذر فرد را در یک شرکت بخواهند. اما در این حرفه حتی اگر از افراد دیگر هم بیشتر درآمد کسب کنید، هیچ مشکلی پیش نمی آید. اینها دلایلی هستند که منجر به جذب افراد به سمت این حرفه می شود . همان طور که در بالا اشاره شد موارد ذکر شده از دید بسیاری از تحلیل گران از دلایل اصلی پیوستن افراد به این حرفه می باشد.

مشکلات و دلایل عضویت در نتورک مارکتینگ

در کشور ایران به دلیل عدم وجود بستر لازم و سالم و حضور شرکت های ناسالم این عوامل به بیراهه رفته اند و به دلیل عدم توانایی مردم در تشخیص شرکت های سالم از نا سالم، دلیل آنها برای پیوستن به این گونه شرکت ها، کسب پول و ثروت در کمترین زمان ممکن، و به قول معروف راه یک شبکه پولدار شدن، می باشد. قابل ذکر است که همین نوع گرایشات برای پیوستن به یک شرکت خود می تواند مبنای تشخیص شرکت های سالم و ناسالم از همدیگر باشد.

 

جذابیت بازاریابی شبکه ای برای افراد در مقابل طرح های ناسالم در ایران

بر اساس آمار و گزارش های موجود در این زمینه، طرح های ناسالم در ایران نه تنها منجر به کسب درآمد اضافی برای مردم نشده است بلکه سرمایه بسیاری از افراد را بدون داشتن هیچ گونه بازدهی در این راه هدر داده است. در زمینه رضایت شغلی ۹۹% افرادی که در این حرفه به صورت ناسالم مشغول به فعالیت بوده اند هیچ گونه رضایت خاطر به جز از دست دادن سرمایه و وقت برای آنها در برنداشته است.

 

کلام پایانی

امروز دز این مقاله از نتورک نیوز، دلایل پیوستن افراد به نتورک مارکتینگ یا دلایل پیوستن افراد به بازاریابی شبکه ای را بررسی کردیم و فهمیدیم که شاید جذابیت بازاریابی شبکه ای و مزایایی که دارد، یکی از دلایل عضویت در بازاریابی شبکه ای می باشد. اما اگر دوست دارید با سایر علت عضویت در نتورک مارکتینگ آشنا شوید، می توانید سایر مقالات موجود در سایت را مطالعه نمایید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=1323

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. اطلاعات جامعی بود مرسی

  2. مرسی خیلی مفید بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.