به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از نتورک نیوز، برنامهای با عنوان “ضرب سکه” با حضور عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاهی و همچنین مدیر دفتر ارتباط با صنعت، دکتر محمدرضا دهقانی و مهندس زراعت، اولین تولی کننده بذر هیبرید ذرت شیرین مهندس کوروش لواف زاده برگزار شد. محوریت اصلی این برنامه مشکل عرضه و بازاریابی محصولات کشاورزی بود.
سوالاتی که در ضرب سکه مطرح شدند
یکی از مهمترین سوالاتی که درباره مشکل عرضه و بازاریابی محصولات کشاورزی مطرح شد، آن بود که “مشکلات تولید از مزرعه تا بازار چیست؟” دهقانی پاسخ داد: در تمامی شاخههایی که به کشاورزی منتهی میشوند، لازم است تا آموزشهایی کاربردی مرتبط به الگوی مناسب کشت ارائه گردند. یکی دیگر از اصلیترین بحثهای کشاورزان، نقدینگی آنان است.
کشاورزان هنگامی که محصولی را به مرحله تولید میرسانند، فشار معیشتی زیادی را متحمل میشوند و در فروش با مشکل مواجه خواهند شد. چنانچه حمایت نهادهای دولتی واسطهها را سازماندهی نماید و در موازات ارائه رویکردهای سازنده، بازارهای محلی و مرزی را ایجاد کند، کمک بالایی به کشاورزان خواهد شد
لواف زاده در ادامه مباحث مرتبط به نقد شوندگی محصولات کشاورزی گفت: مشکل اصلی، تولید بیشتر در زمینه عرضه است. اکثر تولیدکنندگان، چهارچوب و برنامهای خاص دارند. آنان در مرحله اول هیچگونه فکری برای بازاریابی ندارند؛ که این نکته یکی از آسیبزنندهترین نکات به شمار میرود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
بیشتر بخوانید