0

آموزش نکات مهم نحوه قیمت گذاری در بازاریابی

  • کد خبر : 5124
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
آموزش نکات مهم نحوه قیمت گذاری در بازاریابی

باید بدانید قیمت از جمله عواملی است که به آن دقت می‌شود. هر نگاهی که می‌خواهد به یک محصول شکل بگیرد از همین اول کار شروع می‌گردد. در واقع حساسیت قیمت گذاری در بازاریابی آنچنان است که اگر در آن اشتباهی روی دهد خسارت به بار می‌آورد. این خسارت می‌تواند اعتبار یک محصول یا خدمات […]

باید بدانید قیمت از جمله عواملی است که به آن دقت می‌شود. هر نگاهی که می‌خواهد به یک محصول شکل بگیرد از همین اول کار شروع می‌گردد. در واقع حساسیت قیمت گذاری در بازاریابی آنچنان است که اگر در آن اشتباهی روی دهد خسارت به بار می‌آورد. این خسارت می‌تواند اعتبار یک محصول یا خدمات و حتی سود و اعتبار در بیزینس را به نابودی بکشاند. علاوه‌بر موارد بالا، روش‌های قیمت گذاری در بازاریابی خدمات در بحث حسابداری خدماتی دارای اهمیت بالایی است.  این اهمیت آنجنان است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شد. در عین حال شیوه قیمت گذاری کالاها نیز در فرآیندهای حسابداری تغییرات چشم‌گیری ایجاد می‌کند.

آموزش نکات مهم نحوه قیمت گذاری در بازاریابی

چگونه قیمت گذاری انجام دهیم؟

خوب است توجه کافی به مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم داشته باشید . قبل از تعیین کردن قیمت نهایی کالا و خدمات، بهتر است بعضی از سوالاتی که دارای اهمیت بالایی هستند را از خودتان یپرسید. این سوالات در مراحل نحوه قیمت دادن به مشتری شامل مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم هستند:

  • آیا قیمت کالا و خدماتی که مدنظر قرار دادید، با مزایا و ویژگی‌های محصول و کالا مطابقت دارد؟
  • چه موقعی باید در استراتژی قیمت‌گذاری برای افزایش یا کاهش قیمت کالا اقدامی انجام داد؟
  • چه موقعی بهترین زمان برای فروش کالا و خدمات با قیمت ارزان است؟
  • تغییر دادن قیمت در کالا یا خدمات چه بازخوردی در بازار می‌تواند داشته باشد؟

چگونه قیمت گذاری انجام دهیم؟

معرفی انواع روش های قیمت گذاری در بازاریابی کالا و خدمات

قبل از بیان شیوه‌های قیمت گذاری در بازاریابی باید استراتژی قیمت گذاری را تعیین نماییم. استراتژی قیمت گذاری طبق یک چهارچوب مشخص، انواع مختلف شیوه‌های قیمت گذاری را ردیف می‌کند. به طور کلی برای قیمت گذاری سه استراتژی در نظر گرفته شده است:

  • قیمت گذاری محصول و خدمات مطابق با قیمت تمام شده (بر اساس هزینه)
  • قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا (بر حسب بازار)
  • قیمت گذاری طبق رقابت موجود (بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری)

هر یک از این ۳ استراتژی کلی، شیوه‌های قیمت گذاری در بازاریابی را در زیرگروه خود دارد. در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما در مقاله قیمت گذاری باشید.

معرفی انواع روش های قیمت گذاری در بازاریابی کالا و خدمات

قیمت گذاری محصول و خدمات مطابق با قیمت تمام شده (بر حسب هزینه)

روشی ساده را در استراتژی قیمت گذاری برحسب قیمت مقطوع، در پیش می گیریم. هزینه‌های مربوط به تولید را جمع کرده و میزان سودی برای محصول متصور می‌شویم. قیمتی که برای محصول یا خدمت تعیین می‌گردد ترکیبی است از هزینه‌های آن با سودی که برای آن در نظر گرفته شده است. این استراتژی از رایج‌ترین استراتژی‌های قیمت گذاری در بازاریابی بوده که مورد استفاده اکثر کسب و کارها قرار گرفته است. البته محاسبه هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصولات امکان دارد در اکثر موارد دشوار باشد. به همین خاطر بکارگیری یک نرم افزار مالی می‌تواند برای حل این مسئله کمک‌کننده باشد.

در این استراتژی، میزان سودی که برای یک کالا تعیین می‌گردد نیز مطابق با نرخ بازگشت سرمایه آن صنعت محاسبه می‌شود. برای نمونه چنانچه در صنعت پوشاک نرخ بازگشت سرمایه ۲۵ درصد باشد، مجموع هزینه و ۲۵ درصد بابت نرخ بازگشت سرمایه، قیمت محصول را تعیین خواهند کرد.

معمولا از این فرایند قیمت گذاری اکثر خرده فروشی و عمده فروشی استفاده می‌نمایند. اگر شما خرده فروش و عمده فروش کالاها هستید پیشنهاد می کنیم این روش را برای قیمت گذاری بکار گیرید.

 

بیشتر بخوانید

کار در نتورک مارکتینگ چگونه است؟

 

قیمت گذاری محصول و خدمات مطابق با قیمت تمام شده (بر حسب هزینه)

 قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا (بر حسب بازار)

همیشه از جمله مهم‌ترین عوامل در نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات وضعیت بازار و سطح تقاضا بوده و است. سطح تقاضا برای یک کالا می‌تواند تحت شرایط خاصی تغیر کند. برای نمونه احتمال دارد تقاضا برای یک کالا به علت ارزش بالایی که مشتریان برای کالا قائل هستند یا عدم آشنایی مشتریان با سایر محصولات متفاوت باشد.

در اقتصاد ایران هم این شیوه برای قیمت گذاری در بازاریابی حاکمیت اصلی را داراست. سطح تقاضا مردم و شرایط بازار در اکثر موارد عامل مهم و اصلی برای قیمت گذاری محصول و خدمات است. این استراتژی قیمت گذاری معمولا زمانی کاربرد دارد که مشتریان نسبت به قیمت حساسیت آنچنانی نداشته باشند. همینطور اگر راه دیگری جز مدارا با قیمت کالا وجود ندارد، این شیوه بکار می‌رود.

 

مطالعه بیشتر: بهترین استراتژی های قیمت گذاری برای افزایش درآمد

 

 قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا (بر حسب بازار)

قیمت گذاری طبق رقابت موجود (بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری)

در این استراتژی قیمت گذاری در بازاریابی، اصلی‌ترین عامل در قیمت گذاری خدمات یا محصول، رقبا هستند. در این نوع از قیمت‌گذاری به جای توجه به میزان تقاضای یک کالا یا هزینه‌های برآوردی برای آن کالا، به عامل رقابتی توجه می‌شود. رقابت یک محصول از لحاظ قیمت با سایر رقبا تاثیر زیادی در ارزش و قیمت گذاری در بازاریابی از نگاه مشتری دارد.

برای نمونه چنانچه از استراتژی قیمت گذاری بر مبنای رقابت استفاده کنید نتایج خوبی می‌گیرید. همچنین می‌توانید شیوه قیمت گذاری رهبر را برای کالا خود انتخاب نمایید. حواستان باشد، این کار را بطور مطلوب انجام دهید تا بتوانید ارزش محصول را در ذهن مشتری بالاتر ببرید.

قیمت گذاری طبق رقابت موجود (بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری)

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم توضیحات جامع و شفافی در رابطه با انواع قیمت گذاری در اختیارتان قرار دهیم . امیدواریم در انتهای مقاله پاسخ‌ سوالاتتان پیرامون بحث قیمت گذاری را دریافت کرده باشید.


 

سوالات متداول

آیا می‌توان هر زمان قیمت کالا یا خدمات را بالا برد؟

برای افزایش قیمت لازم است ابتدا به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور توجه کنید و حتما میزان عرضه و تقاضا را در نظر بگیرید.

چرا باید به طور شفاف قیمت گذاری کرد؟

اینگونه می‌توانید رضایت مخاطب که مشتری هدف است را بدست آورید و اعتماد آن‌ها را به خودتان جلب کنید.

 

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=5124

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.