از مشهورترین و پرکاربردترین روشهای تبلیغات در فضای مجازی میتوان به انواع تبلیغات کلیکی اشاره کرد. انواع تبلیغات کلیکی در سال ۱۹۹۶ به جهان معرفی شد. شرکتهای بزرگ، هزینه بسیار کلانی را برای انجام این تبلیغ در نظر میگیرند. طبق آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۷، ۱۰/۱ میلیارد دلار از طریق ۷ میلیون تبلیغ دهنده برای این نوع تبلیغ هزینه شده است.
در کسبوکارهای ایرانی نیز، این نوع تبلیغ رواج زیادی دارد. شیوه انجام این نوع تبلیغ در کسبوکارهای ایرانی به شکلی است که به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ انجام شود به رسانه یا سایت مورد نظر هزینه پرداخت میشود. در ادامه قصد داریم انواع تبلیغات کلیکی، ویژگیها و مزایا و معایب آن را برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت تبلیغات PPC و CPC در چیست؟
تبلیغات PPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. مخفف PPC را میتوان Pay Per Cost دانست. در این نوع تبلیغ تبلیغ دهنده به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ انجام شود، مبلغ معینی را اختصاص میدهد. این مبلغ به رسانههای نشردهنده اختصاص دارد. توجه داشته باشید که در ازای نمایشی که بدون کلیک باشد، هزینهای به رسانهها اختصاص پیدا نمیکند.
تبلیغات CPC به معنای هزینه هر کلیک است. مخفف CPC را میتوان Cost Pay Click دانست. در این نوع تبلیغ، هزینه هر کلیک زمانی کاربرد دارد که تبلیغ دهنده از تبلیغ PPC، برای انجام تبلیغات خود استفاده نماید. به هرگونه هزینهای که تبلیغ دهنده برای هر کلیک روی تبلیغ خود پرداخت نماید، CPC گفته میشود.
بررسی انواع تبلیغات کلیک
در ادامه شما را با انواع تبلیغات کلیک آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.
همسان (Native)
تبلیغات همسان بیشتر توسط برندهای بزرگ انجام میشود. این نوع تبلیغ در ایران بسیار مشهور و مورد توجه است. تبلیغات همسان نمونهای از تبلیغ کلیکی است که محتوای تبلیغاتی تبلیغ دهنده بهصورت متن یا عکس، به کاربران نمایش داده میشود. این محتوا بهصورت مطالب پیشنهاد شده (Recommendation Ads) در فضای سایت یا دیگر رسانهها نمایش داده میشود. در این روش از تبلیغات مزاحمتی برای کاربران سایت ایجاد نمیشود. اثربخشی این روش با توجه به نتایج خوب خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است:
۸۲% افزایش آگاهی کاربران از برند شما با انجام تبلیغات همسان
۵۲% کسب توجه بیشتر کاربران نسبت به تبلیغات بنری
۶۰% افزایش نرخ تبدیل با اجرای آن در رسانههای پرطرفدار
۱۸% افزایش خرید کاربران نسبت به تبلیغات بنری

تبلیغات در جستجو (Search ADS)
تبلیغات در جستجو یکی از انواع تبلیغات کلیکی به شمار میرود. این نوع تبلیغ در ایران مشهور و بسیار پرطرفدار است. محتوای تبلیغات درصورتی نشان داده میشود، که کاربران با عبارت جستوجو شده ارتباط داشته باشند. از جمله مهمترین مثالها در این نوع تبلیغ میتوان تبلیغات گوگل را نام برد. تبلیغ دهنده در تبلیغات گوگل کلمات کلیدی مربوط به کسبوکار خود را مشخص میکند. سپس گوگل طبق الگوریتم هوش مصنوعی خود، با در نظر گرفتن میزان ارتباط کلمات کلیدی با عبارت جستجو شده توسط کاربران، محتوای تبلیغاتی آنها را نشان میدهد.

ریتارگتینگ(Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ محبوبیت زیادی را طی سالهای اخیر برای تبلیغ دهندگان جلب کرده است. این محبوبیت به دلیل عملکرد و نتیجه مثبت این نوع تبلیغ برای تبلیغ دهندگان بوده است. در تبلیغ کلیکی، کاربران اگر فقط یکبار از سایتی بازدید کرده باشند، شناسایی شده و تبلیغات مربوطه را به آنها نشان میدهد.

مزایای تبلیغات ریتارگتینگ
در تبلیغات ریتارگتینگ سه مزیت کلیدی وجود دارد:
افزایش بهینهسازی پیشرفته
توانایی هدفگیری مناسب
افزایش بهبود تصویر برند یا کسبوکار
ریتارگتینگ محصول(Product Retargeting)
ریتارگتینگ محصول نوع تکمیلشده از انواع تبلیغات کلیکی به شمار میرود. در این نوع از انواع تبلیغات کلیکی تبلیغدهنده کاربرانی که در گذشته از وبسایت و محصول خاصی بازدید کردهاند را شناسایی کرده و همان محصولات را به آنها نشان میدهد. از این نوع تبلیغ بیشتر مالکان فروشگاههای اینترنتی استفاده میکنند.
تبلیغات بنری(Banner Ads)
ابتداییترین و نخستین روشهای تبلیغات اینترنتی، تبلیغات بنری به شمار میرود. در گذشته این نوع تبلیغ به شکل پرداخت به ازای نمایش تبلیغ، به تبلیغ دهندگان ارائه میشد. اما طی سالهای اخیر رسانهها و سایتهای اینترنتی از تبلیغات بنری به شکل تبلیغات کلیکی استفاده میکنند. تبلیغات بنری معمولا در کنارههای وبسایت، بالای صفحه و ستونهای کناری ایجاد میشون.
مزایای کسب درآمد از تبلیغات کلیکی
در ادامه مزیت انواع تبلیغات کلیکی را برایتان بیان خواهیم کرد. پس با نتورک نیوز همراه باشید.
هدفمند بودن
یکی از مزیتهای تبلیغات کلیکی که باعث محبوبیت و پرطرفداری آن بین تبلیغ دهندگان شده، هدفمندی آن است. تبلیغ دهندگان میتوانند با استفاده از اطلاعاتی که از مخاطبان خود به دست آوردهاند، تنظیمات کمپینهای کلیکی خود را تغییر دهند.
بهطور مثال تبلیغ دهندگان میتوانند با توجه به دستگاه مورد استفاده کاربران، اپراتور موبایل آنها و موقعیت مکانی مخاطبان، ساعت نمایش تبلیغات و همچنین رسانهها و سایتهای نمایشدهنده تبلیغ را طبق اطلاعات کاربران تغییر دهند.

اقتصادی بودن
در تبلیغات کلیکی، تبلیغ دهندگان به ازای نمایشهای دریافتشده مبلغی را به رسانه یا سایتها پرداخت نمیکنند. مبلغ پرداخت شده صرفا به ازای هر کلیک میباشد. به همین خاطر تبلیغ دهندگان باید با توجه به بازاریابی، مقدار فروش، ارزش محصول و کاربران، کمپینهای تبلیغات کلیدی خود را برنامهریزی کرده و متناسب با آن قیمت هر کلیک را مشخص کنند.
سرعت بالا
تبلیغات سنتی زمان و وقت زیادی را از تبلیغ دهندگان و صاحبان کسبوکارها میگیرد. بنابراین یکی از راههایی که به تبلیغات سرعت میبخشد، استفاده از انواع تبلیغات کلیکی است. از تصمیم برای انجام تبلیغات کلیکی تا انجام آن فقط نیم ساعت زمان میبرد. به طور مثال انجام تبلیغات سنتی ممکن است روزها یا ماهها زمان صرف کند تا به انجام برسد، اما هزینه برای انجام تبلیغات کلیکی و مشاهده نتیجه آن به صورت لحظهای میباشد. انجام تبلیغات به شکل سنتی ممکن است دیرتر به نتیجه برسد اما بهکارگیری انواع تبلیغات کلیکی نتیجه بهتر و سریعتری را به دنبال دارد.

قابلیت سنجش
سایتها و رسانههایی که انواع تبلیغات کلیکی را ارائه میکنند، گزارشهای تکمیلشدهای، از هزینهها و نتایج حاصلشده به تبلیغ دهندگان ارائه میکنند. با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل تگ منیجر(Google Tag Manager) یا گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) تبلیغ دهندگان میتوانند اطلاعات دریافت شده را تحلیل کنند. تبلیغ دهندگان با استفاده از نتایج اطلاعات و تحلیلها، میتوانند مدیریت و نظارت خوبی داشته باشند.
منابع آموزشی در دسترس
از جمله مزایای انواع تبلیغات کلیکی بین برندها و شرکتهای مختلف قابلیت آموزش و یادگیری این نوع تبلیغات از طریق منابع آموزشی است. افراد فعال در این حوزه تصمیمات و برنامههای خود را با استفاده از دانش خود مدیریت و برنامهریزی میکنند. همچنین مزایا و معایب این تبلیغات را به خوبی میدانند. بههمین خاطر انواع تبلیغات کلیکی بین تبلیغدهندگان بسیار محبوب بوده و آنها را به خود جذب میکند.