0

بازاریابی برونگرا چیست؟ اطلاعات جامع آن!

  • کد خبر : 8230
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
بازاریابی برونگرا چیست؟ اطلاعات جامع آن!

در بازاریابی برونگرا کسب‌وکارها لب به سخن می‌گشایند و با مخاطبان خود به طور مستقیم گفتگو می‌کنند. به این ترتیب پیام مشخصی را به آن‌ها انتقال می‌دهند. به عنوان مثال‌های واضحی از بازاریابی برونگرا می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بنرها و بیلبوردها اشاره کرد. در بسیاری از کسب‌وکارها بخش عمده هزینه‌های بازاریابی در بخش بازاریابی […]

در بازاریابی برونگرا کسب‌وکارها لب به سخن می‌گشایند و با مخاطبان خود به طور مستقیم گفتگو می‌کنند. به این ترتیب پیام مشخصی را به آن‌ها انتقال می‌دهند. به عنوان مثال‌های واضحی از بازاریابی برونگرا می‌توان به تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بنرها و بیلبوردها اشاره کرد.

در بسیاری از کسب‌وکارها بخش عمده هزینه‌های بازاریابی در بخش بازاریابی بیرونی صرف می‌شود. اما آیا این شیوه از بازاریابی بازدهی بهتری در مقایسه با بازاریابی درونگرا به همراه دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره اینکه بازاریابی برونگرا چیست؟ و نیز اطلاعات جامع آن صحبت کنیم.

مفهوم و تعریف بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا یا آوت‌باند مارکتینگ «Outbound Marketing» به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که از زمان‌های دور با آن سروکار داشته‌ایم و می‌توان آن ‌را یک نوع بازاریابی «سنتی» هم نامید. به‌عبارت دیگر، در این نوع بازاریابی، همیشه گفت‌وگو با مشتری و برقراری ارتباط با مشتری، به درخواست کسب‌وکار و از جانب آن آغاز می‌شود (نه مشتری).

بازاریابی برونگرا یک استراتژی است که در آن ارتباط مستقیم و فوری با مشتریان بالقوه از طریق هدایت پیام‌های شرکت به بیرون صورت می‌گیرد. در واقع، همین که یک شرکت یا کسب‌وکار برای معرفی خود به مشتریان بالقوه، به روش‌هایی بیرونی مانند تبلیغات در رسانه‌ها و سطح شهرها متوصل می‌شود، بازاریابی بیرونی یا برونگرا گفته می‌شود.

بازاریابی برونگرا را می‌توان به نوعی شبیه به افراد برونگرا از نظر روانشناسی تشبیه کرد. افراد برونگرا ترجیح می‌دهند که بیشتر در جمع‌ها حاضر شوند و علاقه بسیاری به گفت‌وگو و خودنمایی دارند؛ در حالی‌که افراد دورنگرا از تنهایی و خلوت خود بیشتر لذت می‌برند. بازاریابی بیرونی نیز به روش‌هایی اشاره دارد که در آن‌ها، یک شرکت در دیگر کسب‌وکارها، سازمان‌ها و محیط‌ها به معرفی و ارائه خود می‌پردازد‍!

علت اهمیت بازاریابی برونگرا

بسیاری از افرادی که در حوزه بازاریابی تحقیق می‌کنند، پس از بررسی‌های فراوان اعلام کرده‌اند تقریبا ۶۰ درصد از افرادی که ایمیل سرد یا تماس سرد دریافت کرده‌اند، تمایل خود را به همکاری با شرکت مورد نظر و استفاده از خدمات یا محصولات شرکت اعلام کرده‌اند.

در زیر به برخی از دلایل اهمیت بازاریابی برونگرا می‌پردازیم:

  • استفاده از این نوع بازاریابی صاحبان کسب و کارها را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.
  • استفاده از روش‌های بازاریابی برونگرا در صورتی که درست و اصولی انجام شود، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند.
  • استفاده از استراتژی‌های این نوع بازاریابی از تلاش‌های شما در سازمان پشتیبانی می‌کند.
  • بازاریابی بیرونی می‌تواند برای برقراری ارتباط با افراد در هر سنی، جنسیت، ترجیحات، سلیقه‌ها و شخصیت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • احتمال تبلیغ محصولات شما توسط مردم از روش بازاریابی بیرونی بسیار بیشتر خواهد بود.
  • به کارگیری استراتژی‌های بازاریابی برونگرا برای سازمان هزینه کمتری خواهد داشت چرا که به نیروی کار کمتری نیاز است.
  • با استفاده از این نوع بازاریابی افرادی که هرگز نام شما را نشنیده‌اند از شرکت شما و خدماتی که ارائه می‌دهید مطلع می‌شوند.
  • با حمایت از رویداد‌ها یا شرکت در نمایشگاه‌های تجاری، می‌توانید تبلیغات بازاریابی بیرونی خود را بهبود بخشیده و آگاهی دیگران را نسبت به شرکت خود افزایش دهید.
  • استفاده از این روش بازاریابی توجه مشتریان را به خود جلب خواهد کرد و افراد در دراز مدت می‌توانند مشتریان دائمی شما باشند.
  • بازاریابی برونگرا سابقه‌ای دیرینه در تبلیغات از گذشته تا کنون داشته است.

بازاریابی برونگرا ابزارها

ابزارهای بازاریابی برونگرا چیست؟

ابزارهای مختلفی در حوزه بازاریابی بیرونی وجود دارد که در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ایمیل مارکتینگ

این که آیا بازاریابی از طریق ایمیل یک تاکتیک بازاریابی برونگرا است یا ابزاری برای بازاریابی درونگرا همیشه یک مشکل بوده است. اما هر نوع روش تحمیلی خواه مشتری با دریافت آن موافقت کرده باشد یا نه، از زمان شروع ارتباطات توسط فرستنده، می‌تواند در زیرمجموعه بازاریابی برونگرا قرار گیرد.

ایمیل مارکتینگ سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به یک پایگاه مشترک گسترده برای شناسایی فرصت‌های مختلف متصل شوند. در ادامه ۹ نوع ایمیل معرفی می‌کنیم که می توانید برای مشترکین و مشتریان خود ارسال کنید:

  • ایمیل خوش آمدگویی و ایمیل‌های اولیه
  • کمپین‌های تولید، پرورش و پیگیری لید
  • خبرنامه‌های هفتگی
  • اعلام راه اندازی محصول / ویژگی جدید
  • بازخورد محصول، نظرسنجی
  • کمپین‌های حفظ مشتری
  • ایمیل‌های کالاهای پر‌فروش یا فروش متقابل
  • ایمیل‌های سبد خرید
  • تخفیف، پیشنهادات یا کمپین‌های وفاداری مشتری

ایمیل‌های معاملاتی را از لیست بازاریابی بیرونی خارج کرده‌ایم زیرا هدف آن‌ها به روز نگه داشتن مشتری در مورد خریدها، سفارشات، بازده محصول و غیره است.

. بیشتر بخوانید: وست ویژن

تبلیغات چاپی

شاید با ظهور و رشد روزافزون بازاریابی دیجیتال، توصیه به تبلیغات چاپی عجیب باشد اما در صورت اجرای درست، این روش بازاریابی برونگرا همچنان موثر است. هنوز هم بسیاری از افراد با دیدن یک تراکت یا تبلیغ چاپی جذاب خوشحال می‌شوند و ممکن است آن را نزد خود نگه دارند و یا حداقل به خاطر بسپارند. تبلیغات چاپی می‌توانند شامل کارت ویزیت، بنر، تراکت، بروشور، تبلیغ در مجلات و … باشد. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هدف و رویکرد خود را هم‌راستا کنید و افراد را بر اساس خریدهای گذشته، موقعیت مکانی، معیارهای جمعیت‌شناسی و غیره تقسیم‌بندی کنید.
  • خلاق باشید و تبلیغ خود را در مقایسه با رقبای خود متمایز کنید.
  • روش‌هایی برای ارزیابی موفقیت این روش تعیین کنید. به عنوان مثال ارائه تخفیف به مشتریانی که موقع خرید حضوری، تراکت شما را همراه خود دارند.

تبلیغات در موتورهای جستجو  (Search Ads)

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو را می‌توان به عنوان تلاقی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا در نظر گرفت. در حالی که کاربر هدف احتمالاً به طور فعال اطلاعات مربوط به محصولات شما را جستجو کرده است، شما برند خود را در معرض دید آن‌ها قرار می‌دهید. این نوع تبلیغات برای کسب موفقیت در مدت کوتاه بسیار عالی هستند.

جالب است بدانید که نرخ تبدیل تبلیغات در گوگل به طور میانگین 4.4 درصد است. وقتی روی تبلیغات موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنید، برند خود را بلافاصله در صفحه نتایج قرار می‌دهید و تقریباً ترافیک ورودی شما را تضمین می‌کند. مطمئناً شما برای هر کلیک هزینه پرداخت خواهید کرد که به این معنی است که مهم‌ترین مدل در تبلیغات موتورهای جستجو بهینه‌سازی بودجه و هزینه است.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Ads)

روزانه میلیاردها نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. میانگین استفاده روزانه از شبکه‌های اجتماعی در دنیا دو ساعت و 25 دقیقه است. در دستیابی به مخاطبان هدف در بازاریابی دیجیتال، تمرکز روی پلتفرم‌هایی است که مخاطب هدف کسب‌وکار شما در آن‌ها حضور دارد و در حال تعامل است و داده‌ها نشان می‌دهد که این امر در شبکه‌های اجتماعی بسیار پررنگ است. اگر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را جدی نگیرید، احتمالا حجم بسیار زیادی از مخاطبان را از دست می‌دهید.

یکی از قدرتمندترین جنبه‌های تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک و لینکدین هدف‌گذاری است. این شرکت‌ها حجم بسیار زیادی از داده‌های مربوط به کاربران خود را ذخیره دارند و شما می‌توانید از آن برای هدفمندی دقیق تبلیغات خود استفاده کنید و تبلیغات خود را به افرادی که قرار است بیشترین تأثیر را روی آن‌ها بگذارند ارائه دهید. علاوه بر آن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان کمتر و با سرعت بیشتری به مخاطبان هدف خود دست یابید و آگاهی از برند خود را افزایش دهید.

رسانه ملی

در حالی که تبلیغات در رسانه ملی معمولا از محدوده بودجه یک کارآفرین خارج است، تبلیغات در شبکه‌های استانی و یا تلویزیون‌های اینترنتی ممکن است برای این افراد مقرون به صرفه باشد.

استفاده از تبلیغات و بازاریابی برونگرا در رسانه ملی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد، چرا که مخاطبین رسانه ملی بسیار گسترده است و همانطور برنامه‌ها در طیف و حوزه‌های مختلف پخش می‌شوند که هرکدام از این دسته‌ها ممکن است برای جامعه هدف مناسب شما باشند.

برنامه پخش هر شبکه ممکن است شامل برنامه‌هایی شامل کارتون، گفتگو، ورزش، بهداشت و درمان، اخبار، فیلم، مستند و غیره باشد، که به صورت روزانه برای بینندگان پخش می‌شود، شما در بین تمام این برنامه‌ها می‌توانید برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری

شاید بازاریابی تمرکز را از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتال تغییر داده باشد، اما مطمئناً حضور در اجتماعات و ملاقات حضوری با مخاطبان هدف تاثیر فوق‌العاده‌ای در دیده شدن شما خواهد داشت. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه برند خود را در مقابل مخاطبان هدف قرار دهید، شرکت در ایونت‌ها و نمایشگاه‌های تجاری است.

این رویکرد ممکن است هزینه نسبتا زیادی برای شما داشته باشد اما مطمئن باشید که شبکه‌سازی و ارتباطاتی که با همکاران و مخاطبان هدف خود به دست می‌آورید، ارزش آن را دارد. در اهمیت حضور در نمایشگاه‌ها فقط کافی است به این موضوع توجه داشته باشید که بسیاری از برندهای بزرگ در تمام نمایشگاه‌های مرتبط حضور دارند و سعی می‌کنند با روش‌های تبلیغاتی مختلف، توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

.بیشتر بخوانید:

پرفروش‌ترین شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در ایران

تماس سرد (Cold Call)

تماس سرد که به بازاریابی تلفنی (Telemarketing) نیز معروف است، سال‌های قبل بسیار رواج داشته اما اکنون کمرنگ‌تر شده. با این حال هنوز هم برخی از برندها از این روش استفاده می‌کنند. البته تماس سرد محدود به تماس تلفنی نیست و می‌تواند به روش‌هایی مانند ارسال پیامک نیز انجام شود.

به‌طورکلی تماس سرد شامل روش‌هایی است که یک برند بدون اطلاع قبلی با مخاطب هدف خود تماس می‌گیرد و سعی در تبدیل او به مشتری واقعی دارد. در کشور ما به دلیل استفاده نادرست از این روش، معمولا دیدگاه منفی نسبت به آن وجود دارد اما در صورتی که به درستی اجرا شود می‌تواند نتایج خوبی برای شما به همراه داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید از این استراتژی برونگرا استفاده کنید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • یک پلتفرم ارتباط با مشتری داشته باشید و سوابق هر تماس را در آن ذخیره کنید.
  • یک متن یکسان را حفظ و برای همه مخاطبان خود تکرار نکنید. سعی کنید با آن‌ها کمی آشنا شوید و بسته به تجربه و پاسخ‌های مخاطبتان، به صورت مناسب برند و محصول خود را معرفی کنید.
  • به حریم خصوصی مخاطبان خود احترام بگذارید و به آن‌ها اجازه نه گفتن بدهید.
  • مانند یک مشاور عمل کنید، نه یک فروشنده. سعی کنید به مشتری توضیح دهید که محصول یا خدمت شما می‌تواند چه مشکلاتی را حل کند.

بازاریابی برونگرا بازاریابی بیرونی و بازاریابی درونی

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یا ارتباط با اینفلوئنسرها و ایجاد روابط با آن‌ها یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی برونگرا است. هنگامی که شما با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیت خود کار می‌کنید، می‌توانید نام تجاری خود را در معرض دید مخاطبان هدف خود قرار دهید و در نتیجه بازدیدهای با کیفیت بیشتری به سمت وب سایت و کمپین خود هدایت می‌کنید.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با به کارگیری آن‌ها با اینفلوئنسرها کار کنید، می‌توانید از آن‌ها بخواهید در مسیر تولید محتوای شما سهیم شوند، یا یک پست متحدالشکل دقیقا مشابه دیگران را در صفحه خود منتشر کنند، از قبل از آن‌ها نظرخواهی کنید و از مشارکت آن‎ها بهره کامل ببرید.

رپورتاژ آگهی

رپورتا‌ژ آگهی نوعی تبلیغ در روزنامه، مجله یا وب سایت است که شامل دادن اطلاعات درباره محصول در قالب مقاله است. معمولاً یک نام تجاری بابت انتشار چنین مقاله‌ای به ناشر هزینه‌ای پرداخت می‌کند.

رپورتا‌ژ آگهی، تبلیغاتی است که در رسانه‌هایی چون مجله، روزنامه، وب‌سایت و غیره منتشر می‌شود. و در دسته تبلیغات بر پایه محتوای پولی قرار می‌گیرد. این مقاله معمولا برای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و آموزش در مورد ویژگی‌های یک محصول به مصرف کنندگان احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 با انتخاب بستر تبلیغاتی مناسب با استفاده از این روش می‌توان جامعه هدف مناسبی را مورد هدف قرار داد. به عنوان مثال، تبلیغات در روزنامه‌های تخصصی تجاری شامل جامعه مخاطب مجموعه‌ای از افراد است که علاقه بیشتری به اقتصاد، بازارها یا محصولات مالی دارند.

این روزنامه یک رسانه موثر برای یک شرکت است که می‌تواند از طریق به اشتراک گذاری مقاله با مصرف کنندگانش ارتباط برقرار کند، برخلاف چاپ سنتی آگهی در یک مجله، روزنامه یا یک وب سایت به عنوان یک آگهی تبلیغاتی که ممکن است بازگشت سرمایه چندانی با خود به همراه نداشته باشد.

وبینار

بازاریابی بر اساس رویدادی که برگزار می‌شود یک روش خارق العاده برای تولید لید، ایجاد روابط پایدار و تعامل با مشتریان فعلی برای فرصت‌های فروش و همچنین فروش متقابل است. رویدادها غالبا به شکل وبینار، کنفرانس، نمایشگاه تجاری یا سمینار در می‌آیند و به شرکت شما این فرصت را می‌دهند تا به صورت رو در رو با جامعه هدف خود ملاقات کرده و تصویری ماندگار ایجاد کنید.

این امر به شما کمک می‌کند تا روابط را گسترش دهید و افراد را تشویق کنید تا محصول شما را خریداری کنند و یا از خدمات شما استفاده کنند. با پیشرفت دنیای تکنولوژی و با استفاده از وبینارها و برگزاری رویدادها به صورت آنلاین می‌توانید در شهرهای مختلف و بدون توجه به مکان برگزاری با مخاطبین خود ارتباط داشته باشید. اگر محصول و یا خدماتی را در سراسر جهان ارائه می‌کنید، وبینار، ابزار مناسبی برای بازاریابی کسب و کار شما باشد.

هویت بصری برند

هویت بصری برند تمام تصاویر و اطلاعات گرافیکی است که بیانگر این است که یک برند تجاری چیست و آن را از سایر برندها متمایز می‌کند. به عبارت دیگر، هر چیزی که مشتری از نظر فیزیکی می‌تواند درباره یک برند ببیند، در زیر مجموعه هویت بصری برند قرار می‌گیرد.

هویت بصری برند در بازاریابی برونگرا، از طرف کسب و کار به سمت دیگران ارسال می‌شود از هویت بصری می‌توان در دیگر ابزارهای بازاریابی مثل بیلبورد، رپورتاژ آگهی، تبلیغات تلویزیونی و غیره استفاده کرد.

بازاریابی برونگرا تصویر المانهای بازاریابی برون گرات

چه کسانی می‌توانند از بازاریابی برونگرا استفاده کنند؟

با توجه به این‌که امروزه اینترنت و موبایل‌ها محبوبیت بالایی کسب کرده‌اند و به طور مداوم روش‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای تبلیغات ارائه می‌کنند، بازاریابی برونگرا برخی از جذابیت‌های شناخته‌شده‌اش را از دست داده‌است. با این حال، برخی شرکت‌ها هنوز هم ۹۰٪ بودجه‌ی بازاریابی‌شان را به بازاریابی بیرونی اختصاص می‌دهند.

هدف بازاریابی برونگرا به دست آوردن مشتریان بالقوه است که این امر آن را برای کسب‌وکارهایی که به دنبال جذب مشتری هستند، حیاتی می‌کند. بازاریابی برون گرا برای شرکت‌هایی که می‌خواهند بیش‌تر شناخته شوند، روشی برای دسترسی به بیش‌ترین مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

به‌علاوه، با توجه به این‌که برخی از انواع استراتژی‌ بازاریابی بیرونی مانند درج تبلیغ در صفحات زرد یا برقراری تماس سرد با ساکنین منطقه‌ای موردنظر محبوبیت قبلی را ندارند، هزینه‌های تبلیغ از طریق این روش‌ها کاهش یافته‌اند؛ بنابراین، شاید نرخ بازگشت سرمایه‌ی رستورانی محلی هنگام استفاده از چنین روش‌هایی نسبت به حضورش در فضای مجازی بیش‌تر باشد.

مزایای بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا آگاهی از برند را افزایش می‌دهد. یعنی با این روش بازاریابی برند خود را به مردمی که محصولات یا خدمات شما را تا به حال ندیده‌اند معرفی می‌کنید.

بازاریابی برونگرا می‌تواند اثربخشی سریعی داشته باشد. افراد علاقه‌مند به محصولات و خدمات شرکت شما با دیدن تبلیغ سریعا اقدام به خرید محصول شما می‌کنند.

مصرف کنندگان به بازاریابی برونگرا عادت می‌کنند. می‌دانند که در روزنامه یا در تلویزیون تبلیغات وجود دارد و ممکن است به آن تبلیغات بیشتر اعتماد کنند.

معایب بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا مناسب و خوشایند همه نیست؛ اما عمومیت بیشتری دارد.

مصرف‌کنندگان به سادگی بازاریابی برونگرا را نادیده می‌گیرند. افراد بسیاری هنگام صدای بخش پیام‌های بازرگانی را قطع می‌کنند یا ایمیل‌های تبلیغاتی را بدون باز کردن پاک می‌کنند یا به پوشه اسپم می‌فرستند.

سنجش میزان اثربخشی بعضی از استراتژی‌های بازاریابی برونگرا مانند بیلبوردها دشوار است.

بازاریابی برونگرا هزینه‌های زیادی دارد. اما پیاده‌سازی آن از بازاریابی درونگرا آسان‌تر است و به متخصصان زیادی نیاز ندارد.

بازاریابی برونگرا تصویر المانهای بازاریابی بیرونی

سخن پایانی

بازاریابی یکی از جنبه‌های حیاتی هر کسب‌وکاری است، اما جهت‌های مختلف بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید با استراتژی‌های بازاریابی خود در پیش بگیرید. شما می‌توانید با ابزارهای بازاریابی برونگرا محتوای رسانه‌های اجتماعی را برای ایجاد رابطه با مشتریان خود ایجاد کنید، برای فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان بالقوه جستجوی تلفنی انجام دهید، یا اسپات‌های تلویزیونی یا تبلیغات رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید.

در نهایت، اینکه چه نوع بازاریابی را انتخاب می‌کنید کاملاً به شما بستگی دارد. اما مهم است که استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید که می‌دانید موثر خواهد بود.

 

لینک کوتاه : https://nwnews.ir/?p=8230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.